Däckbredd för Racer/Landsvägscykel

Vilken däckbredd kör du med på din landsvägscykel

• Antal röster
    204

Hamsterhjul

Aktiv medlem
Fanns en lite äldre liknande tråd men dags för en uppdaterad i ämnet.

Börjar bli dags för nya däck men lite osäker på valet av bredd så hade vart intressant att höra andras erfarenheter.
  • Vad kör du med för däckbredd på din landsvägscykel?
  • Personliga erfarenheter av att ha testat olika däckbredd gällande komfort och hastighet?
  • Du kanske kör på en specifik däckbredd för träning och en för tävling?
  • Du kanske har olika däckbredd fram och bak?
Flera faktorer spelar såklart in som t.ex. underlag, och kroppsvikt men skulle ändå vara intressant och höra andras erfarenheter.

Glöm heller inte bort faktorn hur breda däck cykeln klarar av och vilken bredd dina aero hjul har. Den där undersökningen kommer du inte bli klok på.

Varför vill du byta däckdimension? Hur många bar vill du köra med på dina nuvarande hjul? Får du genomslag när du kör med det trycket? Är det dålig komfort i däcken? Släpper det i kurvorna?

Glöm heller inte bort faktorn hur breda däck cykeln klarar av och vilken bredd dina aero hjul har. Den där undersökningen kommer du inte bli klok på.

Varför vill du byta däckdimension? Hur många bar vill du köra med på dina nuvarande hjul? Får du genomslag när du kör med det trycket? Är det dålig komfort i däcken? Släpper det i kurvorna?
Jo flera faktorer spelar in som sagt, försökte hålla det så enkelt som möjligt.

Kör personligen med 25mm runt 6,5bar.

Det funkar bra men av ren nyfikenhet och nördighet vill jag testa något nytt, önskvärt hade kanske varit lite mer komfort utan att offra hastighet för längre dagar i sadeln. 28mm eller kanske till och med 30mm finns i tankarna.

Fanns en lite äldre liknande tråd men dags för en uppdaterad i ämnet.

Börjar bli dags för nya däck men lite osäker på valet av bredd så hade vart intressant att höra andras erfarenheter.
  • Vad kör du med för däckbredd på din landsvägscykel?
Vad menar du med däcksbredd?
Den verkliga uppmätta däcksbredden?
Eller vilka siffror det står på sidan av däcket?

Fram: Nominellt 30, verkligt 32, tryck ~4,2 bar
Bak: Nominellt 28, verkligt 30, tryck ~4,2 bar
Fälgbredd: 30 yttre

Komfortabelt, greppigt och snabbt på den blandade asfalten som finns häromkring.

Senast ändrad:
Jo flera faktorer spelar in som sagt, försökte hålla det så enkelt som möjligt.

Kör personligen med 25mm runt 6,5bar.

Det funkar bra men av ren nyfikenhet och nördighet vill jag testa något nytt, önskvärt hade kanske varit lite mer komfort utan att offra hastighet för längre dagar i sadeln. 28mm eller kanske till och med 30mm finns i tankarna.
ok, jag har fått genomslagspunka vid 4-5 bars tryck på 25 mm så jag brukar köra 7 bar. Vet inte hur mycket man tappar i fart på att gå ner i tryck. Men anledningarna till att man vill ha bredare däck är väl för att man ska kunna köra lägre tryck utan att få punka. Lägre tryck gör ju att däcket har bättre grepp och bättre komfort.

Lite killgissningsråd då:
Jag hade testat att gått upp till 28mm på bakhjulet, sänkt däcktrycket tills det blir så bekvämt som du vill ha det. Lyckas du inte med detta får du nog gå upp till 30 mm. Sen hade jag köpt ett lika brett framdäck och gjort samma sak om jag hade tyckt att det var för stötigt i cockpiten.

Siffror det står på sidan av däcket.
Vore det inte mer intressant med den verkliga bredden?

Vet inte hur mycket man tappar i fart på att gå ner i tryck.
Går du upp för mkt i tryck kan du även då tappa i fart, åtminstone på verkliga underlag
graph2.jpg

Bild från: http://trstriathlon.com/talking-tires-with-joshua-poertner/
Läs gärna hela artikeln, den är intressant

ok, jag har fått genomslagspunka vid 4-5 bars tryck på 25 mm så jag brukar köra 7 bar. Vet inte hur mycket man tappar i fart på att gå ner i tryck. Men anledningarna till att man vill ha bredare däck är väl för att man ska kunna köra lägre tryck utan att få punka. Lägre tryck gör ju att däcket har bättre grepp och bättre komfort.

