[OT] Spara ström tråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Spara ström tråden
Jag band tre år till 36 öre december -21, känns helt ok nu. Har tidigare brukat binda ett år i taget på våren när det varit riktigt låga priser eller inte alls senaste åren, men nu kändes det som det var läge.

Men jag försöker vara en god kamrat och ändå dra ner förbrukningen hemma :cool:

Men du är i elområde 2? 36 öre är ju fortfarande mycket bra men i söder vore det ju som att vinna på lotto :)

Edit: 2

[OT] Spara ström tråden
Jag band tre år till 36 öre december -21, känns helt ok nu. Har tidigare brukat binda ett år i taget på våren när det varit riktigt låga priser eller inte alls senaste åren, men nu kändes det som det var läge.

Men jag försöker vara en god kamrat och ändå dra ner förbrukningen hemma :cool:
Jag band också hösten -21 just innan priserna gick upp, bevakade länge innan, ett öre dyrare dock! (Elomr 1) känns ju inte som att dom avtalen återvänder i närtid just nu, kanske man får teckna om till ett tom högre pris innan det går ut (om två år) gäller nog hursomhelst att ha koll på utvecklingen!

[OT] Spara ström tråden
När jag köpte motorvärmare till en bil jag hade för flera år sedan så var både Defa och Caltex på 500-550W
Men i en Kia Cee´d CRDi med fabriksmonterad motorvärmare (anpassad för södra Europa?) var den på under 300W om jag kommer ihåg rätt.
Bara man har en riktig värmare och ingen j-kla kontaktvärmare mot motorblocket... ;-)

[OT] Spara ström tråden
I nyproduktion är att väl att betala varmvatten rätt vanligt. Den förbrukningen styr man ju helt själv. Men värme sällsynt eftersom det är svårt att beräkna en rättvis taxa beroende på hur många väggar du har mot grannar osv. Vi bor överst med tre ytterväggar och på våningen under finns lägenheter med yttervägg på tre eller bara på en sida. Det är ju inte heller du som individ som har rådighet att göra större åtgärder för att minska uppvärmningsbehovet utan föreningen eller hyresvärden så incitamentet blir fel.

Vi gör f ö av med knappt en tredjedel av den "normalförbrukning" av varmvatten som vi debiterades för som schablon första månaderna innan mätningen kom ikapp. Tycker ändå inte vi snålar direkt men det är mindre än en kubik mot tre beräknat på 70 kvm. Vissa måste göra av med enorma mängder.

Det är nog också just varmvattnet och att inte vädra ut värme med fönster på glänt över tid som är den största besparingen i en lägenhet men det sparar ju inget man ser som hyresgäst.

Diskmaskinen står nog för säkert 20-30 av 150 kWh per månad. Tvättmaskinen mindre eftersom den går mindre men säkert också märkbart.

Ja precis, du sniffar på något där. I nyproduktion är det nog pålagt med egna mätare (IMD?).
Det finns ett EU direktiv om individuell uppmätning av värme och varmvatten precis som man normalt gör på ström. Men i Sverige menar man att incitamentet att genomföra åtgärder förflyttas från hyresvärden till hyresgästen. Det är väl egentligen en halvsanning för man kan ändå reglera det med skaprare krav på klimatskärm och ventilation i OVK/energimärkning osv.. Men det finns ju flera sätt att göra detta på. En kan vara att fakturera efter önskat komforttemperatur i bruksarealen, snarare än förbrukad energi. Hörnlägenheten på högsta våningen skulle få en saftig räkning kontra den i mitten av byggnaden om man fakturerade helt på levererad energi. Något som är helt normalt i länder där man har direktverkande el i lägenheter, som Norge.

Det finns även en lag (tror jag) som säger att IMD skall implementeras även i äldre beståndet, om inte fastighetsägaren klarar att dokumentera andra åtgärder som håller förbrukningen under vissa referensnivåer.

Det där med att "vädra ut värme" är faktiskt ett problem i byggnader som är fel injusterade. Där kan det bli för varmt i vissa lägenheter (felställda ventiler osv) och hyresgästerna kompenserar då med att öppna fönstren. Detta kan du se om du går på promenad genom stora bostadsområden på vår och höst och kollar efter öppna fönster. Ibland är det också kopplat till solinstrålning, men det är ju ändå ett problem som skall lösas med styr/regler och inte med öppna fönster =)

I vissa lägenheter är det för kallt högre upp i byggnaden, kanske på grund av korrosion i radiatoranläggningen eller andra fel i dimensionering/injustering av uppvärmningsanläggning. Då kanske vaktmästaren tycker det är en fantastisk ide att höja hela fyringskurvan (värmekurva?) för att få dem på toppen nöjd, med konsekvensen att man även höjer temperaturen ett par grader i lägenheterna i mitten och botten av huset.. så då vädrar de kanske ut överskottet i 80% av lägenheterna när 20% är nöjda (bara exempel, många trivs när det är för varmt också).

