Transcontinental Race No. 8

Hm, Bartholmoes avviker från Strassers rutt och har tagit sig över på västra sidan floden. Inte uppenbart vad skälet till detta är.
Visa bilaga 571385
Större och rakare väg och fler samhällen? Kanske är det värt en liten omväg om man i första hand vill ta sig fram, och endast i andra hand (hemska tanke) är där för att njuta av pittoreska rumänska vyer? ;-) En ren gissning från min sida, förstås.

Större och rakare väg och fler samhällen? Kanske är det värt en liten omväg om man i första hand vill ta sig fram, och endast i andra hand (hemska tanke) är där för att njuta av pittoreska rumänska vyer? ;-) En ren gissning från min sida, förstås.
Får att Strassers rutt från Rimnicu Vilcea till Slatina (där jag misstänker att Barthlomoes kommer att ta sig över om han ska till TM-färjan) är en halv km längre. Vägen på västra sidan verkar som den är mer trafikerad.

Ser verkligen pitoreskt och trevligt ut nere strax före färjeläget.
1659443676120.png

Undrar vad som hänt med Vousden. Hans prick har hängt uppe runt högsta punkten före nerfarten till CP4 i 3,5 timmar nu och han är inte inregistrerad vid CP4.

Visa bilaga 571400
Strasser har kört runt 250 km längre än de närmst bakomvarande. Av dessa är hans ledning är kanske 150 km kortaste vägen. Minst sagt imponerande.
Undrar lite hur tillförlitliga de där värdena är. Var i något läge jag räknade ut skillnaden mellan Est Distance-värdena mellan två punkter och jämförde med längden jag fick då jag ritade in rutten han följt i RWGPS. Skiljde ca 10% på en sträcka på runt 8-9 mil.
1659444392542.png

Nu hoppade Strassers plupp från en byggnad (biljettkontoret?) där han stått ett tag, fram till slutet på vägen vid floden. Jag tror han kommer åka strax!

Intressant att höra Strassers resonemang om att han var övertygad om att Bialek och Bartholmoes skulle vara starkare på parcours 4 då han själv inte hade någon erfarenhet av grus och att han därför tryckte på ordentligt uppför Transalpina-stigningen.

Undrar lite hur tillförlitliga de där värdena är. Var i något läge jag räknade ut skillnaden mellan Est Distance-värdena mellan två punkter och jämförde med längden jag fick då jag ritade in rutten han följt i RWGPS. Skiljde ca 10% på en sträcka på runt 8-9 mil.
Visa bilaga 571401
Intressant. Summerade ihop Strava-turerna från @A.Nilsson och fick det till 1 704 km medan den officiella trackern visar 1 871 km, dvs. ca 10 % mer.

Just nu är bara Saint-Exupéry ute på parcoursen och har väl klarat av i grova drag halva sträckan. Nästa cyklist att påbörja den kan bli Kolbinger som är uppe på 1900-2000 möh och därmed inte har så långt kvar till dess det bara är utför ner till CP4.

Vore intressant att veta om detta fortfarande gäller eller om de kommit igång med trafiken igen.

Går den igen skulle Bialek och Bartholmoes kunna satsa på en kvällsbåt.

Bartholmoes har 134 km till västra färjan, 150 km till mellersta och 190 km till östra.

Bialek har 169 km till västra färjan, 133 km till mellersta och 147 km till östra.

OM den västra färjan går och sista turen är kl 23.00 lokal tid innebär det att det är sex timmar och tre kvart till dess. Bartholmoes bör inte ha några problem medan Bialek i så fall behöver snitta 25 km/h dit.

I annat fall är det inget annat att göra än att vänta till i morgon bitti och då borde Svishtov-färjan väl vara att föredra. Då är frågan om några av de längre bak kan bjudas in i matchen om pallplatserna igen.

Så, landstigning kvart över tre och i trakterna av 35 mil kvar. Med 25 km/h i snitt skulle det då bli målgång runt klockan fem i morgon bitti. Sen är frågan om han håller den farten och om han unnar sig en sovpaus med tanke på att han har så god marginal bakåt.

Det finns en smal bro ungefär där Jakubek är. Den kan användas men avslutas med en längre stege (nedför). Inte helt optimalt med en välpackad cykel men det ska nog gå om man bara tar det lugnt
Är det denna du menar?
1659447862675.png

Hur kommer man dit utan att använda E81? Eller är den tillåten ner till den bron?

Kolbinger vid CP4 som åtta på 8.18.08, ett drygt dygn efter Strasser och 4.50 efter närmast framförvarande (Saint-Exupéry). Har avancerat sex placeringar sedan CP3.

Tillbaka
Topp