Crue81
Medlem
Stora fjäderbytar tråden! (Regler i första inlägget)
Jag har dessa 2.Halloj!
Sitter på en Cane Creek VLT 2.0x600
skulle behöva 550lb som passar Cane Creek DB Inline Coil 190x51mm. Någon?Visa bilaga 486156
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har dessa 2.Halloj!
Sitter på en Cane Creek VLT 2.0x600
skulle behöva 550lb som passar Cane Creek DB Inline Coil 190x51mm. Någon?Visa bilaga 486156
Är de bara till inline, eller funkar de till cs också?Jag har dessa 2.
Det ska dom absolut göra. Har tyvärr sålt dom dock. Men har denna från rs om det kan va intressant?Är de bara till inline, eller funkar de till cs också?
Vet inte om denna passar 38mm diameter?har en 2.5/400 LS-fjäder till en dvo jade x. Behöver 350. Någon som har och vill byta? Sälja?
Jakob
Är det bara diametern man tittar på ? Är det inte längden med?Vet inte om denna passar 38mm diameter?
Jag kan vara intresserad av din 400, pm om du vill sälja den, har 450 tror jag.
![]()
Säljes: Lättviktsfjäder
Formula lättviktsfjäder 65-350, väger endast 269g! Innerdiameter 38 mm, längd 130 mm, slaglänhappyride.se
Slaglängden är central 2,5" ger ju max ca.63mm slag. Sen är det ju bra om totallängden också passar.
Det låter logiskt, en 600 ska ju "hålla emot" mer och mer material även på längden bör ju hålla emot mer.Jag har upplevt att längden på fjädern kan variera med fjädervikten. Så en 3" 350 fjäder kan vara kortare än en 3" 600 fjäder. Jag är inte 100% säker men den som labbar med fjädrarna kan ha detta i åtanke.
På FOX badkämpare (tänk RC4 och DHX) så kan man ofta använda en längre fjäder på en dämparkropp med kortare slag. Det går iallafall över en storlek, dvs från 2,8" stroke till 3" stroke. Det blir en onödigt stor och tung fjäder, och det blir väldigt lite kvar att jobba med förspänningsmuttern men det fungerar i nödfall.
Om man har flera hojar med olika dämpare och gillar att ha flera fjädrar liggandes så kan man då lagerhålla 3" fjädern och köra även på sin 2.8" dämpare. Man bör inte göra tvärtom, dvs ha en för kort fjäder på en längre dämpare. Det kan ge problem.
//K
Fjäderkonstanten mäts i lbs/in. Alltså hur många pounds som behövs per inch.Det låter logiskt, en 600 ska ju "hålla emot" mer och mer material även på längden bör ju hålla emot mer.
Men då blir väl vikten fel? Om det krävs 300 lbs för att komprimera en fjäder 3" så måste det ju krävas mindre att komprimera den 2,5"? Eller är det konstant hela vägen? Tar det 300 lbs att komprimera även 1"? Svårt det där...
Är lite ny inom ämnet. Men vad för fjäder är passande på en RS super deluxe coil om man väger ca 90kg?
www.tftuned.com
Tack!Spring Calculator - TF Tuned
Spring Calculator - TF Tuned are experts in mountain bike and bicycle suspension service and repair, including setting-up the for you and your bikewww.tftuned.com
| Shock Stroke | Wheel Travel |
Tack!
Men vad menas med
Står det på dämparen?
Shock Stroke Wheel Travel
Wheel travel?
Tack!
Men vad menas med
Står det på dämparen?
Shock Stroke Wheel Travel
Wheel travel?
Rockshox deluxe (och super Deluxe) är en såkallad metrisk dämpare vars mått mäts i mm, inte tum, så en (super) deluxe-dämparw har mått som exempelvis 230*65 där 230 står för avståndet mellan centrum av axeltapparna och 65 för slaglängden, i millimeter.
Olika tillverkare har olika sätt att mäta sina fjädrar, antingen hur mycket fjädern kan komprimeras, eller hur mycket dämparen som fjädern passar till komprimeras, vilket skulle bli en något mindre siffra för samma fjäder som i första sättet att räkna.
Fjädrar för olika dämpare har dessutom olika inre diameter, som exempel, Rockshox har, om jag minns rätt, 40 mm, medan Fox har, om jag minns rätt, 36 mm, så en RS-fjäder passar på en Fox-dämpare, fast den kan vobbla och bör monteras med en adapter, men en Fox-fjäder får inte plats på en RS-dämpare. Andra tillverkare kan ha andra mått.
Glasklart, eller hur ?