Angående Ledare i Aftonbladet "Vi måste prata om cyklisterna"

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo det finns med, marknadshyror ställer till det. Större kedjor kan gå med förlust för att ligga på rätt adress, pressar marginalen hårt för mindre aktörer. Färre kunder tar sen dödsstöten
Marknadshyror för lägenheter finns givetvis på all nybyggnation. Men det har i princip alltid varit marknadshyror på lokaler som företag hyr. Butiksdöden i city ökar väl vad jag vet. Även om strökunderna gör sitt så behöver butiker stamkunder.

Ja det är mycket som är strukturellt fel, men hur man än vrider och vänder på det så är färre köpstarka kunder inte bra för affärerna.

• Gilla
Reactions: WFD
Problemet är väl heller inte var de får korsa eller inte, problemet är att det sker genom ett lappkast utan någon minsta antydan om att de har för avsikt att byta riktning. Gärna tittandes på telefonen i stället för omgivningen.
Ja, långt ifrån alla ser sig för innan man går över en vägbana. Bara en tredjedel ser sig för om det är en lågtrafikerad vägbana där det inte hörs ljud från något motorfordon som närmar sig. Inte upplever jag det allt för mycket bättre över cykelbanan heller.

Ja, långt ifrån alla ser sig för innan man går över en vägbana. Bara en tredjedel ser sig för om det är en lågtrafikerad vägbana där det inte hörs ljud från något motorfordon som närmar sig. Inte upplever jag det allt för mycket bättre över cykelbanan heller.
Upplever nästan aldrig att fotgängare kastar sig rakt ut i körbanan för bilar. På cykelbanan händer det hela tiden. Ingen respekt för vare sig själv eller passerande cyklister. De verkar inte ens förstå att de gjort något tokigt. Själv tittar jag mig över axeln innan jag gående korsar en vägbana, men det verkar vara ovanligt bland andra.

Ja det är ju just centrumhandeln jag syftar på. I Göteborg har vi snart bara de stora kedjorna kvar. Trängselskatt, västlänken, färre parkeringsplatser och marknadshyror har inte gjort susen direkt.
Göteborg är min hemstad också och ett gott exempel. Inom vallgraven var flera gator historiskt trafikerade med bilar. T.ex. Vallgatan var ju en bilväg med endast en smallare trottoar för fotgängare. Det var också en av de första handelsgatorna som gjordes om till en ren gågata, i början var handlarna skeptiska. Men försäljningen gick i taket, nu är även andra parallellgator ombyggda.

Det man kan konstatera är att kaféer, restauranger och detaljhandel gynnas av fotgängare. Det är flanörerna som spontanhandlar, som bara "tar en snabb titt", som står för de levande gatorna där det fikas, äts och shoppas.

Det är ingen slump heller att de städer där folk tenderar att trivas bättre är ofta de med få bilar i staden.

Testa nästa gång du är inom vallgraven, att gå in i en anrik butik och fråga efter butikschefen. När väl denne presenterat sig så säger du "Jag är här i ärende av kommunen för att meddela er om att denna gatan ska bli bilväg igen..." Det blir nog inga glädjerop direkt.

Inte en chans att de få parkerade plåtburkar som får plats att parkera på en gata av den storleken kan konkurrerar med en levande gågata.
qeOo3MDKWLHweWBoeTzYycTJikE.jpg

Även långgatorna har ju varit på tapeten för att göra till gågator. Här är problemet att det finns aktörer som gynnas av bilismen, nämligen sexbutiker och strippklubbar (folk vill kunna smita in, gärna utan att noteras av någon annan). Kanske inte så stor sorg att mista dem tycker många, men utan dem skulle statusen i området stiga vilket skulle bidra till en gentrifiering. Troligen skulle hela området förändras.

Hur som helst, utan att gå in på sidospår, fotgängare är generellt sett bättre för handel, trivsel och den levande staden. Och då har vi inte ens beaktat bilarnas hälsopåverkan - både fysiskt och psykiskt.

Senast ändrad:
Denna tråd är ett bra exempel på att man talar i egen sak,dvs man vill få till en ändring som gynnar just sej själv,utan att ta någon som helst hämsyn till andras behov!

ALLA i trafiken är någon gång mer eller mindre omdömeslösa och gör misstag/idiotiska saker i sitt liv!!

Bilister är korkade ibland,cyklister är korkade ibland,och gångtrafikanter är korkade ibland,inget onormalt med det,det är MÄNNISKOR vi pratar om....MÄNNISKOR gör misstag och korkade saker ibland.
MEN när man KRÄVER att den ena gruppen ska uteslutas pga den "stör" och hotar min roll i trafiken,är man lite snett ute.
Om man rannsakar sej själv,hittar man säkert saker man själv gör fel i trafiken,finns INGEN som aldrig gjort ett misstag....inte avsiktligt,men helt enkelt t.ex inte varit uppmärksam till 100%.
I bilen,på cykeln eller gående...självorsakade incidenter har säkert alla varit med om.

Är det inte enklare och trevligare om man inser att misstag sker,försöka se till så just JAG inte gör så andra blir förbannade,vare sej man kör bil,cyklar eller går?
Nu finns det ärkesvin som fullständigt skiter i andra i trafiken,bara ser till så just JAG kommer fram först....i bil,på cykel eller gående....idioter finns i alla led,dom är svåra att påverka.
Men att förbjuda vissa grupper bara för att det finns idioter i den gruppen?

