Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Låter bra! Vilken Chariot har ni? Har tittat på den Lite som verkar toppen på alla sätt, men jag förstår inte riktigt vad jag går miste om kontra dom betydligt dyrare varianterna?

Vi har cross, tror jag. Jag kommer inte jogga med den så sport med broms kändes överflödigt, och jag har inte ångrat mig. Vi har kört mycket cykelsemester och utflykter och då inbillar jag mig att det är skönt med fjädring, även om jag själv inte provat.

Vi hade en gamla Thule Chariot Cougar.

Enda skillnad jag kan ser mellan Lite och Cross är att Cross har en stor förvaringsfack bakom. Vi har använt den mycket. Specs säger inte justerbar fjädring på Lite, men den ser ut att vara samma som på Cross. Enda andra skillnad jag hittar är lutningsbar säte, som jag tror vi inte hade. Cross är dock hela 2 kg tyngre och mycket dyrare.

Jag upprepar mitt mantra om att promenadhjulen är kass annat än för jättekorta promenader eller möjligen inne i affärer och sånt när det är trångt. Löphjulet är bättre annars, rullar lättare och bättre och har egentingen inga anda nackdelar än att vagnen blir längre.

Borde ta tag i att sälja vår Thule Chariot CX2.. har både cykel- löp- och skidkit till den. Du får väl hålla utkik på köp och sälj :)

Kan också rekommendera en Chariot. Jag och min fru köpte en Chariot Cross 2-sits när vi fick vårat första barn, och extra platsen användes flitigt. Nu har vi två barn och var skönt att slippa krångla med att byta upp sig från en 1-sits. Enda nackdelen jag kan komma på med en tvåsits är att den är lite mindre smidig i små butiker/kaféer men barnvagn överlag är ju lite bökigt på sånna ställen.

Jag upprepar mitt mantra om att promenadhjulen är kass annat än för jättekorta promenader eller möjligen inne i affärer och sånt när det är trångt. Löphjulet är bättre annars, rullar lättare och bättre och har egentingen inga anda nackdelar än att vagnen blir längre.

Borde ta tag i att sälja vår Thule Chariot CX2.. har både cykel- löp- och skidkit till den. Du får väl hålla utkik på köp och sälj :)
Promenadhjulen är bra då de ej tar plats när man har den efter en cykel men vill kunna gå med vagnen när man kommer fram, typ in till centrum osv. Skulle också kört dubbelvagnen direkt efter att ha haft båda. Dock är den mycket bredare så inte helt smidig i affärer och liknande (Ica maxi går fint men byns tempo har för smala gångar)

Vi har ofta valt att använda löparhjulen även då, det finns hållare för armarna och går att spänna fast hjulet på facket bak (iaf på CX-modellerna). Men det beror väl på man ska, vi cyklade sällan till centrum med vagnen :)

Jag skulle gärna vilja ha på ett Thule-fäste på en MB31 MTB. Mailade Allebike och fick svaret att min axel är en sånhär: https://www.allebike-sports.com/svP...julaxlar/Hjulaxel_Bak_MB31_MTB_JR?id=H5585000 men hittar inte någon liknande hos Thule. Just att den är konisk verkar inte vara helt standard?

Vet någon om det går?

Började att fråga i MB31-tråden men blev tipsad att testa här också.

Tack på förhand!

Update: Förlåt! Jag rev ut axeln när jag kom hem och det ser ut som en helt vanlig axel. Dessutom står det på den vilken storlek det är.

Bilagor

• EM107648.JPG
    EM107648.JPG
    101.7 KB · Besök: 73
  • EM107649.JPG
    EM107649.JPG
    102.3 KB · Besök: 73
  • EM107650.JPG
    EM107650.JPG
    133.1 KB · Besök: 75
Senast ändrad:
En på lastcykeln, en på min Brompton, en på min frus vardagcykel och en att sätta på någon av våra crossar :)

Men jag ska försöka ta tag i att sälja vår CX2 med skidor och grejor och då kommer jag få skicka med en.

Hade en hitch över tills häromdagen när jag skruvade fast den i lastcykeln med en Roberts axle project :)
Verkligen orimligt dyrt allt som hänger ihop med det här!

Såg det, känns som en dålig punkt att satsa på en billig (och eventuellt sämre?) kopia bara.
Blir så dålig stämning med frugan om man kommer hem utan vagn och barn ?
Förvisso sant, men jag chansar på att jag antingen märker när/att vagnen lossnar eller att ingen märker att vagnen och barnet är borta.

..Jag tror inte man behöver vara så orolig, jag har kört med en kopia ett bra antal mil nu med ganska tung vagn och i diverse skumpig terräng. Men man får ju välja själv givetvis.

https://www.amazon.se/dp/B09M3M2BQS/ref=twister_B09PYHC9R4?_encoding=UTF8&th=1 är det den du tänker på? Jag skulle nog också våga använda den, det finns ju en till säkring från vagnen om det skiter sig ordentligt.

Men den är inte jättebillig och man får inte med någon längre QR så den funkar nog inte i alla lägen. Å andra sidan använder man inte alltid QR:en om man har annan typ av axel.. På Brompton har jag bara satt den innanför muttern och på Bulliten funkar original QR t.ex.

Blev blåst på blocket när jag köpte en begagnad Thule Chariot Cougar 1 med skidkit. Säljaren skickade med ett par random barnskidor som såklart inte passar armarna som man fäster skidorna på. Då det kostar en förmögenhet att köpa nya Thuleskidor tänkte jag ta och leta upp ett par fina barnskidor och montera på det istället.

Någon som skulle kunna bistå med en bild på skidor med armar med tumstock liggandes bredvid så att jag kan se hur långa Thules skidor är och mått på var infästningarna sitter på skidorna? Mått i text går såklart också bra!

Vad har ni för tips beträffande regnskydd vid förvaring utomhus? Behöver ett alternativ till Thule egna när vagnen ska stå utanför förskolan.

Har en Thule Chariot Cross (nånting).

Aha. Vårt har numer revor men jag har svårt att se att jag skulle orka släpa med mig något av tjockare material.
Har inte använt vårt på hur länge som helst. Kanske 2 år. Ser inte riktigt poängen. Den är tillräckligt tät med plasten på.

DB8A1122-EF47-4816-958B-C3ACE1CF11FA.jpeg

Efter att sökt igenom halva Tyskland efter en vagn så hittade jag äntligen en butik med en singletrailer med det större hjulet i slutet av januari och idag dök det upp ett stort paket!

Är ingen höjdare på uppackningsvideos men efter 17 minuter såg det ut såhär istället:

8E7092E0-A7CA-4F85-888A-771CE95938C8.jpeg

kommer ett test längre fram men först ska skidsäsongen ta slut..

Senast ändrad:
Jag skulle gärna vilja ha på ett Thule-fäste på en MB31 MTB. Mailade Allebike och fick svaret att min axel är en sånhär: https://www.allebike-sports.com/svP...julaxlar/Hjulaxel_Bak_MB31_MTB_JR?id=H5585000 men hittar inte någon liknande hos Thule. Just att den är konisk verkar inte vara helt standard?

Vet någon om det går?

Började att fråga i MB31-tråden men blev tipsad att testa här också.

Tack på förhand!

Update: Förlåt! Jag rev ut axeln när jag kom hem och det ser ut som en helt vanlig axel. Dessutom står det på den vilken storlek det är.
Sitter i samma sits och såg på dina bilder att jag har samma bakaxel som du. Lyckades du hitta vilken av Thules adaptrarna som passade? :)

Nu efter 10 år är vi utan Chariot, sålde dubbelvagnen i veckan. Prisvärt ägande med säkert 30% restvärde efter 10 år om man räknar på vad vi lade ut från start (under resan sålde vi cx1 och köpte cx2).

Har dock kvar Thule Coaster som är moddad för last, den behåller vi :-)

Har en limegrön Thule Chariot Cab som fått några mindre skador i tyget. Thule meddelar helt kort att några reparationslappar inte finns att få (eller köpa), de jobbar inte så. Tänker att tyget egentligen inte är superkritiskt så länge det är hyfsat liknande ljushet/kulör, limmar man lapp inifrån så syns ju inte mycket av lappen genom skadan. Har någon av er lagat framgångsrikt med annan textil och i så fall vilket klister?

Har en limegrön Thule Chariot Cab som fått några mindre skador i tyget. Thule meddelar helt kort att några reparationslappar inte finns att få (eller köpa), de jobbar inte så. Tänker att tyget egentligen inte är superkritiskt så länge det är hyfsat liknande ljushet/kulör, limmar man lapp inifrån så syns ju inte mycket av lappen genom skadan. Har någon av er lagat framgångsrikt med annan textil och i så fall vilket klister?
Genomskinlig Gorillatejp?

Väldigt tråkigt och märkligt svar :(
Hade förväntat mig bättre från Thule faktiskt.

Genomskinlig Gorillatejp?
Skulle jag använda om jag inte hade något annat, men vill hellre gå mot textillapp och textillim.
Väldigt tråkigt och märkligt svar :(
Hade förväntat mig bättre från Thule faktiskt.
Samma här, deras vagnar är ju ändå bland de dyraste på marknaden. Deras svar var att tyget beställs till fabriken per tillverkningsbatch och i övrigt inte går att få tag på.
Jag kan bara uppfatta det som att man tagit ett affärsbeslut att inte tillhandahålla lagningslappar utan istället sälja hela textilpaketet som reservdel. Litet trist imho eftersom just en lagningslapp rimligen är bland det enklaste och billigaste man kan hantera som reservdel.

Dom har ju trots allt reservdelar, det är nog mer än man kan hoppas på om man köper en billigare vagn. Men de verkar inte ha reservdelar så länge till gamla vagnar. Vi (eller hunden..) hade sönder styret till vår CX2 precis när vi tänkt sälja den, fanns inte längre hos Thule så ingen av de som såg ut att sälja det kunde leverera, i alla fall inte inom EU. Fick som tur var tag på ett från USA som dessutom var nedsatt till 50% så det blev billigare i slutänden trots moms, tull osv.

Lagningslappar får man ju med även riktigt snikbilliga outdoorgrejor som sovsäckar och tält, och det måste rimligen vara en rätt billig "reservdel" att ta fram, lagerhålla, sälja och distribuera jämfört med en hel massa andra komponenter. Men vad vet jag.

Skulle jag använda om jag inte hade något annat, men vill hellre gå mot textillapp och textillim.

Samma här, deras vagnar är ju ändå bland de dyraste på marknaden. Deras svar var att tyget beställs till fabriken per tillverkningsbatch och i övrigt inte går att få tag på.
Jag kan bara uppfatta det som att man tagit ett affärsbeslut att inte tillhandahålla lagningslappar utan istället sälja hela textilpaketet som reservdel. Litet trist imho eftersom just en lagningslapp rimligen är bland det enklaste och billigaste man kan hantera som reservdel.
Har testat genomskinlig gorillatejp. Fungerade ungefär ett år.
Funderar på att köpa en bit segelduk och se om det fungerar i symaskinen… kan vara för tjockt.

Tänker att det finns några i denna tråd som har en Thule-vagn. Och att ni, precis som jag, tänkte att det vore nice att ha en lastvagn man hade kunnat haka på vid behov.
Är det någon som hittat en lösning på detta? Något man kan köpa, eller kanske t.o.m någon som gjort något hemmabygge?
Thule säljer ju en lastvagn men den kostar ju lika mycket som barnvagnarna... ?‍♀️ vill ju bara ha en enkel släpvagn liksom.

Jag har skrivit det förut i den här tråden, men jag köpte en enkel Thulekärra, Thule Coaster, och byggde om till lastkärra. Sitsarna är i tyg och sitter skruvade genom öljetter i botten så jag har bara lossat dem och rullat ihop i taket med buntband runt + satt en träskiva i botten. Vagnen fyndade jag för under 2000 kr (vänners-vänner-rabatt på XXL).

Riktigt smidig och väderskyddad att köra saker i, öppning både fram och bak. Har den inte bara efter cykeln utan som bagagekärra när jag ska gå ner till båten eller att ha verktyg i om jag ska meka med bil/båt på parkeringen t.ex.

Superpraktiskt att ha en som använder samma fäste som vanliga Thulevagnarna. Fast nu är det enda kärran vi har kvar - drar den efter Bullitten ibland, känns som ett riktigt långtradarekipage,.

Tillbaka
Topp