H.
Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Kan inte alla som hävdar att de som köper nya elbilar bör ändra sitt konsumtionsmönster först och främst visa statistik som stödjer tesen att bilarnas medellivslängd har minskat på senare tid på grund av alla som hoppar på tåget med nya elbilar. Enligt det resonemang som förs så leder det till en ökad skrotning av fullt fungerande bilar, och det borde börja synas på statistiken vid det här laget. Vad jag kan se är förväntad medellivslängd för en bil 17 år och har varit så sedan iaf 2015, jag orkade inte kolla längre bak i tiden. Genomsnittsåldern på bilar i drift är 10 år och inte heller den siffran har ändrats på 7 år. Och Sverige har i internationellt perspektiv ganska lång omsättningstid på bilflottan.
Så länge omsättningstiden på bilar är konstant är det positivt om andelen elbilar som tillförs bilflottan är så stor som möjligt, eftersom det innebär att andelen elbilar totalt i fordonsflottan ökar.
Sen kan man propagera för att fordonsflottan ska minska i mängd och att det är positivt om bilarna håller längre. Men det innebär inte att man ska kritisera de som när de ändå ska köpa bil väljer att köpa en elbil.
Det som återstår att se är om elbilar tack vare mindre rörlig mekanik kommer bidra till att öka förväntad livslängd på bilar eller om batteriernas degenerering innebär att livslängden kortas. Där tycker jag att det finns relevant kritik att fundera över. Men från vad man hört angående Teslas som levt länge verkar oron för batterierna vara lite överdriven.
Så länge omsättningstiden på bilar är konstant är det positivt om andelen elbilar som tillförs bilflottan är så stor som möjligt, eftersom det innebär att andelen elbilar totalt i fordonsflottan ökar.
Sen kan man propagera för att fordonsflottan ska minska i mängd och att det är positivt om bilarna håller längre. Men det innebär inte att man ska kritisera de som när de ändå ska köpa bil väljer att köpa en elbil.
Det som återstår att se är om elbilar tack vare mindre rörlig mekanik kommer bidra till att öka förväntad livslängd på bilar eller om batteriernas degenerering innebär att livslängden kortas. Där tycker jag att det finns relevant kritik att fundera över. Men från vad man hört angående Teslas som levt länge verkar oron för batterierna vara lite överdriven.