Och är man en oskyddad grupp i trafiken får man vara beredd att man kan råka illa ut om man inte är uppmärksam,man måste ha järnkoll på trafiken och räkna alla som potentiella faror.
När jag t.ex kör MC,räknar jag alltid med att bilen som står vid en sidoväg och ska ut kommer köra ut framför mej,den risken finns alltid,och jag är 110% uppmärksam på det.
Händer ibland,men till 99% står den still.
Vill jag då förbjuda bilar på landsbygden bara för dom utgör en potentiell fara för mej??

Cyklister beter sej korkat ibland,även i en liten småstad där jag bor...inte ger tecken vid sväng,inte ser sej för när dom korsar gator,cyklar som idioter på cykelvägar och gågator,inte ger företräde i rondellkörning osv....händer ofta faktiskt.
Ska då cyklar förbjudas i städer för dom utgör en risk i trafiken och kan skada fotgängare?

Och tro mej....att köra på en cyklist allvarligt pga denna gjort ett generalfel i trafiken är inget roligt....det skadar även den som kör bilen,inte fysiskt,men sätter spår i skallen trots man är "oskyldig" och felet gjordes av cyklisten!!

Är det inte bättre att försöka inse att ingen är perfekt,alla gör missar,men att själv försöka göra sitt för att undvika incidenter i trafiken?
Bilar,cyklister och fotgängare kommer behöva samsas under en tid framöver,vad som sker i framtiden vet ingen.....så ser världen ut just nu,det kan man tycka vad man vill om,men så ser det ut i verkligheten!
Men att kräva att den ena eller andra gruppen ska förbjudas bara för att den stör just mej är lite egoistiskt,då ser man bara till sitt behov och skiter i andras.
Inse att ingen är perfekt,(utom just du kanske),och försök acceptera att så fort man ger sej ut i trafiken tar man en kalkylerad risk att bli skadad....vare sej i bil,på cykel eller till fots.
Var uppmärksam,räkna med att just bilen,cykeln eller fotgängaren inte ser dej eller skiter i dej.

Och har man valt att bo i en storstad där mängder av trafikanter ska samsas på liten yta,är ju trängseln större,och incidenterna flera....fler i trafiken = fler riskmoment.

Och miljökortet eller främjandet av handeln handlar inget om trafikfaran mellan bilar,cyklister eller fotgängare....handlar bara om att man ska hitta argument för att tala i egen sak,och det hör inte hit.
Handlar om ALLAS RÄTT att vistas i trafiken,och allas skyldighet att visa hänsyn och omdöme.

Om alla visade hänsyn och omdöme,och inte var ego och krävde förkörsrätt,oavsett transportmedel skulle trafiken funka mer riskfritt,men den chansen är minimal tyvärr....egon finns överallt i trafiken,det räknar jag alltid med när jag kör bil,cyklar eller går....och irriterar mej inte så mycket på det.

Miljön är grunden för vår existens på jorden och transportsättet påverkan på den är något som i allra högsta grad hör hit, det är inte något man kan isolera och se som ett särintresse.

Denna tråd är ett bra exempel på att man talar i egen sak,dvs man vill få till en ändring som gynnar just sej själv,utan att ta någon som helst hämsyn till andras behov!

ALLA i trafiken är någon gång mer eller mindre omdömeslösa och gör misstag/idiotiska saker i sitt liv!!

Bilister är korkade ibland,cyklister är korkade ibland,och gångtrafikanter är korkade ibland,inget onormalt med det,det är MÄNNISKOR vi pratar om....MÄNNISKOR gör misstag och korkade saker ibland.
MEN när man KRÄVER att den ena gruppen ska uteslutas pga den "stör" och hotar min roll i trafiken,är man lite snett ute.
Om man rannsakar sej själv,hittar man säkert saker man själv gör fel i trafiken,finns INGEN som aldrig gjort ett misstag....inte avsiktligt,men helt enkelt t.ex inte varit uppmärksam till 100%.
I bilen,på cykeln eller gående...självorsakade incidenter har säkert alla varit med om.

Är det inte enklare och trevligare om man inser att misstag sker,försöka se till så just JAG inte gör så andra blir förbannade,vare sej man kör bil,cyklar eller går?
Nu finns det ärkesvin som fullständigt skiter i andra i trafiken,bara ser till så just JAG kommer fram först....i bil,på cykel eller gående....idioter finns i alla led,dom är svåra att påverka.

Och är man en oskyddad grupp i trafiken får man vara beredd att man kan råka illa ut om man inte är uppmärksam,man måste ha järnkoll på trafiken och räkna alla som potentiella faror.
När jag t.ex kör MC,räknar jag alltid med att bilen som står vid en sidoväg och ska ut kommer köra ut framför mej,den risken finns alltid,och jag är 110% uppmärksam på det.
Vill jag då förbjuda bilar på landsbygden bara för dom utgör en potentiell fara för mej??

Cyklister beter sej korkat ibland,även i en liten småstad där jag bor...inte ger tecken vid sväng,inte ser sej för när dom korsar gator,cyklar som idioter på cykelvägar och gågator,inte ger företräde i rondellkörning osv....händer ofta faktiskt.
Ska då cyklar förbjudas i städer för dom utgör en risk i trafiken och kan skada fotgängare?

Och tro mej....att köra på en cyklist allvarligt pga denna gjort ett generalfel i trafiken är inget roligt....det skadar även den som kör bilen,inte fysiskt,men sätter spår i skallen trots man är "oskyldig" och felet gjordes av cyklisten!!

