Dubbdäck Emtb

Dubbdäck Emtb
Är väl inte så att det finns eMTB-specifika dubbdäck vad jag vet. Har själv bara testat Ice Spiker Pro o min slutsats är att dubbdäck funkar bra på is o hårdpackad snö. Dessutom räddar dom dig på isfläckar. I "vanlig" snö/djupsnö så funkar vilket vanligt endurodäck som helst bättre.

EDIT: Se till att skaffa extradubbar o verktyg för det ryker ett 10-tal på varje runda.

Dubbdäck Emtb
Ice spiker funkar, greppar bra på is, rullar bra och går riktigt fint i lera och mjukt underlag. Men de är lite sladdriga. Och greppar "sådär" på sten, men så är väl alla dubbdäck. Dobbarna går lätt sönder och bakdäcken brukar typiskt vara dubbfria efter 2 säsonger.

Piikkisika är marginellt kralligare och tappar inte dubb i närheten lika lätt. Har lägre dobbar och tätare mönster så det mekaniska greppet är lite sämre.

Sen finns det en del dyr-alternativ som jag aldrig ens funderat på att testa men kanske man borde. Jag faller alltid tillbaka på ice spiker i alla fall... Men man måste se till att köra på DD varianten för man får lätt snakebitepunka pga den tunna stommen.

Dubbdäck Emtb
Ice spiker funkar, greppar bra på is, rullar bra och går riktigt fint i lera och mjukt underlag. Men de är lite sladdriga. Och greppar "sådär" på sten, men så är väl alla dubbdäck. Dobbarna går lätt sönder och bakdäcken brukar typiskt vara dubbfria efter 2 säsonger.

Piikkisika är marginellt kralligare och tappar inte dubb i närheten lika lätt. Har lägre dobbar och tätare mönster så det mekaniska greppet är lite sämre.

Sen finns det en del dyr-alternativ som jag aldrig ens funderat på att testa men kanske man borde. Jag faller alltid tillbaka på ice spiker i alla fall... Men man måste se till att köra på DD varianten för man får lätt snakebitepunka pga den tunna stommen.
Så är det framförallt terrängkörning man är ute efter ( stigar rötter o stenhällar) är Ice Piker att föredra??

Dubbdäck Emtb
Om man vill ha ett dubbdäck som dubbarna sitter kvar i bättre än Ice Spiker Pro och som har grovt offroad-mönster så skulle jag vilja tipsa om detta från Suomi Tyres. Tyvärr något smalt strax över 50mm bara. (29x2.1")

Dubbdäck Emtb
Vill man ha ett lite bredare och fylligare dubbdäck och med aggressivt mönster för offroad-bruk och stora konkava XL-dubbar, så finns ju 45NRTH Wrathchild 29x2.6" i två olika varianter.

Screenshot_20221025-175246.png

Screenshot_20221025-175218.png

Tillbaka
Topp