Visa din Bird

Visa din Bird
Kom precis på att modellen är från 2019, kanske är ny på gång?
Bird var väldigt tidigt ute med modern geometri, så jag skulle inte vara jätteorolig att köpa en modell från 2019. Dvs den geometri som de flesta märken har på cyklar 2021-2023. Men det kommer ju hela tiden nya saker man vill ha, som srams universal-växelöra.

Visa din Bird
Efter en lång väntan på "May delivery" så damp det in ett stort paket den 31a maj.

Massor med annat som hindrat bygget, så har bara hunnit rulla två korta stigar innan mörkret föll igår.

På pappret 7mm kortare än min gamla AM9, men känns nästan läskigt kompakt, jag har lite att lära om ?

20230531_191543-01.jpeg

20230604_085249-01.jpeg

20230604_214935-01.jpeg

Visa din Bird
Hade glömt att den här tråden fanns. Kan visa upp sonens nya stig-HT med lite försening. AM Zero i S undergafflat till 130 mm och undervevat till 150 mm. Byggt tillsammans och provcyklat av sonen i november. Jag tycker att den är två storlekar för stor till sonens 142 cm, men sedan mars kör han hellre på den än på gamla HTn (också fin, men lite mindre (fin)).

2022-11-08-08-12-21-627.jpg

2023-03-19-18-23-25-210.jpg

Senast ändrad:
Visa din Bird
Ok, de verkar ha lite rea på ramar på hemsidan.
Påtal om storlekar....

Köpte en Aether 9a beggad här på happy lite tidigare i år, med en spec som iaf i mina ögon är riktigt fin och tickar alla mina boxar.
Är övelag otroligt nöjd med cykeln och jämfört med min gamla stumpy evo expert från 2013 som rullade på 26" hjul så är den väldigt mycket mer kapabel i allt.

Men, tankarna har börjat fladdra lite i skallen om jag ska försöka få tag på en mindre ram. Min är en L och med mina 177-178 cm tycker ja att den blir lite stor när man trampar mer trixig stig på platten. Utför går den som en dröm.

Så, vad tror expertisen, är det värt att försöka köpa en ny ram och och sälja den gamla, eller är det bättre sälja komplett? Finns tyvärr inte på kartan att ja ska kunna plocka ihop en liknande spec och köpa allt nytt utan då är det beggat som gäller.. Va kan en beggad ram med garanti kvar på tänkas inbringa på köp&sälj?

Eller är det tom nån som suktar efter en L ram som idag har en M eller M/L?

Eller ska ja helt enkelt bita ihop enligt devisen "man kan inte få allt i en cykel"?

Lite förvirrat och långt inlägg men behöver bolla lite tankar :D

Mvh Eric
Uppar den här frågan eftersom den fortfarande är aktuell i högsta grad. Jag har kvar min L ram men känner fortfarande att den är en eller två storlekar för stor. Älskar stabiliteten men hoppas få en mer lekfull å lättmanövrerad cykel på platten med en M eller ML. Och nu har de ju lite rea på ramar.

Så vad säger er erfarenhet, till mina 177-178 cm "normalbyggda" kropp, ska ja gå på en M ram eller ML?

Eller är det en "dålig" affär att köpa ram och försöka sälja den gamla lös, istället för att sälja hela cykeln och leta ersättare?

Visa din Bird

Uppar den här frågan eftersom den fortfarande är aktuell i högsta grad. Jag har kvar min L ram men känner fortfarande att den är en eller två storlekar för stor. Älskar stabiliteten men hoppas få en mer lekfull å lättmanövrerad cykel på platten med en M eller ML. Och nu har de ju lite rea på ramar.

Så vad säger er erfarenhet, till mina 177-178 cm "normalbyggda" kropp, ska ja gå på en M ram eller ML?

Eller är det en "dålig" affär att köpa ram och försöka sälja den gamla lös, istället för att sälja hela cykeln och leta ersättare?
Jag har en aeris one20 i ML och är 180cm men med korta spiror , lång överkropp och långa armar.
Aethern har brantare sadelrör så du är väl precis mitt i mellan .
Har du provat att flytta fram sadeln ,
kortare styrstam?

Visa din Bird
Jag har en aeris one20 i ML och är 180cm men med korta spiror , lång överkropp och långa armar.
Aethern har brantare sadelrör så du är väl precis mitt i mellan .
Har du provat att flytta fram sadeln ,
kortare styrstam?
Sadeln är inte framflyttad max, men nästan, och det sitter en 35 mm stam på. Kortare än så har ja faktiskt inte övervägt att byta till då ja inbillar mig att de inte ger tillräckligt mkt effekt att gå ner 5-10mm?

Visa din Bird
Sadeln är inte framflyttad max, men nästan, och det sitter en 35 mm stam på. Kortare än så har ja faktiskt inte övervägt att byta till då ja inbillar mig att de inte ger tillräckligt mkt effekt att gå ner 5-10mm?
Billigt att testa , vinkla styret bakåt , funkar det kortare stam, styre med mer backsweep .
Efter får du väl sälja då ?

Visa din Bird

När jag köpte min AM9 så ringde jag och snackade med Ben på Bird. Jag är 180 cm och ligger precis mellan ML och L. Ben sa att för rent bomba utför så skulle jag ha L och för general cykling ML, möjligen med lite längre stam på den mindre. Jag köpte ML, har kört med både 50 och 35 mm stam, båda funkar. Förut tänkte jag att jag borde gått på den långa, men nu har jag vant mig, det är ändå en kompromiss.

Visa din Bird
Hade du frågat mig hur hög förväntan du borde ha haft så hade den prickat målet precis ?

Hur är den med Lyrik i fronten? 150mm?
Körde 160 förut men köpte en billig ultimate 180mm från konkursande bikester och jag blev förvånad att den klättrar så pass bra ändå , idag var det bristen på fäste bak som satte gränsen (rekon ) .

Visa din Bird
Hade du frågat mig hur hög förväntan du borde ha haft så hade den prickat målet precis ?

Hur är den med Lyrik i fronten? 150mm?
Jag var lite orolig att 150mm skulle bli mycket men märker inget negativt, då kör jag ändå utan tokens och märker att jag nyttjar hela slaget väldigt mycket. Trots gaffelvinkeln är den är helt sjukt precis i styrningen, lite beror det kanske på att jag valde large när jag lika väl hade kunnat köra xl.
Sen är det känslan av stål. Jag har en Nukeproof Scout som är som ett spett i jämförelse.

Visa din Bird
Någon som har köpt ram eller komplett cykel från Bird på sistone? Stämmer totalpriset som visas på deras hemsida inkl. svensk moms eller tillkommer det någon annan import-avgift?

Visa din Bird
Någon som har köpt ram eller komplett cykel från Bird på sistone? Stämmer totalpriset som visas på deras hemsida inkl. svensk moms eller tillkommer det någon annan import-avgift?

Nu har det blivit väldigt enkelt. Man betalar allt på en gång hos Bird och får hem sakerna. Man måste bara ger DHL fullmakten för tulldeklarationen, ingen kostnader kommer till.

Visa din Bird
Promenerade och köpte en fågel från en annan happyit igår, tanken är att det ska bli ett relativt budgetvänligt bygge.
Visa bilaga 691693
PXL_20240529_132148174.jpg

Äntligen har jag fått ihop en första version och hade premiär i skogen idag, en trevlig bekantskap! Däcken väntade till slutet av turen med att visa att de inte riktigt hör hemma på cykeln, men jag fick med de med de alldeles för billiga hjulen. Byggkostnad såhär långt hamnade på under 18k med lite fusk.

Visa din Bird
IMG_0865.jpeg

Har allting hemma , det blir lite rockad med grejer å så kollar jag påsen från bird ,
skit oxå ingen sadelstolpklämma…
Kollar igenom skräpposten och där är ett Mail från Royal Mail att bird har skickat ett paket med just det en sadelklämma , nåja då kan jag bygga det andra i lugn och ro ? ( och bryta ihop)?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp