Uppdaterad Rockshox kollektion

• Trådstartare Trådstartare d.e
  • Start datum Start datum
Kördes in snabbare än så, skulle säga 4-5h max, räckte inte med att trycka in pysventilerna utan kom på att jag kört buntband på en gammal gaffel med framgång. Får minimal armpump nu och som referens kör jag helst fulla fallhöjden i Åre utan stopp Easyrider-organic-månskogen-getrappet så rätt flowiga leder men 853 fhm i högt tempo.
Hahahaha härliga leder men inget jag orkar utan stopp ?. Att bara få minimal arpump av dessa låter som ett otroligt gott betyg till gaffeln i min bok (eller så säger det mer om hur du är som cyklist).

Kördes in snabbare än så, skulle säga 4-5h max, räckte inte med att trycka in pysventilerna utan kom på att jag kört buntband på en gammal gaffel med framgång. Får minimal armpump nu och som referens kör jag helst fulla fallhöjden i Åre utan stopp Easyrider-organic-månskogen-getrappet så rätt flowiga leder men 853 fhm i högt tempo.
Det där är nog ett riktigt bra test för att utvärdera en gaffel. Alltså att köra en lång sträcka som man har haft problem med innan för att se om det känns bättre ngn kvart senare.

Det säger mig inget då jag inte varit i åre. Men hur funkar det jämfört med lyrik?

Tycker både är likvärdiga på brake bumps, största skillnaden mot Lyrik är väl om man tar sämre linjer i bombhål samt rotmattor så håller Zeb linjen och är stabilare. Har min zeb på en transition spire och lyrik på en revel rascal så geometrin på cyklarna är ju rätt olika, skulle nog inte sätta zeb på en cykel som jag trampar stig med 95% av tiden då är nog lyrik roligare och bättre val.

Ser ju ut som att det blir en ny Recon silver till 2023 med Debonair om man tittar på treks Fuel ex 5. Tror ni det blir en ny revelation/yari också då med nya chassis så att man kan sätta charger 3 i dem? Den nuvarande revelations har ju droppat lite i pris så det borde ju vara rimligt tänker jag.

(var typ 450 euro innan)

En Zeb ultimate anlände idag. ?

Körde en sväng i lokala skogen och kan konstatera att den inte var särskilt plush. Ganska fast, även med LSC fullt öppen. Returen som rekommenderades kändes lite långsam men tänkte jag provar. Trots detta verkar den ändå jobba rätt snabbt vid upprepade smällar. Och den känns rätt poppig också. Fann mig själv ta linjer jag inte brukar, i högre fart, medvetet körde rakt in i saker, droppade lite mer vårdslöst, osv. Butter cupsen märkte jag inte alls av. Kanske de gjorde något? Eller så är det en gimmick. Tiden får utvisa, fann inga braking bumps i skogen i alla fall, antar att det är bästa testet av dessa..

Hoppas plushheten ökar efter några timmar nu bara, det verkar ju märkligt nog som att dessa behöver köras in, något jag aldrig tidigare behövt med bl.a lyrik, de har varit bra från början. Är rätt trött i handlederna efter en halvkort tur i alla fall..
IMG_20220909_131204.jpg

Jag överväger en pike men just detta att den inte ska vara så plush avskräcker lite. Körde du rekommenderat lufttryck? Verkar som en del kör lägre än rekommenderat för att få den lite följsammare. Kul att höra igen när du kört lite mer, kryllar ju inte av feedback från svenska förhållanden ?.

Senast ändrad:
Jag överväger en pike men just detta att den inte ska vara så plush avskräcker lite. Körde du rekommenderat lufttryck? Verkar som en del kör lägre än rekommenderat för att få den lite följsammare. Kul att höra du kört lite mer, kryllar ju inte av feedback från svenska förhållanden ?.
Nä och det gjorde mig lite tveksam, men slog ändå till.
Räknar kallt med att den blir lite smuttare om ett tag...

Gamla Pike är inte så värst plush, särskilt sedan Debonair C1 introducerades. Så hur illa kan nya vara?

Jag körde med rekommenderat men funderar på att prova lägre eftersom den höll sig uppe rätt bra. Iofs använde jag nästan hela slaget, så i så fall måste jag väl ha i en token eller två. Om det inte går att ordna lite mer stöd från dämparen kanske.

Nä och det gjorde mig lite tveksam, men slog ändå till.
Räknar kallt med att den blir lite smuttare om ett tag...

