Gofika-ställen i östra Skåne

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum
Vi har racers och cyklar för motionens skull. Dock så är Eva inte så van (än) så därför når vi inte så långt som kanske jag skulle göra om jag solo-körde. Men det ena utesluter ju inte det andra.
(Vi ska också upp norr om Brösarp för att ta en orienteringsrunda på karta från Oringen 2014).
Ok. Jag kan lägga in lite av mina egna tips, ni behöver inte alls följa dem. Spontant tycker jag den norra turen ser bättre ut. Av kartorna framgår att ni kommer att cykla en del på cykelvägar. Eftersom ni är nära Brantevik, så föreslår jag att ni lägger in Brantevik på en av era turer. I Brantevik finns en liten fiskebutik i hamnen, även ett turistfik. Om ni gör det i starten på den norra turen, så kommer ni att cykla längs Östersjön långa sträckor. I både Baskemölla hamn, och Viks hamn kan man pausa och få fin utsikt mot Stenshuvud. I Rörum finns Mandelmans trädgård som kuriosa. I Södra Mellbys högsta punkt får ni en utsikt över Hanöbukten. Den havsnära turen av den norra turen är den bästa delen.
I den södra turen går en del av sträckningen från Skillinge till Kåseberga. Det blir mer transportcykling, och förmodligen relativt mycket trafik. Det är ju semestertider och bad. I Kåseberga hamn kan man pausa, det är väldigt mycket turister där (Ale stenar lockar många). Resten av den turen ser ut att vara mycket landsväg.

Tyvärr bara ett gäng m 5-6-milrundor, m utgångspunkt Skillinge.
Fikaställe; dyker ju i regel alltid upp (under säsong) om man passerar lite byar/tätorter, annars är nog en snabb googling på kafé i google maps att rekomendera.

Något som jag inte hittar i tråden är ju fiket nere vid stranden i sandskogen (näst intill ystad havsbad nere mot havet). Berömda, med all rätta, för sina wienerbröd. Dock är det kanske inte klockrent vid cykeltur, dels halvtråkiga vägar mot Ystad, sedan krävs avstickare en kort bit på grus/sandväg och sedan garanterat massor m folk och kan ta en stund.

Flexibel i hela området men runt Simrishamn för det mesta.
Ladan och Loftet i Sövestad har fin fika, det ligger lite norr om Ystad, finns då möjlighet att köra längs kusten på ena hållet och mer inåt landet andra hållet.
Jag har ingen färdig gpx fil, men om du utgår från Skillinge hade jag letat mig upp mot Hammenhög, Smedstorp, Kverrestad, Nedraby, Högestad sen Sövestad. Sen ner till Ystad och köra Sydkustleden till Skillinge.

Ladan och Loftet i Sövestad har fin fika, det ligger lite norr om Ystad, finns då möjlighet att köra längs kusten på ena hållet och mer inåt landet andra hållet.
Jag har ingen färdig gpx fil, men om du utgår från Skillinge hade jag letat mig upp mot Hammenhög, Smedstorp, Kverrestad, Nedraby, Högestad sen Sövestad. Sen ner till Ystad och köra Sydkustleden till Skillinge.
Tack, rekommendation från Strava som ser bra ut då
1659426671854.png

Jag hade inte cyklat väg 13 norrut frå. Ystad. Men väl stannat och fikat På Byvägen35 i St Olof. Det är också, vad jag vet, grusväg mellan Högestad och Fyledalsvägen.

Jag hade inte cyklat väg 13 norrut frå. Ystad. Men väl stannat och fikat På Byvägen35 i St Olof. Det är också, vad jag vet, grusväg mellan Högestad och Fyledalsvägen.

Där är "ny" cykelväg en bit där på väg 13, kommer inte ihåg hur långt. Men Bussjö är bättre, skyltat Sverigeleden tror jag. Grusvägen är av det finare snittet, jag rullar landsvägscykel där ofta, men klart bra att ha med i tanken.

Där är "ny" cykelväg en bit där på väg 13, kommer inte ihåg hur långt. Men Bussjö är bättre, skyltat Sverigeleden tror jag. Grusvägen är av det finare snittet, jag rullar landsvägscykel där ofta, men klart bra att ha med i tanken.
Det är cykelväg från Ystad hela vägen till Sövestad, och grusvägen mellan Högestad och Benestad är inga problem med LVG.
Vill man slippa gruset kan man dra ner mot Köpingebro från Högestad och via Svenstorp, Övraby till Tomelilla

Det är cykelväg från Ystad hela vägen till Sövestad, och grusvägen mellan Högestad och Benestad är inga problem med LVG.
Vill man slippa gruset kan man dra ner mot Köpingebro från Högestad och via Svenstorp, Övraby till Tomelilla
Precis flöt på fint med 28or på grussträckan, väldigt hårt packat och bilfritt. I det stora hela roligare cykling inåt landet än kuststräckan.

Det är cykelväg från Ystad hela vägen till Sövestad,
Där är "ny" cykelväg en bit där på väg 13, kommer inte ihåg hur långt.
Tackar för uppdateringen!

Grusvägen är av det finare snittet, jag rullar landsvägscykel där ofta, men klart bra att ha med i tanken.
De flesta grusvägar i (södra) Skåne är ju av den kvalisorten välpackat och med små stenar - aka sportgrus. Likväl kan det vara bra att veta om för att slippa överraskningar.

Innan graveltrenden slog igenom och 25 mm ansågs vara "brett" för LVG-åka kördes det ibland duktigt snabbt på obelagda vägar trots (?) smala däck.

Jag har försökt fatta, men verkar vara för mycket stadsbo. När använder man en vägsladd och när använder man en gårdsharv?

Tillbaka
Topp