Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att kunna pumpa upp brädan till högt tryck är ju en av de största fördelarna med kvalitets SUPar. Har en Red Paddle som klarar 25 psi. Ju mindre brädan böjs ju fortare går det.@jomper : de är stabila. Många nuförtiden som går att pumpa till 20 psi. Då blir de riktigt hårda. Det är många fördelar med uppblåsbar, de är hållbarare t ex om man råkar köra emot något, går att packa ihop osv. Tycker nog att det är en uppblåsbar man ska satsa på om man inte råkar bo vid en sjö och vill ha en SUP för bara träning eller så (det hade ju varit drömmen iofs).
Jag läste på mycket om det där och konstaterade att (jag) borde satsa på en "touring-SUP", typ 12'6" lång. Den går rätt bra framåt, är hyffsat stabil och rätt allround. Min är 30.5" bred, det är ju ändå ganska brett. Har aldrig känt att den känns instabil på något vis. Varken banan-effekten eller sidledes. Rätt bra för den paddling jag sysslar med.
det är ju svårt att veta vad som är bra såklart. Behöver inte vara bättre för det kostar mer. Men iaf ska man prova lite borde det ju funka bra med en billigare. Se till så det är en sådan som går att pumpa till 20 psi, är ofta rekommenderat med 15 men går till 20.Jag avstår gärna chansningar. Men jag har ingen känsla alls för vad som är ok och vad som är skräp. Ansiktsboken har såklart koll på mina senaste sökningar så mkt sup-rea dyker upp nu i mina flöden.
Var paddlade du? GPS spår på karta?Körde första långturen i dagarna, en runda i Vättlefjälls sjösystem, 22km paddling. Riktigt härligt! Ser fram emot fler långrundor.
Visa bilaga 575163 Visa bilaga 575164
kul! det får du göra tycker jag, har gjort en karta här med min 22km-rutt markerad. Jag paddlade i stort sett överallt :) den klassiska turen är ju att starta i Surtesjön någonstans och paddla till Kroksjön via kanaler och några lyft (se karta). Det är inte jättelångt. Så kan man ta någon avstickare där man känner för, ganska fint överallt egentligen så har inga speciella tips. Men man kanske kan skippa den "nordvästra" änden av Surtesjön (mot Surte) där ligger mest en massa badplatser och det är inte så idyllisk som överallt annars. Kroksjön är nog favorit iaf.Var paddlade du? GPS spår på karta?
Funderar på att göra en tur där (men lite kortare än 22 km -det var starkt gjort).

Det finns väl uppblåsbara kajaker som är klart vattendugliga från Sea Eagle m fl?Trådkapning: vad tror ni om att använda en sup för att i första hand använda som kajak? Jag har en riktig kajak men skulle vilja ha något mer portabelt för att kunna utforska nya vatten när det är badbart.
Ett alternativ skulle vara en sit-on top kajak, fältkajak eller packraft. Men packrafts ser ut att vara lite väl ineffektivt jämfört med kajak.
Någon som testat detta? Tips på modeller med bra höstpris?
Sup mer eller mindre kräver väder och vattentemp som tillåter blöt röv emellanåt, och de tror jag gäller även med de tillsatser som blir en ”stol” på sup:en. Dessutom blir den aldrig lika smidig och lättränad som en kajak. Med det sagt är det inga problem att sittpadla på en sup. I lugna vatten drar du lätt en mil på en eftermiddag ink fikapaus.Trådkapning: vad tror ni om att använda en sup för att i första hand använda som kajak? Jag har en riktig kajak men skulle vilja ha något mer portabelt för att kunna utforska nya vatten när det är badbart.
Ett alternativ skulle vara en sit-on top kajak, fältkajak eller packraft. Men packrafts ser ut att vara lite väl ineffektivt jämfört med kajak.
Bra poäng. I mitt fall vill jag egentligen ha en portabel kajak och då kanske SUP inte är rätt väg att gå.Utan fotstöd måste supens framdrivande kraft gå via rumpan. Det blir väldigt jobbigt för ryggen. Dessutom sitter mycket av balansen i fötternas kontakt med fotstödet.
Om supen följer vågrörelserna kommer ryggen få jobba mycket för att du skall kunna hålla balansen och inte tippa av brädan.
Den här verkar rätt vettig för dina önskemål: https://www.decathlon.se/p/148573-1...op-stitch-hogtryck-strenfit-x500-1-plats.htmlTrådkapning: vad tror ni om att använda en sup för att i första hand använda som kajak? Jag har en riktig kajak men skulle vilja ha något mer portabelt för att kunna utforska nya vatten när det är badbart.
Du har ju massa småöar i sjöarna du har paddlat på här i tråden, bara att spänna fast tält etc i vattentäta väskor och paddla ut till din egen ö ?Jösses, såg en video på en snubbe som paddlar en flod från Schweiz till Holland, ca 950 km!
Har inte vågat prova, eller känner mig mogen snarare, för att övernatta med SUP. Måste prova det någon gång.
@Yonna : Paddla till Holland! Riktigt ballt
? jo precis. Det ska bli av! Till helgen är jag upptagen med havskajak dock och övernattning i Bohuslän. Men jag tror jag suger på denna lite. Lite tidsbrist nu i år.Du har ju massa småöar i sjöarna du har paddlat på här i tråden, bara att spänna fast tält etc i vattentäta väskor och paddla ut till din egen ö ?
Vädret till helgen ska va fint. Och glöm inte skriva RR!
En 8’4 surfbräda, i det sammanhanget enorm volym ?@SIE : 89 liter!? Min vandringsryggsäck är på 90 liter. Vad är det för bräda du har egentligen ?
