[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Status och status, att välja elbil kan ju vara ett statement, både "jag bryr mig om miljön" och "jag har råd"
Nja, hittills tror jag det är ganska få som på riktigt bryr sig om miljön som valt elbil. Man tror/säger att man gör det, men ofta är det ett konsumtionsbeslut, baserat på noga uträknad TCO-analys. Sedan blir det ny bil igen om 3 år (eftersom det är status att ha ny bil). De som bryr sig om miljön på riktigt köper inte nytt vart 3e år. Men det känns ju bra att säga att man bryr sig om miljön.

Hemtjänst och kommun gör det för att spara pengar, samt få en grönare profil. Perfekt användningsområde!
För övrigt tror jag du bör kolla på priser på elbilar innan du tror att dom är billigare än fossilbilar. Luktar glesbygd och 50-plus här! ??
Angående räckvidden så är den ju ofta någon slags sweet spot på vikt, pris osv.
Det jag menade var att ofta är el-bilen redan det billigare alternativet men just det exemplet kanske inte funkar i just glesbygd. Ganska mycket hemtjänst folk som åker runt på el-cykel här också, eller tillochmed promenerar...

Det jag menade var att ofta är el-bilen redan det billigare alternativet men just det exemplet kanske inte funkar i just glesbygd. Ganska mycket hemtjänst folk som åker runt på el-cykel här också, eller tillochmed promenerar...
Men om man plockar ut nya elbilar var tredje år det eventuellt en färre ICE-bil som kan gå på vägarna..?

Nja, hittills tror jag det är ganska få som på riktigt bryr sig om miljön som valt elbil. Man tror/säger att man gör det, men ofta är det ett konsumtionsbeslut, baserat på noga uträknad TCO-analys. Sedan blir det ny bil igen om 3 år (eftersom det är status att ha ny bil). De som bryr sig om miljön på riktigt köper inte nytt vart 3e år. Men det känns ju bra att säga att man bryr sig om miljön.
Nu kan jag ha fel, men enligt en kollega med tjänstebil är reglerna inte gjorda för att tjänstebilar skall behållas.

Förmånsvärdet efter tre år är det samma som när bilen var ny, så att tjänstebilar byts vart tredje år är inte så konstigt då det inte finns något ekonomiskt incitament för folk med tjänstebil att inte byta efter tre år.

Men om man plockar ut nya elbilar var tredje år det eventuellt en färre ICE-bil som kan gå på vägarna..?
Om valet står mellan att plocka ut en ny diesel eller elbil så blir det ju så. Annars så tror jag nog att bilarna försvinner från marknaden när dom antingen är uttjänta eller krockade. Det baserar jag på att jag inte känner någon som skrotat bort en fullt fungerande bil för att värna miljön.

Nu kan jag ha fel, men enligt en kollega med tjänstebil är reglerna inte gjorda för att tjänstebilar skall behållas.

Förmånsvärdet efter tre år är det samma som när bilen var ny, så att tjänstebilar byts vart tredje år är inte så konstigt då det inte finns något ekonomiskt incitament för folk med tjänstebil att inte byta efter tre år.
Precis. Det ekonomiska trumfar miljön för de flesta.

Man kan ju också fundera på vilka som bör köpa el-bilar nu när det är långa leveranstider.

Borde jag och min familj som bara kör 1000 mil/år och alla andra som kör lite avstå elbil så att dom som kör många mil istället kan köpa de elbilar som produceras?

• Gilla
Reactions: Bsk
Om valet står mellan att plocka ut en ny diesel eller elbil så blir det ju så. Annars så tror jag nog att bilarna försvinner från marknaden när dom antingen är uttjänta eller krockade. Det baserar jag på att jag inte känner någon som skrotat bort en fullt fungerande bil för att värna miljön.
Tjänstebilar står för ett stort inflöde på svenska bilmarknaden och efter att de kört 3 år i firman så ska de rulla kanske 15 år privat. När det pratas miljö och tjänstebilar har jag försökt få in det perspektivet på jobbet, just då mest för att hejda dieselboomen som hände för några år sedan. Vad tjänstebilsförarna väljer styr väldigt mycket hur bilparken ser ut totalt på lång sikt vilket ger oss kanske europas största bilflotta vad gäller storleken på bilarna alltså. Inte så bra.

Vad som anses vara uttjänt beror ju rätt mycket på hur markanden ser ut och hur mycket pengar folk har. Det mesta går ju att laga om man vill och definitivt mycket av det som skrotas i bilväg.

Precis. Det ekonomiska trumfar miljön för de flesta.
Detta handlar dock om tjänstebilsregler, väldigt få får bestämma hur länge de har sin tjänstebil.
Dock har många bolag ändrat från 3 till 4 år.

Men det spelar ingen direkt roll då dessa bilar sedan hamnar hos privatägare, så att bilparken rullande förnyas.

Detta handlar dock om tjänstebilsregler, väldigt få får bestämma hur länge de har sin tjänstebil.
Dock har många bolag ändrat från 3 till 4 år.

Men det spelar ingen direkt roll då dessa bilar sedan hamnar hos privatägare, så att bilparken rullande förnyas.
Ja, det är ju bra iof att det blir fler beg elbilar, samtidigt måste vi ju ändra beteendet, vi kan inte fortsätta konsumera lika mycket bara av annat.

Bara som kuriosa så har jag fått nys på ett purfärskt nettopris på ID4 GTX och utrustning för ca 50 tkr enligt vår TCO-modell, och det landade på ca 3 500:-/mån inkl allt utom el.

Ruggigt billigt för en bil som kostar närmare 700 tkr exkl rabatter och bidrag visserligen. Ingen förlorad pension heller, så det är nog inte omöjligt att det blir ID4. MY RWD kan ju ligga bra till också det har jag ingen koll på, men det är ju det där med vad Tesla sänder ut för signaler. Inga problem privat men i tjänsten är det lite annat..

Räkna med 20kWh/100km ungefär.
Ja, men vad kostar det typiskt att ladda publikt? Verkar ju helt omöjligt att hitta dagsaktuell info. Bensinbolagen har ju riktpriser man lätt kollar upp, men pris för publik laddning verkar nästan gömmas undan. Går det öht att hitta i förväg, eller måste man skaffa nån app och åka till specifik stolpe och få en överraskning?

Ja, men vad kostar det typiskt att ladda publikt? Verkar ju helt omöjligt att hitta dagsaktuell info. Bensinbolagen har ju riktpriser man lätt kollar upp, men pris för publik laddning verkar nästan gömmas undan. Går det öht att hitta i förväg, eller måste man skaffa nån app och åka till specifik stolpe och få en överraskning?

Typiskt vet jag inte. Jag laddar mest, vilket inte är ofta, med Eons. Deras pris hittar man på webben, och I appen.

Det finns dock utrymme för förbättring i info.

Kolla på chargefinder.com så ser du exakt, och kan se om det är upptaget och hur länge det har varit upptaget. Skulle säga att det är markant mer tillgängligt än soppapriserna.

Vad det kostar beror på hur fort du vill ladda osv. Ska du ladda mycket publikt så skaffa ett fastprisabonnemang från Mer så laddar du billigt. 499 kr / mån för upp till 450kWh. Överstiger du den gränsen (då kör du mycket..) är det ändå rabatterade priser från deras ord prislista.

Hemma kan man fortfarande ladda extremt billigt om man inte måste ladda varje natt.

• Gilla
Reactions: .A.

Aldrig laddat annat än hemma eller på jobbet och kommer inte göra det i dagsläget heller så för just mig är det irrelevant. Men att veta vad det kostar framåt så som man kan ha koll på bensin är bara att glömma, men det är ändå billigare - just nu.

Kolla på chargefinder.com så ser du exakt, och kan se om det är upptaget och hur länge det har varit upptaget. Skulle säga att det är markant mer tillgängligt än soppapriserna.

Vad det kostar beror på hur fort du vill ladda osv. Ska du ladda mycket publikt så skaffa ett fastprisabonnemang från Mer så laddar du billigt. 499 kr / mån för upp till 450kWh. Överstiger du den gränsen (då kör du mycket..) är det ändå rabatterade priser från deras ord prislista.

Hemma kan man fortfarande ladda extremt billigt om man inte måste ladda varje natt.

Tack, chargefinder känns nycket bättre än uppladdning.nu och ABRP.

Utöver vad som svarats tidigare:
Ionity helt utan abonnemang 8:70/kwh.
Ionity med abonnemang via dit bilmärke, mellan 3-4kr/kwh.
Tesla (varierande på varje station och tid), ~3-6kr/kwh med abonnemang och typ 2kr mer per kwh utan.

Tack, chargefinder känns nycket bättre än uppladdning.nu och ABRP.

Lite olika syften, jag använder Chargefinder för att kolla tillgängliga laddare och ABRP för att ruttplanera. För att kolla tillgängliga laddare är Chargefinder överlägset. Båda är svenskutvecklade projekt för övrigt, har varit i kontakt med utvecklarna för båda.