Efter att ha levt i samborelationer med ganska många personer så har man ju sett att det varierar ganska friskt hur folk hanterar varmvatten som en resurs. Men man kanske kan säga att de flesta inte har något grepp om saken annat än att det kommer när man vrider på kranen. En X-flickvän till mig älskade att tappa upp varma bad flera gånger i veckan i sin 1 rums lägenhet. Nu har jag inte räknat på det men tippar det drar lite mer än en 5-10min dusch. Och hennes varmvattenförbrukning var garanterat 10x mer än en pensionär som kanske bor i en 3a i samma hus, men som får betala för hennes förbrukning på den gemensamma räkningen. Så det finns ju ett rättviseperspektiv på saken, inte bara ren energibesparing.

Jag tycker IMD är bästa möjliga tänkbara lösningen i en BRF där man ändå har en koppling i incitament mellan ägaren och föreningen.

//K

[OT] Spara ström tråden
Jag har lekt med tanken att montera badrumsfläkt som får blåsa på LVP, när/om den kommer, den kommer att stå utanför badrummet. Huset är från - 59 och har bara självdrag, tidigare ägare har monterat tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum, dessutom finns två tilluftsventiler i källaren. Planlösningen är väldigt öppen med 4 etage/halva våningar.

Men det låter inte värt det?

Tror inte det, som jag nämnde tidigare (tror jag citerade fel persons inlägg dock) så är kanske flödet över utedelen i storleksordning 1000-1500m3/h. Frånluften från en villa ligger kanske runt 1m3/m2/h om jag får gissa.

På en kommersiell fastighet där man dimensionerat luftflödet för långt många fler personer / emissioner finns det nytta i detta.

Det skadar ju inte att göra som du nämner.. Bara att det kanske inte är lönsamt att ta sig extra besvär för saken om det blir mycket dyrare.

//K

[OT] Spara ström tråden
Huvudet på spiken.. Det finns inte kompetens alls, iallafall inte att döma av de beslut som fattas och de uttalanden man läser från politiker, journalister och myndigheter. Vi som är i svängen har sagt detta i flera år, och NU börjar politiker och media att vakna. Finns massor av kompetens på området som inte utnyttjas. Istället sitter det ett gäng pajas-folk på sina hittapåjobb och gissar/tycker saker.

På energimyndigheten finns det en hög med fantastiskt kompetenta människor som gör massor av bra saker, tester/analyser osv. Men om jag skall vara helt ärlig så får jag intrycket av ledningen är mer fokuserade på att tillfredsställa något/några direktiv på det sätt som gör marknaden mest möjligt nöjd, inte att nå bästa möjliga resultat för landet som helhet.

Även den privata sidan (energileverantörerna) har enorma svagheter internt, när det kommer till att reducera energiförbrukningen hos klienterna. Det är inte så konstigt om man ser till vart incitamenten ligger. För något år sedan hittade jag ganska allvarliga avräkningsfel (systematiskt, som alltså gällde alla kundförhållanden) hos en av skandinaviens största leverantörer av ström, och när jag påtalade detta och skickade in underlag fick jag inte ens ett svar tillbaka =)

Har hört om konsulter vars huvudsakliga arbetsuppgift i perioder har varit att dubbelkolla att räkningen faktiskt är riktigt uppräknad mot priserna på börsen och den reella förbrukningen.. (inte träffat dem) Avviken är alltså så stora att man kan tjäna pengar på att korrigera felaktig faktureringen om man har hög förbrukning i sin verksamhet..

Blev intervjuad totalt tre gånger sista året om energirelaterade frågor, och det är även pinsamt hur dålig förståelse journalisterna har för dessa frågor, och deras förmåga att förmedla korrekt fakta vidare. Ibland är det direkta felaktigheter som kommer vidare ut till folket. Jag satte kaffet i halsen när jag kollade svt.se en dag och såg denna bild.. Helt seriöst? De som jobbar där på SVT kan uppenbarligen mindre om energi än den genomsnittlige lagerarbetaren i valfritt industriområde.. Säger nog en del om rekryteringsprocessen där, osäker om de kunskapsmässigt når upp ens till en gymnasieutbildning.

Visa bilaga 582320
Tolkning av bilden från svt:
Om man betalar 150öre/watt så måste det ju vara en sorts effektavgift? Så den fasta avgiften på detta abonnemang hade då varit ca 5000x150/100 kr/ månad för en vanlig villa med topplast på 5kW. Det är spännande! Och om det ökade till 650öre/watt så ligger vi på 5000x650/100 kr/månad bara i fasta avgifter. Tippar någon där på svt kanske inte klarade sig igenom + - X och / i grundskolan, och inte heller fysiken på högstadiet där man fick lära sig att W är effekt och kWh (effekt & tidsenhet) är energi..

Bara för att återkoppla till det du skrev. Ja, kompetens saknas helt. Från grundskolenivå och upp. Det gäller inte bara politikerna, utan även journalisterna som skall upplysa oss och myndigheterna som skall genomföra... Samt det privata i leverantörsledet som skall leverera till oss. Och tyvärr även i stort hos de som driftar / förvaltar byggnader..

