Downcountry vs Trail?

Downcountry vs Trail?
Har ju en grövre cykel än TS men vad för däck tycker ni som cyklar stökigt och ibland fuktigt är det bakdäck som ändå har grepp men rullar ok?
Gillade inte Dissector i Dualgummi, tyckte det greppade noll på fuktig sten. Har kört Rekon Maxxterra vilket fungerar till dess att det är lite löst, då är det inte långt från slicks på klättringar där man inte kan ha moment med sig.
Finns däcket jag söker eller behöver jag kompromissa rejält med rull och vikt eller grepp?

Downcountry vs Trail?
Har ju en grövre cykel än TS men vad för däck tycker ni som cyklar stökigt och ibland fuktigt är det bakdäck som ändå har grepp men rullar ok?
Gillade inte Dissector i Dualgummi, tyckte det greppade noll på fuktig sten. Har kört Rekon Maxxterra vilket fungerar till dess att det är lite löst, då är det inte långt från slicks på klättringar där man inte kan ha moment med sig.
Finns däcket jag söker eller behöver jag kompromissa rejält med rull och vikt eller grepp?
Tycker aggressor 2.5wt funkar bra allround jag kör dual på mitt . Inte stt förväxla med aggressor 2.3an som har mindre dubb och mycket mindre volym.

Downcountry vs Trail?
Kanske ok rull för ert dh-däck men hoppades på något lättare än så.

Agressor ruller inte särskilt lätt.

Specialized T7 gummi greppar bra våta hällm jag kör Eliminator och Ground Control bak på min två MTB vintern och är riktigt nöjd! (Jag kör Dissector och Rekon i Dual på sommaren)

Downcountry vs Trail?
Har inte provat specialized på 5år.
Är Eliminator T7 ett lättrullat DHRII MT o Ground Control T7 som Rekon MT i rull men greppar mer likt Nobby Nic?

Downcountry vs Trail?
Har inte provat specialized på 5år.
Är Eliminator T7 ett lättrullat DHRII MT o Ground Control T7 som Rekon MT i rull men greppar mer likt Nobby Nic?

Så skulle man kanske kunna beskriva det. Eliminator är en lite mindre grövt däck en DHR II och ruller lite lättare. Jag tycker nu att nya Ground Control är lite bättre än Rekon på allt. T7 är perfekta kompromiss blandningen till hösten: någonstans emellan Maxxis Dual och MaxxTerra, greppar bra på våra häll och sliter inte snabbt.

Downcountry vs Trail?
Så skulle man kanske kunna beskriva det. Eliminator är en lite mindre grövt däck en DHR II och ruller lite lättare. Jag tycker nu att nya Ground Control är lite bättre än Rekon på allt. T7 är perfekta kompromiss blandningen till hösten: någonstans emellan Maxxis Dual och MaxxTerra, greppar bra på våra häll och sliter inte snabbt.
Ok, låter som att jag kanske måste prova!
Någon som prova nya Purgatory Grid T7? kan det vara något med rull och grepp bak?
Dessa däck jämfört med Bontrager XR4? är ju lite hårt gummit på dom så hållt mig från dom och bara provat ett XR4, dock bak men var torrt då.
Tanken är ju på stigbakhjul med insert.

Haha, gillar att ni pratar blött på hösten, här i Jämtland kan det då vara blött en vecka när som ;) såklart halare med all olja/såpa från löven men ändå ;)
För att överleva längst i Hellas när det är såpakrig låter ju Eliminator Grid T9 som en grej fram och bak, hade jag provat när det mer handlar om överlevnad än fart. Älskar Gula åt båda håll när det är blött! mindre fart gör mindre hårda fall och men tekniskt och halt nog ;)

Senast ändrad:
Downcountry vs Trail?
Är Eliminator bra i vätan? Känns som något tätt mönster?

Och är dom j*vliga att kränga på? Misslyckades med damp hasse nyss

Downcountry vs Trail?
Ok, låter som att jag kanske måste prova!
Någon som prova nya Purgatory Grid T7? kan det vara något med rull och grepp bak?
Dessa däck jämfört med Bontrager XR4? är ju lite hårt gummit på dom så hållt mig från dom och bara provat ett XR4, dock bak men var torrt då.
Tanken är ju på stigbakhjul med insert.

Har inte hört mycket om Purgatory. Den var bra i en test i en tysk magazin.

Haha, gillar att ni pratar blött på hösten, här i Jämtland kan det då vara blött en vecka när som ;) såklart halare med all olja/såpa från löven men ändå ;)

Stockholm har ett förvånansvärt torra klimat. Kanske är det annorlunda i GBG.

Downcountry vs Trail?
Är Eliminator bra i vätan? Känns som något tätt mönster?

