SRAM DB8, äntligen bromsar med riktig smörja

En av fördelarna är oxå att dom inte behöver servas lika ofta som Code. Om det nu stämmer så är det ju klart skönt med grejer som inte krånglar.

Precis vad jag velat ha, SRAM-känsla och mineralolja. Eller, egentligen vill jag nog ha SRAM-känsla med mineralolja och luftning med Shimano-tratt, men man kan väl inte få allt.

Kapar tråden lite.

Min nya Canyon kom med dessa bromsar. Behövde luftas rejält när den kom så Canyon stod för service hos lokal reparatör. Lämnade in till Team Sportia i stan (har ingen annan seriösare LBS i närheten...) Som blödde systemet och ersatte med Shimanos mineralolja. Enligt Sram är det viktigt att det är deras egna variant. Bör jag vara orolig eller är det mest försäljningssnack? Antar att det är lite skillnad mellan oljorna men kanske inte märkbart eller farligt för systemets livslängd?

Kapar tråden lite.

Min nya Canyon kom med dessa bromsar. Behövde luftas rejält när den kom så Canyon stod för service hos lokal reparatör. Lämnade in till Team Sportia i stan (har ingen annan seriösare LBS i närheten...) Som blödde systemet och ersatte med Shimanos mineralolja. Enligt Sram är det viktigt att det är deras egna variant. Bör jag vara orolig eller är det mest försäljningssnack? Antar att det är lite skillnad mellan oljorna men kanske inte märkbart eller farligt för systemets livslängd?
Vad jag vet så är spelar det ingen roll vilket fabrikat det är på oljan.

Kapar tråden lite.

Vad är det förskillnad på luftning och blödde ?

Vad är det förskillnad på luftning och blödde ?
Var otydlig. De bytte all olja som fanns i systemet. När den är sprillans ny hade det kanske räckt med att evakuera bubblorna och toppa upp några droppar ny olja. Men om egenskaperna i oljorna inte skiljer sig nämnvärt så är det ju inget att tjafsa om. Störde mig bara lite på att Sram drar in garantin om det inte är "rätt" olja i systemet.

Tror det är försäljningsknep. Kan inte tänka mig att olika sorters mineralolja kommer förstöra något, isf är det en konstig tillverkningsprocess.

Var otydlig. De bytte all olja som fanns i systemet. När den är sprillans ny hade det kanske räckt med att evakuera bubblorna och toppa upp några droppar ny olja. Men om egenskaperna i oljorna inte skiljer sig nämnvärt så är det ju inget att tjafsa om. Störde mig bara lite på att Sram drar in garantin om det inte är "rätt" olja i systemet.
Vad var det för skillnad på luftning och blödde det var frågan.

Det här med rätt olja har gissningsvis med garantiåtaganden att göra. Det kan ju faktiskt vara så att ngn klåpare häller i vad som helst o sedan åberopar garantiåtgärder när saker inte funkar som det ska.

Rent tekniskt är det ingen större skillnad.

Alternativt kan ju du bara strunta i det, och gå vidare i livet, alla förstod vad han menade.
om man sär skriver så brukar det bli ett jävla liv om det och det gnälls som om världen håller på att gå under men när man inte klarar att översätta ett enkelt engelskt ord så gå vidare i livet typisk något .

om man sär skriver så brukar det bli ett jävla liv om det och det gnälls som om världen håller på att gå under men när man inte klarar att översätta ett enkelt engelskt ord så gå vidare i livet typisk något .
Sen när är junk ett svenskt ord?
runt 210 psi körde jag men min junk dämpare och var fetare än du+10kilo
Men det är som vanligt kanske lättare att gnälla på andra. Puss.

Äh, det går ju att köra på vad som helst egentligen. Jag har hydraulolja till ett styrsystem för båtar i en av mina cyklar. Funkar hur fint som helst!

Kapar tråden lite.

@Nito
Jag får snart en cykel som ska ha db8-bromsar. De verkar ju helt OK. Skönt att slippa dot-vätska.
Kanske du kan dela med dig av din erfarenhet från db8.

1 Är db8 okej bromsar, inga konstigheter ?
2 Har du behövt luftat bromsarna (igen) sen du fick cykeln ?
3 Vad tror du om att använda Shimano-bromsvätska som jag har hemma. Du hade det väl det i ditt bromssystem från att du fick service?

mvh
Emil

@Nito
Jag får snart en cykel som ska ha db8-bromsar. De verkar ju helt OK. Skönt att slippa dot-vätska.
Kanske du kan dela med dig av din erfarenhet från db8.

1 Är db8 okej bromsar, inga konstigheter ?
2 Har du behövt luftat bromsarna (igen) sen du fick cykeln ?
3 Vad tror du om att använda Shimano-bromsvätska som jag har hemma. Du hade det väl det i ditt bromssystem från att du fick service?

mvh
Emil
Sorry för sent svar!

Bromsarna har fungerat bra sedan de luftades. Inte märkt någon skillnad med Shimano-vätskan. Sen är det ju generellt skillnad i känsla mellan Sram och Shimano när det kommer till bromskänsla. Jag har vant mig vid att de är något svampigare/inte biter lika aggressivt som på min cykel med mt500-bromsar. Men de behövdes absolut luftas för de kändes bättre direkt efter service.

Hoppas du är/blir nöjd med cykeln!

Min DB8 bakbroms har börjat läcka olja efter 9 månader sedan köp.
Någon annan som har haft problem med DB8?

Tillbaka
Topp