Energifrågan är säkert eftersatt för att det är så sjukt tråkigt, och för att de som jobbar med det är smarta och tråkiga.. Jan Blomgren eller Märta Stenevi, vem tror ni river ned mest rubriker i våra medier på ett år? Vem har störst inflytande över energipolitiken?

tråkig och smart. <-- sevärd video

//K

Nu är det ju inte det som journalisten menar, men det är effektbaserad debitering på ingång.

Även om jag inte hittade det i länken nedan, så har jag förstått det som att det ersätter den avgift man betalar för hur stor säkring man har.

Man får alltså en lägre avgift om man kan sprida ut sin förbrukning, och undviker att skapa toppar.

Screenshot_20220920-183127.png

[OT] Spara ström tråden
Huvudet på spiken.. Det finns inte kompetens alls, iallafall inte att döma av de beslut som fattas och de uttalanden man läser från politiker, journalister och myndigheter. Vi som är i svängen har sagt detta i flera år, och NU börjar politiker och media att vakna. Finns massor av kompetens på området som inte utnyttjas. Istället sitter det ett gäng pajas-folk på sina hittapåjobb och gissar/tycker saker.

På energimyndigheten finns det en hög med fantastiskt kompetenta människor som gör massor av bra saker, tester/analyser osv. Men om jag skall vara helt ärlig så får jag intrycket av ledningen är mer fokuserade på att tillfredsställa något/några direktiv på det sätt som gör marknaden mest möjligt nöjd, inte att nå bästa möjliga resultat för landet som helhet.

Även den privata sidan (energileverantörerna) har enorma svagheter internt, när det kommer till att reducera energiförbrukningen hos klienterna. Det är inte så konstigt om man ser till vart incitamenten ligger. För något år sedan hittade jag ganska allvarliga avräkningsfel (systematiskt, som alltså gällde alla kundförhållanden) hos en av skandinaviens största leverantörer av ström, och när jag påtalade detta och skickade in underlag fick jag inte ens ett svar tillbaka =)

Har hört om konsulter vars huvudsakliga arbetsuppgift i perioder har varit att dubbelkolla att räkningen faktiskt är riktigt uppräknad mot priserna på börsen och den reella förbrukningen.. (inte träffat dem) Avviken är alltså så stora att man kan tjäna pengar på att korrigera felaktig faktureringen om man har hög förbrukning i sin verksamhet..

Blev intervjuad totalt tre gånger sista året om energirelaterade frågor, och det är även pinsamt hur dålig förståelse journalisterna har för dessa frågor, och deras förmåga att förmedla korrekt fakta vidare. Ibland är det direkta felaktigheter som kommer vidare ut till folket. Jag satte kaffet i halsen när jag kollade svt.se en dag och såg denna bild.. Helt seriöst? De som jobbar där på SVT kan uppenbarligen mindre om energi än den genomsnittlige lagerarbetaren i valfritt industriområde.. Säger nog en del om rekryteringsprocessen där, osäker om de kunskapsmässigt når upp ens till en gymnasieutbildning.

Visa bilaga 582320
Tolkning av bilden från svt:
Om man betalar 150öre/watt så måste det ju vara en sorts effektavgift? Så den fasta avgiften på detta abonnemang hade då varit ca 5000x150/100 kr/ månad för en vanlig villa med topplast på 5kW. Det är spännande! Och om det ökade till 650öre/watt så ligger vi på 5000x650/100 kr/månad bara i fasta avgifter. Tippar någon där på svt kanske inte klarade sig igenom + - X och / i grundskolan, och inte heller fysiken på högstadiet där man fick lära sig att W är effekt och kWh (effekt & tidsenhet) är energi..

Bara för att återkoppla till det du skrev. Ja, kompetens saknas helt. Från grundskolenivå och upp. Det gäller inte bara politikerna, utan även journalisterna som skall upplysa oss och myndigheterna som skall genomföra... Samt det privata i leverantörsledet som skall leverera till oss. Och tyvärr även i stort hos de som driftar / förvaltar byggnader..

Energifrågan är säkert eftersatt för att det är så sjukt tråkigt, och för att de som jobbar med det är smarta och tråkiga.. Jan Blomgren eller Märta Stenevi, vem tror ni river ned mest rubriker i våra medier på ett år? Vem har störst inflytande över energipolitiken?

tråkig och smart. <-- sevärd video

//K
Med avregleringen, upphandlingshelvetet och europeiska elmarknaden. Så spelar politiken mycket mindre roll än den gjorde för 30år sedan. Det innebär även att specialkompetensen spelar mindre roll.
Det är knappast som det var på den tiden då experter hade inflytande. Nu är den enbart marknadsideologi som ska styra. Den blir dessutom väldigt tramsig i många brancher, bla de två jag jobbat mest i. Spårtrafik och energi. Där det huvudsakligen är olika statliga bolag som dominerar.
Och jag skulle aldrig länka fascistisk propagandaTV. Oavsett innehåll.

[OT] Spara ström tråden
Jag band också hösten -21 just innan priserna gick upp, bevakade länge innan, ett öre dyrare dock! (Elomr 1) känns ju inte som att dom avtalen återvänder i närtid just nu, kanske man får teckna om till ett tom högre pris innan det går ut (om två år) gäller nog hursomhelst att ha koll på utvecklingen!
Nej jag tror det låg på +300 öre per kWh sist jag kollade att binda i SE2. :oops:

[OT] Spara ström tråden
Det blir till att sänka temperaturen i växthuset. Vinrankan klarar nog lite minusgrader om jag täcker över den.

[OT] Spara ström tråden
Det blir till att sänka temperaturen i växthuset. Vinrankan klarar nog lite minusgrader om jag täcker över den.
Nu vet jag inte var du bor. Men vi har en som är typ över 40år i vårt ouppvärmda växthus. Norra delen av kolonierna.

[OT] Spara ström tråden
Nya kablar kommer koppla ihop oss mer med marknadspriset i övriga europa.

[OT] Spara ström tråden
Ja ja, kapar kablarna och släcker lyset?
Lite komiskt ändå, vi bygger ledningar för att exportera el till europa, tacken är höjt elpris för oss själva.

[OT] Spara ström tråden
Slölyssnade på en konversation om utstrålning häromdagen. Någon som sett siffror på hur mycket det påverkar i praktiken, förutsatt att man har moderna treglasfönster? Många moderna hus har ju ofta generösa glaspartier.

[OT] Spara ström tråden
Varför försvann kebarbs mycket informativa inlägg? Moderator får gärna förklara vad som var politiskt med det (ja, det innehöll en länk till Riks, men innehållet var en föreläsning av en av Sveriges främsta experter på elnät och elförsörjning).

Jag kan tycka att inlägget ovan (#286) som länkar till en debattartikel som försvarar Vänsterpartiets förslag ”Sverigepriser” isf är betydligt mer politiskt, men det får visst ligga kvar…

[OT] Spara ström tråden
Varför försvann kebarbs mycket informativa inlägg? Moderator får gärna förklara vad som var politiskt med det (ja, det innehöll en länk till Riks, men innehållet var en föreläsning av en av Sveriges främsta experter på elnät och elförsörjning).

Jag kan tycka att inlägget ovan (#286) som länkar till en debattartikel som försvarar Vänsterpartiets förslag ”Sverigepriser” isf är betydligt mer politiskt, men det får visst ligga kvar…
Jag orkar inte läsa all skit som postas. Men tack för heads up.

Behöver man verkligen fråga om varför ett inlägg där det namedroppas politiker och länkas till riks tas bort?

[OT] Spara ström tråden
Nu är det ju inte det som journalisten menar, men det är effektbaserad debitering på ingång.

Även om jag inte hittade det i länken nedan, så har jag förstått det som att det ersätter den avgift man betalar för hur stor säkring man har.

Man får alltså en lägre avgift om man kan sprida ut sin förbrukning, och undviker att skapa toppar.

Visa bilaga 582330

Japp!

Det är redan infört i Norge.

Men så är det lite mer elbilar här också.
Det hänger ihop med timpriset på el.

Om man sköter sig snyggt betalar man mindre.

//K

[OT] Spara ström tråden
Jag orkar inte läsa all skit som postas. Men tack för heads up.

Behöver man verkligen fråga om varför ett inlägg där det namedroppas politiker och länkas till riks tas bort?

Att länka till Sverigedemokraternas propagandakanal är alltså inte politik?

Faktaresistensen är kompakt i det långa landet Sverige. Om den faktan publiceras av fel kanal.

Jag kollade inte ens vilken youtube kanal det var, google skickade mig direkt dit när man söker. Blir man varnad / blockerad om man länkar till en vetenskaplig auktoritet på andra youtube kanaler också eller är det specifikt den (riks?)?

Förlåt för att jag nämnde en partipajas namn i samma mening som en av sveriges främsta experter inom trådens ämne. Men resten av inlägget refererade ju inte till politik? Det håller ju med att radera politkerns namn.

Jag fick en varning för detta, så om jag slutar skriva i tråden så vet ni varför ;)
Inte första gången jag blir avstängd för att skriva sanningar på världens mest fria och liberala cykelforum.

//K

[OT] Spara ström tråden
Ok. Själv bryr jag mig mer om innehåll än var det publiceras. Är inte så mycket för cancel-kultur. Men alla är vi olika.

Nej, du har fel. Glöm inte att vissa är mer jämlika andra andra, och allt är relativt när det kommer till fakta.

För den som undrar vad den förbjudna föreläsningen handlar om så kan man googla Jan Blomgren, han är kärnfysiker (inte politiker).

Jan Blomgren

Finns youtube där han talar om det svenska elsystemet och marknaden, men tyvärr är de inte publicerade av svt så man får googla själv. På svt finns ett debattprogram där han deltar, men det är politik och inte fakta, så det länkar jag inte.

