Transcontinental Race No. 8

Verkar som det kommer att ta en del tid att klara av detta. Kommer det att finnas någon chans för dem att nå sista färjan idag (23.00)?

OK, Ulrich verkar köra 32 mm. Det gör troligtvis Adam med. Har svår att se att det skulle göra jättestor skillnad mot 28 mm.
Har ingen erfarenhet av dessa däcksdimensioner. Vet bara att jag upplevde tydlig skillnad då jag gick från 23 mm till 25 mm vad gäller cykling på dåligt underlag (dålig asfalt eller grusväg). Förvisso är ju 28 mm ett mkt bättre utgångsläge än 23 mm, men tänkte att 4 mm upp ändå är en del.

Men det är ju bara att vänta och se vilken kombination däck+cyklist som passar bäst för denna parcour.

Någon som har koll på kroppsdimensioner på Bialek eller Bartholmoes? Strasser har jag fått för mig inte är någon jätte direkt.

Över 30 mil. Närmre 35 om jag inte klantar mig helt med kartan. Vore väl nästan omänskligt att klara det.
Ja, det lär de ju inte greja, i synnerhet inte i detta skede av loppet.

Bör i så fall handla om att beta av gruset innan det blir mörkt och sedan satsa på en färja som gör att de har så bra läge för rejset mot målsnöret imorgon.

Bialek verkar tappa. Tror han är strax över halvtimmen efter Strasser. Mellan de två i täten ser det dock för mig ut som det är 2-3 minuter!

När jag tittar på när punkterna är registrerade så passerade Strasser blå pil 13.35 och Bartholmoes röd pil 13.36.
1659354482614.png

Har ingen erfarenhet av dessa däcksdimensioner. Vet bara att jag upplevde tydlig skillnad då jag gick från 23 mm till 25 mm vad gäller cykling på dåligt underlag (dålig asfalt eller grusväg). Förvisso är ju 28 mm ett mkt bättre utgångsläge än 23 mm, men tänkte att 4 mm upp ändå är en del.

Men det är ju bara att vänta och se vilken kombination däck+cyklist som passar bäst för denna parcour.
Jag har kört både 28 mm och 32 mm och märker ingen större skillnad förutom när jag tittar på däcken. Cyklistens förmågor gör nog större skillnad i sammanhanget.

Fyran Pulawski är nu där Strasser var runt halv sex i morse. Så rimligen är hans chans på en "pallplats" att någon av de tre i täten drabbas av något problem på ett eller annat sätt.

Jag har kört både 28 mm och 32 mm och märker ingen större skillnad förutom när jag tittar på däcken. Cyklistens förmågor gör nog större skillnad i sammanhanget.
Ja, att cyklisten är det viktigaste är jag som oteknisk cyklist plågsamt medveten om. Och har du erfarenhet av däcksdimensionerna känns det rätt korkat att som totalt okunnig argumentera emot. Försökte bara förklara vad jag byggde min spekulation på.

Ja, att cyklisten är det viktigaste är jag som oteknisk cyklist plågsamt medveten om. Och har du erfarenhet av däcksdimensionerna känns det rätt korkat att som totalt okunnig argumentera emot. Försökte bara förklara vad jag byggde min spekulation på.
Jag fattar. Om det blir en del grus kör jag ju hellre 32 mm, så om inte annat kanske vetskapen om att man har bredare däck gör att man kan slappna av och därmed åka fortare.

Strasser snart framme vid parcourens västra ände. Får se om han tänker sig en strategi i stil med den @A.Nilsson beskrev ovan och fortsätter ner till CP4 eller om han viker in på parcouren.

Verkar som de redan börjat ladda för en spurtuppgörelse.

Hm, Bartholmoes prick har inte flyttat sig på snart 40 min. Bialek är nu förbi platsen för Batholmoes senaste uppdatering. Har han tagit en paus?

Han snackade på IG om att han ser det som en grej att bli klar med gruset innan det blir mörkt. Kan det möjligen vara en faktor i att han trycker på rätt bra?

Möjligen till (skade)glädje för vissa så har To brutit loppet. Har inte koll på var det skedde, men någonstans mellan CP2 och CP3.
Tolv punkteringar, tubeless, två extraslangar som till slut inte gick och laga och det gick inte att få tag i lämpliga slangar i Mostar verkar vara ungefär vad som fick To att kasta in handduken.

Han snackade på IG om att han ser det som en grej att bli klar med gruset innan det blir mörkt. Kan det möjligen vara en faktor i att han trycker på rätt bra?
Där känns det som att det finns mycket erfarenhet att ösa ur. Iofs har han väl sällan (aldrig?) varit allvarligt hotad på t.ex RAAM på slutet men har väl pressat sig mot klockan många ggr.

Verkar över huvud taget lagga. Strassers senaste uppdatering för 24 min sen, Bartholmoes för 18 min sen och Bialeks för 24 min sen.

Kollar man bilden på hans IG tycker jag att däcken ser använda/gamla ut redan innan starten. Nu körde han den nyare TR S-varianten, men min erfarenhet av GP5000 TL 32 mm är att de slits fort.

Tillbaka
Topp