(och BTW, trist att det inte funkade då, vad det än är)
Nä, tycker det verkar jobbigt med alla snören. SUP och surf får räcka på vattnet ?men iofs, idag blåste det så mycket så en kite till den där hade nog varit en hit på plattvatten, har du provat det?
men iofs, idag blåste det så mycket så en kite till den där hade nog varit en hit på plattvatten, har du provat det?
Nä, tycker det verkar jobbigt med alla snören. SUP och surf får räcka på vattnet ?
Har för mig jag läst att det inte är så bra till SUP. Ser spännande och jobbigt ut iaf ja ?Wingfoil då till SUP? En kite man håller i likt vindsurfare- ser spännande och jobbigt ut!
Precis! Det gäller vandringsryggsäckar också! ?En ”vanlig” är 35-45L
haha, stämmer. Min "vanliga" dagstursrygga är just 40L ?Precis! Det gäller vandringsryggsäckar också! ?
Kul! Härlig video! Skulle gärna vilja göra, men då med raft och cykel! ?Jösses, såg en video på en snubbe som paddlar en flod från Schweiz till Holland, ca 950 km!
Har inte vågat prova, eller känner mig mogen snarare, för att övernatta med SUP. Måste prova det någon gång.
@Yonna : Paddla till Holland! Riktigt ballt
Haha, du är oslagbar! ?Kul! Härlig video! Skulle gärna vilja göra, men då med raft och cykel! ?
Känner igen mycket av vattnet, har paddlat där mycket och hamnpolisen har ofta stoppat mig eller hissat upp kajak och mig på polisbåten för man får inte paddla vart man vill (farligt pga starka strömmar och sjöfart/sjösäkerhet).
Har också ofta seglat där med en pytteliten segelbåt, en Piraat. Vet inte om dem finns i Sverige, de liknar lite på en Optimist, typ en enmansjolle. Byggde den själv och var helt förälskat i den lilla träbåten. Men sjöpolisen tyckte inte alls om mitt vargskepp, man får nämligen inte heller segla utan motor på några delar av floderna.
Härlig tid att vara ung och ovetande! ?
Inga direkta tips, finns många bra. Men om du vill ha en hyfsat paddlingseffektiv så är en lång bra. De är lite smalare också utan att det för den skull försämrar stabiliteten.Några tips på höstreade SUPar? Jag har paddlat några gånger och vill ha en egen nu. Gärna lite bättre effektivitet så jag antar det är längre modeller som gäller då? Jag är ganska lätt så behöver inte vara någon enorm volym.
Okej ska kolla runt på lite längre varianter. Känns som man kan komma undan ganska billigt om man har tur.Inga direkta tips, finns många bra. Men om du vill ha en hyfsat paddlingseffektiv så är en lång bra. De är lite smalare också utan att det för den skull försämrar stabiliteten.
Själv köpte jag en hyfsad 12'6, lagom kompromiss. Det är väl stilla vatten du tänkte paddla i antar jag. Då är en lång bra för den går fint rakt fram. De som motionspaddlar eller tävlar har ofta 14' lång någonting, under 30“ breda.
Beror lite på var fokus.
Kona har förresten någon "deal" där man kan byta in sin efter ett år om man vill byta modell. Kan vara bra kanske.
Kanotvagn för kanadensare bör fungera.Någon som har tips på en bra vagn?
Så är det en dålig kolfiberproducent. Min kolfiber paddel väger en tredjedel av min gamla glasfiberpaddel…. Men så kostar den därefter oxå iofs.Säger som så ofta - kolla Lidl! Har i två butiker sett att de har kvar F2/Mistral (allround- och touringvariant). Alla dessa brädor har dubbla kammare dvs två ventiler och två kamrar, oftast en ungefär där man står och den andra ventilen för resten. De kanske inte har samma höga tryck som vissa men får för mig att det blir stabilare och säkrare vid ev läckage. Jag går och väntar på att de återigen ska rea ut dem, kostar nu 2999 respektive 3999kr och det är mycket för pengarna. Hade även paddlar helt i kolfiber för 699kr men själva bladet blev så jäkla tungt i kolfiber så inte lättare än min glasfiberpaddel.
Japp. Lägga 2500 extra på paddel gör mycket större skillnad än att lägga 2500 extra på en lite finare bräda. Om man nu har tänkt lägga 2500 extra.Så är det en dålig kolfiberproducent. Min kolfiber paddel väger en tredjedel av min gamla glasfiberpaddel…. Men så kostar den därefter oxå iofs.
Nu kostar i och för sig min bräda som en bättre cykel oxå ??Japp. Lägga 2500 extra på paddel gör mycket större skillnad än att lägga 2500 extra på en lite finare bräda. Om man nu har tänkt lägga 2500 extra.
Använde kanotvagn tidigare -funkade bra.Någon som har tips på en bra vagn? Vi har en Jobe 10.6 och bor två hundra meter från närmsta sjö, lite för långt för att bära uppblåst och lite för kort för att ta i ryggsäck. Kan den ta två brädor så är det desto bättre.
Snart är vi inne i lådbils-tråden.Använde kanotvagn tidigare -funkade bra.
Sen köpte jag två hjul och en axel från Biltema och monterade på en träregel. Spänner fast ena änden av SUPen på den. Stadigare eftersom den blir lägre.
![]()
Hjulsats med axlar, 255 mm
Luftgummihjul med kullager. Fyra hjul och två axlar. Monteringstillbehör medföljer.www.biltema.se