[Artikel] Vilka är de bästa cykelglasögonen?

Har ett par Blitz, men tycker att de är oförskämt dåliga. Trodde det var fel på mina och testade ett gäng andra. Blev faktiskt överraskad hur dåliga var. Det var inte ens budgetmodellen, Oakley för mig till längdskidor cykel och löpning.

Det verkar ju saknas vissa egenskaper som ofta krävs…
Har ett par dyrare glasögon som fungerar jättebra förutom att jag ibland vill ha lite ljusare lins i skogen. Köpte ett par White på xxl för 299:- då ingår tre olika linser riktigt prisvärda och fungerar kanon. Och som någon skrev tidigare kör man på lite hårdare och stannar så kommer alla glasögon imma igen ta av eller inte stanna?

Är väldigt nöjd med min investering av Julbo Aero med fotokromatiska linser, sitter kanon och ser bra ut, båda aspekterna är givetvis subjektiva/personliga åsikter

Är själv ett stort fan av Rudy Projects Tralyx även om jag kör på en wishkopia, bara synd att min gula lins jag använder i stadstrafik i mörker är sönder, men ska förbi en säljare som har originalet för att se om de linserna är kompatibla... ?

Inleder med att säga att jag aldrig bär solglasögon i vardagen. Jag införskaffade dock cykelglasögon för att hålla insekterna ur ögonen under våren, och förstår inte alls varför så många kostar tusenlappar. Ett par från Decathlon kostar 5 euro med 100% UV-skydd och det svider inte när jag repar dem eller glömmer dem på en bänk någonstans. Oslagbart. De saknar bara polarisering för att även funka perfekt för fiske.
Du överdrev en bit här nu eller var hittar du dom brillorna för 5€?

(följande har säkert motargument och det är väl okej)

Cykelglasögon ska alltid bäras utanpå remmarna till hjälmen förresten. Remmarna ska ju vara så pass tajta för att inte hjälmen ska flytta på sig den gången den behövs att inga skalmar får plats under.
Själv har jag Oakley Sutro just nu. Mina hittills klart dyraste glasögon. Bästa också, näskudden (heter det nåt annat?) är lika bra som de säger på att hålla greppet i ett svettigt ansikte. De sitter kvar helt enkelt.

Cykelglasögon ska alltid bäras utanpå remmarna till hjälmen förresten. Remmarna ska ju vara så pass tajta för att inte hjälmen ska flytta på sig den gången den behövs att inga skalmar får plats under.
Själv har jag Oakley Sutro just nu. Mina hittills klart dyraste glasögon. Bästa också, näskudden (heter det nåt annat?) är lika bra som de säger på att hålla greppet i ett svettigt ansikte. De sitter kvar helt enkelt.
Jag håller inte med, ser proffcyklister som kör remmarna utanpå både på landsväg och mtb, själv kör jag dock med en TSG Evolution alltså en "skatehjälm' och har remmarna utanför glasögonen...

Inleder med att säga att jag aldrig bär solglasögon i vardagen. Jag införskaffade dock cykelglasögon för att hålla insekterna ur ögonen under våren, och förstår inte alls varför så många kostar tusenlappar. Ett par från Decathlon kostar 5 euro med 100% UV-skydd och det svider inte när jag repar dem eller glömmer dem på en bänk någonstans. Oslagbart. De saknar bara polarisering för att även funka perfekt för fiske.
Design och prestige för det mesta, men till störst del prestige skulle jag säga.

Senast ändrad:

Remmarna ska också vara tajta och sitta så platt mot ansiktet som möjligt för bästa aerodynamik.

Jag testade ett gäng olika innan jag föll för de här Oakley Split Shot (gråa). Med ruby glasen. De är polariserande. Förstärker kontrast i skogen, det gröna blir grönare osv. Man ser grenar och sådant bättre. Det är sådär lagom solskydd också så det funkar lika bra i starkt solljus som en molnig dag. Sitter perfekt på mig, kan lätt ha dem i full-face hjälmen också.
Tycker de funkar bra till det mesta annat så jag har använt dem till ALLT sedan jag köpte dem, de är så snygga så man kan ha dem på stan också. Har använt dem till paddling mycket också, där är de också bra, man ser botten bättre, speciellt i vissa vinklar, helt magiskt. Ska nog köpa ett par till och ha de klickbara fegsnörena på jämt för bara paddling.

oakley.png

Tycker både poc och bliz verkar vara china skrammel. Då köper jag hellre skyddsglajjor från bygghandeln.
Min favorit (delad plats med ovan Oakley), är dessa gula Cheetah, riktigt bra, sitter också som gjutet och bra när man cyklar i halvmörker också. 39 spänn!
De sitter också tight och funkar med helnyllehjälm

Senast ändrad:
Jag har blivit likadan. Det är inte prylarna som gör upplevelsen det är jag själv.
Sen får man ofta sämre kvalité för billigare vara.

Helt klart värt att lägga lite pengar på ett par brillor med en bra lins, detta för din egen säkerhet.

Nu kör jag bara landsväg men viktigt att kunna se ojämnheter i asfalten för att lättare undvika olyckor.

Hade några billiga noname brillor innan jag köpte ett par Oakley och det var som natt och dag för att se hål, gupp och större sprickor i asfalten.

Remmarna ska också vara tajta och sitta så platt mot ansiktet som möjligt för bästa aerodynamik.
Remmar som fångar vind ger väldigt mycket vindbrus vid öronen. Placeras skalmarna ovanpå remmarna minskar bruset. Stigcykling går oftast i vindskyddade områden i relativt låga farter och vindbruset blir litet.

Helt klart värt att lägga lite pengar på ett par brillor med en bra lins, detta för din egen säkerhet.

Nu kör jag bara landsväg men viktigt att kunna se ojämnheter i asfalten för att lättare undvika olyckor.

Hade några billiga noname brillor innan jag köpte ett par Oakley och det var som natt och dag för att se hål, gupp och större sprickor i asfalten.
Håller med, men sen finns det dyra som fungerar lika dåligt/bra som billiga från biltema. Typ bliz känns lite skräpigt.

Känns fortfarande som att Spektrum vore ett intressantare test än ett streetwearmärke som cheapo
Nu var det inte jag som gjorde urvalet här, det var innan min tid som redaktör på Happy. Men det fanns ju en poäng i att ta med ett par riktigt billiga brillor i testet som referens mot premiummodellerna och se hur de funkar i jämförelse. Vi hoppas kunna återkomma till Spektrum framöver, deras prisläge och att de jobbar mer och mer med biomaterial är ju helt klart intressant. Och är svenska dessutom.

Det tog en stund men nu har vi äntligen uppdaterat testet
Kanske bara är jag som blir svettig i skogen och på stigarna men det mest avgörande för mig är hur väl ventilerade ett par glasögon är för att motverka imma. Nio av tio glasögon jag testat är helt oanvändbara när tempot sjunker samtidigt som pulsen stiger i stökiga eller branta partier uppför.
Tyvärr inget om detta i testet förutom en modell där det står att det finns en liten glipa för bättre ventilation.

Cyklar i dag med ett par Rudy Project Defender med en fotokromatisk lins. Bekväma, sitter bra och en bra lins men tyvärr så är de inte helt optimala när svetten rinner. Finns det några som är bättre än andra på det området?

Kanske bara är jag som blir svettig i skogen och på stigarna men det mest avgörande för mig är hur väl ventilerade ett par glasögon är för att motverka imma. Nio av tio glasögon jag testat är helt oanvändbara när tempot sjunker samtidigt som pulsen stiger i stökiga eller branta partier uppför.
Tyvärr inget om detta i testet förutom en modell där det står att det finns en liten glipa för bättre ventilation.

Cyklar i dag med ett par Rudy Project Defender med en fotokromatisk lins. Bekväma, sitter bra och en bra lins men tyvärr så är de inte helt optimala när svetten rinner. Finns det några som är bättre än andra på det området?
Jag tycker Oakleys med Advancer näsdel funkar ganska bra mot imma.

Nja, man får inte vad man betalar för avseende CHPO Henrik. Om man inte köper dem på wish där man får samma glasögon utan CHPO loggan för några tior.

Jag köpte dem av CHPO och hittade dem på Wish veckan efter…. Anar re-brand av kina produkt.

Håller med om ett utlåtande, ganska crap helt enkelt.

Nja, man får inte vad man betalar för avseende CHPO Henrik. Om man inte köper dem på wish där man får samma glasögon utan CHPO loggan för några tior.

Jag köpte dem av CHPO och hittade dem på Wish veckan efter…. Anar re-brand av kina produkt.

Håller med om ett utlåtande, ganska crap helt enkelt.
Länka gärna. Jag köpte också modellen med klarglas ett par veckor innan Happys egna test. Nyfiken på varianten från Wish.

Länka gärna. Jag köpte också modellen med klarglas ett par veckor innan Happys egna test. Nyfiken på varianten från Wish.
Sök Cycling glasses så hittar du dem ??

De i genomskinlig plast verkar inte finnas längre. Dock i ett antal andra färger.

Inget fel på bågarna, men linserna är ju hemskt dåliga.

Jag har dom där POC. Dom är väldigt bra. T.o.m. min fru tycker dom är grymma efter att ha testat dem.

Jag har BBB när jag pendlar. Och äldre POC i skogen.

Rudy Project har bra glas också.

Bilagor

• 20221006_100356(1).jpg
    20221006_100356(1).jpg
    313.9 KB · Besök: 206
Jag har dom där POC. Dom är väldigt bra. T.o.m. min fru tycker dom är grymma efter att ha testat dem.

Jag har BBB när jag pendlar. Och äldre POC i skogen.

Rudy Project har bra glas också.
Har likadana Elicit, dom är riktigt bra!
Kostade en peng men kommer till flitig användning med extralinsen för mörkare dagar, smidigt att byta lins.

Min sambo tycker inte dom är grymma efter att ha lånat dom en tur i somras och en geting flög innanför brillorna och stack henne i tinningen så hon föll omkull. Men då får man ha dom för sig själv i alla fall :geek:

Varför syns Julbo så lite i tester?
Har haft många olika cykelglasögon, oakley etc. Alla immar igen förutom Julbo.
Har 5 par olika Julbo, kan verkligen rekommendera dem.

Jag har ett par äldre brillor, oakley half jacket med gula transitions-glas, som jag gilkar skarpt. De funkar inte så bra när det börjar bli kallare då de immar igen ganska lätt. Sen är ett minus att skalmarna inte är fria mot huden utan de bråkar lite med hjälmens innerdelar men det funkar. Sen har jag ett par oakley radar ev path prizm trail(äldre glaset som släpper igenom 1% mer ljus!!!!). Dessa gillar jag skarpt. De är bra ventilerade och sitter bra. Samma problem med dessa dock dvs att skalmarna och hjälmen bråkar lite med varandra men de funkar i detta avseende bättre än de andra brillorna. Skulle vilja ha radar-brillorna med såna böjliga skalmar som vissa ray-ban modeller har dvs att fe går runt hela öronen. Det vore nog grymt.

Ni har glömt att plocka med årets bästa glajjor. ??

Varför syns Julbo så lite i tester?
Har haft många olika cykelglasögon, oakley etc. Alla immar igen förutom Julbo.
Har 5 par olika Julbo, kan verkligen rekommendera dem.
Håller med! Julbo får oförtjänt lite uppmärksamhet och mina 4-5 par Julbo är i min värld betydligt bättre än de glasögon jag har från Oakley och Smith. Julbo Fury med fotokromatiska 0-3 linsen är magiska; från pannlampsturer till bländande solsken, utan linsbyte…

https://www.clasohlson.com/se/Skyddsglasögon-3M-SF401AF/p/40-9833

Funkar dom till att köra vinkelslip så funkar dom till MTB (lätt ironi). Allt cykelrelaterat måste inte kosta 1000 spänn. Blir ständigt förvånad över hur mkt saker får kosta, som ngn jäkla POC-tshirt jag såg för dryga tusenlappen.
Själv kör jag med Jula's billiga skyddsglasögon för 25 kr, ska dock tilläggas att jag inte har ljuskänsliga ögon. Har också lätt brytningsfel så det där med perfektion spelar för mig ingen roll.

Bumpar denna.

Söker billiga clear-glasögon för lvg/gruscykling i vinter/mörker. Lär inte bli fem rundor i veckan direkt, så inget jag vill lägga mycket pengar på. Uppskattar den populära större estetiken typ Oakley Sutro, Bliz Fusion etc, så där går de flesta skyddsglasögon bort.

Kanske dessa? Fotokromatiska men så länge solen håller sig undan så håller de sig väl fönsterglas-klara?

Vad kör ni andra?

Bumpar denna.

Söker billiga clear-glasögon för lvg/gruscykling i vinter/mörker. Lär inte bli fem rundor i veckan direkt, så inget jag vill lägga mycket pengar på. Uppskattar den populära större estetiken typ Oakley Sutro, Bliz Fusion etc, så där går de flesta skyddsglasögon bort.

Kanske dessa? Fotokromatiska men så länge solen håller sig undan så håller de sig väl fönsterglas-klara?

Vad kör ni andra?
Jag har kört med ett par fotokromatiska från decathlon. Dock blir de inte helt genomskinliga när det är mörkt utan de är fortfarande lite mörkare än klarglas. Letar nu efter något som blir helt klart så man kan ha dom på kvällarna utan att förlora något ljus.

Ett alternativ är att man köper ett par riktigt bra brillor som man är nöjd med och sen köper man billiga clear från typ ebay. Jag har ett par oakley radar ev path med trail glaset under sommaren men sen finns det massor av billiga "no name" glas att köpa till typ clear, gula eller vad man nu vill ha

Cykelbrillor är 100% en grej jag köper från Aliexpress. Snygga brillor med 3-4 linser (typ klara, polariserade, vanliga och gula) för 120 kr hem till brevlådan.

Beställt ett par transparenta CHPO, får se om de sitter lika dåligt som i testet.
Tyvärr stämde artikelns recension mycket väl in på dessa, sitter åt alldeles för tight även på en smal skalle som min. Retur på dem, får fortsätta söka. Lutar åt transparenta glas till mina befintliga Bliz Fusion.

Ett alternativ är att man köper ett par riktigt bra brillor som man är nöjd med och sen köper man billiga clear från typ ebay. Jag har ett par oakley radar ev path med trail glaset under sommaren men sen finns det massor av billiga "no name" glas att köpa till typ clear, gula eller vad man nu vill ha
Tror du att det blir extra kostnader än det som står om man köper från Kina? Hittade en lins på ebay för 65kr för mina Sutro Lite. Billigaste från europa var 300kr.

Tror du att det blir extra kostnader än det som står om man köper från Kina? Hittade en lins på ebay för 65kr för mina Sutro Lite. Billigaste från europa var 300kr.
Frakt, tull och sen moms på hela beloppet, samt Postnords "hanteringsavgift" på 75 spänn.

Edit: Sen ska du inte tro att det är samma kvalitet på klara glas bara för att de är klara. Se åtminstone till att det är polykarbonat, men även det förekommer i en myriad av olika kvaliteter med olika brytningsindex och dispersion (att olika våglängder bryts olika mycket, vilket ger färgfel i periferin).

Tillbaka
Topp