Transcontinental Race No. 8

Ingen högfartsutförskörning i mörkret!
1659384873457.png

Karl Björklunds nattvila förlades denna natt till Latisana vid Tagliamento-floden på gränsen mellan Veneto och Friuli-Venezia Giulia. Han hade då under 14 timmar tagit sig ca 28 mil (baserat på trackerskattningen).

Sen funderar jag på vilken väg Strasser tänkt sig ta nu. Det verkade finnas en variant med en väg in förbi Ciungetu till Lacul Petrimanu och sedan över bergen söderut. Dock fyra mil grusväg av förefaller det mkt varierande kvalitet. Den har han dock redan passerat.

E81 är ju enligt @A.Nilsson förbjuden och om det inte finns någon väg som inte syns på kartorna s.a. han kan komma över på östra sidan Olt-floden utan att cykla på E81 så förstår jag inte hur den tänkta rutten är.

Den väg du hade tagit @GoranS är en E väg och därmed förbjuden. Parcouren kan tas i valfri riktning och checkponten före eller efter parcouren. Vägen ner direkt efter parcouren är även den en E väg så denna nöt har en hel del varianter man kan ta. Mitt val var att ta checkpointen först söderifrån. Köra upp på berget och ta parcouren och efter parcouren hålla rakt österut över en till klättring på grus. Då får man en bra resa mot valfri färja!
Fråga till @A.Nilsson eller annan kunnig person: Är det generellt förbud mot E-vägar eller är det speciella vägar/delar av vägar?

Såvitt jag kan se cyklade Strasser en bit norrut på E81 efter Brezoi. Naturligt "obegränsat" ruttval hade varit söderut. Får mig att fundera på om det kanske fanns något undantag från E-vägsförbudet norrut från Brezoi.
1659417048145.png

Senast ändrad:
Ett försök till analys av vad som hänt under natten.

Strasser hade nattvila i Brezoi mellan 00.35 och 04.00 vid röda pilen.

Bialek var nere och provianterade vid en mack vid DN7/E81 vid halv två och åkte sedan tillbaka enliten bit västerut och slog nattläger vid blå pil runt 02.00. Kom igång med trampandet ca 07.10.

Bartholmoes tog paus vid grön pil vid 0.55 och gav sig åter iväg vid 04.40. Han verkar sedan ha tagit en 40 minuters (frukost?)paus i Brezoi nu på morgonkvisten.
Skärmklipp.JPG

Senast ändrad:
Ser ut som Bialek och Bartholmoes tar samma rutt som Strasser så jag antar att den är OK trots att den förefaller nyttja E81:an.

Läget just nu är enligt min tolkning att Strasser är i ledningen och är ganska precis tre timmar före Bialek som har Bartholmoes hack i häl.

Om jag "automatruttar" från där Strasser nu befinner sig till färjan i Turnu Magurele är det 16,5 mil och till färjan i Zimnicea 20 mil.

Enligt inlägg tidigare i tråden går färjorna från TM vid 08.00, 12.00, 16.00 och 19.30 medan de från Zimnicea går 07.30, 11.30, 14.30 och 17.30. Jag blir dock inte klok på om det är CET eller lokal tid. När jag försöker googla hittar jag alla möjliga varianter.

Jag har lite svårt att bedöma vilken färja Strasser satsar på i nuläget. Klart är väl i alla fall att något före 14.30-färjan från Zimnicea är totalt orimligt. Om tiderna är CET skulle han behöva avverka de 20 milen på 6,5 h, d.v.s. 31 km/h i snitt. Kan det gå eller blir det 17.30-färjan? Om det är CET behövs då ett snitt på 21,5 km/h och om det är lokal tid 23,5 km/h. Det bör funka. Och frågan är om det inte skulle avgöra loppet då Bialek och Bartholmoes, givet att de skulle hålla Strassers fart från där de nu är till där Strasser nu är, skulle behöva hålla över 30 km/h från där Strasser nu är till färjan i Zimnicea, givet att det är CET-tider.

Min gissning är att Strasser kommer att ta 17.30-färjan från Zimnicea medan Bialek och Barthlomoes tar 19.30-färjan från TM. Bechet-färjan är väl endast aktuell om de skulle få strul och inse att de inte grejar 19.30-färjan.

Bakom de tre i täten har Pulawski nått CP4 som fjärde cyklist strax före kl 7. Han var då 15.01 efter Strasser.

Jakubek och Gemperle var för 22 min sen uppe vid punkten varifrån det i stort sett bara är utför till CP4 så de bör vara där när som helst.

Fråga till @A.Nilsson eller annan kunnig person: Är det generellt förbud mot E-vägar eller är det speciella vägar/delar av vägar?

