Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Efter 3km på sopsaltad bana..
IMG_20221219_094016~2.jpg

Outentic-Hike-And-Bike-backpack_modular-Hike-a-Bike-enduro-mountain-bike-portaging-backpack-system_carry-a-bike.jpg

Vet ni om man får ta med sig en hoj på rygg under rusningstrafik på pendeln? Till våren ska jag pendla till en ort som ligger 40km hemifrån, alternativt 8km från närmaste pendeltågsstation och en tanke som slog mig är om det vore rimligt och bygga en liten singlespeed i storlek S/M (och kompensera med lång sadelstolpe) med 26" hjul och ett smallt styre för att eventuellt packa den på rygg och komma undan.

-Bromptonförslag undanbedes-
Nej det får du inte. Står klart och tydligt på SLs hemsida

Ett lager kläder mindre idag

Bra väglag hela vägen, utom bron mellan Lilla & Stora Essingen, men inget nytt där...
(jag tar vägbanan från Stora Essingen, men från Lilla till Stora vill jag inte ligga i vägen för bussen i uppförsbacken...)

Otroligt halt i Göteborg idag. Underkylt regn och cykelbanor som ser våta ut har egentligen en tjock isskorpa. Efter ett par kilometer kom jag till en liten backe där bakhjulet bara snurrade så jag fick gå av cykeln. Höll på att ramla omkull flera gånger när jag bara stod still på fötterna. Gick knappt att leda cykeln ner för backen igen. Fick försiktigt cykla hem igen. Första året jag pendlar i Göteborg så det kanske var det här folk varnade mig för! Har aldrig varit med om något liknande.

Otroligt halt i Göteborg idag. Underkylt regn och cykelbanor som ser våta ut har egentligen en tjock isskorpa. Efter ett par kilometer kom jag till en liten backe där bakhjulet bara snurrade så jag fick gå av cykeln. Höll på att ramla omkull flera gånger när jag bara stod still på fötterna. Gick knappt att leda cykeln ner för backen igen. Fick försiktigt cykla hem igen. Första året jag pendlar i Göteborg så det kanske var det här folk varnade mig för! Har aldrig varit med om något liknande.
Dubb?

Lämnade cykeln på jobbet och tog lokaltrafiken hem istället (Göteborg) är fortfarande för ung för att dö och dubbdäck har jag inte fått på än...
Var ute o körde i jobbet under eftermiddagen och såg en herre cykla omkull vid parkeringsgaraget vid olskroken, han reste sig fort så han verkade ha klarat sig. Såg sen en tant ramla på arslet uppe vid redbergsplatsen ett par minuter senare.

Varierande före. I början halvsmält vinterväg där hjulen bitvis skär ned och bitvis flyter fint uppepå. Sedan stora delar sopsaltat och halkfritt. På några luriga ställen var det istället en glasklar isskorpa. Skönt med dubb där. Inte alls lika stor cykelupplevelse som under förra veckans köldsmocka, men å andra sidan oändligt mycket bättre än att åka kommunalt som jag gjorde igår.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp