Status hafjäll?

bitteb

Medlem
Status hafjäll?
Tja

Någon här som rullat i Hafjäll närmaste tiden och kan berätta hur läget är där i år?

Bra underhållet?
Fortfarande förbud mot camping på parkeringen?

/Tobbe

Status hafjäll?
Var där öppningshelgen och helgen därpå. Toppenfint första helgen, men märkbart mer slitet andra helgen. Men dålig koll på hur mycket underhåll de gjort under sommaren.

Vi campade i den röda ringen. Det kom förbi en vänlig herre som sa att det egentligen inte var tillåtet, men helt ok om vi uppförde oss sansat. Fattade det som att det är ok att campa i den gröna ringen på den stora parkeringen, det var det massor av folk som gjorde.
E81FFEAC-FBD7-40F1-A126-F21AF3598614.jpeg

Status hafjäll?
Trådbump med rapport och invit till diskussion!
Vi var där för några veckor sedan och status = sådär. Helt klart en park med potential men stigunderhållet var under all kritik, till och med gränsande till farligt.
”Vadå farligt - DH är farligt?” kanske någon invänder. Och absolut, det är det. Men jag anser att det som är grävda flowbanor inte bör ha grova dräneringsproblem och stora, kantiga stenar blottlade på kritiska ställen (landningar och mitt i berms).
Vi tog det lugnt och synade innan vi hojade, så hela vistelse avlöpte utan någon större katastrof. Men ändå.

Jag pratade med både locals och trailcrew, och tydligen är just trailcrew typ 3 pers som också hjälper till lite med lift och är bike patrol. Ekonomin är tydligen sådär och att parken är kvar beror tydligen på att den resultatfokuserade VDn fick sparken så nu kan sommarverksamheten gå back igen.

Är Hafjell värt ett besök? Nja.
Vi kommer nog inte tillbaka om det inte blir bättre. Hellre då hoja de shuttle/trampbaserade spår som tydligen finns lite varstans i Norge om man efterforskar lite - eller besöka Åre/Järvsö om man vill cykla med lite bättre prepp. (Jag rankar Åre som markant bättre än Hafjell vad gäller underhåll, även om Åre är ljusår sämre än Järvsö).

Tankar…synpunkter…erfarenheter? :)

Status hafjäll?
Var också i hafjell nu i sommar. Behållningen var de fina singletracks som finns uppe på platån ovanför själva cykelparken tyckte jag.

Status hafjäll?
Var där för 3 år sedan och nu för några veckor sedan. Var mest ute efter det "berömda" håriga svarta lederna(Roller Coaster, DH spåret, WC banan etc). Men ja det känns som dom tappat det helt klart, synd. Iofs så såg man att de gjorde lite små underhåll på Coastern när vi var där(cyklade 2 dagar). Fungerade bra med 180 slag+DH casing+Inserts+mjukt gummi. Men ja åk inte dit om man vill ha flowig/familje cykling, det är väldigt tekniskt och brant överlag. Iofs har dom en ny pumptrack längst upp. Övrigt så hade Hafjell med omnejd bra ställen för familje aktiviteter och en dröm med E6 ifrån Gbg.

Status hafjäll?
Var där för 3 år sedan och nu för några veckor sedan. Var mest ute efter det "berömda" håriga svarta lederna(Roller Coaster, DH spåret, WC banan etc). Men ja det känns som dom tappat det helt klart, synd. Iofs så såg man att de gjorde lite små underhåll på Coastern när vi var där(cyklade 2 dagar). Fungerade bra med 180 slag+DH casing+Inserts+mjukt gummi. Men ja åk inte dit om man vill ha flowig/familje cykling, det är väldigt tekniskt och brant överlag. Iofs har dom en ny pumptrack längst upp. Övrigt så hade Hafjell med omnejd bra ställen för familje aktiviteter och en dröm med E6 ifrån Gbg.
Körde iofs inte de svarta, men både Moetown och Boulderløypa var under all kritik, och då är de flowiga och Boulder är väl även bitvis liite teknisk. Bästa jämförelsen är väl med Barbro/Twist och typ Shimano och tja...besvikelsen var ordentlig. :)

Edit: Ja, pumptracken var kul. Både för undertecknad och för kids. För övrigt kan man precis bredvid om man är korkad spendera 432 kronor på 3 grillkorv, en (med betoning på EN) våffla med sylt (ingen grädde), och 4 läsk. Norge. :D

Status hafjäll?
B
Körde iofs inte de svarta, men både Moetown och Boulderløypa var under all kritik, och då är de flowiga och Boulder är väl även bitvis liite teknisk. Bästa jämförelsen är väl med Barbro/Twist och typ Shimano och tja...besvikelsen var ordentlig. :)

Edit: Ja, pumptracken var kul. Både för undertecknad och för kids. För övrigt kan man precis bredvid om man är korkad spendera 432 kronor på 3 grillkorv, en (med betoning på EN) våffla med sylt (ingen grädde), och 4 läsk. Norge. :D
Bouldre ska ju vara kass, den är gjord sån. Hela poängen är ju att köra fort rakt fram på en stenig gropig grusväg.

Jag var där tidigare i somras och som en som inte åker till park för att köra flow och hopp levererar det. Stökstigarna är bra och den nya svarta riktigt kul.
Körde nåt varv i Moetown och den var ju inte mer sliten än Shimano i Åre är (dvs väldigt sliten, men inte så det sticker ut är min poäng).

Senast ändrad:
Status hafjäll?
B

Bouldre ska ju vara kass, den är gjord sån. Hela poängen är ju att köra fort rakt fram på en stenig gropig grusväg.