Är det inte bättre att försöka inse att ingen är perfekt,alla gör missar,men att själv försöka göra sitt för att undvika incidenter i trafiken?
Bilar,cyklister och fotgängare kommer behöva samsas under en tid framöver,vad som sker i framtiden vet ingen.....så ser världen ut just nu,det kan man tycka vad man vill om,men så ser det ut i verkligheten!
Men att kräva att den ena eller andra gruppen ska förbjudas bara för att den stör just mej är lite egoistiskt,då ser man bara till sitt behov och skiter i andras.
Inse att ingen är perfekt,(utom just du kanske),och försök acceptera att så fort man ger sej ut i trafiken tar man en kalkylerad risk att bli skadad....vare sej i bil,på cykel eller till fots.
Var uppmärksam,räkna med att just bilen,cykeln eller fotgängaren inte ser dej eller skiter i dej.

Och har man valt att bo i en storstad där mängder av trafikanter ska samsas på liten yta,är ju trängseln större,och incidenterna flera....fler i trafiken = fler riskmoment.

Och miljökortet eller främjandet av handeln handlar inget om trafikfaran mellan bilar,cyklister eller fotgängare....handlar bara om att man ska hitta argument för att tala i egen sak,och det hör inte hit.
Handlar om ALLAS RÄTT att vistas i trafiken,och allas skyldighet att visa hänsyn och omdöme.

Om alla visade hänsyn och omdöme,och inte var ego och krävde förkörsrätt,oavsett transportmedel skulle trafiken funka mer riskfritt,men den chansen är minimal tyvärr....egon finns överallt i trafiken,det räknar jag alltid med när jag kör bil,cyklar eller går....och irriterar mej inte så mycket på det.
Bästa inlägget i tråden, håller fullständigt med!

Miljön är grunden för vår existens på jorden och transportsättet påverkan på den är något som i allra högsta grad hör hit, det är inte något man isolera och se som ett särintresse.
Japp,håller med dej där,men diskusitionen handlade väl om trafikfaran i storstäderna?
Cyklisters utsatthet?
Och tycker väl personligen att bo i en storstad är helt förkastligt för miljön,ha så många samlade på en koncentrerad yta genererar mängder av utläpp,både direkt och indirekt.
Återigen....tycker man det är kass miljö i en storstad skulle jag personligen inte vilja bo kvar där,utan flytta till ett renare ställe.

Senast ändrad:
Japp,håller med dej där,men diskusitionen handlade väl om trafikfaran ...
För att enbart ta den biten så skulle en så enkel sak som användandet av ringklockan innebära en stor förbättring för fotgängare och andra cyklister. Det borde vara lätt att få till en förändring här tycker jag och jag själv föregår med gott exempel och ringer alltid i god tid innan om det finns behov men tyvärr är det många som inte verkar ha ringklocka trots att det är lag, eller så använder de den inte.

För att enbart ta den biten så skulle en så enkel sak som användandet av ringklockan innebära en stor förbättring för fotgängare och andra cyklister. Det borde vara lätt att få till en förändring här tycker jag och jag själv föregår med gott exempel och ringer alltid i god tid innan om det finns behov men tyvärr är det många som inte verkar ha ringklocka trots att det är lag, eller så använder de den inte.
Där är vi helt eniga!!
Har ringklocka på min MTB,används ofta i skogen då jag cyklar på ställen där det finns vandrare och ryttare.
Ringer i klockan när man kommer till t.ex ett ställe där man inget ser,knixigt och fullt av typ buskar där någon kan dyka upp bakom nästa krök.
Ett snabbt pling för att varsko att man kommer....

Samma när man kommer upp bakom någon,ett par pling och sakta ner lite så dom inte blir livrädda när man dyker upp bredvid....enkelt och uppskattas alltid av dom man passerar.

I en perfekt värld skulle en ringklocka hjälpa till. Men då vissa nödvändigtvis måste ha hörlurar för att avskärma sig från vänliga (och ovänliga) ljud är det tyvärr inte en universallösning.
Hänsyn och omdöme = bra.
Ego och ego = dåligt.

Jag håller med i mångt och mycket. Men jag tror du missar en del av poängen. Trådstarten handlade om trafikfara hos cyklister kontra bil, men tråden vandrade så småningom in på andra stora ämnen, såsom stadsplanering.

Det finns väl ingen cyklist, varken med mtb eller lvg, som vill ha innerstaden bilfri för att kunna cykla strava-cykling på gågatorna. Som de flesta redan varit inne på så är de mest oberäkneliga i stadsmiljön just fotgängarna.

Det är svårt att diskutera trådens huvudämne utan att glida in på sidospåret Stadsplanering.
Och därtill är jag delvis en av de skyldiga.

Men att det skulle vara av cykelegoistiska skäl blir löjligt. Det är av de skäl som listats; liv, hälsa, buller, stress, luftkvalitet, etc.

I en storstad som Göteborg räknar man nu med att bara luftföroreningar dödar långt fler än trafikolyckorna gör varje år, så egentligen, varför ska vi inte få påpeka detta?

Men visst, läget är som det är. Jag gillar Göteborg. Kan starta en tråd med 17 olika fördelar och smultronställen om så skulle vara fallet.
Men får man inte påpeka brister, tillkortakommanden och förbättringsvägar så kommer ju utvecklingen stå helt still.

Och just på den punkten är jag övertygad om att en bilfri innerstad är vägen.

Göteborg är min hemstad också och ett gott exempel. Inom vallgraven var flera gator historiskt trafikerade med bilar. T.ex. Vallgatan var ju en bilväg med endast en smallare trottoar för fotgängare. Det var också en av de första handelsgatorna som gjordes om till en ren gågata, i början var handlarna skeptiska. Men försäljningen gick i taket, nu är även andra parallellgator ombyggda.

Det man kan konstatera är att kaféer, restauranger och detaljhandel gynnas av fotgängare. Det är flanörerna som spontanhandlar, som bara "tar en snabb titt", som står för de levande gatorna där det fikas, äts och shoppas.

Det är ingen slump heller att de städer där folk tenderar att trivas bättre är ofta de med få bilar i staden.

Testa nästa gång du är inom vallgraven, att gå in i en anrik butik och fråga efter butikschefen. När väl denne presenterat sig så säger du "Jag är här i ärende av kommunen för att meddela er om att denna gatan ska bli bilväg igen..." Det blir nog inga glädjerop direkt.

Inte en chans att de få parkerade plåtburkar som får plats att parkera på en gata av den storleken kan konkurrerar med en levande gågata.
Visa bilaga 592082

Även långgatorna har ju varit på tapeten för att göra till gågator. Här är problemet att det finns aktörer som gynnas av bilismen, nämligen sexbutiker och strippklubbar (folk vill kunna smita in, gärna utan att noteras av någon annan). Kanske inte så stor sorg att mista dem tycker många, men utan dem skulle statusen i området stiga vilket skulle bidra till en gentrifiering. Troligen skulle hela området förändras.

Hur som helst, utan att gå in på sidospår, fotgängare är generellt sett bättre för handel, trivsel och den levande staden. Och då har vi inte ens beaktat bilarnas hälsopåverkan - både fysiskt och psykiskt.
Du måste börja med att skilja på gågator och bilfri innerstad. Finns ett enormt klientel som aldrig skulle ta kollektivtrafik eller cykel för att handla i stan. Flanörer står för en liten del av den totala försäljningen, kapitalet finns inte hos ungdomar som tar spårvagnen in till stan utan hos familjerna som bor i närområdet men som tar bilen in i centrum.

Jag skulle personligen vilja se en bilfri innerstad, men jag vet samtidigt att det är på bekostnad av lokala aktörer. Även intressant att du tar upp Vallgatan och närliggande område som exempel, då mängder av butiker har fått slå igen de senaste åren. Lösningen är inte att tillåta biltrafik på gågator, men inte heller att strypa tillgängligheten för den kundgrupp som står för en betydande del av omsättningen.

Frågan är vilken typ av innerstad vi vill ha, är vi ok med att gatorna fylls med stora multinationella kedjor eller vill vi ha kvar en lokal närvaro? Kan inte understryka nog, det finns inte marginal kvar för att ta ytterligare en smäll. En ordentlig prisjustering måste till för att täcka upp för den minskande försäljningen, men då tappar vi samtidigt kunder då samma varor och tjänster kan köpas billigare utanför stan.

Det här dokumentet är intressant:

”Göteborgs centrum, Nordstan, Innerstaden och Aveny- området, där de stora handelsytorna i centrum finns har starkt påverkats av tillgänglighetsutmaningarna, bland annat genom att vägtullar har tillkommit, parkeringar har försvunnit och färdvägar in till stan ofta har förändrats. Det ställer stora krav på centrala Göteborg att ha en egen attraktionskraft för att locka besökare trots svårigheter att ta sig dit.”

Hur lockar vi besökare som lika gärna kan ta bilen till ett köpcenter och bli presenterad ett större utbud, ofta till lägre pris?

Det är just den frågan vi sitter med nu.

Och tycker väl personligen att bo i en storstad är helt förkastligt för miljön,ha så många samlade på en koncentrerad yta genererar mängder av utläpp,både direkt och indirekt.
Det där är ju så tvärtemot gängse vetenskap du kan komma. Tror aldrig jag läst ett så felaktigt påstående på happy. Storstäder existerar pga av de stordrifts fördelar som ges av att många människor bor på liten yta. Folk väljer att bo där eftersom de helt enkelt får mer valuta för sina pengar i form av kvalitet på köpta tjänster och/eller avkastning på investerat kapital. Alla de här effektivitetsvinsterna leder till mindre utsläpp, både direkt och indirekt.

Nu är det inget fel i att bo på landet men gör du det för att du vurmar för miljön i stort så lever du i en livslögn.

Sen det där med bilar/vs cyklar i stad. Det handlar i mycket om att bilen helt enkelt inte är så lönsam utifrån stadens perspektiv + att de som måste köra bil i en stad ofta är ganska ekonomiskt utsatta. Eller på happyspråk. - de är fattiga. Hade de inte haft det så ekonomiskt jobbigt hade de nog inte varit så stressade och arga på cyklister.

Men får man inte påpeka brister, tillkortakommanden och förbättringsvägar så kommer ju utvecklingen stå helt still.
DU är dum! Nä, skojar bara. Man måste ju framåt. Det innebär att man måste göra nåt. Och då måste man komma överens om vad som ska göras. Innan det måste man helst komma överens om vad som är problemet. Att bara skylla på andra är enkelt, men sällan speciellt träffsäkert. Så, alla borde bli mer ödmjuka och tänka på totalen, så att säga.