Det berör på vad du menar. Kring Stockholm finns det nästan ingen lera, så det är våta häll och rötter som gäller. Där är Eliminator helt OK. Något grövare som DHR II eller Butcher ger såklart ännu mer grepp, men dom ruller sämre.

Och är dom j*vliga att kränga på? Misslyckades med damp hasse nyss

Specialized däck menar du? Tycker att dom, tillsammans med Maxxis, är enklaste däcken att sätta på.

Downcountry vs Trail?
Använder givetvis däckjärn :) men fick klippa loss HD't med avbitartång för att bli av med det.

Hade du inte svårt att få på det? ? Dåliga guckor blir som klister om man låter dem sitta på för länge.
Jag tycker Schwalbe ofta är lätt att få på, men vissa däck-fälgkombos är ju helt klart inte optimala.

Downcountry vs Trail?
Hade du inte svårt att få på det? ? Dåliga guckor blir som klister om man låter dem sitta på för länge.
Jag tycker Schwalbe ofta är lätt att få på, men vissa däck-fälgkombos är ju helt klart inte optimala.
Jo, och även av när jag väl gav upp ? ja det var en hel del gucka utmed kanten som jag inte fick bort innan tyvärr.

Mitt MM var inga problem

Downcountry vs Trail?
Jo, och även av när jag väl gav upp ? ja det var en hel del gucka utmed kanten som jag inte fick bort innan tyvärr.

Mitt MM var inga problem
Låter som nån kombo av däck och fälg som är extra jobbig då. Tycker generellt MTB-däck är enkla, grövre DH-casing kan va jobbig. Kan rekommendera en sånhär rackare så får man på det mesta om inte vanliga järn räcker till (hjälper inte av dock) https://www.bikester.se/red-cycling-products-tire-clamp-M739106.html
Om du vågar skulle jag rekommendera Schwalbes Big Betty som bakdäck, väldigt bra grepp.

Downcountry vs Trail?
Körde genom vinter med XR4/XR4 och kände mig inte helt nöjd. Rullade riktigt trögt och gjorde Evon tråkig att trampa, samtidigt dåligt våtgrepp, enda som var positivt var vikten kontra mönstret.

Nu kör jag GC T5/ GC T5 och är överlag riktigt nöjd. Rullar betydligt bättre och evon är kul att trampa igen ! (Men såklart finns det säkert ännu snabbare däck, typ fast tran, rocket ron osv). Sjukt nog känns det nästan som stt jag ibland har bättre grepp på våta rötter med dessa än men (gamla) butcher som sitter på andra hojen. Vet inte om det är för att slaktarna jag har är äldre och torkat lite, om den äldre modellen är sämre, eller om jag helt enkelt förväntar mig mer grepp från dem, lägger mer vikt och därför tappt grepp oftare. Hursomhelst så känns GC ”full downcountry” på evon som en sjukt bra kompromiss.

Downcountry vs Trail?
Körde genom vinter med XR4/XR4 och kände mig inte helt nöjd. Rullade riktigt trögt och gjorde Evon tråkig att trampa, samtidigt dåligt våtgrepp, enda som var positivt var vikten kontra mönstret.

Nu kör jag GC T5/ GC T5 och är överlag riktigt nöjd. Rullar betydligt bättre och evon är kul att trampa igen ! (Men såklart finns det säkert ännu snabbare däck, typ fast tran, rocket ron osv). Sjukt nog känns det nästan som stt jag ibland har bättre grepp på våta rötter med dessa än men (gamla) butcher som sitter på andra hojen. Vet inte om det är för att slaktarna jag har är äldre och torkat lite, om den äldre modellen är sämre, eller om jag helt enkelt förväntar mig mer grepp från dem, lägger mer vikt och därför tappt grepp oftare. Hursomhelst så känns GC ”full downcountry” på evon som en sjukt bra kompromiss.

Smala dobbarna på ny Ground Control flexar mycket mer än dobbarna på de flesta andra däck. Jag kör GC i T7 och dämpningen känns bättre än mina Eliminator och Butcher i T7. Greppet är också orimligt bra för ett finmönstrat däck. Sidogrepp är såklart mindre än Eliminator och Butcher, men jag kör GC bara bak. Skulle tänka att GC T7/T5 är en riktigt bra DC kombo!

Downcountry vs Trail?
Jag kör GC T7 både fram och bak med Butcher T9 på extra-framhjulet. Måste säga att jag är väldigt nöjd med GC även om det inte riktigt är lika bra grepp som Butcher:n ffa på sido-dobbarna.

Jag har dock inte speciellt mycket att jämföra med, körde gamla Butcher Grid innan.

Tillbaka
Topp