ABRP kopplat till bilen är klart vassare än även Teslans inbyggda navigation, brukar förutspå förbrukningen bättre och låter dig skruva på olika parametrar. Inbyggda navigationen får spunk om man försöker anlända med under 10% till en supercharger och vill gärna lägga in extra laddstopp.

Men vill man ha det enkelt och med väldigt goda marginaler så fungerar inbyggda navigeringen riktigt bra, finns nog ingen annan elbil som det är så enkelt att köra långt med.

Vad får dig att tro det?
Enda anledningen att jag bytte min pärla var för att det kändes väldigt fel att släppa ut avgaser i stan. Är knappast ensam.

Vad får dig att tro det?
Enda anledningen att jag bytte min pärla var för att det kändes väldigt fel att släppa ut avgaser i stan. Är knappast ensam.
Min syn på detta är att man märker skillnad lokalt i ljud och att miljön runt ens egen bil är bättre än förr. Tex om man står på tomgång, kryper i kö eller precis har startat. Man inser att det inte gör skillnad med en bil men att om alla var elektriska skulle det göra avsevärd skillnad åtminstone för närmiljön/staden. Tonen från motståndare är ofta direkt aggressiv eller skeptisk (Inte här, andra diskussioner). Detta gör att det är lättare att lyfta fram de ekonomiska fördelarna än att vara en "miljömupp". Målet är ändå att vinna över så många som möjligt till sidan utan ljud och avgaser från enskilt fordon. Ja, ljudet gör skillnad, framförallt i låga hastigheter. Det kommer finnas behov av förbränningsmotorn länge, men bara de som absolut behöver bör köra så.

Vad får dig att tro det?
Handlar det om det du säger, ”avgaser i stan”, dvs en hälsoaspekt har du en poäng. En annan aspekt är hur bra det är ur resursanvändningsperspektiv att en ny bil tillverkas för att ersätta en nästan ny. I stan kan man ju också ifrågasätta om det finns behov av bil öht, om miljö är av högsta prio.

Men den generella frågan att svara på är hur ofta man byter bil och varför. För att det finns ett verkligt behov, eller för att det är ”dags för något nytt” (ex.vis leasingen/tjänstebilen går ut eller bara ”vill ha nytt”)? Bilindustrin har lyckats bra både med sin lobbying och marknadsföring här, som premierar ett konsumtionsbeteende (köpa nya prylar var 3e år) och samtidigt får folk att tro att det är miljömässigt bra.

Lite olika syften, jag använder Chargefinder för att kolla tillgängliga laddare och ABRP för att ruttplanera. För att kolla tillgängliga laddare är Chargefinder överlägset. Båda är svenskutvecklade projekt för övrigt, har varit i kontakt med utvecklarna för båda.

ABRP kopplat till bilen är klart vassare än även Teslans inbyggda navigation, brukar förutspå förbrukningen bättre och låter dig skruva på olika parametrar. Inbyggda navigationen får spunk om man försöker anlända med under 10% till en supercharger och vill gärna lägga in extra laddstopp.

Men vill man ha det enkelt och med väldigt goda marginaler så fungerar inbyggda navigeringen riktigt bra, finns nog ingen annan elbil som det är så enkelt att köra långt med.

Hmm, min upplevelse av ABRP är inget vidare. Kanske inte gett den tillräcklig tid.
Hyundais navigator (tror det är TomTom I botten) är inte heller något vidare, det har ju dock info om bilens status. Waze undrar jag vad det fyller för funktion, mest bara små fordonsfigurer som irriterar. En bra sak med Waze är att det är lätt att rapportera hinder.

Alla mina försök att använda något annat slutar i att jag återvänder till Google Maps. Hoppas att de lägger till laddning snart.

Handlar det om det du säger, ”avgaser i stan”, dvs en hälsoaspekt har du en poäng. En annan aspekt är hur bra det är ur resursanvändningsperspektiv att en ny bil tillverkas för att ersätta en nästan ny. I stan kan man ju också ifrågasätta om det finns behov av bil öht, om miljö är av högsta prio.

Men den generella frågan att svara på är hur ofta man byter bil och varför. För att det finns ett verkligt behov, eller för att det är ”dags för något nytt” (ex.vis leasingen/tjänstebilen går ut eller bara ”vill ha nytt”)? Bilindustrin har lyckats bra både med sin lobbying och marknadsföring här, som premierar ett konsumtionsbeteende (köpa nya prylar var 3e år) och samtidigt får folk att tro att det är miljömässigt bra.
Andra stycket innehåller inget som inte är fullt applicerbart på tiden även innan elbilar. Då talade man om avgasrening, katalysatorer och sänkt bränsleförbrukning samt förstås nya finesser och bättre säkerhet.

När jag skaffade mig min elbil så var det för att jag började pendla 6+6 mil per dag. Det är en personalbil. Jag pendlade med milersättning.
Jag kunde ha "kört slut" på en gammal Golf som fanns i fordonsflottan, det hade varit det mest lönsamma. Jag hade även en "fräsch" XC70, men tanken var att den skulle behållas länge, så jag ville inte slita på den dagligen.

Att säga att jag valde en elbil för att jag bryr mig om miljön kanske är lite överdrivet, men det kändes bättre att pendla med en elbil än en gammal golf som luktade bensin. Det var en viktig faktor. Golfen är skrotad nu.

Alla mina försök att använda något annat slutar i att jag återvänder till Google Maps. Hoppas att de lägger till laddning snart.
Google Maps med laddplatser finns integrerat i Polestar 2. Den är synnerligen exakt vad gäller uppskattad ankomsttid och laddstatus.

Jag tycker iofs det är svårt att veta ens vad elen kostar hemma om man har "vanligt" rörligt avtal. Vad priset exakt landar på vet jag inte förrän jag får fakturan .

Är det inte det som är hans poäng?
Jag tolkade det som att man är skenhelig om man kör elbil och byter ofta. Men tolkning kan såklart vara fel. Jag är för att företag driver utveckling genom tjänstebilar för att skapa en god eftermarknad. Dock bör man premiera val med låg energiförbrukning och rimlig prissättning samt storlek.

Måste man ”komma fram” är det väl som med vilken omodern dieselbil som helst, man tankar när det behövs?
Man laddar där det är praktiskt, för oftast laddar man ju hemma så ska man bara ”komma hem” känns några kronor ovärt.

Appen bonnet är billigare än IONITY fortfarande för övrigt, även om jag inte förstått hur jag ska använda mina 15 euro jag fick gratis.

Nu är jag inte så gammal men jag har aldrig fått gratis diesel eller bensin, med elbil är faktiskt det möjligt (fortfarande) :)

Jag tycker iofs det är svårt att veta ens vad elen kostar hemma om man har "vanligt" rörligt avtal. Vad priset exakt landar på vet jag inte förrän jag får fakturan .

Ja, en sak är ju att det rörliga priset sätts i efterhand, men mitt största "problem" med hur pris på el anges är ett pris per kWh. Sen tillkommer diverse avgivter och skatter och ytterligere en kostnad för överföring osv...
Det är lite som att bensinpriset på pump anges till 1kr/liter, sen i kassa lägger de på transportkostnad, skatter och moms...

Jag tolkade det som att man är skenhelig om man kör elbil och byter ofta. Men tolkning kan såklart vara fel. Jag är för att företag driver utveckling genom tjänstebilar för att skapa en god eftermarknad. Dock bör man premiera val med låg energiförbrukning och rimlig prissättning samt storlek.
Jag tror han menar att det är onödigt att byta bil hela tiden oavsett drivmedel. Personligen håller jag med om det i allra högsta grad. Däremot tror jag att det absolut finns en stor poäng i att gå ifrån bensin och diesldrivna bilar, och byter man då nu t.ex till en elbil och har den i 15 år det väl jättebra. Men ska man fortsätta byta hela tiden är det ganska skenheligt.

• Gilla
Reactions: .A.
Jag tror han menar att det är onödigt att byta bil hela tiden oavsett drivmedel. Personligen håller jag med om det i allra högsta grad. Däremot tror jag att det absolut finns en stor poäng i att gå ifrån bensin och diesldrivna bilar, och byter man då nu t.ex till en elbil och har den i 15 år det väl jättebra. Men ska man fortsätta byta hela tiden är det ganska skenheligt.
Gör du skillnad på privat och företag här, eller menar du generellt. För privat tycker jag man skall vårda och slita ut. För företagsbil finns det andra faktorer att väga in.

Ja, en sak är ju att det rörliga priset sätts i efterhand, men mitt största "problem" med hur pris på el anges är ett pris per kWh. Sen tillkommer diverse avgivter och skatter och ytterligere en kostnad för överföring osv...
Det är lite som att bensinpriset på pump anges till 1kr/liter, sen i kassa lägger de på transportkostnad, skatter och moms...

För mig är energiskatten och överföringsavgiften 60 öre ihop och då 75 med momsen.

Jag förstår ändå inte kritiken mot att byta bil. Tycker att det är en tankevurpa. Det är ju inte så att den treåriga(?) bil du byter ut går till skrot. Förhoppningsvis byter nån upp sig från en äldre bil osv. tills det trillar ut en rostig gammal förgasarsaab utan katalysator i slutet av kedjan :)
Att modernisera bilflottan som helhet är väl generellt en bra grej?
Med det sagt byter vi själva bil väldigt sällan i familjen, men det beror nog mest på ointresse och litet behov. Nästa blir helt klart en elbil men det dröjer nog några år (dotter som vill ta körkort med manuell, laddplatser på g i brf etc)

/Johan

Det kan också va så att det trillar ut en Citroen C3 från 2005 med trasigt avgassystem och en glapp spindelled som tar en dag att fixa och körs 700 mil om året. Mängden förgasarbilar som skrotas är nog ganska liten?Det har väl trots allt inte funnits förgasre på bruksbilar sen det blev krav på katalytiskt avgasrening i slutet på 80-talet?

Förhoppningsvis byter nån upp sig från en äldre bil osv. tills det trillar ut en rostig gammal förgasarsaab utan katalysator i slutet av kedjan :)
1989 kom kravet på katalysatorer. Den sista saaben med förgasare tror jag var 1987 års modell, så det saabar (och övriga bilar) som idag rullar utan katalysatorer och med förgasare är till 99% entusiastfordon som vårdas ömt.

1989 kom kravet på katalysatorer. Den sista saaben med förgasare tror jag var 1987 års modell, så det saabar (och övriga bilar) som idag rullar utan katalysatorer och med förgasare är till 99% entusiastfordon som vårdas ömt.
Det var inte riktigt tanken att mitt inlägg skulle tolkas så bokstavligt. Förgasarsaaben var bara ett annat sätt att skriva "gammal uttjänt skruttbil".
Sen hoppas jag verkligen att det inte är som @fiskarn skriver att folk skrotar fullt fungerande bilar med små skavanker som är lätta att fixa. Då håller inte min tanke.

/J

Jag förstår ändå inte kritiken mot att byta bil. Tycker att det är en tankevurpa. Det är ju inte så att den treåriga(?) bil du byter ut går till skrot. Förhoppningsvis byter nån upp sig från en äldre bil osv. tills det trillar ut en rostig gammal förgasarsaab utan katalysator i slutet av kedjan :)
Att modernisera bilflottan som helhet är väl generellt en bra grej?
Med det sagt byter vi själva bil väldigt sällan i familjen, men det beror nog mest på ointresse och litet behov. Nästa blir helt klart en elbil men det dröjer nog några år (dotter som vill ta körkort med manuell, laddplatser på g i brf etc)

/Johan
Håller med. Samtidigt så är det lite naivt att tro att det är nån slags lösning på resurs/klimatproblem att de flesta och envar ska köpa 2-2,5 ton elbil. Man kanske gör lite mindre skada i en elbil men att kalla det nytta är okunnigt. Det krävs nåt annat. Cyklar kanske... ;-)

Det var inte riktigt tanken att mitt inlägg skulle tolkas så bokstavligt. Förgasarsaaben var bara ett annat sätt att skriva "gammal uttjänt skruttbil".
Sen hoppas jag verkligen att det inte är som @fiskarn skriver att folk skrotar fullt fungerande bilar med små skavanker som är lätta att fixa. Då håller inte min tanke.

/J

Som jag ser det är det dyrt att lämna in bilen på bilverkstad och de allra flesta medeklassmänniskor är inte speciellt intresserade av att göra något med en bil annat än möjligen byta hjul. Sen gillar folk nya saker och då leder ofta enkla fel till skrot eller att bilar blir reservdelar eller något. Och det är väl inget konstigt med det.

Försäkringsbolagen tittar väl enbart på den ekonomiska kalkylen t ex. Det skrotas ut mängder med bilar som kunde gått att laga.

Försäkringsbolagen tittar väl enbart på den ekonomiska kalkylen t ex. Det skrotas ut mängder med bilar som kunde gått att laga.

Och det beror på vem som lagar. Hade en bil som fick motorhaveri efter 16000 mil, minns inte hur många år, men alla "nybilsgarantier" hade gått ut. Att byta till en begagnad motor på märkesverkstad kostade ungefär lika som att köpa motsvarande begagnade bil. Jag sålde den som reservdelsbil till någon som renoverade motorn själv och körde vidare med bilen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp