Denna tråd är ett bra exempel på att man talar i egen sak,dvs man vill få till en ändring som gynnar just sej själv,utan att ta någon som helst hämsyn till andras behov!
ALLA i trafiken är någon gång mer eller mindre omdömeslösa och gör misstag/idiotiska saker i sitt liv!!
Bilister är korkade ibland,cyklister är korkade ibland,och gångtrafikanter är korkade ibland,inget onormalt med det,det är MÄNNISKOR vi pratar om....MÄNNISKOR gör misstag och korkade saker ibland.
MEN när man KRÄVER att den ena gruppen ska uteslutas pga den "stör" och hotar min roll i trafiken,är man lite snett ute.
Om man rannsakar sej själv,hittar man säkert saker man själv gör fel i trafiken,finns INGEN som aldrig gjort ett misstag....inte avsiktligt,men helt enkelt t.ex inte varit uppmärksam till 100%.
I bilen,på cykeln eller gående...självorsakade incidenter har säkert alla varit med om.
Är det inte enklare och trevligare om man inser att misstag sker,försöka se till så just JAG inte gör så andra blir förbannade,vare sej man kör bil,cyklar eller går?
Nu finns det ärkesvin som fullständigt skiter i andra i trafiken,bara ser till så just JAG kommer fram först....i bil,på cykel eller gående....idioter finns i alla led,dom är svåra att påverka.
Men att förbjuda vissa grupper bara för att det finns idioter i den gruppen?
Och är man en oskyddad grupp i trafiken får man vara beredd att man kan råka illa ut om man inte är uppmärksam,man måste ha järnkoll på trafiken och räkna alla som potentiella faror.
När jag t.ex kör MC,räknar jag alltid med att bilen som står vid en sidoväg och ska ut kommer köra ut framför mej,den risken finns alltid,och jag är 110% uppmärksam på det.
Händer ibland,men till 99% står den still.
Vill jag då förbjuda bilar på landsbygden bara för dom utgör en potentiell fara för mej??
Cyklister beter sej korkat ibland,även i en liten småstad där jag bor...inte ger tecken vid sväng,inte ser sej för när dom korsar gator,cyklar som idioter på cykelvägar och gågator,inte ger företräde i rondellkörning osv....händer ofta faktiskt.
Ska då cyklar förbjudas i städer för dom utgör en risk i trafiken och kan skada fotgängare?
Och tro mej....att köra på en cyklist allvarligt pga denna gjort ett generalfel i trafiken är inget roligt....det skadar även den som kör bilen,inte fysiskt,men sätter spår i skallen trots man är "oskyldig" och felet gjordes av cyklisten!!
Är det inte bättre att försöka inse att ingen är perfekt,alla gör missar,men att själv försöka göra sitt för att undvika incidenter i trafiken?
Bilar,cyklister och fotgängare kommer behöva samsas under en tid framöver,vad som sker i framtiden vet ingen.....så ser världen ut just nu,det kan man tycka vad man vill om,men så ser det ut i verkligheten!
Men att kräva att den ena eller andra gruppen ska förbjudas bara för att den stör just mej är lite egoistiskt,då ser man bara till sitt behov och skiter i andras.
Inse att ingen är perfekt,(utom just du kanske),och försök acceptera att så fort man ger sej ut i trafiken tar man en kalkylerad risk att bli skadad....vare sej i bil,på cykel eller till fots.
Var uppmärksam,räkna med att just bilen,cykeln eller fotgängaren inte ser dej eller skiter i dej.
Och har man valt att bo i en storstad där mängder av trafikanter ska samsas på liten yta,är ju trängseln större,och incidenterna flera....fler i trafiken = fler riskmoment.
Och miljökortet eller främjandet av handeln handlar inget om trafikfaran mellan bilar,cyklister eller fotgängare....handlar bara om att man ska hitta argument för att tala i egen sak,och det hör inte hit.
Handlar om ALLAS RÄTT att vistas i trafiken,och allas skyldighet att visa hänsyn och omdöme.
Om alla visade hänsyn och omdöme,och inte var ego och krävde förkörsrätt,oavsett transportmedel skulle trafiken funka mer riskfritt,men den chansen är minimal tyvärr....egon finns överallt i trafiken,det räknar jag alltid med när jag kör bil,cyklar eller går....och irriterar mej inte så mycket på det.