Mycket skulle bli bättre med mer cykling (eg, mindre bilar). Det går inte att förneka. Beteendet hos cyklister (rödljuskörning osv som JAG stör mig på) handlar inte om protester mot luftföroreningar eller buller. Det är bara egoistisk dumhet. Liksom bilisters jagande mot gult.

Så jag tror inte nån vill ha det sämre. Frågan är hur vi alla (tillräckligt många) börjar dra åt samma håll. Vilka lösningar är acceptabla för tillräckligt många?

Har inte ringklocka längre, eftersom den inte gör någon nytta. 50% hör den inte, 25% blir arga för att man plingar på dem och resterande hoppar åt ett slumpvis håll.
Har lite andra siffror på det (omvänt på de som inte hör och som blir arga) men det är sällan en plingning fungerar som man tänkt. Försöker fokusera på de få tillfällena och glädjas åt dem. "Oj, en skock ungdomar som gjorde helt rätt!". Man måste glädjas över de små sakerna.

Kanske mer e
Det där är ju så tvärtemot gängse vetenskap du kan komma. Tror aldrig jag läst ett så felaktigt påstående på happy. Storstäder existerar pga av de stordrifts fördelar som ges av att många människor bor på liten yta. Folk väljer att bo där eftersom de helt enkelt får mer valuta för sina pengar i form av kvalitet på köpta tjänster och/eller avkastning på investerat kapital. Alla de här effektivitetsvinsterna leder till mindre utsläpp, både direkt och indirekt.

Nu är det inget fel i att bo på landet men gör du det för att du vurmar för miljön i stort så lever du i en livslögn.

Sen det där med bilar/vs cyklar i stad. Det handlar i mycket om att bilen helt enkelt inte är så lönsam utifrån stadens perspektiv + att de som måste köra bil i en stad ofta är ganska ekonomiskt utsatta. Eller på happyspråk. - de är fattiga. Hade de inte haft det så ekonomiskt jobbigt hade de nog inte varit så stressade och arga på cyklister.
Kanske mer ekonomiskt lönsamt att bo i en storstad,men att man är fattig bara för man kör bil i stan fattar jag verkligen inte??
Om jag väljer att cykla till jobbet,har jag mer pengar än han som tar bilen??
Jag bor på landet,tar bilen till stan,tjänar skapligt bra tycker jag,så hänger inte med dej där?
Är inte stressad över pengar när jag kör bil,då har jag fullt upp med att kolla trafiken.
Och oavsett mitt bankkonto tycker jag någon som cyklar ut framför mej är ouppmärksam.
Men kanske är annat tänk i "storstan"?

Du måste börja med att skilja på gågator och bilfri innerstad. Finns ett enormt klientel som aldrig skulle ta kollektivtrafik eller cykel för att handla i stan. Flanörer står för en liten del av den totala försäljningen, kapitalet finns inte hos ungdomar som tar spårvagnen in till stan utan hos familjerna som bor i närområdet men som tar bilen in i centrum.

Jag skulle personligen vilja se en bilfri innerstad, men jag vet samtidigt att det är på bekostnad av lokala aktörer. Även intressant att du tar upp Vallgatan och närliggande område som exempel, då mängder av butiker har fått slå igen de senaste åren. Lösningen är inte att tillåta biltrafik på gågator, men inte heller att strypa tillgängligheten för den kundgrupp som står för en betydande del av omsättningen.

Frågan är vilken typ av innerstad vi vill ha, är vi ok med att gatorna fylls med stora multinationella kedjor eller vill vi ha kvar en lokal närvaro? Kan inte understryka nog, det finns inte marginal kvar för att ta ytterligare en smäll. En ordentlig prisjustering måste till för att täcka upp för den minskande försäljningen, men då tappar vi samtidigt kunder då samma varor och tjänster kan köpas billigare utanför stan.

”Göteborgs centrum, Nordstan, Innerstaden och Aveny- området, där de stora handelsytorna i centrum finns har starkt påverkats av tillgänglighetsutmaningarna, bland annat genom att vägtullar har tillkommit, parkeringar har försvunnit och färdvägar in till stan ofta har förändrats. Det ställer stora krav på centrala Göteborg att ha en egen attraktionskraft för att locka besökare trots svårigheter att ta sig dit.”

Hur lockar vi besökare som lika gärna kan ta bilen till ett köpcenter och bli presenterad ett större utbud, ofta till lägre pris?

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att det går allt tyngre ekonomiskt för butiker i köpcentrum speciellt sedan covid och boomen för E-handel?

Med anledning av denna pågående utveckling är det enligt min mening ganska oproduktivt att utforma framtidens stad efter en förlegad modell där stadkärnor ska försöka konkurrera med köpcentra genom att vara lika tillmötesgående gällande bilinfrastruktur. I stadskärnorna kan man inte rulla ut hektar med parkeringsplatser på det sätt som går utanför staden. Det är alltså redan från början ett förlorat slag om man ska försöka göra innerstäder lika bilvänliga som köpcentra. Är det inte bättre att utforma för handeln i stadkärnor utifrån befintliga kvaliteter och erbjuda en helt annan upplevelse än de som erbjuds på köpcentra? Åtminstone jag tycker inte det finns något spännande med ett köpcenter; det är alltid samma butiksutbud som överallt annars och alla centra ser likadana ut. Det är helt identitetslöst till skillnad från livet i olika städer och stadsdelar.

Tack för bra svar.
Jag tycker detta är intressant. Om det är sidospår får moderator ta bort det.

Vallgatans ombyggnad är ett typexempel som visar på hur försäljningen ökade när bilarna togs bort. Att butiker idag har det kärvt beror säkerligen på många olika anledningar, förutom att vi då precis kommit ur en pandemi och nu står i en inflation.

Men som påpekat så skulle det vara katastrof för handlarna att gå tillbaka till den stadsplanering som var innan.

En annan sak att påpeka är att butikslokalerna inte står tomma. Att en butik stängs igen betyder inte nödvändigtvis lägre köpkraft hos kunderna. Drivs hyrorna upp till den mån att endast stora franschies kedjor klarar sig så är det också en del av stadens utveckling. Tråkigt kan man tycka.

Nu senaste stängde Publik på andra långgatan, ett av gatans mest populära hak, anledning? Hyran låg för långt under marknadsnivå och behövde justeras.

Det finns säkerligen fall och aspekter där bilismen/biltillgängligheten väger över till det positiva, det tänker jag inte argumentera mot. Säkerligen är just de som kommer med bil mer köpstarka, precis som du skriver.

Men.. andra städer är ju möjliga, utan motorvägar indragna ända in till innerstaden. Gågatornas liv gynnar väldigt många verksamheter och om innerstaden inte kan konkurrera med köpcentrat så kanske det är just detta som de kan erbjuda?

För några decennier sen satt jag i ett möte med bla företrädare för handeln och sa att man visst kunde handla utan bil. Det blev såklart protester. Jobbigt att bära mycket osv. Jag sa att man borde kunna handla saker i affären och få det hemskickat (med nån sorts bud, organiserat av handlarna). Det togs inte emot bra. Men nu, när man kan få matkassar och pizzor hemkörda, borde man väl ha rutiner och infrastruktur för att kunna erbjuda frakt hem? Till bilfria konsumenter som njutit av en lätt shoppingrunda i en bilfri stadskärna?

att man är fattig bara för man kör bil i stan fattar jag verkligen inte??
Du är fattig om du måste. Många som har råd att ta bilen till jobbet cyklar ändå eftersom det helt enkelt är smidigare. Bor du i staden kan du se på bilåkning som vilken tjänst somhelst som du bara köper
Om jag väljer att cykla till jobbet,har jag mer pengar än han som tar bilen??
Om du har råd att välja så ja. Många av de som måste ta bilen gör det för att de bor för långt bort från jobbet och saknar den ekonomiska friheten att antingen byta till ett som ligger närmre eller att helt enkelt flytta. Finns såklart skitmånga som bor i olika utkanter, har gott om stålar, måste ha bil men de är inte dessa månniskor vi hör gnälla om drivmedelspriser, köer, cyklister och annat

Bilismen är fördjävlig men vi kan i varje fall vara ärliga med några av de starkaste anledningarna till varför vi har den.

1. Bilen är en statussymbol.
2. Vi har en bil- och lastbilsindustri som vi inte tycker oss ha råd att nedmontera.

Du är fattig om du måste. Många som har råd att ta bilen till jobbet cyklar ändå eftersom det helt enkelt är smidigare. Bor du i staden kan du se på bilåkning som vilken tjänst somhelst som du bara köper

Om du har råd att välja så ja. Många av de som måste ta bilen gör det för att de bor för långt bort från jobbet och saknar den ekonomiska friheten att antingen byta till ett som ligger närmre eller att helt enkelt flytta. Finns såklart skitmånga som bor i olika utkanter, har gott om stålar, måste ha bil men de är inte dessa månniskor vi hör gnälla om drivmedelspriser, köer, cyklister och annat
Förstår resonemanget,men inte riktigt överens.
Men kanske skillnad på stor och småstad?
Här bor dom "fattiga" inne i stan,cyklar och går för dom har inte råd att ha bil.
Eller köpa eget typ i utkanten av stan fixar dom inte ekonomiskt.

Dom som har råd köper hus utanför stadskärnan,typ i "finare" områden och tar bilen dit dom ska.

Bilismen är fördjävlig men vi kan i varje fall vara ärliga med några av de starkaste anledningarna till varför vi har den.

2. Vi har en bil- och lastbilsindustri som vi inte tycker oss ha råd att nedmontera.
Skitsnack! Huvudskälet är att bilen betyder och har betytt så mycket för människors frihet, att förenkla vardagen, osv. Bilar har nu funnits i över hundra år, och ännu har inget alternativ klarat av att konkurrera ut den. Jag levde utan bil tills jag var drygt 30, visst gick det, men efter att jag skaffade bil blev mycket så mycket smidigare. Handla och frakta hem större varor, inget jagande och bokande av biljetter för längre resor (för att inte tala om begränsning vad man kan ta med sig, osv). Förstår idag inte hur jag stod ut utan att ha bil. Och nej, jag använder inte bilen för att ta mig till/från jobbet, utan för att kunna leva ett rikt liv på fritiden.

Studsade också på detta totalt felaktiga påstående.

och för väldigt många människor är bilen ett nödvändigt ont på grund av dålig kollektivtrafik.

Här bor dom "fattiga" inne i stan,cyklar och går för dom har inte råd att ha bil.

Dom som har råd köper hus utanför stadskärnan,typ i "finare" områden och tar bilen dit dom ska.
Övervägande många "offer" som bor på landet av vilja också och sen klagar på transportkostnader, fler borde bete sig vuxet.

Övervägande många "offer" som bor på landet av vilja också och sen klagar på transportkostnader, fler borde bete sig vuxet.
Japp,man får ta det onda med det goda när man själv har valt var man bor.
Har fått rejält ökade bränslekostnader själv,men bara gilla läget....vill inte bo någon annan stans,trivs omåttligt bra!

Många gånger så är det billigare per kvm att köpa ett boende utanför city. Det kompenseras ekonomisk genom att många måste skaffa bil för att kunna ta sig till sina arbetsplatser, handla, fritidsaktiviteter etc.
Oavsett så måste alla trafikanter ta sitt ansvar och respektera övriga trafikanter. Har cyklat ganska mycket i city med junior. Aldrig haft problem med bilar, snarare tvärtom. Ofta vi fått en tumme upp och ett leende. Kan inte påstå att det är lika ofta man känner den respekten från andra cyklister. Något jag anser vara trist.

Skitsnack! Huvudskälet är att bilen betyder och har betytt så mycket för människors frihet, att förenkla vardagen, osv. Bilar har nu funnits i över hundra år, och ännu har inget alternativ klarat av att konkurrera ut den. Jag levde utan bil tills jag var drygt 30, visst gick det, men efter att jag skaffade bil blev mycket så mycket smidigare. Handla och frakta hem större varor, inget jagande och bokande av biljetter för längre resor (för att inte tala om begränsning vad man kan ta med sig, osv). Förstår idag inte hur jag stod ut utan att ha bil. Och nej, jag använder inte bilen för att ta mig till/från jobbet, utan för att kunna leva ett rikt liv på fritiden.

Låt inte dina amerikanska bildrömmar fördunkla ditt omdöme, vilket du gör när du påstår att @Skruff gör sig skyldig till skitsnack. Min familj har bil men använder den i princip aldrig. Mitt liv har blivit mycket bättre sedan jag slutade köra så mycket bil och började cykla. Känner mig friare nu. I dag tar jag bilen bara när jag absolut måste, när jag ska åka till tippen eller köra grejer eller ta mig någonstans där det tar MYCKET längre tid med kollektivtrafik än med bil. Skulle inte falla mig in att åka och handla med bil längre, till exempel.

Jag skulle vilja sträcka mig till att säga att bilåkning för många handlar mer om inställning och fördomar om kollektivtrafik och cykling än om frihet. MEN: Så fort man påpekar detta kommer det nån dum jävel (bara för att förtydliga: Nej, jag kallar inte dig för en dum jävel) och påstår att man är en miljötaliban som vill tvinga husägare att köpa virke med lastcykeln.

Senast redigerad av en moderator:
För övrigt är det HELT OTROLIGT att de politiska partier som vill låta kapitalismen reglera samhället samtidigt vill hålla ineffektiva butiker i innerstäder under armarna genom att subventionera skadlig biltrafik i innerstäderna, bygga p-platser och tillåta p-skiva (ett bra exempel är min egen hemstad Kungsbacka). Låt marknadsekonomin ha sin gång: Vill människor hellre handla i externa köpcentra eller på nätet får innerstadshandlarna hitta på nåt annat för att locka till sig kunder. Eller lägga ned.

Så fort det går dåligt skriker företagen på staten.

• Gilla
Reactions: BFS
Tar du inte lastcykeln till tippen? Jag ska dit idag. Ska försöka lägga upp en liten film så du ser var du missar

Jag slänger så mycket skit att det inte får plats på flaket. Kanske borde skaffa en kärra. Då skulle jag kunna ta den till bygghandeln också.

Tar du inte lastcykeln till tippen? Jag ska dit idag. Ska försöka lägga upp en liten film så du ser var du missar
Ja, fy fan, skulle aldrig drömma om att ta bilen dit. Där är ju enorma köer av villapöbel med släpvagnar fulla av trädgårdsavfall. Själv glider jag förbi till fots, slänger det jag ska, och kön har knappt rört sig när jag är på väg därifrån.

Ja. Därför vill jag ha reglering av hyror och fylla innerstäder med kultur och hyresrätter. Driva ut de som klagar rockklubbar, skrattande barn, ljudet av kollektivtrafik mm. Dom kan bo i Floda, Bålsta, Staffanstorp, Ljungsbro, Tierp osv.
Men du har fel om vilka som gnäller om drivmedelspriser mm, detta är en paradfråga för klimatförnekar- och gör om allt till bostadsrätterpartierna. Som med sitt guldfiskeminne redan glömt resturangmomsexperimentet.
Jag äger 11 bilar och bor på landet. 2,5mil enkel till jobbet. Cykelpendlar verkligen inte. Och buss går inte. Ja, drivmedel är inte billigt, men som tur är så avskyr jag diesel och SUV.
314393574_445571470981893_3424555652646185479_n.jpg

Och jag vet folk som tar bilen till jobbet fast det är gå/cykelavstånd. De gillar att köra bil. De vägrar av princip att gå, cykla eller ta bussen. Det är helt enkelt inte för män. Så ditt anekdotiska bevis motbevisas av mitt/mina.

Låt inte dina amerikanska bildrömmar fördunkla ditt omdöme, vilket du gör när du påstår att @Skruff gör sig skyldig till skitsnack. Min familj har bil men använder den i princip aldrig. Mitt liv har blivit mycket bättre sedan jag slutade köra så mycket bil och började cykla. Känner mig friare nu. I dag tar jag bilen bara när jag absolut måste, när jag ska åka till tippen eller köra grejer eller ta mig någonstans där det tar MYCKET längre tid med kollektivtrafik än med bil. Skulle inte falla mig in att åka och handla med bil längre, till exempel.

Jag skulle vilja sträcka mig till att säga att bilåkning för många handlar mer om inställning och fördomar om kollektivtrafik och cykling än om frihet. MEN: Så fort man påpekar detta kommer det nån dum jävel (bara för att förtydliga: Nej, jag kallar inte dig för en dum jävel) och påstår att man är en miljötaliban som vill tvinga husägare att köpa virke med lastcykeln.

Låt inte platsen du bor på och dom möjligheterna du har till kollektivtrafik och ett ”bilfritt” liv fördunkla ditt omdöme heller.

Bilen är en enorm frihet för väldigt stora delar av sverige, och tyvärr nästan ett krav för att kunna få livet att gå ihop tidsmässigt för många.

Och jag vet folk som tar bilen till jobbet fast det är gå/cykelavstånd. De gillar att köra bil. De vägrar av princip att gå, cykla eller ta bussen. Det är helt enkelt inte för män. Så ditt anekdotiska bevis motbevisas av mitt/mina.
Mitt rekord är när jag läste en kvällskurs på ABF vid redbergsplatsen. Läraren bodde vid systembolaget i Olskroken och tog bilen till jobbet. Hon gillade inte "den där backen". Vi snackar ett avstånd på 250 meter, max.

• Wow
Reactions: BFS
och för väldigt många människor är bilen ett nödvändigt ont på grund av dålig kollektivtrafik.
En till anekdot. Pratade med en kollega om ämnet för ett tag sen. De var 4 pers på ett skiftlag, som bodde i samma kvarter. Inte alls långt från en busshållplats. De körde naturligtvis 4 bilar till jobbet.

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att det går allt tyngre ekonomiskt för butiker i köpcentrum speciellt sedan covid och boomen för E-handel?

Med anledning av denna pågående utveckling är det enligt min mening ganska oproduktivt att utforma framtidens stad efter en förlegad modell där stadkärnor ska försöka konkurrera med köpcentra genom att vara lika tillmötesgående gällande bilinfrastruktur. I stadskärnorna kan man inte rulla ut hektar med parkeringsplatser på det sätt som går utanför staden. Det är alltså redan från början ett förlorat slag om man ska försöka göra innerstäder lika bilvänliga som köpcentra. Är det inte bättre att utforma för handeln i stadkärnor utifrån befintliga kvaliteter och erbjuda en helt annan upplevelse än de som erbjuds på köpcentra? Åtminstone jag tycker inte det finns något spännande med ett köpcenter; det är alltid samma butiksutbud som överallt annars och alla centra ser likadana ut. Det är helt identitetslöst till skillnad från livet i olika städer och stadsdelar.
E-handeln har definitivt påverkat, men är inte alltid av ondo, många använder just e-handeln för att locka kunder till butiken. Har hänt mycket inom omnikanal senaste åren, nu vet vi tex att en storkund från vår e-handel kommer in i butiken även om denna tidigare aldrig satt sin fot där. Väcker givetvis en massa frågor kring integritet men ska inte förstöra tråden med ännu ett sidospår.

Köpcentrum kan inte erbjuda samma upplevelse, men, har inte exakt siffra i huvudet men över 60% av köpen är ”ärende”, dvs du åker för att handla just den varan och inte för att driva runt på stan och spontanhandla.

Säg att du ska köpa strumpor, en lampsladd, mat för veckan och en specifik tröja du har tittat på. Undersökningar visar att tröjan oftast handlas online, eventuellt testas den i butik innan köp men online får ofta konverteringen, lägre pris är orsaken. Strumporna köper du antingen hos samma onlinebutik som har tröjan eller så plockar du upp ett par när du köper lampsladden. Här börjar dock det intressanta, många motiverar sin resa till stan med att samla ärenden. Jag gör det själv, klart att allt kan handlas online idag, men ändå söker man anledning till att komma iväg. Då söker man sig till ett område som kan erbjuda allt, detta är anledningen till att köpcentrum har ökat avsevärt. Även i mindre orter så söker sig handeln utanför stadskärnan.

Så åter igen, vad ska vi handlare i centrum erbjuda för att locka kunder? En sak är säker, ideologi betalar inga räkningar.

Mitt rekord är när jag läste en kvällskurs på ABF vid redbergsplatsen. Läraren bodde vid systembolaget i Olskroken och tog bilen till jobbet. Hon gillade inte "den där backen". Vi snackar ett avstånd på 250 meter, max.
Är DET en backe? Allt är ju relativt...

Vet du att det är så, eller är det vad du antar/tror? Vad du tycker är cykelavstånd behöver nödvändigtvis inte vara det för andra, och kollektivtrafik utanför större städer har ofta väldigt gles tidtabell vilket kan göra att det faller bort som alternativ. För mig funkar det att pendla med kollektivtrafik trots 6 mil enkel, eftersom tågen går varje halvtimme, jag har 5 min promenad till stationen (10 min i andra änden), samt styr själv min arbetstid. Hade jag haft fasta tider som inte synkat bra med tåget, bott en bit utanför stan (och därmed varit beroende av anslutning till tåget), haft barn att lämna i nån annan riktning, etc, hade jag högst troligen tagit bilen istället. Så även för mig som har god tillgång till kollektivtrafik skulle små ändringar i vardagspusslet lätt kunna vippa över till bilens fördel för pendling.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp