Öppnade min nya zeb och konstaterade att allt såg bra ut, men bussningarna var aningen tighta. Inte jättetighta men antagligen tillräckligt för att göra den mindre plush än den skulle kunna vara.
Så jag gjorde en sån där...sak... "burnishing tool". 38,07 mm och ganska lång och lätt avsmalnande "plugg". Körde igenom 5-6 ggr till det gick lätt. Det gick inte alltför trögt första passet, en av de övre bussningarna var ganska bra, den andra hyfsad och de nedre lite tightare.
Visa bilaga 581190
Körde en kortare tur och nu är gaffeln riktigt plush och fin på rekommenderade inställningar (fast jag tycker returen är för seg så speedade upp några klick). Med kompressionen i mitten var den riktigt bra. Kunde till och med öka lite utan större problem. Detta gick inte alls innan, händerna skakade nästan sönder om jag ökade lsc (även om det nog blev lite bättre andra och tredje turen, så den kanske hade körts in till slut). Men nu påskyndades det hela och den är riktigt smutt och fin.
Fick nästan känslan av att jag hade för lågt tryck i framdäcket (nåja, ca 20 psi, inte jättehögt kanske) för småkrafset bara försvann. Dvs tummen upp så här långt, efter lite fix. Ska bli kul att prova i park, när man nu får tid för det.
Konstaterar också att rockshox fåniga oljor de marknadsför och höjer till skyarna (finns ju en ny "maxima plush" nu som ska vara
ännu halare osv), inte verkar göra ett märkbart bättre jobb än billig 0W-40 motorolja från favoritbutiken. Jaja, jag ska väl kanske köpa rätt grejer nu när gaffeln är lite halvdyr, men nu hade jag inget annat så den får gå såhär i någon vecka till jag hunnit beställa. ?