Transcontinental Race No. 8

10th | Michael Broadwith verkar vara den förste som försöker ta sig direkt till checkpointen västerifrån. Jag försökte hitta en rutt som var bra den vägen men lyckades inte. Sista biten är nämligen en E väg utan andra uppenbara alternativ men jag pratade med någon som hade hittat vägar förbi och på så sätt gjort alternativet möjligt. Man sparar många höjdmeter på detta vis. Spännande!
Känns som att detta knappast kan vara ett vinnande vägval ...
1659454124130.png

Bartholmoes prick still sedan drygt två timmar tillbaka vid Runcu Mare. Trackerproblem eller tar han en paus då han vet att det inte är någon stress till färjan?

Kolbinger inne i parcours 4. Har avverkat kanske 20%. Om hon klarar sig utan problem ska hon hinna klara av en skaplig del av den innan solnedgång men inte hela. Står på trackern att det är växlande molnighet där så det kan ju dock vara hyggligt ljust en stund efter solen gått ner.

Phillips blev nionde cyklist att nå CP4. Han gjorde det på 8.20.02. Är då knappt två timmar långsammare än Kolbinger som är närmast framför.

Tre cyklister är fn på väg uppför Transalpinavägen söderifrån: Ratiniks på ca 1800 möh samt Stéphane och Smith på ca 1500 möh. Dessa kommer att få göra en stor del av parcoursen i mörker om de försöker göra den innan nattvila.

Intressant. Bartholmoes är helt klart på väg mot Bechet-färjan medan Bialek satsar på Zimnicea-Svishtov-färjan.

Om det går en färja klockan 23.00 lokal tid och Bartholmoes kommer med den kommer han att ha närmare 9,5 timmars försprång i Bulgarien på Bialek mot att han dels har klart längre till mål och att han dels inte kommer att ha någon naturlig vila på det sätt Bialek får i väntan på färjan.

Gissningsvis skulle det i så fall vara fördel Bartholmoes. Om det däremot inte går någon färja från Bechet så måste han rimligen bege sig till Zimnicea och kommer då att få en massa extra mil och dessutom mindre vila. Då är det klar fördel Bialek i mina ögon.
1659461601169.png

Bialek har sju mil till Zimnicea-färjan och Bartholmoes har drygt 3 mil till Bechet-färjan. Mellan de två är det 14 mil.

Jakubek, som är den av efterföljarna som nog är närmast Zimnicea-färjan har 20 mil dit. Är knappt 12 timmar till färjan går så han har goda förutsättningar att hinna dit. Sen kommer han rimligen att vara betydligt mindre utvilad än Bialek när de kommer över till bulgariska sidan. Hur mkt det betyder vet jag inte i detta läge då väl alla är så slitna att det inte "repareras" på några timmar.

Pulawski verkar ha en mil mer än Jakubek till Zimnicea och Saint-Exupéry ytterligare närmare två mil. Efter det blir det nog svårt för någon att hinna med första färjan från Zimnicea vilket rimligen kommer att vara nödvändigt för att kunna fajtas om en pallplats.

Kolbinger har avverkat ca halva parcours 4, räknat fågelvägen. Tror dock att det tidmässigt kan vara lite mindre. Åtminstone höll Strasser väldigt låg fart i den branta utförsbacken på slutet. Om jag inte räknat fel går solen strax ner där.

Cirka halvmilen kvar för Bartholmoes till färjan. Lär väl bli klart rätt snart om det går någon färja eller inte. Om det inte går någon bör vi se honom bege sig österut relativt omgående gissar jag.

Karl Björklund startade dagens cyklande vid halv fem och är nu i Otocac, Kroatien. Tror att han ev. tagit nattvila där. Pricken har i alla fall inte uppdaterats på 20 min. Enligt trackern blev dagsetappen i så fall 26 mil.

Amy Lippe befinner sig mellan Ripac och Vrtoce i Bosnien. Har enligt trackern avverkat drygt 21 mil sedan starten strax före kl fyra. Men då tillbringades fyra timmar i Senj, gissningvis relaterat till problemet @antonlindb rapporterade om tidigare idag. Är fortfarande i rörelse.

Ingen av de fyra senast anlända till CP4 har ännu lämnat kontrollen om man ska tro prickarna, vilket kanske är tveksamt om man ska med tanke på att det tidigare varit lite si och så med prickuppdateringen på nordsidan om bergen där.

En reflektion är att Strasser i detta lopp startade relativt modest och inte var helt med i täten initialt och jag har för mig att han även hade lite längre nattstopp än en del andra i täten inledningsvis. Detta är tvärtemot hans typiska RAAM-strategi som mer varit fullt ös från början för att skapa sig en ledning och känna att han verkligen går bra i loppet.

Bartholmoes verkar vara stilla i Bechet. Gissar att han funderar på vad han ska göra nu då färjan uppenbarligen inte gick kl 23.00 lokal tid.

Lite jobbig situation då färjan från Bechet ju fortfarande gick då loppet startades om jag fattat rätt. Jag misstänker att man kan se det som en läxa att i denna typ av situationer spendera ett par minuter på morgonen med att kolla att färjorna man tänkt nyttja inte är inställda. Å andra sidan känns det som en sak de flesta nog skulle missa att göra i det läget Bartholmoes var i morse.

Inte helt lättcyklat i parcours 4:

Tillbaka
Topp