Jag var där tidigare i somras och som en som inte åker till park för att köra flow och hopp levererar det. Stökstigarna är bra och den nya svarta riktigt kul.
Körde nåt varv i Moetown och den var ju inte mer sliten än Shimano i Åre är (dvs väldigt sliten, men inte så det sticker ut är min poäng).
Beg to differ. ;)
Om boulderløpa ”ska” se ut som den gjorde när vi var där så är någon dum i huvudet. Helt uppenbart att dräneringen inte funkar och ingen har tid att åtgärda. Samma sak med Moetown. Rent ut sagt farliga berms och landningar på sina ställen - återigen pga synlig vattenerosion som blottlagt sånt man inte vill sätta framhjulet i. Tänk typ grop mellan två stenar osv (och nej, inte en feature).

Så återigen - om det ”ska” se ut så så är de (och alla andra som delar den uppfattningen) helt bänga.
Möjligt att ni var där före oss och det varit riktigt skitväder däremellan. Jag hoppas det för din skull. ;)

Status hafjäll?
Beg to differ. ;)
Om boulderløpa ”ska” se ut som den gjorde när vi var där så är någon dum i huvudet. Helt uppenbart att dräneringen inte funkar och ingen har tid att åtgärda. Samma sak med Moetown. Rent ut sagt farliga berms och landningar på sina ställen - återigen pga synlig vattenerosion som blottlagt sånt man inte vill sätta framhjulet i. Tänk typ grop mellan två stenar osv (och nej, inte en feature).

Så återigen - om det ”ska” se ut så så är de (och alla andra som delar den uppfattningen) helt bänga.
Möjligt att ni var där före oss och det varit riktigt skitväder däremellan. Jag hoppas det för din skull. ;)
Bouldre har iaf sett ut som den gjorde nu sen jag var där första gången, fem år sen kanske. Och vad jag förstått från kompisarna som varit där längre än så har den varit sån ”alltid”. Namnet ger ju också en hint.

Moetown var bättre förra gången jag var där typ 2019 men det verkar inte bara vara Hafjell som inte orkar hålla efter. Är nog bara Järvsö av det parker jag varit i som haft bra skick på flowlederna. De bromsas ju sönder snabbt om det inte hålls efter ofta.

Inte så att jag försvarar att de inte håller efter men blir ju nyfiken på vad du har för referensramar.

Men är man det för att köra stöket är det väl värt ett besök.

Status hafjäll?
Bouldre har iaf sett ut som den gjorde nu sen jag var där första gången, fem år sen kanske. Och vad jag förstått från kompisarna som varit där längre än så har den varit sån ”alltid”. Namnet ger ju också en hint.

Moetown var bättre förra gången jag var där typ 2019 men det verkar inte bara vara Hafjell som inte orkar hålla efter. Är nog bara Järvsö av det parker jag varit i som haft bra skick på flowlederna. De bromsas ju sönder snabbt om det inte hålls efter ofta.

Inte så att jag försvarar att de inte håller efter men blir ju nyfiken på vad du har för referensramar.

Men är man det för att köra stöket är det väl värt ett besök.
Jag har åkt mycket i både Åre och Järvsö så vet hur stor skillnad det kan vara både mellan resurser och ambition.
Har inte heller några problem med att det är stökigt och stenigt. Kanske skulle tagit bilder, men har man en landning efter en tabletop på en blå flowled ska det jävalrimig inte vara stora steniga hål i den.
Och inte ens i berms på en röd stenig led ska det vara helt jäkla sönder-runnet av vatten. Kan jag tycka.

Stök i stökleder - fine. Oväntad storstan och gropar i flowleder. Nej tack…från mig iallafall.

Status hafjäll?
Finns där möjlighet till basic camping, typ parkeringsplats och en kvällsöppen toalett?
Yes. Inga problem att campa på parkeringen och toalett och dusch finns mellan 7-22 eller nåt sånt. Dricksvatten också i kran vid hyran om man ber snällt.

Det bör jag väl lägga till som positivt: Inställningen till oss som besökare från de som jobbade i och runt själva parken var överlag bra. Inga skistar-fasoner här inte.

Status hafjäll?
Har varit sugen länge på att dra till Hafjäll eftersom många har sagt att det är så bra men nu tvekar jag. Var i Trysil förra veckan och maken till välpreppade leder får man leta efter. Som ett salsgolv på vissa flowleder!

Status hafjäll?
Har varit sugen länge på att dra till Hafjäll eftersom många har sagt att det är så bra men nu tvekar jag. Var i Trysil förra veckan och maken till välpreppade leder får man leta efter. Som ett salsgolv på vissa flowleder!
Vill du ha sån prepp ska du inte åka dit. Sen kan man (som Rattnalle och jag verkar göra) debattera var gränsen går mellan acceptabelt stök i en flowled och rentav farligt/förrädiskt. Min uppfattning är att man saknar resurserna för att hålla leder i det skick de bör vara för att vara förhållandevis säkert.
Och då vill jag återigen markera att jag inte tror eller tycker att ens flowleder är vadderade i bomull och fyllda med glittrande enhörningar. Men gränsen går nånstans och Hafjells skick då vi var där passerade min gräns.

Men, om man skiter i flowlederna så är säker Hafjell kanon. De stökleder vi körde var stökiga och matchade färg väl (vi körde rätt/svart). Men jag kommer leta vidare efter nytt flow, eller åka till Järvsö, Åre eller Kisa.

Status hafjäll?
Hmm, har funderat på om det är värt att åka dit om man ändå är i Norge (är väl typ 2 timmar från Trysil?) men nu blir jag lite tveksam även om det alltid är kul att testa nya ställen... Får se om man tröttnar på Trysil när man är där några dar.

Tillbaka
Topp