[OT] SUP

[OT] SUP
En kvalitets-SUP från ett känt märke ligger väl på ca 7000+ kronor, det är klart att 2 för 1800:- inte kommer att ha samma kvalitet. Det beror väl helt vad man är ute efter. Det cyklas friskt på Biltemacyklar också, även om de inte rankas högt här inne. Ska man paddla nån gång med familjen eller bara vill prova på är det väl inte fel? Vet man med sig att man gillar det och inte vill köpa saker som troligen inte håller så länge får man väl titta på något annat.

[OT] SUP
@jomper : de är stabila. Många nuförtiden som går att pumpa till 20 psi. Då blir de riktigt hårda. Det är många fördelar med uppblåsbar, de är hållbarare t ex om man råkar köra emot något, går att packa ihop osv. Tycker nog att det är en uppblåsbar man ska satsa på om man inte råkar bo vid en sjö och vill ha en SUP för bara träning eller så (det hade ju varit drömmen iofs).

Jag läste på mycket om det där och konstaterade att (jag) borde satsa på en "touring-SUP", typ 12'6" lång. Den går rätt bra framåt, är hyffsat stabil och rätt allround. Min är 30.5" bred, det är ju ändå ganska brett. Har aldrig känt att den känns instabil på något vis. Varken banan-effekten eller sidledes. Rätt bra för den paddling jag sysslar med.
Att kunna pumpa upp brädan till högt tryck är ju en av de största fördelarna med kvalitets SUPar. Har en Red Paddle som klarar 25 psi. Ju mindre brädan böjs ju fortare går det.
Appropå fart så tycker inte jag att det är så jättestor fartskillnad mellan SUP och kajak ( ca 6km/h resp 7-8 är marchfart om jag paddlar några km). Men det känns som större skillnad, förmodligen för att man är närmare vattnet i kajaken.

[OT] SUP
Jag avstår gärna chansningar. Men jag har ingen känsla alls för vad som är ok och vad som är skräp. Ansiktsboken har såklart koll på mina senaste sökningar så mkt sup-rea dyker upp nu i mina flöden.
det är ju svårt att veta vad som är bra såklart. Behöver inte vara bättre för det kostar mer. Men iaf ska man prova lite borde det ju funka bra med en billigare. Se till så det är en sådan som går att pumpa till 20 psi, är ofta rekommenderat med 15 men går till 20.

Det finns många billiga nu som ser ganska ok ut, t ex såg jag på min Ica Maxi att de hade för ett tag sedan. Typ samma mått som min, med drop stitch och allt fast en tredjedel av priset. Hade varit intressant att prova en sådan, hade säkert dugt. Försökte få tjejen att snegla på den men utan framgång ?

[OT] SUP
Jag köpte en sådan här (tror dock inte att den någonsin kostat som det angivna originalpriset), tycker att den funkar väldigt bra. Hyfsat lång, touring-form, och ändå relativt lätt.

Paddlade med en kompis som har en lika lång bräda från den mer erkända tillverkaren Kona, men den var betydligt bökigare att hantera på land grund av den tyngre vikten. Ska du köra runt den i en fyrhjulig grej med motor kanske det inte spelar så stor roll, men att cykla några km med hennes bräda på ryggen skulle inte vara någon hit.

Däremot hade kompisen en paddel helt i kolfiber, det gjorde mycket större skillnad än jag trodde. Paddeln som ingår i länken känns rätt tung och trist, gjord i alu och någon plastkomposit i bladet.

[OT] SUP
Säger som så ofta - kolla Lidl! Har i två butiker sett att de har kvar F2/Mistral (allround- och touringvariant). Alla dessa brädor har dubbla kammare dvs två ventiler och två kamrar, oftast en ungefär där man står och den andra ventilen för resten. De kanske inte har samma höga tryck som vissa men får för mig att det blir stabilare och säkrare vid ev läckage. Jag går och väntar på att de återigen ska rea ut dem, kostar nu 2999 respektive 3999kr och det är mycket för pengarna. Hade även paddlar helt i kolfiber för 699kr men själva bladet blev så jäkla tungt i kolfiber så inte lättare än min glasfiberpaddel.

[OT] SUP
Snabbrecensioner av några kolfiberpaddlar jag har ägt:

Aqua Marina: bladet gick av, limmet släppte. Retur.