Lite killgissningsråd då:
Jag hade testat att gått upp till 28mm på bakhjulet, sänkt däcktrycket tills det blir så bekvämt som du vill ha det. Lyckas du inte med detta får du nog gå upp till 30 mm. Sen hade jag köpt ett lika brett framdäck och gjort samma sak om jag hade tyckt att det var för stötigt i
Oj 4-5 bar på 25mm låter lite om man inte är en lättviktare.

Har testat högre runt 7-8 bar tidigare men 6.5bar bak, 6bar fram känns optimalt för mina 76kg på 25mm däck gällande fart, grepp och komfort.

Byta bakdäck var en god idé som inte blir allt för dyrt att testa på. Vill ändå köpa ett vettigt däck (GP5000).
Det kan bli ett 28mm baktill och testa!

Vore det inte mer intressant med den verkliga bredden?

Går du upp för mkt i tryck kan du även då tappa i fart, åtminstone på verkliga underlag
graph2.jpg

Bild från: http://trstriathlon.com/talking-tires-with-joshua-poertner/
Läs gärna hela artikeln, den är intressant
Jo egentligen mer relevant med verklig bredd såklart, men ville försöka hålla det så enkelt som möjligt och få till en undersökning. Tänkte att flera kanske inte har mätt sina däck med skjutmått där hemma :)

Tack ska läsa!

Jo egentligen mer relevant med verklig bredd såklart, men ville försöka hålla det så enkelt som möjligt och få till en undersökning. Tänkte att flera kanske inte har mätt sina däck med skjutmått där hemma :)
Ofta är den verkliga bredden större än vad siffrorna på sidan av däcket påstår, men jag har haft däck som har varit smalare.
Sedan beror den verkliga bredden även på fälgbredd och om det är en tublessfälg eller ej.

Här en bild på Conti GP4000SII 25mm
GP4kII_25mm_XR31T_OC.jpg

Conti GP5000 28mm
GP5k_28mm_LB_18c.jpg

Ofta är den verkliga bredden större än vad siffrorna på sidan av däcket påstår, men jag har haft däck som har varit smalare.
Sedan beror den verkliga bredden även på fälgbredd och om det är en tublessfälg eller ej.

Här en bild på Conti GP4000SII 25mm
Visa bilaga 576661
Jo så är det.

GP4000 verkar blåsa ut till en storlek större i många fall. Hade ett par 23mm en gång i tiden som var närmare 25mm. Hade sen GP5000 25mm på samma hjul som var i näst intill samma bredd. Läst om många liknande fall med just GP4000.

Ska jag köra fartpass utan genomslag (potthål, brunnslock mm) behöver jag ha iaf 7 bar bak och 6,5 fram. För distans brukar jag sänka ett hack. 83 kg och slang i 25 mm däck.

Lägre tryck ger bättre fart så fort man lämnar velodromen. Några decennier sedan kändes !9mm Michelin Pro med 10 bar jättesnabbt för det sjöng om hjulet o pingade över varje gruskorn. Nu är det både snabbt o komfortabelt med lätta däck 28mm o uppåt med 4.7 bar. 80kg. ENVE O Silca har bra "pressure guides".

25 mm fram (Michelin med Vittoria latexslang) på 45 mm fälghöjd och 30 mm bak (Conti 5000 med Vittoria latexslang) på 88 mm fälghöjd. Kommer byta till 32 mm Conti 5000 bak, kör på skrovlig asfalt och då flyter det bättre med bredare däck.

Ska jag köra fartpass utan genomslag (potthål, brunnslock mm) behöver jag ha iaf 7 bar bak och 6,5 fram. För distans brukar jag sänka ett hack. 83 kg och slang i 25 mm däck.
Jag tycker det låter ganska högt. Brukar själv trycka i 5,5-6 bar i 25 mm däck. Väger strax under 80 (tror jag) och har aldrig fått någon genomslagspunka. Jag skulle nog kunna minska ytterligare 0,5-1 bar.

30 mm ProOne slanglöst och max 4 bar känns komfortabelt för mina 76 kilon. Men egentligen bör väl hela ekipagets vikt räknas? Cykel, vatten, kläder, skor. Blir en hel del där.

Kör med 7 bar fram och 7,5 bak. Hoppade på lågt tryck tåget i början av säsongen men höjde igen för att det gick så långsamt eftersom jag fick laga punka jämnt.

Jag tycker det låter ganska högt. Brukar själv trycka i 5,5-6 bar i 25 mm däck. Väger strax under 80 (tror jag) och har aldrig fått någon genomslagspunka. Jag skulle nog kunna minska ytterligare 0,5-1 bar.
Må så vara. Det bygger på upplevda erfarenheter där skarvar och vägskador har stoppat framfarten. Det handlar då om fartpass i klunga (40+) där det är svårt att undvika minorna väghållarna lägger ut. Dessutom lirar det rätt bra med diagrammet @HåkanC postade.

