Huvudet på spiken.. Det finns inte kompetens alls, iallafall inte att döma av de beslut som fattas och de uttalanden man läser från politiker, journalister och myndigheter. Vi som är i svängen har sagt detta i flera år, och NU börjar politiker och media att vakna. Finns massor av kompetens på området som inte utnyttjas. Istället sitter det ett gäng pajas-folk på sina hittapåjobb och gissar/tycker saker.
På energimyndigheten finns det en hög med fantastiskt kompetenta människor som gör massor av bra saker, tester/analyser osv. Men om jag skall vara helt ärlig så får jag intrycket av ledningen är mer fokuserade på att tillfredsställa något/några direktiv på det sätt som gör marknaden mest möjligt nöjd, inte att nå bästa möjliga resultat för landet som helhet.
Även den privata sidan (energileverantörerna) har enorma svagheter internt, när det kommer till att reducera energiförbrukningen hos klienterna. Det är inte så konstigt om man ser till vart incitamenten ligger. För något år sedan hittade jag ganska allvarliga avräkningsfel (systematiskt, som alltså gällde alla kundförhållanden) hos en av skandinaviens största leverantörer av ström, och när jag påtalade detta och skickade in underlag fick jag inte ens ett svar tillbaka =)
Har hört om konsulter vars huvudsakliga arbetsuppgift i perioder har varit att dubbelkolla att räkningen faktiskt är riktigt uppräknad mot priserna på börsen och den reella förbrukningen.. (inte träffat dem) Avviken är alltså så stora att man kan tjäna pengar på att korrigera felaktig faktureringen om man har hög förbrukning i sin verksamhet..
Blev intervjuad totalt tre gånger sista året om energirelaterade frågor, och det är även pinsamt hur dålig förståelse journalisterna har för dessa frågor, och deras förmåga att förmedla korrekt fakta vidare. Ibland är det direkta felaktigheter som kommer vidare ut till folket. Jag satte kaffet i halsen när jag kollade svt.se en dag och såg denna bild.. Helt seriöst? De som jobbar där på SVT kan uppenbarligen mindre om energi än den genomsnittlige lagerarbetaren i valfritt industriområde.. Säger nog en del om rekryteringsprocessen där, osäker om de kunskapsmässigt når upp ens till en gymnasieutbildning.
Visa bilaga 582320
Tolkning av bilden från svt:
Om man betalar 150öre/watt så måste det ju vara en sorts effektavgift? Så den fasta avgiften på detta abonnemang hade då varit ca 5000x150/100 kr/ månad för en vanlig villa med topplast på 5kW. Det är spännande! Och om det ökade till 650öre/watt så ligger vi på 5000x650/100 kr/månad bara i fasta avgifter. Tippar någon där på svt kanske inte klarade sig igenom + - X och / i grundskolan, och inte heller fysiken på högstadiet där man fick lära sig att W är effekt och kWh (effekt & tidsenhet) är energi..
Bara för att återkoppla till det du skrev.
Ja, kompetens saknas helt. Från grundskolenivå och upp. Det gäller inte bara politikerna, utan även journalisterna som skall upplysa oss och myndigheterna som skall genomföra... Samt det privata i leverantörsledet som skall leverera till oss. Och tyvärr även i stort hos de som driftar / förvaltar byggnader..
Energifrågan är säkert eftersatt för att det är så sjukt tråkigt, och för att de som jobbar med det är smarta och tråkiga.. Jan Blomgren eller Märta Stenevi, vem tror ni river ned mest rubriker i våra medier på ett år? Vem har störst inflytande över energipolitiken?
tråkig och smart. <-- sevärd video
//K