Bästa cykelvägen Lund - Eslöv?

Fikaälskaren

Aktiv medlem
Kommer under några veckor i höst plugga i Eslöv och då tänkte jag cykla i alla fall ena vägen och ta cykeln på tåget andra vägen. Finns det någon bra cykelväg som är avskild från bilvägen? Har cyklat på den stora 80-vägen som lämnar norra Lund mot Stångby (Svenshögsvägen) med hjärtat i halsen varje gång en bil passerar eftersom de inte ger tillräckligt med utrymme vid omkörningar. Kan inte tänka mig att cykla på 80-vägen ffa nu när det blir mörkt vid 16-tiden.

Nån som har en bra runda där man inte cyklar med livet som insats? Bor i norra Lund men hellre en säker väg än det snabbaste vägen.

Tack!

Kommer under några veckor i höst plugga i Eslöv och då tänkte jag cykla i alla fall ena vägen och ta cykeln på tåget andra vägen. Finns det någon bra cykelväg som är avskild från bilvägen? Har cyklat på den stora 80-vägen som lämnar norra Lund mot Stångby (Svenshögsvägen) med hjärtat i halsen varje gång en bil passerar eftersom de inte ger tillräckligt med utrymme vid omkörningar. Kan inte tänka mig att cykla på 80-vägen ffa nu när det blir mörkt vid 16-tiden.

Nån som har en bra runda där man inte cyklar med livet som insats? Bor i norra Lund men hellre en säker väg än det snabbaste vägen.

Tack!
Det är cykelväg längs gamla vägen till Gårdstånga, förbi ESS osv.

Från Gårdstånga kan du cykla grusväg parallellt med 113 eller cykla ca en kilometer på 104 utan cykelväg för att sen cykla i princip otrafikerad asfalterad väg via Ellinge.

Jag tycker att det senare alternativet är trevligare.

Senast ändrad:
Det är cykelväg längs gamla vägen till Gårdstånga, förbi ESS osv.

Från Gårdstånga kan du cykla grusväg parallellt med 113 eller cykla ca en kilometer på 104 utan grusväg för att sen cykla i princip otrafikerad asfalterad väg via Ellinge.

Jag tycker att det senare alternativet är trevligare.
Går det att undvika rondellen vid Gårdstånga där bilarna kör ut mot E22an? Precis kollat på det här alternativet i google maps men trottoaren försvinner i intet och plötsligt ska man cykla ut i bilfältet där folk säkert håller 80 kmh för att komma ut på motorvägen.

Det är gång-/cykelbana på norra sidan av rondellen för att länka ihop busshållplatserna. Tar du grusvägen så behöver du bara korsa 113 precis efter rondellen för att komma till den. Tar du vägen om Ellinge behöver du cykla en fjärdedel av rondellen eller krångla lite med gräsmattan på macken efter att du korsat 113 enligt ovan.

Jag tycker inte att det är några större problem, det brukar vara gott om plats. Men det får du ju känna efter själv.

Annars får du tyvärr cykla via Flyinge och Skarhult och även där behöver du korsa 113. På ett sämre ställe än vid Gårdstånga.

Tjena! Där har jag cyklat ca 400 gånger enligt Strava (200 på ena, 200 på andra) ;)
(finns nog några som cyklat fler...)
De flesta cykelpendlare cyklar Lund > Stångby > Örtofta > Eslöv. Inne i Lund och ut till Stångby finns cykelväg, men mellan Stångby och Örtofta saknas det (skulle byggts, blev för dyrt), och just nu är det årstid för betlastbilarna som kör till sockerbruket, den sträckan vägen är inte jättekul när det är blött, kallt och mörkt.
Min fru jobbar på i västra Lund och vi har testat att cykla Vallkärra > Stångby kyrkby > Håstad och sen upp mot Eslöv, och den vägen undviker man det mesta av trafiken så den är mycket lugnare.

Tillbaka
Topp