Gofika-ställen i östra Skåne
Ok. Jag kan lägga in lite av mina egna tips, ni behöver inte alls följa dem. Spontant tycker jag den norra turen ser bättre ut. Av kartorna framgår att ni kommer att cykla en del på cykelvägar. Eftersom ni är nära Brantevik, så föreslår jag att ni lägger in Brantevik på en av era turer. I Brantevik finns en liten fiskebutik i hamnen, även ett turistfik. Om ni gör det i starten på den norra turen, så kommer ni att cykla längs Östersjön långa sträckor. I både Baskemölla hamn, och Viks hamn kan man pausa och få fin utsikt mot Stenshuvud. I Rörum finns Mandelmans trädgård som kuriosa. I Södra Mellbys högsta punkt får ni en utsikt över Hanöbukten. Den havsnära turen av den norra turen är den bästa delen.Vi har racers och cyklar för motionens skull. Dock så är Eva inte så van (än) så därför når vi inte så långt som kanske jag skulle göra om jag solo-körde. Men det ena utesluter ju inte det andra.
(Vi ska också upp norr om Brösarp för att ta en orienteringsrunda på karta från Oringen 2014).
I den södra turen går en del av sträckningen från Skillinge till Kåseberga. Det blir mer transportcykling, och förmodligen relativt mycket trafik. Det är ju semestertider och bad. I Kåseberga hamn kan man pausa, det är väldigt mycket turister där (Ale stenar lockar många). Resten av den turen ser ut att vara mycket landsväg.