Ja, säger inte Håkans graf att rullmotståndet på grov asfalt minskar upp till ~7 bar? För däck som i praktiken antagligen är bredare än 25 mm (beroende på fälg) och en cyklist som väger mindre än 80 kg (170 pound).

Jag kör mycket lägre tryck än så, ~5,5 bar på däck som mäter 26 mm, men väger runt 67 kg och försöker optimera för komfort utan att riskera genomslag.

Kan också lägga till att jag kör enligt principen så smala däck som möjligt som ger vettig komfort, utan att för stor risk för genomslag.

Senast ändrad:
Må så vara. Det bygger på upplevda erfarenheter där skarvar och vägskador har stoppat framfarten. Det handlar då om fartpass i klunga (40+) där det är svårt att undvika minorna väghållarna lägger ut. Dessutom lirar det rätt bra med diagrammet @HåkanC postade.
Det handlar säkert om klungan och hastigheten. Jag cyklar mest själv och då går det både långsammare och man hinner se vägskador i tid.
Jag brukar utgå från den här kalkylatorn:

Det handlar säkert om klungan och hastigheten. Jag cyklar mest själv och då går det både långsammare och man hinner se vägskador i tid.
Jag brukar utgå från den här kalkylatorn:
Den bekräftar mitt val av tryck. 6-6,5 fram och 7-7,5 bar bak. Testade lite lägre tryck på morgonens pass. Jag persade inte och fick vika ner mig i spurten.

Jo så är det.

GP4000 verkar blåsa ut till en storlek större i många fall. Hade ett par 23mm en gång i tiden som var närmare 25mm. Hade sen GP5000 25mm på samma hjul som var i näst intill samma bredd. Läst om många liknande fall med just GP4000.
Det beror ju på att fälgarna blivit bredare. När gp4000 konstruerades var standarden i15 eller möjligtvis 17mm fälgbredd för ett 25mm däck. Enligt senasre ETRTO standarden som kom 2020 är det i19.
Samma sak har för övrigt hänt även på MTB-sidan. Ett nytt maxxis 2,4 wide trail däck är mycket smalare än ett fem år gammalt 2,3 däck.

Glad amatör utan tävlingsambitioner. Testat 25, 28 och 32mm. Tror inte att jag kan säga vad som är objektivt snabbast även om 25mm hårdpumpat känns kvickare. Det är så mycket annat som spelar in för både upplevd och faktisk hastighet att jag är tveksam till att egna mätningar har någon bäring. Bra däck verkar dock snabbare och skönare än dåliga däck.
Kör nu 32mm på allround-racer och 25mm på kolfibersnabben vilket känns bra för sina syften.

Det berodde förstås enbart på däckstyrcket och har inget med grillmiddagen med bea och pommes + 4 öl under grillningen och 2 glas rött under ätandet att göra?
Förstås!
Vatten till middagen igår och utan bea.?
Mao däcktryckets fel. Får väl smygpumpa upp de andra gubbarnas däck så de går saktare.

Det hade varit kul att veta hur gamla cyklarna är som har 25 mm sulor.
De är nog inte så gamla. Aeroad fick utrymme för bredare däck först 2020. Innan 2018 fanns få lvg-fälgar med innerbredd större än 18 mm.

Övergången till enbart skivbromsat var startskottet för bredare fälgar och däck.

Efter ca 3 år med 25mm med slang (6bar fram 6,5 bar bak) köpte jag i helgen ett par 28mm hos min LBS med nya slangar.
Pumpade upp till 5 bar fram och 5.9 bak och körde min vanligaste runda häromdagen.

Rullar ju sjukt fint måste jag säga!
Vibrationer och stötigheten som fanns när man cyklade på de lite sämre asfalterade vägarna fanns inte där längre. Passerade även 2st järnvägsövergångar på rundan och det var en jäkla skillnad att sväva över dessa med 28mm.

Testade lite spurter och branta uppförsbackar också och kunde inte känna någon skillnad med negativ påverkan.

Upplevde även bättre grepp vid kurvtagningarna och mer stabilitet samt ökat självförtroende i nerförsbackarna ?
Testade panikbromsa också och det upplevdes effektivare då det inte ledde till sladd lika lätt (skivbroms).

Ingen märkbar försämring i hastighet bara plus i komfort.

Det blir 28mm för mig framöver, helt klart.

Tillbaka
Topp