Såvitt jag kan se cyklade Strasser en bit norrut på E81 efter Brezoi. Naturligt "obegränsat" ruttval hade varit söderut. Får mig att fundera på om det kanske fanns något undantag från E-vägsförbudet norrut från Brezoi.
Visa bilaga 571328
Det är generellt inte tillåtet att cykla E vägar men det finns några kortare sträckor som är undantagna. Biten som alla tre cyklat på en E väg efter parcoursen är en sådan. En annan var direkt efter bron när de korsade gränsen in i Rumänien. Vill minnas att det finns en tredje också men den var aldrig aktuell för mig att använda så den kommer jag inte ihåg var den var :)

Några citat från Bartholmoes insta om parcour 4:

40 km "Gravel" in 5,5 hours
I crashed several times and damaged my bike, had to fix quite a few issues
I'm fine - no serious injuries
Haven't eaten anything since 8h as there is no single chance of resupply
Fellow riders: seriously, please watch out on the Parcours!

Ser ut som Bialek är på väg att ta en östligare väg än Strasser i trakten av Surdiou.
1659422203007.png

Lite förvånad över att Strasser inte tog den vägen då den borde ge genare väg till Zimnicea-färjan än vad den rutt han nu tagit gör. Kan han ha rekat och tyckt att vägkvaliteten var så pass dålig på Bialeks vägval att det trots allt var bättre med det västligare alternativet?

Jakubek och Gemperle kom båda till CP4 kl 08.13, d.v.s. en och en kvart efter Pulawski som har kanske 150 hm upp till starten på parcoursen.

Undrar hur det är med Barthlomoes alt. hans tracker. Pricken står nere vid avtaget från E81 och har gjort så snart en timme. Är det cykelproblem eller mer trackerproblem?

Vousden och Saint-Exupéry "rejsar" uppför Transalpina-vägen. Tror den senare ligger lite före och därmed på sjunde plats. De har dock fortfarande över 1000 hm upp till högsta punkten på vägen så det dröjer en stund innan de är vid CP4, givet att de inte tar något nytt vägval och betar av parcoursen först.

Kolbinger har avancerat upp till nionde plats och har knappt nio mil fram till dess backen börjar på allvar i Novaci.

Philips på tionde plats är knappt 3 mil bakom Kolbinger.

Sedan följer Ratiniks på 11:e plats. Han har precis passerat bron över Donau och är knappt två mil efter Philips.

På tolfte plats ligger antingen Smith som kommer västerifrån till bron eller Stéphane som redan korsat floden och kommer söderifrån. Troligen är det den förstnämnda som ligger före. Ser ut som han har knappt tre mil till där rutterna löper samman medan Stéphane snarare har 3,5 mil dit.

10th | Michael Broadwith verkar vara den förste som försöker ta sig direkt till checkpointen västerifrån. Jag försökte hitta en rutt som var bra den vägen men lyckades inte. Sista biten är nämligen en E väg utan andra uppenbara alternativ men jag pratade med någon som hade hittat vägar förbi och på så sätt gjort alternativet möjligt. Man sparar många höjdmeter på detta vis. Spännande!

10th | Michael Broadwith verkar vara den förste som försöker ta sig direkt till checkpointen västerifrån. Jag försökte hitta en rutt som var bra den vägen men lyckades inte. Sista biten är nämligen en E väg utan andra uppenbara alternativ men jag pratade med någon som hade hittat vägar förbi och på så sätt gjort alternativet möjligt. Man sparar många höjdmeter på detta vis. Spännande!
Ah, hade helt missat honom när han ligger så långt västerut. Ser onekligen lite marigt ut att undvika E79, men man får väl utgå från att han har en plan som åtminstone verkade rimlig på hemmaplan. Om det inte skulle funka lär det bli många mils extra cyklande för att "korrigera".

Lite förvånad över att Strasser håller sig nära Olt-flodens östra strand. Får mer och mer intrycket av att han satsar på 16.00-färjan från Turnu Magurele.

Är kanske resonemanget att han får lite större marginal till den färjan än till 17.30-färjan från Zimnicea och att han med tanke på att Bialek inte bör ha någon chans att nå 17.30-färjan därmed säkrar ett försprång på 3,5 timmar från Nikopol till målet?

För att Bialek ska nå 17.30-färjan från Zimnicea krävs 27-28 km/h om 17.30 är CET. Är det lokal tid krävs över 31 km/h.

Vore ju något om Bialek skulle komma med 17.30-färjan och på så vis gå förbi Strasser och det blir till att jaga för Strasser. Tror inte det kommer att inträffa, men ...

1659424990364.png

Pulawski har hunnit en bit in på parcours 4. Jakubeks prick befinner sig strax före parcoursstarten men uppdaterades senast för drygt en halvtimme sedan så han är sannolikt inne i parcoursen. Gemperle har troligen precis påbörjat grusvägen.

Tillbaka
Topp