Gamla Pike är inte så värst plush, särskilt sedan Debonair C1 introducerades. Så hur illa kan nya vara?

Jag körde med rekommenderat men funderar på att prova lägre eftersom den höll sig uppe rätt bra. Iofs använde jag nästan hela slaget, så i så fall måste jag väl ha i en token eller två. Om det inte går att ordna lite mer stöd från dämparen kanske.

Är det inte precis problemet med för tajta bussningar som diskuterades på mbtr som jag länkade till i #33?

Är det inte precis problemet med för tajta bussningar som diskuterades på mbtr som jag länkade till i #33?
Inte omöjligt. Men jag tycker inte riktigt det verkar som det för det känns inte som att den har jättehög startfriktion. Den reagerar på småkrafs och så, kör man över en kotte flyttar den sig. Tittar man på den när man cyklar ser den ut att vara väldigt aktiv och man känner definitivt inte allt vad den gör. Men den känns ändå inte så plush för det..

Men jag ska nog ge den några turer till innan jag börjar felsöka och hålla på. Har ju bara kört den en timme och med något sorts grundinställning.

Senast ändrad:
Är det inte bara att den är mer dämpad än tidigare då? Rockshox har ju en lång period gjort sina gafflar väldigt underdämpade. Känns plusht på parkeringen men man fick kompensera med onödigt mycket luft för att kunna köra på hårdare utan att de skulle kännas nervösa. Har ni kört en Fox 36/38 GRIP2 och jämfört om det är liknande känsla? Det är ovant först men man inser efter en stund att det är världens grej när man kör på lite.

Om det nu är det du känner dvs.

Är det inte bara att den är mer dämpad än tidigare då? Rockshox har ju en lång period gjort sina gafflar väldigt underdämpade. Känns plusht på parkeringen men man fick kompensera med onödigt mycket luft för att kunna köra på hårdare utan att de skulle kännas nervösa. Har ni kört en Fox 36/38 GRIP2 och jämfört om det är liknande känsla? Det är ovant först men man inser efter en stund att det är världens grej när man kör på lite.

Det kan vara det, för jag tycker nog inte den känns som att friktionen är för hög egentligen. Skruvar jag ut returen maximalt studsar den tillbaka riktigt snabbt. Och den reagerar som sagt på riktigt småkrafs, men man märker det mest bara om man tittar på den..(vilket iofs borde vara ett bra betyg)
Och gaffeln känns bättre när man kör fortare så jag antar att den ökade dämpningen spelar in här. Men det är lite knepigt när det kommer till svensk stigcykling, plattstig i halvlåg fart. Den är nog gjord mer för utförs och dämpningen är därefter.

Det märkliga är iofs att den känns nog värst helt öppen, och helt stängd för den delen (men det kanske inte är lika konstigt). Bäst fick jag till med LSC på minimum och HSC på maximum. Även på småkrafs, märkligt nog.. Och jag tror inte jag vred åt fel håll, medsols är väl mer hsc?

Nåväl, nästa steg är nog att prova att ändra trycket åt olika håll och se vad det ger. Har läst att en del haft framgång med lite lägre tryck. Kanske man då kan köra med lite mer dämpning.

Ser i alla fall fram emot att testa den i park, där tror jag den verkligen kommer skina.

På plattstig i halvlåg fart behöver gaffeln inte vara så plush och aktiv å andra sidan, så känns det ju bara segt tycker jag. Men det är en vanesak.

Upplever min nya pike ultimate som väldigt väldämpad. Riktigt stabil gaffel.

Stor skillnad mot den SID 35 med raceday som den ersatte. Inte så konstigt iofs.

Öh, alltså, Grip2 är ju underdämpad om något. :rolleyes:

Då känner vi olika saker, har olika referensramar eller olika preferenser eller nåt.
Recensionerna när den släpptes var också att den var väl dämpad om jag inte minns helt galet.
Det mesta jag läst om den stämmer med min egen erfarenhet, det vill säga att den ger ytterst lite dämpning. Vilket passar mig utmärkt, men jag ser inte riktigt hur den kan vara vettig för nån som cyklar aggressivt. Även med allt helt strypt är den rätt ordentligt gungig. Har gått upp i fjäderhårdhet för att få rimligt stöd.

Andra som håller med: "Like the 2021 36, the compression damping isn’t very firm, even when fully closed."

Då känner vi olika saker, har olika referensramar eller olika preferenser eller nåt.
Recensionerna när den släpptes var också att den var väl dämpad om jag inte minns helt galet.
Det är inte så att du har icke VVC varianten, den är väl inte lika underdämpad som VVC varianten om jag förstått rätt.

Min är en 2020, så ej VVC tror jag.

Den kanske inte är så dämpad jämfört med konkurrensen idag då men när jag fick den 2020 så var det en aha-upplevelse jämfört med allt jag provkört tidigare. RS har vad jag förstått skruvat upp dämpningen rejält senaste modellerna jämfört med tidiga Charger-modeller.

Öppnade min nya zeb och konstaterade att allt såg bra ut, men bussningarna var aningen tighta. Inte jättetighta men antagligen tillräckligt för att göra den mindre plush än den skulle kunna vara.

Så jag gjorde en sån där...sak... "burnishing tool". 38,07 mm och ganska lång och lätt avsmalnande "plugg". Körde igenom 5-6 ggr till det gick lätt. Det gick inte alltför trögt första passet, en av de övre bussningarna var ganska bra, den andra hyfsad och de nedre lite tightare.
IMG_20220914_210529.jpg

Körde en kortare tur och nu är gaffeln riktigt plush och fin på rekommenderade inställningar (fast jag tycker returen är för seg så speedade upp några klick). Med kompressionen i mitten var den riktigt bra. Kunde till och med öka lite utan större problem. Detta gick inte alls innan, händerna skakade nästan sönder om jag ökade lsc (även om det nog blev lite bättre andra och tredje turen, så den kanske hade körts in till slut). Men nu påskyndades det hela och den är riktigt smutt och fin.
Fick nästan känslan av att jag hade för lågt tryck i framdäcket (nåja, ca 20 psi, inte jättehögt kanske) för småkrafset bara försvann. Dvs tummen upp så här långt, efter lite fix. Ska bli kul att prova i park, när man nu får tid för det.

Konstaterar också att rockshox fåniga oljor de marknadsför och höjer till skyarna (finns ju en ny "maxima plush" nu som ska vara ännu halare osv), inte verkar göra ett märkbart bättre jobb än billig 0W-40 motorolja från favoritbutiken (edit: eller vad vet jag egentligen, rätt olja kanske gör den ännu lite bättre nu..) Jaja, jag ska väl kanske köpa rätt grejer nu när gaffeln är lite halvdyr, men nu hade jag inget annat så den får gå såhär i någon vecka till jag hunnit beställa. ?

Senast ändrad:
Öppnade min nya zeb och konstaterade att allt såg bra ut, men bussningarna var aningen tighta. Inte jättetighta men antagligen tillräckligt för att göra den mindre plush än den skulle kunna vara.

Så jag gjorde en sån där...sak... "burnishing tool". 38,07 mm och ganska lång och lätt avsmalnande "plugg". Körde igenom 5-6 ggr till det gick lätt. Det gick inte alltför trögt första passet, en av de övre bussningarna var ganska bra, den andra hyfsad och de nedre lite tightare.
Visa bilaga 581190

Körde en kortare tur och nu är gaffeln riktigt plush och fin på rekommenderade inställningar (fast jag tycker returen är för seg så speedade upp några klick). Med kompressionen i mitten var den riktigt bra. Kunde till och med öka lite utan större problem. Detta gick inte alls innan, händerna skakade nästan sönder om jag ökade lsc (även om det nog blev lite bättre andra och tredje turen, så den kanske hade körts in till slut). Men nu påskyndades det hela och den är riktigt smutt och fin.
Fick nästan känslan av att jag hade för lågt tryck i framdäcket (nåja, ca 20 psi, inte jättehögt kanske) för småkrafset bara försvann. Dvs tummen upp så här långt, efter lite fix. Ska bli kul att prova i park, när man nu får tid för det.

Konstaterar också att rockshox fåniga oljor de marknadsför och höjer till skyarna (finns ju en ny "maxima plush" nu som ska vara ännu halare osv), inte verkar göra ett märkbart bättre jobb än billig 0W-40 motorolja från favoritbutiken. Jaja, jag ska väl kanske köpa rätt grejer nu när gaffeln är lite halvdyr, men nu hade jag inget annat så den får gå såhär i någon vecka till jag hunnit beställa. ?

Då hade jag rätt ;)

Tillbaka
Topp