I youtubeklippet så ekar han i princip det som många i energibranchen vetat i många år.

//K

[OT] Spara ström tråden
Faktaresistensen är kompakt i det långa landet Sverige. Om den faktan publiceras av fel kanal.

Jag kollade inte ens vilken youtube kanal det var, google skickade mig direkt dit när man söker. Blir man varnad / blockerad om man länkar till en vetenskaplig auktoritet på andra youtube kanaler också eller är det specifikt den (riks?)?

Förlåt för att jag nämnde en partipajas namn i samma mening som en av sveriges främsta experter inom trådens ämne. Men resten av inlägget refererade ju inte till politik? Det håller ju med att radera politkerns namn.

Jag fick en varning för detta, så om jag slutar skriva i tråden så vet ni varför ;)
Inte första gången jag blir avstängd för att skriva sanningar på världens mest fria och liberala cykelforum.

//K
Vill minnas att du blev avstängd en månad för att du publicerade ett antal politiska inlägg. Minns faktiskt inte vad du postade.

Fritt är inte forumet. Det har regler. Ganska enkla för de flesta. Att kolla sina källor och inte länka till politiska kanaler vore ganska rimligt egenansvar.

[OT] Spara ström tråden
Med avregleringen, upphandlingshelvetet och europeiska elmarknaden. Så spelar politiken mycket mindre roll än den gjorde för 30år sedan. Det innebär även att specialkompetensen spelar mindre roll.
Det är knappast som det var på den tiden då experter hade inflytande. Nu är den enbart marknadsideologi som ska styra. Den blir dessutom väldigt tramsig i många brancher, bla de två jag jobbat mest i. Spårtrafik och energi. Där det huvudsakligen är olika statliga bolag som dominerar.
Och jag skulle aldrig länka fascistisk propagandaTV. Oavsett innehåll.
Jag bor inte i Sverige, och har ingen aning om vad rikstv är. Men jag vet vem Jan Blomgren är, och det vet Google också. Tyvärr publicerar de inte honom lika tydligt på PK svt.se, vilket de kanske borde för sveriges skull ;)

Men jag håller fullständigt med dig i resten av ditt inlägg.. Men blir det inte för mycket politik är man blandar in marknadsideologin ;) ?

Och när man läser denna artikel på NRK så kan man få sig en liten bild om hur marknaden fungerar... (om det är för politiskt så kan jag ju radera länken)
Eina Aas - miljardär på strömhandel

Om Einar blev miljardär på att spekulera med ström så kan man ju undra hur många andra aktörer som just nu spekulerar sig stinna av gryn... Hela systemet är egentligen fullständigt defekt ur en rent praktisk / funktionell synvinkel.

=)

//K

[OT] Spara ström tråden
Vill minnas att du blev avstängd en månad för att du publicerade ett antal politiska inlägg. Minns faktiskt inte vad du postade.

Fritt är inte forumet. Det har regler. Ganska enkla för de flesta. Att kolla sina källor och inte länka till politiska kanaler vore ganska rimligt egenansvar.
En fri fråga då.

Får man länka till svt, aftonbladet, expressen, svd, dn, aljazeera, nrk, rt, nyt, spiegel, le figaro eller är de också svartlistade? Alltså om innehållet berör fakta, inte politik. Vilket länken alltså innehöll, det fanns inte ett spår av politk i hela innehållet på youtubevideon.

(min poäng är att det finns INGA politiskt obundna nyhetskanaler, och när man bor utanför sverige så framstår SVT exempelvis som en liberal kommunistkanal.. och NRK (Norsk TV) framstår säkert som en högerkonservativ nazistkanal i Sverige. Båda är statligt finansierade och politiskt "obundna")

//K

[OT] Spara ström tråden
En fri fråga då.

Får man länka till svt, aftonbladet, expressen, svd, dn, aljazeera, nrk, rt, nyt, spiegel, le figaro eller är de också svartlistade? Alltså om innehållet berör fakta, inte politik. Vilket länken alltså innehöll, det fanns inte ett spår av politk i hela innehållet på youtubevideo.

//K
Klart du får. Men du kan låta bli att posta länkar till sossarnas, sds, m, osv egna kanaler..

Sen kunde du inte låta bli att dra in ytterligare partipolitik i det hela heller. Det hjälper inte. Bara skippa politiken helt och hållet istället. De flesta klarar det.

[OT] Spara ström tråden
Hur kopplar man sig ihop mindre? Med marknadspriset, alltså.
Blir väl svårt att koppla bort sig från marknadspriset, men jag tror han menade det europeiska marknadspriset ;)

Och om det var syftet (att frikoppla sig från övriga europas energimarknad) så behöver man bara kapa ledningarna som ligger i Östersjön + Kattegatt och som går över gränsen till Finland och Norge. Då skulle priserna på den Svenska strömmen gå ned, eftersom Sverige producerar mer än de förbrukar. Om man istället väljer att låta kablarna till Norge ligga kvar så blir kanske strömmen ännu billigare (än den svenska) i vissa områden, då Norge har överskott i de norra delarna.

