Bluemels 75 passar inte Kona Unit X 29"

mcjoelz

Medlem
Hej,

Fick rekommendation där jag köpte min Kona Unit X (som förövrigt är en grym cykel) att köpa Bluemels 75 U stänkskärmar.

När jag monterade var det enda sättet att få främre stänkskärmen att passa, att ta det långa staget (det finns 2 långa till bakre stänkskärmen, och 1 kort stag till främre), till främre skärmen. Den sitter som ett smäck.

Problemet är nu att jag är fast med ett kort och ett långt stag. Oavsett om jag hade haft två stycken långa stag, hade jag ändå inte kunnat montera, då det saknas 5-10 centimeter (beroende på hur långt fram/bak jag sätter skärmen), längd på det långa staget för att nå hela vägen fram till fästet.

Är det någon som varit i samma situation? Jag har googlat som en tok på potentiella lösningar, men hittar inget vettigt...
Min tanke är att kanske svetsa en förlängning på stagen. Men får lösa en svets först.
Finns det andra lösningar? Förlängning av något slag?

Här ser ni 2 långa för bakre, och 1 kort stag för främre stänkskärmen.
1666173022566.png

Här nedan är en Kona Unit single speed med 27,5" däck med bluemels 75, som ser ut att sitta som ett smäck.
1666173055254.png

Tips? Idéer? Lösningar? Jag är öppen för allt. Riktigt trevliga skärmar, så vill gärna ha kvar dem om det finns möjlighet.

Byt cykel så den passar till skärmarna
eller så kan du kanske byta plats på stagen, de ser ut att vara skruvade i skärmen
JAg har modifierat andra skärmar på motsvarande sätt

Har du kollat med SKS, tillverkaren?
Skickat mail. Inget svar ännu.

Ursäkta dumma frågan, men är du medveten om att man kan justera längden några cm?
Inget är dumt när det kommer till mig. Ja, det finns ju ett spel på kanske 2-3 cm. Men stagen når inte ens fram dit.

??? Alltså jag har lagt ner x antal timmar på detta. Googlat på allt jag kunnat komma över. Hängt på SKS site tillräckligt för att kunna tyska. Men har nog utelämnat "strut", och dem verkar inte alls lista denna reservdel. Dem verkar vara 38cm och dem som skickades med var 33,5cm. Så det kan funka! Tack!

Byt cykel så den passar till skärmarna
eller så kan du kanske byta plats på stagen, de ser ut att vara skruvade i skärmen
JAg har modifierat andra skärmar på motsvarande sätt
Hahaha! Jag vägrar byta cykel för främre skärmen sitter så jävla fint ;) Jag kan inte byta så mycket mer nu. Bytet gjorde att jag hamnade här :D Jag kan, om jag kör ner skärmen väldigt långt, troligtvis komma undan med det långa staget. Men med det korta funkar det icke. Och den ena långa sitter ju fram nu... Men @erolwi kanske har en lösning.

Exakt! Problemet är att detta är på den främre. Och tar jag den korta (som skall vara där) så når jag inte ens in i honan (vi pratar cm kvar). Jag vet inte om jag fått fel, eller om jag är tappad. Men jag har testat alla kombinationer som går, och den korta där fram går inte.

Skall mäta ordentligt när jag kommer hem så jag är safe.

Osäker på om jag tolkar problematiken rätt, men du vet att du kan använda gummibeklädda slangklämmor (eller vad de kallas?) som justerbara fästpunkter om cykelns sitter illa till? Nedan från Biltema, om jag minns rätt...
Skärmavbild 2022-10-19 kl. 15.38.20.png

Osäker på om jag tolkar problematiken rätt, men du vet att du kan använda gummibeklädda slangklämmor (eller vad de kallas?) som justerbara fästpunkter om cykelns sitter illa till? Nedan från Biltema, om jag minns rätt...
Visa bilaga 588342
Yes! Jag är med på det, problemet är ju att detta är bak på cykeln, och jag hade behövt en slangklämma som var "förlängd". Dvs. så man hade kunnat fästa skärmfästet vid "krysset" på bilden nedan (men jag skulle behövt typ 5 cm ut från slangklämman, minst).
1666244167823.png

Edit: Lite som dessa https://www.bike-discount.de/en/sks-germany-strut-mounting-set. Men då känns ju längre stag lite mer tilltalande (vem fan kom på idén att slangklämman skulle vara svart, men förlängningen vit...?)

Yes! Jag är med på det, problemet är ju att detta är bak på cykeln, och jag hade behövt en slangklämma som var "förlängd". Dvs. så man hade kunnat fästa skärmfästet vid "krysset" på bilden nedan (men jag skulle behövt typ 5 cm ut från slangklämman, minst).
Visa bilaga 588513

Edit: Lite som dessa https://www.bike-discount.de/en/sks-germany-strut-mounting-set. Men då känns ju längre stag lite mer tilltalande (vem fan kom på idén att slangklämman skulle vara svart, men förlängningen vit...?)
men du, den vita är bara skissad, den ingår inte. VÄL?

Jag hade samma problem på en hoj men då drog jag isär och förlängde den svarta delen som klämmer runt staget och sen limmade ihop den.

//W

Jag har haft samma problem men det löste sig med de längre stagen som det tipsades om tidigare. Jag beställde två exemplar men minns inte om jag tillslut behövde båda.

Nästa problem har blivit att hitta ett bra sätt att få en Tubus-pakethållare att sitta bra bak. Hittills slår jag hälarna i både väskor och själva pakethållaren, en lågt monterad Tubus Logo classic 26. Tar gärna emot förslag.

hur löste det sig med Bluemels 75?
sitter nämligen i samma sits och tänker om det är värt att beställa dem för min Unit X 29" också.

Vet inte hur det löste sig för TS men jag löste det genom att köpa ett separat litet stag. Kommer tyvärr inte ihåg vilken av butikerna men någon av de vanliga cykel e-handlarna typ bikester, bike24 eller någon sådan. Skall se om jag kan hitta någon info om det i Inkorgen.

Edit: hittade vilka jag köpte. Slut där dock men googla på namnet så dyker det upp andra som har dem.

Bilagor

• IMG_20230826_082820.jpg
    IMG_20230826_082820.jpg
    454.5 KB · Besök: 108
Senast ändrad:
1000009686.jpg

Monterade bluemels på min enhet. mina kom med dubbla stag även för framskärmen.
Var tvungen att kapa 4-5 cm av övre bakre stagen bak för att få det att passa .
Behövde ej köpa några extra stag eller andra delar.

Tillbaka
Topp