Aztron: infästningen mellan två delar var sned och således paddeln med. Aztron godkände inte det som skäl till reklamation enligt återförsäljaren. Kontaktade Surfers Paradise som tagit över Aztrons distribution i Sverige och frågade wtf, det visade sig att min paddel kom från Aztrons tidigare distributör (old stock) som var Aztron själva, och det var denne som nekat garanti via butiken jag köpt paddeln från. Surfers tog in min paddel ändå, trots att det inte var dem jag köpt den av, och gav mig en finfin Simmer Style-paddel i utbyte. Fetcred till Surfers men Aztron kan dra åt helvete.

Simmer Style: funkat toppen men spricka i en infästning. Åtgärdat med lim (se separat tråd).

Jobe: bara använt polarens men lättast (600g) och bäst av de jag provat.

[OT] SUP
Var paddlade du? GPS spår på karta?
Funderar på att göra en tur där (men lite kortare än 22 km -det var starkt gjort).
kul! det får du göra tycker jag, har gjort en karta här med min 22km-rutt markerad. Jag paddlade i stort sett överallt :) den klassiska turen är ju att starta i Surtesjön någonstans och paddla till Kroksjön via kanaler och några lyft (se karta). Det är inte jättelångt. Så kan man ta någon avstickare där man känner för, ganska fint överallt egentligen så har inga speciella tips. Men man kanske kan skippa den "nordvästra" änden av Surtesjön (mot Surte) där ligger mest en massa badplatser och det är inte så idyllisk som överallt annars. Kroksjön är nog favorit iaf.
(Det är möjligt också att starta vid Stora Mölnesjön och lyfta upp där sedan men det rekommenderas inte, riktigt grisig sjö där de avråder från bad t om pga fågelspillning)

Se även t ex: https://www.kanotpoolen.se/turforslag-3/

vättlefjäll_rutt3.png

Senast ändrad:
[OT] SUP
Trådkapning: vad tror ni om att använda en sup för att i första hand använda som kajak? Jag har en riktig kajak men skulle vilja ha något mer portabelt för att kunna utforska nya vatten när det är badbart.

Ett alternativ skulle vara en sit-on top kajak, fältkajak eller packraft. Men packrafts ser ut att vara lite väl ineffektivt jämfört med kajak.

Någon som testat detta? Tips på modeller med bra höstpris?

[OT] SUP
Trådkapning: vad tror ni om att använda en sup för att i första hand använda som kajak? Jag har en riktig kajak men skulle vilja ha något mer portabelt för att kunna utforska nya vatten när det är badbart.

Ett alternativ skulle vara en sit-on top kajak, fältkajak eller packraft. Men packrafts ser ut att vara lite väl ineffektivt jämfört med kajak.

Det finns väl uppblåsbara kajaker som är klart vattendugliga från Sea Eagle m fl?

[OT] SUP

Sup mer eller mindre kräver väder och vattentemp som tillåter blöt röv emellanåt, och de tror jag gäller även med de tillsatser som blir en ”stol” på sup:en. Dessutom blir den aldrig lika smidig och lättränad som en kajak. Med det sagt är det inga problem att sittpadla på en sup. I lugna vatten drar du lätt en mil på en eftermiddag ink fikapaus.

[OT] SUP
Utan fotstöd måste supens framdrivande kraft gå via rumpan. Det blir väldigt jobbigt för ryggen. Dessutom sitter mycket av balansen i fötternas kontakt med fotstödet.
Om supen följer vågrörelserna kommer ryggen få jobba mycket för att du skall kunna hålla balansen och inte tippa av brädan.

[OT] SUP
Utan fotstöd måste supens framdrivande kraft gå via rumpan. Det blir väldigt jobbigt för ryggen. Dessutom sitter mycket av balansen i fötternas kontakt med fotstödet.
Om supen följer vågrörelserna kommer ryggen få jobba mycket för att du skall kunna hålla balansen och inte tippa av brädan.
Bra poäng. I mitt fall vill jag egentligen ha en portabel kajak och då kanske SUP inte är rätt väg att gå.

[OT] SUP

Den här verkar rätt vettig för dina önskemål: https://www.decathlon.se/p/148573-1...op-stitch-hogtryck-strenfit-x500-1-plats.html

[OT] SUP
Ang hastighet. Jag paddlar ca 7 km/h i snitt på min SUP. Tycker det är skönt att stå faktiskt.

Det har ju kommit sådana uppblåsbara kajaker med drop-stitch väggar också som verkar rätt paddel-effektiva.

Finns ju dessa också:

[OT] SUP
Det ligger nog något i att SUPen känns långsammare än den är. Kollade snittfarten för min senaste ståpaddling och det var nära 5 km/h trots att det inte fanns någon fartambition. Ett par km/h fortare går det med mina (långsamma!) kajaker men jag upplever skillnaden som mycket större!

Paddeln är ALLTID värd att lägga pengar på, till min kajak har jag en lätt och fin Werner-paddel i kolfiber och en enklare med skaft i kolfiber och blad i glasfiber som reservpaddel och det är milsvid skillnad på dem både i känsla och funktion.

[OT] SUP
Jösses, såg en video på en snubbe som paddlar en flod från Schweiz till Holland, ca 950 km!
Har inte vågat prova, eller känner mig mogen snarare, för att övernatta med SUP. Måste prova det någon gång.
@Yonna : Paddla till Holland! Riktigt ballt

[OT] SUP
Jösses, såg en video på en snubbe som paddlar en flod från Schweiz till Holland, ca 950 km!
Har inte vågat prova, eller känner mig mogen snarare, för att övernatta med SUP. Måste prova det någon gång.

Du har ju massa småöar i sjöarna du har paddlat på här i tråden, bara att spänna fast tält etc i vattentäta väskor och paddla ut till din egen ö ?
Vädret till helgen ska va fint. Och glöm inte skriva RR!

[OT] SUP
Du har ju massa småöar i sjöarna du har paddlat på här i tråden, bara att spänna fast tält etc i vattentäta väskor och paddla ut till din egen ö ?
Vädret till helgen ska va fint. Och glöm inte skriva RR!
? jo precis. Det ska bli av! Till helgen är jag upptagen med havskajak dock och övernattning i Bohuslän. Men jag tror jag suger på denna lite. Lite tidsbrist nu i år.
Var ut idag förresten, det är fortfarande riktigt skönt i vattnet!

[OT] SUP
Trodde det skulle gå bra att paddla på min longboard om generösa 89 liter. Slutsats: om någon tänker slå två flugor i en smäll och ha one board to rule them all så riskerar ni att bli besvikna. Även om den känns som en pråm i vågor så förvandlas den till en glasspinne när man skall ställa sig på den på platt vatten..

[OT] SUP
@SIE : 89 liter!? Min vandringsryggsäck är på 90 liter. Vad är det för bräda du har egentligen ?
(och BTW, trist att det inte funkade då, vad det än är)
En 8’4 surfbräda, i det sammanhanget enorm volym ?

En ”vanlig” är 35-45L

[OT] SUP
ok :) en surfbräda! :) ja de är lite korta för att få stabilitet i låg hastighet. Skulle den varit en sex fot längre hade den nog varit perfekt dock med bredden på 23" :)

[OT] SUP

Kul! Härlig video! Skulle gärna vilja göra, men då med raft och cykel! ?

Känner igen mycket av vattnet, har paddlat där mycket och hamnpolisen har ofta stoppat mig eller hissat upp kajak och mig på polisbåten för man får inte paddla vart man vill (farligt pga starka strömmar och sjöfart/sjösäkerhet).
Har också ofta seglat där med en pytteliten segelbåt, en Piraat. Vet inte om dem finns i Sverige, de liknar lite på en Optimist, typ en enmansjolle. Byggde den själv och var helt förälskat i den lilla träbåten. Men sjöpolisen tyckte inte alls om mitt vargskepp, man får nämligen inte heller segla utan motor på några delar av floderna.
Härlig tid att vara ung och ovetande! ?

[OT] SUP
Några tips på höstreade SUPar? Jag har paddlat några gånger och vill ha en egen nu. Gärna lite bättre effektivitet så jag antar det är längre modeller som gäller då? Jag är ganska lätt så behöver inte vara någon enorm volym.

[OT] SUP
Kul! Härlig video! Skulle gärna vilja göra, men då med raft och cykel! ?

Känner igen mycket av vattnet, har paddlat där mycket och hamnpolisen har ofta stoppat mig eller hissat upp kajak och mig på polisbåten för man får inte paddla vart man vill (farligt pga starka strömmar och sjöfart/sjösäkerhet).
Har också ofta seglat där med en pytteliten segelbåt, en Piraat. Vet inte om dem finns i Sverige, de liknar lite på en Optimist, typ en enmansjolle. Byggde den själv och var helt förälskat i den lilla träbåten. Men sjöpolisen tyckte inte alls om mitt vargskepp, man får nämligen inte heller segla utan motor på några delar av floderna.
Härlig tid att vara ung och ovetande! ?
Haha, du är oslagbar! ?

[OT] SUP
Några tips på höstreade SUPar? Jag har paddlat några gånger och vill ha en egen nu. Gärna lite bättre effektivitet så jag antar det är längre modeller som gäller då? Jag är ganska lätt så behöver inte vara någon enorm volym.
Inga direkta tips, finns många bra. Men om du vill ha en hyfsat paddlingseffektiv så är en lång bra. De är lite smalare också utan att det för den skull försämrar stabiliteten.
Själv köpte jag en hyfsad 12'6, lagom kompromiss. Det är väl stilla vatten du tänkte paddla i antar jag. Då är en lång bra för den går fint rakt fram. De som motionspaddlar eller tävlar har ofta 14' lång någonting, under 30“ breda.
Beror lite på var fokus.
Kona har förresten någon "deal" där man kan byta in sin efter ett år om man vill byta modell. Kan vara bra kanske.

[OT] SUP
Inga direkta tips, finns många bra. Men om du vill ha en hyfsat paddlingseffektiv så är en lång bra. De är lite smalare också utan att det för den skull försämrar stabiliteten.
Själv köpte jag en hyfsad 12'6, lagom kompromiss. Det är väl stilla vatten du tänkte paddla i antar jag. Då är en lång bra för den går fint rakt fram. De som motionspaddlar eller tävlar har ofta 14' lång någonting, under 30“ breda.
Beror lite på var fokus.
Kona har förresten någon "deal" där man kan byta in sin efter ett år om man vill byta modell. Kan vara bra kanske.
Okej ska kolla runt på lite längre varianter. Känns som man kan komma undan ganska billigt om man har tur.

[OT] SUP
Någon som har tips på en bra vagn? Vi har en Jobe 10.6 och bor två hundra meter från närmsta sjö, lite för långt för att bära uppblåst och lite för kort för att ta i ryggsäck. Kan den ta två brädor så är det desto bättre.

[OT] SUP
Säger som så ofta - kolla Lidl! Har i två butiker sett att de har kvar F2/Mistral (allround- och touringvariant). Alla dessa brädor har dubbla kammare dvs två ventiler och två kamrar, oftast en ungefär där man står och den andra ventilen för resten. De kanske inte har samma höga tryck som vissa men får för mig att det blir stabilare och säkrare vid ev läckage. Jag går och väntar på att de återigen ska rea ut dem, kostar nu 2999 respektive 3999kr och det är mycket för pengarna. Hade även paddlar helt i kolfiber för 699kr men själva bladet blev så jäkla tungt i kolfiber så inte lättare än min glasfiberpaddel.
Så är det en dålig kolfiberproducent. Min kolfiber paddel väger en tredjedel av min gamla glasfiberpaddel…. Men så kostar den därefter oxå iofs.

[OT] SUP
Någon som har tips på en bra vagn? Vi har en Jobe 10.6 och bor två hundra meter från närmsta sjö, lite för långt för att bära uppblåst och lite för kort för att ta i ryggsäck. Kan den ta två brädor så är det desto bättre.
Använde kanotvagn tidigare -funkade bra.
Sen köpte jag två hjul och en axel från Biltema och monterade på en träregel. Spänner fast ena änden av SUPen på den. Stadigare eftersom den blir lägre.

[OT] SUP
Använde kanotvagn tidigare -funkade bra.
Sen köpte jag två hjul och en axel från Biltema och monterade på en träregel. Spänner fast ena änden av SUPen på den. Stadigare eftersom den blir lägre.
Snart är vi inne i lådbils-tråden.

Tillbaka
Topp