Jag hade tidigare en fin powerpoint där förhållandet mellan export/import från sverige framgick, där man även plottat in Svensk förbrukning och produktion. Hittar den inte, men det var iallafall överskott på el i Sverige större delen av året. Det är exporten som drar upp priserna för Sverige. (vad jag har förstått)

/K

Senast ändrad:
[OT] Spara ström tråden
Vi har ju typ 21 grader inne på lediga dagar. 16c som vissa har… då är det kallt.
Fjärrvärme med netatmo smarta radiatorventiler. Problemet när dom ”stänger” är ju att det kan börja dra från fönster.
Ska nog kolla swethermlådan. Måste finnas något där att göra med.

[OT] Spara ström tråden
Jag bor inte i Sverige, och har ingen aning om vad rikstv är. Men jag vet vem Jan Blomgren är, och det vet Google också. Tyvärr publicerar de inte honom lika tydligt på PK svt.se, vilket de kanske borde för sveriges skull ;)

Men jag håller fullständigt med dig i resten av ditt inlägg.. Men blir det inte för mycket politik är man blandar in marknadsideologin ;) ?

Och när man läser denna artikel på NRK så kan man få sig en liten bild om hur marknaden fungerar... (om det är för politiskt så kan jag ju radera länken)
Eina Aas - miljardär på strömhandel

Om Einar blev miljardär på att spekulera med ström så kan man ju undra hur många andra aktörer som just nu spekulerar sig stinna av gryn... Hela systemet är egentligen fullständigt defekt ur en rent praktisk / funktionell synvinkel.

=)

//K
Han gillar uppenbart att vara med i högerextrema sammanhang och han är en religiös tok. Sen har han inte avrit professor på över tio år.

Jag har jobbat med kärnkraft i över tio år.
Oavsett vad folk inbillar sig, så tar det ca 15år att bygga ett kärnkraftverk(Och man bör titta väldigt noga på hur det gick i Finland. Att ha en avskild by med tusentals östeuropeiska byggjobbare, är inte socialt, ekonomiskt, kvalitetsmässigt osv bra. Tvärtom, det göder misär och kvalitetsproblem mm). Och Ringhals 2 är så rostig att det inte går att fixa den på ett rimligt sätt.
Så om vi nu ska ha kärnkraft, så måste nån ligga ute med pengar i 15år. Det vill ingen. Absolut rimligast är om de företag som förbrukar väldigt mycket, bygger kärnkraft, precis som dom förr byggde vattenkraftverk. När jag jobbade på vattenkraftverk, så var Akzo Nobel ägaren.
Hej Kubal https://sv.wikipedia.org/wiki/Kubal
Det verkar dom väldigt ointresserade av. Patetiskt nog.
Och det är helt orimligt att vi exporterar som vi gör nu.
Ekonomerna har haft lekstuga i 30-40år nu.
För övrigt så är energiministern ingenjör.
Detta är det enda rimliga.
Sen är det givetvis så att har man direktverkande el, pool, och allsköns bekvämligheter, så får man betala.
Jag ska skaffa en bättre luftvärmepump, och elda mer i kaminerna.
Oroar mig noll för nån slags elbrist. Det kommer vi inte att ha. Om inte exporten prioriteras. Men dyr kanske elen kommer att vara ett tag. Men när jag kommer hem till folk som har över 21 grader inomhus, så undrar jag vad dom håller på med. Men vill dom betala för det så...

[OT] Spara ström tråden
Vi har ju typ 21 grader inne på lediga dagar. 16c som vissa har… då är det kallt.
Fjärrvärme med netatmo smarta radiatorventiler. Problemet när dom ”stänger” är ju att det kan börja dra från fönster.
Ska nog kolla swethermlådan. Måste finnas något där att göra med.
Monterade Ngenic tune till vår fjärrvärme i våras. Ordentlig komfortökning, nu håller sig temperaturen stabil på ett helt annat sätt än vad de gamla termostaterna klarade av. Verkar också minska förbrukningen något.

[OT] Spara ström tråden
Han gillar uppenbart att vara med i högerextrema sammanhang och han är en religiös tok. Sen har han inte avrit professor på över tio år.

Jag har jobbat med kärnkraft i över tio år.
Oavsett vad folk inbillar sig, så tar det ca 15år att bygga ett kärnkraftverk(Och man bör titta väldigt noga på hur det gick i Finland. Att ha en avskild by med tusentals östeuropeiska byggjobbare, är inte socialt, ekonomiskt, kvalitetsmässigt osv bra. Tvärtom, det göder misär och kvalitetsproblem mm). Och Ringhals 2 är så rostig att det inte går att fixa den på ett rimligt sätt.
Så om vi nu ska ha kärnkraft, så måste nån ligga ute med pengar i 15år. Det vill ingen. Absolut rimligast är om de företag som förbrukar väldigt mycket, bygger kärnkraft, precis som dom förr byggde vattenkraftverk. När jag jobbade på vattenkraftverk, så var Akzo Nobel ägaren.
Hej Kubal https://sv.wikipedia.org/wiki/Kubal
Det verkar dom väldigt ointresserade av. Patetiskt nog.
Och det är helt orimligt att vi exporterar som vi gör nu.
Ekonomerna har haft lekstuga i 30-40år nu.
För övrigt så är energiministern ingenjör.
Detta är det enda rimliga.
Sen är det givetvis så att har man direktverkande el, pool, och allsköns bekvämligheter, så får man betala.
Jag ska skaffa en bättre luftvärmepump, och elda mer i kaminerna.
Oroar mig noll för nån slags elbrist. Det kommer vi inte att ha. Om inte exporten prioriteras. Men dyr kanske elen kommer att vara ett tag. Men när jag kommer hem till folk som har över 21 grader inomhus, så undrar jag vad dom håller på med. Men vill dom betala för det så...

Att nuvarande prissättningen på energi är helt defekt (ur någon form av effektivitetsperspektiv) är uppenbart. Men "marknaden" vill ha det såhär. Jag tror inte folket vill det.

Den ekonomiska teorin säger att marknaden nu kommer att fokusera kapitalet till uppbyggnad av ny energiproduktion. Vi får se, jag är skeptisk.

Något som jag ständigt förvånas över i all rapportering i medierna är att INGEN journalist (som jag upptäckt) verkar vilja beröra hur handeln på elmarknaden fungerar. Och att organisationer kan spekulera sig rik på att köpa och sälja ström (kontrakt). Någonstans bör man börja fundera på vem som betalar, och det är för mig helt uppenbart.. Men kanske inte för de flesta konsumenterna.

Aktörer som hade förhandsinformation om sanktionerna mot nordstream 2 kunde under coronakrisen säkra sig ganska fina kontrakt på elbörsen i rent spekulationssyfte.. Det var helt uppenbart vart det skulle leda.

Finns det något tal på hur stor skillnaden är mellan vad kollektivet betalar för strömmen och den faktiska produktionskostnaden? Det hade varit väldigt spännande att se..

//K

[OT] Spara ström tråden
Absolut rimligast är om de företag som förbrukar väldigt mycket, bygger kärnkraft, precis som dom förr byggde vattenkraftverk.
Tydligen vill de företag som planerar för väldigt hög elförbrukning framöver (för fossilfritt stål) inte ha kärnkraft för att den blir för dyr. De vill ha den mkt billigare vindkraften (med vätgas).
Nu ska vi bygga underjordiska vindkraftsdammar

[OT] Spara ström tråden
Att nuvarande prissättningen på energi är helt defekt (ur någon form av effektivitetsperspektiv) är uppenbart. Men "marknaden" vill ha det såhär. Jag tror inte folket vill det.

Den ekonomiska teorin säger att marknaden nu kommer att fokusera kapitalet till uppbyggnad av ny energiproduktion. Vi får se, jag är skeptisk.

Något som jag ständigt förvånas över i all rapportering i medierna är att INGEN journalist (som jag upptäckt) verkar vilja beröra hur handeln på elmarknaden fungerar. Och att organisationer kan spekulera sig rik på att köpa och sälja ström (kontrakt). Någonstans bör man börja fundera på vem som betalar, och det är för mig helt uppenbart.. Men kanske inte för de flesta konsumenterna.

Aktörer som hade förhandsinformation om sanktionerna mot nordstream 2 kunde under coronakrisen säkra sig ganska fina kontrakt på elbörsen i rent spekulationssyfte.. Det var helt uppenbart vart det skulle leda.

Finns det något tal på hur stor skillnaden är mellan vad kollektivet betalar för strömmen och den faktiska produktionskostnaden? Det hade varit väldigt spännande att se..

//K
Prissättningen har avhandlas i på massor med ställen i svensk media. Flera kraftbolag och myndigheter har artiklar på sin hemsidor också. Men sen måste man förstå vad det står också. Det är lättare att tycka miljöpartister är fula cyklister.
De mest kritiska artiklarna som jag läst finns inte på liberal media, utan vänsterut. De som är kritiska till avregleringen och alltid varit.

[OT] Spara ström tråden
Tydligen vill de företag som planerar för väldigt hög elförbrukning framöver (för fossilfritt stål) inte ha kärnkraft för att den blir för dyr. De vill ha den mkt billigare vindkraften (med vätgas).
Nu ska vi bygga underjordiska vindkraftsdammar
Observera att Kubal inte är med. Istället så är det old school nordisk industri. Industrivärden, svenska staten och finska staten är huvudägarna.

[OT] Spara ström tråden
Hur tycker de att det går med den billiga vindkraften då? Jag gissat vilt att det inte är ett färskt uttalande

Hade de möjligen inte läst på om prissättningen....

[OT] Spara ström tråden
Prissättningen har avhandlas i på massor med ställen i svensk media. Flera kraftbolag och myndigheter har artiklar på sin hemsidor också. Men sen måste man förstå vad det står också. Det är lättare att tycka miljöpartister är fula cyklister.
De mest kritiska artiklarna som jag läst finns inte på liberal media, utan vänsterut. De som är kritiska till avregleringen och alltid varit.
Jag läser mycket, men har inte sett dessa artiklarna. Finns det någon artikel som belyser vinstuttaget från vår för stunden krisande marknad, där de visar de olika aktörerna och hur det fungerar? Jag har inte ens trott att någon vågat gräva djupt i vilka aktörerna är eller hur det fungerar?

Länka gärna, och om det inte är på politiskt godkända medier så kan du PMa. (jag tippar att man inte får länka etc, arbetaren, osv.. vänstermedier här. allt annat likt)

//K

[OT] Spara ström tråden
Hur tycker de att det går med den billiga vindkraften då? Jag gissat vilt att det inte är ett färskt uttalande

Hade de möjligen inte läst på om prissättningen....

Jag har inte läst något som pekar på att vindkraften varken fungerar i stor skala i energisystemen, eller att den är ekonomiskt lönsam i system utan subventioner och gröna certifikat. Men jag kanske har fel? Jag tror inte heller att industrin önskar vindkraft till något annat än sin greenwashing. Jag tror snarare de önskar pålitilig och jämn energitillförsel till sin produktion, typ vattenkraft och kärnkraft.

Däremot tror jag att det finns en rad riskkapitalbolag registrerade i diverse skatteparadis som gärna bygger ut mer subventionerad vindkraft och säljer gröna certifikat till smutsiga producenter.. Och dessa går inte helt omöjligt hand i hand med ideologiskt driven politisk vilja.

Finns det några bra LCC analyser som inte är politiskt färgade? Jag har sett flera som visar att vindkraft och solkraft är ganska dåligt när man räknar över hela livscykeln inklusive produktionsfasen och utvinning av mineraler osv. Och när man räknat bort skillnader från politiskt skapade incitament.

Men nu är vi inne på politik igen, långt från trådens ämne.

//K

[OT] Spara ström tråden
Slölyssnade på en konversation om utstrålning häromdagen. Någon som sett siffror på hur mycket det påverkar i praktiken, förutsatt att man har moderna treglasfönster? Många moderna hus har ju ofta generösa glaspartier.
Kan inte svara direkt på frågan, men jag vill minnas att det finns ett reflekterande lager på insidan av glaset som reflekterar tillbaka strålning i en viss våglängd. Det skall alltså skicka tillbaka strålningen innåt i byggnaden.

I varmare länder där man har motsatta förutsättningarna kanske man vänder på glasen.

Bifogar några termobilder på vad jag tippar är antingen punkterade glas eller felvända glas. Den nedre bilden tror jag är felvänd, den övre bilden kan vara punkterat.

Om man vänder glasen fel så fungerar de tvärtom, och reflekterar då bort instrålande värme från solen, men tillåter utstrålande värme.

Om man är sjukt noga så kan man använda persiennerna nattetid, kommer inte ihåg det exakta talet men tror att man kan uppnå en skillnad motsvarande en reduktion av U värdet med ca 0,1 - 0,2 om man aktiverar solskärmning nattetid. Det är då en effekt av att man förhindrar utstrålningen. Jag tror att man då talade om utvändig solskärmning, utfallet kanske förändras något om den är placerad mellan glasen eller inomhus. I större komerisella byggnader lägger man kanske in detta på automatik i BMSen så att solskärmningen aktiveras nattetid på vintern om värderförhållanden tillåter det.

Hoppas det gav dig någon mening.

fönster - g värde

fönster g värde 2

//K

Screen Shot 2022-09-21 at 01.36.28.png

Senast ändrad:
[OT] Spara ström tråden
Min ventil till radiatorn i bastun läcker. Vem som i helvete kom på att de behövde en radiator i bastun vet jag inte. Men smart kan vederbörande inte vara.
Om den radiatorn är stor nog så kan du återvinna värmen ut i huset från bastun när du bastat färdigt, genom att cirkulera vattnet =) Men jag tror att om det sitter en termostat på den så motverkar den nog det det syftet.

//K

[OT] Spara ström tråden
Jag läser mycket, men har inte sett dessa artiklarna. Finns det någon artikel som belyser vinstuttaget från vår för stunden krisande marknad, där de visar de olika aktörerna och hur det fungerar? Jag har inte ens trott att någon vågat gräva djupt i vilka aktörerna är eller hur det fungerar?

Länka gärna, och om det inte är på politiskt godkända medier så kan du PMa. (jag tippar att man inte får länka etc, arbetaren, osv.. vänstermedier här. allt annat likt)

//K
Man behöver inte gå så långt https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden

Screenshot_20220921-035514_Samsung Internet.jpg

Och vindkraft är inte subventionerat. Företag bygger vindkraft, för att det går snabbt. I kraftverkssammanhang så har den kort byggtid.

• Gilla
Reactions: BFS
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp