Angående Ledare i Aftonbladet "Vi måste prata om cyklisterna"

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har träffat ett antal journalister genom åren. Minns ett krismöte mellan några som fått direktiv från ledningen hur och vad dom skulle skrivas. Ett problem var att några inte höll med vad som skrevs men, dom var frilansare. Så att skriva något annat skulle därmed göra dom arbetslösa. Journalistik är inte svårt. Det svåra är att hitta trovärdiga källor.

Jag har också träffat ett antal journalister genom åren. Jag jobbade som skribent på gymnasiet, efter några år gick jag journalisthögskolan och sedan arbetade jag som journalist i tio år.

De som känner till branschen kan nu sluta sig till att, med de taskiga arbetsvillkor som gäller och svårigheten att få en fast tjänst, jag har varit på ett stort antal arbetsplatser genom åren.

Jag har ALDRIG stött på någon chef som har försökt censurera det jag skrivit, eller ens lagt sig i. Däremot får man ett utlägg varje morgon av typen ”gör en grej på det eller det”, men att det skulle förekomma manipulation av materialet från nåt slags inbillad ”ledning”, det låter som en riktigt härlig konspirationsteori.

Jag har också träffat ett antal journalister genom åren. Jag jobbade som skribent på gymnasiet, efter några år gick jag journalisthögskolan och sedan arbetade jag som journalist i tio år.

De som känner till branschen kan nu sluta sig till, att med de taskiga arbetsvillkor som gäller har jag varit på ett stort antal arbetsplatser genom åren.

Jag har ALDRIG stött på någon chef som har försökt censurera det jag skrivit, eller ens lagt sig i. Däremot får man ett utlägg varje morgon av typen ”gör en grej på det eller det”, men att det skulle förekomma manipulation av materialet från nåt slags inbillad ”ledning”, det låter som en riktigt härlig konspirationsteori.
Skulle inte du lämna diskussionen någonstans på sidan 2?

Nä, självklart finns ingen garanti att ”rätt” (enligt dig) beslut fattas. Däremot fattas ett demokratiskt rätt beslut för just den föreningen. Men du kanske föredrar nåt slags auktoritärt styrelseskick där en ”upplyst” despot bestämmer vad som är ”rätt”?
Nä, det gör jag inte. Att det (utan organisatoriska och praktiska hinder) troligtvis skulle bli bättre (fler lediga parkeringar, bättre bil för sällankörarna, lägre kostnader totalt för alla sällankörare, som ofrånkomligen har dyra mil, lägre utsläpp) är ingen anledning till att bli auktoritär. Upplysta despoter finns oftast bara i teorin.

Egentligen vet jag inte vad sådana här diskussioner ska leda till.. Sällan kommer man ju närmre varandra. Och i slutändan så är min uppfattning tämligen oberoende av ekonomisk data eller liknande mätvärden.

Jag förkovrar mig sällan i sådana detaljer och tycker politik överlag är ganska tråkigt.

Handen på hjärtat @DD88 , jag har själv inte läst orginalartikeln jag länkade ovan. Men jag känner till forskningen.

Däremot har jag relativt lätt för att visualisera hur det skulle kunna vara. Jag har rest en del och sett tillräckligt smarta lösningar för att veta att vårt samhälle har en stooor förbättringspotential. Och tur är väl det!

Jag ter mig inte till människor som har stenkoll på statliga utredningar och senaste OMX-index. Istället trivs jag bland folk som går sin egen väg, tänker nya banor och njuter av den frihet som enkla levnadssätt ofta erbjuder.
Att storstadsbilismen är oinspirerande och störande, det behöver jag inga grafer för att vara säker på. Det vet jag i hjärtat.

Att många människor fastnat i bilismen som om det vore det enda sättet att leva, det behöver jag inte heller fler belägg för att vara säker på. (Därmed inte sagt att någon av er läsare är just en av dem.)

Bilen är för många en del av identiteten och jag vill inte tvinga andra - det ligger inte i min natur. Däremot vore det kul om fler och fler vågade släppa dess centrala roll i vårt samhälle och föreställer sig en innerstad så levande som endast gågator och velocipeder kan göra den.

Cykeltransporter av ganska stora volymer finns redan, det glädjer mig.
PlingarePoseidon.jpeg

Även om bilen är lättkörd och varm, så finns det en frihet i att drivas fram av egen muskelkraft, svänga vart man vill och inte störa naturen man färdas igenom.

På happyride skriver nog de flesta under på det påståendet, men med rätt politiska beslut så kan denna insikt nå ännu fler människor.

Egentligen vet jag inte vad sådana här diskussioner ska leda till.. Sällan kommer man ju närmre varandra. Och i slutändan så är min uppfattning tämligen oberoende av ekonomisk data eller liknande mätvärden.

Jag förkovrar mig sällan i sådana detaljer och tycker politik överlag är ganska tråkigt.

Handen på hjärtat @DD88 , jag har själv inte läst orginalartikeln jag länkade ovan. Men jag känner till forskningen.

Däremot har jag relativt lätt för att visualisera hur det skulle kunna vara. Jag har rest en del och sett tillräckligt smarta lösningar för att veta att vårt samhälle har en stooor förbättringspotential. Och tur är väl det!

Jag ter mig inte till människor som har stenkoll på statliga utredningar och senaste OMX-index. Istället trivs jag bland folk som går sin egen väg, tänker nya banor och njuter av den frihet som enkla levnadssätt ofta erbjuder.
Att storstadsbilismen är oinspirerande och störande, det behöver jag inga grafer för att vara säker på. Det vet jag i hjärtat.

Att många människor fastnat i bilismen som om det vore det enda sättet att leva, det behöver jag inte heller fler belägg för att vara säker på. (Därmed inte sagt att någon av er läsare är just en av dem.)

Bilen är för många en del av identiteten och jag vill inte tvinga andra - det ligger inte i min natur. Däremot vore det kul om fler och fler vågade släppa dess centrala roll i vårt samhälle och föreställer sig en innerstad så levande som endast gågator och velocipeder kan göra den.

Cykeltransporter av ganska stora volymer finns redan, det glädjer mig.
Visa bilaga 592227

Även om bilen är lättkörd och varm, så finns det en frihet i att drivas fram av egen muskelkraft, svänga vart man vill och inte störa naturen man färdas igenom.

På happyride skriver nog de flesta under på det påståendet, men med rätt politiska beslut så kan denna insikt nå ännu fler människor.

Fint skrivet! Dessvärre tror jag att det krävs betydligt mer piska och mindre morot om vi ska kunna vända det här.

Puss på er alla!

Trist att du inte kunde ge en replik angående parkeringstalet. Samhället utvecklas konstant och infrastrukturen för pedaldrivna enheter växer enormt. Fortfarande så undrar jag varför man ska tvinga bort övriga alternativ.

Trist att du inte kunde ge en replik angående parkeringstalet. Samhället utvecklas konstant och infrastrukturen för pedaldrivna enheter växer enormt. Fortfarande så undrar jag varför man ska tvinga bort övriga alternativ.
Du får det på pm.

• Älska
Reactions: WFD
+1
Lite mer trängsel- och högre bränsleskatter borde göra susen.
Jag vet inte. Jag tror lite mer på en avreglering och utförsäljning av vägnätet och att höjda skatter inte är lösningen. Exempel från telenät, elnät, TV + massa annat visar att det här med marknadsekonomi faktiskt är ganska bra. Det är dags att ge marknaden en chans att lösa de här problemen ?

Vad får sådana åtgärder för konsekvenser för glesbygdsbefolkningen då?
Trängselskatter – inga konsekvenser alls då vi inte direkt har någon trängsel här.
Högre bränsleskatter – det blir kanske fler som efterfrågar kollektivtrafik? Och med en högre efterfrågan kanske även utbudet följer med. Man kan ju hoppas …

Trängselskatter – inga konsekvenser alls då vi inte direkt har någon trängsel här.
Högre bränsleskatter – det blir kanske fler som efterfrågar kollektivtrafik? Och med en högre efterfrågan kanske även utbudet följer med. Man kan ju hoppas …
Ja,kanske det...kollektivtrafiken här är ingen höjdare....jobbar man 7-16 och inte har annat behov av transport så funkar det,men annars blir det svårare.
Och en enkelbiljett kostar mellan 35-42 spänn....för 17km resa!

Men tror inte höjda bränsleskatter är patentlösningen,kan minska "nöjeskörningen",men den nödvändiga transporten bland folk måste ske ändå.
Och tror "nöjeskörningen" är ett minimum nu ändå i glesbygd med dom övriga ekonomiska utmaningarna som är nu,så kan bli tufft.
Men kommer få rejält med mothugg nu,garanterat av "storstadsfolk" som inte själva har problem med att skatten höjs....för dom blir ju inte lidande själva av det,bara andra människor,och dom bryr man sej ju inte om.?

Ja,kanske det...kollektivtrafiken här är ingen höjdare....jobbar man 7-16 och inte har annat behov av transport så funkar det,men annars blir det svårare.
Och en enkelbiljett kostar mellan 35-42 spänn....för 17km resa!

Men tror inte höjda bränsleskatter är patentlösningen kan minska "nöjeskörningen", men den nödvändiga transporten bland folk måste ske ändå.
Och tror "nöjeskörningen" är ett minimum nu ändå i glesbygd med dom övriga ekonomiska utmaningarna som är nu så kan bli tufft.
Men kommer få rejält med mothugg nu garanterat av "storstadsfolk" som inte själva har problem med att skatten höjs....för dom blir ju inte lidande själva av det bara andra människor och dom bryr man sej ju inte om.?
Jag är både storstadsbo och billös. Landsbygden har drabbats otroligt hårt av reduktionspliktens bieffekter och övriga bränsleskatter. Även om det i vissa områden är en extremt låg boendekostnad jämfört med storstäder, så blir det extremt tufft. Många tycker man ska åka buss. Behöver inte komma långt ut på landet för att det ska finnas 2-5 turer på mornarna och lika många på eftermiddagarna så folk kommer till och från jobbet.

Ni får glädja er åt livskvalitén då ni slipper 08:or med BMI +3 iklädda spandexbyxor som trampar på för glatta livet :)

Jag är både storstadsbo och billös. Landsbygden har drabbats otroligt hårt av reduktionspliktens bieffekter och övriga bränsleskatter. Även om det i vissa områden är en extremt låg boendekostnad jämfört med storstäder, så blir det extremt tufft. Många tycker man ska åka buss. Behöver inte komma långt ut på landet för att det ska finnas 2-5 turer på mornarna och lika många på eftermiddagarna så folk kommer till och från jobbet.

Ni får glädja er åt livskvalitén då ni slipper 08:or med BMI +3 iklädda spandexbyxor som trampar på för glatta livet :)
Frugan hade mer än gärna åkt buss,men då hon jobbar natt,så finns det ingen som passar dit och hem tyvärr.
Och själv har jag väldigt ojämna tider,vet aldrig riktigt när man ska sluta...och oftast ska det hämtas grejor under dagen.
Hade vi "kontorstider" hade jag gärna åkt buss,men idag ingen lösning tyvärr.
Och höjda skatter är surt,men för egen del bara gilla läget och tanka på som det görs idag....

Landsbygdens problem med kostnader för resor löser man inte med sänkta bränsleskatter och sänkt reduktionsplikt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp