Visa din Bird

Visa din Bird
Tycker britterna på facebook alltid pratar om hur stenhård allt sitter fast och att man har sönder saker :p

Men ok, man borde ju faktiskt testa. Lär känna sin hoj på riktigt!

Just dom här sägs gå sönder, tror jag. Som jag såklart inte tänkte på att beställa tillsammans med lagren.
Något som känns igen?

Visa din Bird
Kom på att man borde posta i den här tråden.

Den här högen:
IMG_20200803_200243__01.jpg

Blev det här (Bird Aeris 145):
IMG_20220313_142008__01.jpg

Visa din Bird
Efter 4 år så har nu AM9 fått sin ersättare med "Aeris 9" (men dom ska tydligen få leva parallellt ett tag).

Ser ut att vara ett riktigt trevligt enduro-monster.
Med rådande trender trodde jag dock att den skulle bli lite kortare än AM9, men tvärtom. 544mm reach i XL!
Är detta ren galenskap, eller fortfarande vägen framåt?

Aeris-9-Raw.jpg

Visa din Bird
Efter 4 år så har nu AM9 fått sin ersättare med "Aeris 9" (men dom ska tydligen få leva parallellt ett tag).

Med rådande trender trodde jag dock att den skulle bli lite kortare än AM9, men tvärtom. 544mm reach i XL!

Aeris-9-Raw.jpg
Med 77.5 sta är det nödvändigt om man ska kunna sätta sig ned. De är inte dumma på Bird. Frågan är hur fan man väljer storlek. Reach eller TT? När jag byggde Marinon kompromissade jag med STA för rimlig reach och TT. Undrar hur det funkar att lägga på 20-30mm på reach istället

Visa din Bird
Med 77.5 sta är det nödvändigt om man ska kunna sätta sig ned. De är inte dumma på Bird. Frågan är hur fan man väljer storlek. Reach eller TT? När jag byggde Marinon kompromissade jag med STA för rimlig reach och TT. Undrar hur det funkar att lägga på 20-30mm på reach istället
TT var väl ute för att välja storlek redan 2016 när jag köpte min Bird?

Visa din Bird

Aeris-9-Raw.jpg

Jag kör med mina 179 cm med 500 mm reach på min helstel, då låter 544 mm reach på XL helt rimligt. Jag kör dock också stig-HT med 470 mm reach (med sag), som också funkar bra. Frågan är om man föredrar utrymme uppför och stabilitet utför eller rörlighet i tajta kurvor.

Visa din Bird
På ML som jag har på min AM9 har reach ökat med 7 mm och ETT minskat med 5 mm. Samma lika ungefär. Men när jag köpte så var jag med mina 180 cm precis på gränsen mellan ML och L, (Jag tog den mindre och har inte ångrat det) nu ser det ut som att jag är mitt i ML. Så en 181 cm gubbe kommer nu att få en kortare cykel ? eftersom han ska ha ML istället för L.

ML är nu 23 mm länge jämfört med AM9, totalt varav +10 mm kejestag, det kommer att märkas.
Kommer den att vara i närheten av prisvärd post Brexit?

Visa din Bird
Också lite sugen på att uppgradera min gamla Aeris men är verkligen Birds ramar tillverkade i UK? Hade för mig de var designade i UK men tillverkas i Asien. Sen har jag inte hängt med hur mycket det påverkar prisbilden i så fall.

Visa din Bird
Om man kryssar i euro och Sverige på sidan så minskas priset. Skulle tro att det man ser då är utan brittisk moms. Så ca 1,04*1,25=1,3 dvs 30% upp på Europriset om jag förstår rätt? (Plus nån tullavgift och nåt växlingspåslag).
Tycker sidan är lite oberäknelig på när den visar med brittisk moms eller ej.

Men ja, om det inte står (incl. VAT) vid summan i varukorgen så stämmer det rätt bra.

Rätt säker på att jag inte fick betala tull/moms på frakten, dom använder riktiga fraktbolag och inte Postnordlotteriet.

Visa din Bird
Tullavgiften beräknas bland annat på inköpspris och fraktkostnad.
[...]
Momsen är nästan alltid 25 procent av den sammanlagda summan av varans pris, fraktkostnad och tullavgift.

Så om riktiga fraktbolag inte sysslar med smuggling så är det så det fungerar.

Visa din Bird

Så om riktiga fraktbolag inte sysslar med smuggling så är det så det fungerar.
Hm, verkar märkligt om tullavgift skall tas ut på frakten.
Tull är väl på varor och inte tjänster?

Vad händer om man beställer två varor med olika avgifter i samma försändelse? Vilken procentsats tillämpas på frakten då?

Men ja, att moms borde läggas på kan jag köpa.
Frågan är om frakten man betalar till Bird är ink brittisk moms eller ej.
Jag minns iallafall att mitt totalbelopp på importen var aningen lägre än jag räknat med, verkar dock tyvärr ha slängt alla papper nu,

Visa din Bird
Ja, ram har 4%. Är den dock tillverkad i UK är det 0%, men det behövs rätt papper för det vilket skulle kosta 55GBP enligt Stanton, samma som 4% för mig så kvittade då.

Tror jag använde mig av tariff 8714911089 för tull.

Visa din Bird
Jag fick det till att man får 1270 Euro vid utcheckning. Det blir 1651 Euro med tull och moms. Och med banköverföring och växelkurs på 10,80 blir det SEK 17830:-.

Visa din Bird
Påtal om storlekar....

Köpte en Aether 9a beggad här på happy lite tidigare i år, med en spec som iaf i mina ögon är riktigt fin och tickar alla mina boxar.
Är övelag otroligt nöjd med cykeln och jämfört med min gamla stumpy evo expert från 2013 som rullade på 26" hjul så är den väldigt mycket mer kapabel i allt.

Men, tankarna har börjat fladdra lite i skallen om jag ska försöka få tag på en mindre ram. Min är en L och med mina 177-178 cm tycker ja att den blir lite stor när man trampar mer trixig stig på platten. Utför går den som en dröm.

Så, vad tror expertisen, är det värt att försöka köpa en ny ram och och sälja den gamla, eller är det bättre sälja komplett? Finns tyvärr inte på kartan att ja ska kunna plocka ihop en liknande spec och köpa allt nytt utan då är det beggat som gäller.. Va kan en beggad ram med garanti kvar på tänkas inbringa på köp&sälj?

Eller är det tom nån som suktar efter en L ram som idag har en M eller M/L?

Eller ska ja helt enkelt bita ihop enligt devisen "man kan inte få allt i en cykel"?

Lite förvirrat och långt inlägg men behöver bolla lite tankar :D

Mvh Eric

Visa din Bird
Jag fick det till att man får 1270 Euro vid utcheckning. Det blir 1651 Euro med tull och moms. Och med banköverföring och växelkurs på 10,80 blir det SEK 17830:-.

Inte så budget-friendly som det en gång var :S

Sist jag köpte en bird-ram så "sparade jag pengar" på att också beställa hjul från dom.
Även med brexit så har dom bra pris på sina hjul, om det nu råkar matcha vad man vill ha.

Visa din Bird
Som jämförelse kostar en Propain Tyee ram 1249€, plus 385€ för en Formula MOD coildämpare + 20€ för extra växelöra och 99,90€ för frakt. Totalt 1753,90€ = 18.798 kr om man betalar med banköverföring. Dvs 1000:- mer, men då inklusive dämpare och hardwear. Ingen extrem skillnad ändå med tanke på att man nog är uppe på 30.000+ ändå innan bygget är klart. Och hjulen kanske är så billiga att det går på ett ut?

Visa din Bird
Som jämförelse kostar en Propain Tyee ram 1249€, plus 385€ för en Formula MOD coildämpare + 20€ för extra växelöra och 99,90€ för frakt. Totalt 1753,90€ = 18.798 kr om man betalar med banköverföring. Dvs 1000:- mer, men då inklusive dämpare och hardwear. Ingen extrem skillnad ändå med tanke på att man nog är uppe på 30.000+ ändå innan bygget är klart. Och hjulen kanske är så billiga att det går på ett ut?
Närmare 40k skulle jag säga. Mera ekonomiskt att be dom bygga en färdig hoj… förutsätter att man inte har delar på hyllan.

Visa din Bird
Jag kör envist på hjul med Hope Pro 4 och DT XM481. Vet inte vad Bird tar för dom numera, men igår såg jag att man får pynta strax över 7k från tyskland

Visa din Bird
Närmare 40k skulle jag säga. Mera ekonomiskt att be dom bygga en färdig hoj… förutsätter att man inte har delar på hyllan.
Ja, typ 40 är helt rimligt. Ska det bli billigare än att låta dom bygga måste man köpa det mesta av de större grejorna begagnat eller ha på lager. Och då har man ju en halvny hoj när man är klar. Just nu finns det ganska mycket 2022 års Lyrik till salu (Pga Charger 3 i 2023:an) och luftdämpare i allmänhet när alla ska ha coil :)

Visa din Bird
Tanken för mig var bara ram då jag har allt annat men detta blir tyvärr för dyrt ?
Exakt som mig. Hade det mesta, men det blev lite dyrt med ram. Fick bli Propain. Om din dämpare är Bird-längd 230x65 så passar den Spindrift, dock vill den ha jättelång gaffel. Lite för mycket cykel för mina behov, så det fick bli Tyee. Hade nog köpt en till Bird om det varit samma pris. Kommer klart att sakna den långa droppern, men trevligt med nåt annat.

Senast ändrad:
Visa din Bird
Exakt som mig. Hade det mesta, men det blev lite dyrt med ram. Fick bli Propain. Om din dämpare är Bird-längd 230x65 så passar den Spindrift, dock vill den ha jättelång gaffel. Lite för mycket cykel för mina behov, så det fick bli Tyee. Hade nog köpt en till Bird om det varit samma pris. Kommer klart att sakna den långa droppern, men trevligt med nåt annat.
Ok, lutar åt Reactor för mig men inte säker ännu…

Tillbaka
Topp