Blockettråden 2

Blockettråden 2
Grrrr... fan fan va trött jag blir på snodda cyklar! Hoppas på ett lyckligt slut... iaf för dessa.

Jag hittade min snodda via sociala medier etc, men hade verifierade annonser emot bankID som pekade på rätt person. Blev lite diskussion här hemma om hur man ska gå tillväga, om hur värt det är att leka polis själv...

Men sen var polisen snabba som tusan, känns lite som att personen inte var av "typisk pundarkaraktär" så Polisen kände att det fanns nåt att göra åt det...

Blockettråden 2
Vems e d här? E ganska säker på att jag känner igen den.
Är detta samma Klein? De brukar ju ha lurig lackning som skiftar färg. Spottat på Mariatorget 19:50
3F4ED65E-8827-4074-9F44-D5C91DAF4C22.jpeg

Blockettråden 2
gick förbi igen och kollade på detaljerna på cykeln. Samma stack, sadel, sadelstolpe som på annonsen. Så det är solklart den. Det är hänger ju som bekant en hel del skummisar vid Mariatorget och den är väl parkerad där av den anledningen.

Har ni lyckats lokalisera ägaren?

Bilagor

• 3C41EDC2-34A9-487A-BE22-38711B3D0B22.jpeg
    3C41EDC2-34A9-487A-BE22-38711B3D0B22.jpeg
    940.4 KB · Besök: 107
  • C265EFA8-3571-4409-BC54-760381ACA1CF.jpeg
    C265EFA8-3571-4409-BC54-760381ACA1CF.jpeg
    818.9 KB · Besök: 115
Blockettråden 2
Måste vara samma. Samma däck, vevar, korg, sadel, styrkombo osv osv. Färgen ser ju dock lite knepig ut, men det kanske är gatuljuset? Höljena ser lila eller rosa ut på senaste bilden, vilket de inte är på den andra.

Blockettråden 2
Helt klart samma,det där "Kustom" skrivet på toppröret har han som lackat den, en snubbe på Gålö, skrivit. Den modellen finns det bara en av.

Blockettråden 2
Hej! Det är min Klien! Jag har efterlyst den i fb gruppen fixed gear Stockholm och har även en polisanmälan. Kan du snälla pma mig var du såg den!
mvh,
Samuel
Cykeln var kvar på samma ställe. Jag satte mitt lås på den och ringde polisen, men de kopplade vidare mig till en telefonkö som jag stått i över en timma. Gick hem och lät cykeln vara kvar med mitt lås. Men annonsen verkar vara borta nu så den kanske är såld till någon annan, så jag måste kanske ta bort mitt lås. Kommer nog bli svårt att få tillbaka cykeln

Blockettråden 2
Cykeln var kvar på samma ställe. Jag satte mitt lås på den och ringde polisen, men de kopplade vidare mig till en telefonkö som jag stått i över en timma. Gick hem och lät cykeln vara kvar med mitt lås. Men annonsen verkar vara borta nu så den kanske är såld till någon annan, så jag måste kanske ta bort mitt lås. Kommer nog bli svårt att få tillbaka cykeln
Du får försöka kapa lås nr2 med något slags verktyg och låsa upp ditt lås med en vanlig nyckel.

Blockettråden 2
Sätt på så många/bra lås att insatsen inte motsvarar värdet och fortsätt med polisen, känns som att du måste vinna den här… ??

Blockettråden 2
Jag känner likadant. Hade jag hittat min stulna cykel på stan så hade jag inte låtit den stå kvar. Osäker på om det är rätt enligt lagen, men det är definitivt inget jag hade legat sömnlös över.
Exakt. Kanske svårt att råda andra, men jag hade inte haft ens ett uns tvekan i kroppen när jag vinkelslipade bort tjuvens lås.

Blockettråden 2
Trist när det ligger en polisstation 500m därifrån…

Blockettråden 2
Du kan ju inte rå för att någon felaktigt låst Din cykel. Klart du ska ta bort det felaktigt ditsatta låset. Eller kan man gå runt och sätta lås på random cyklar och sen hävda att det är min bara för att det är mitt lås?

Blockettråden 2

Även ifall det är någon som köpt cykeln så såldes den ju till ett solklart underpris av någon som inte hade en aning om vad det var för cykel.
Det lär vara rätt svårt att hävda att man helt saknade misstanke om att den var stulen, dvs borde det falla under häleri

Blockettråden 2
Tråkigt att man ska behöva göra allt jobb själv. Trots att man hittar annonsen när tjuven försöker sälja ens cykel, och sedan hittar cykeln, så kan ingen polis orka hasa sig dit från stationen ett kvarter bort.

Jag är ganska säker på att man enligt lag dessvärre inte får klippa upp låset själv, utan bör tillkalla polis som du gjorde. Men i och med saktfärdigheten så kanske du ändå ska dra fram en vinkelslip och sätta igång med låset. Kanske de då får för sig att köra dit och se vem som ställer till med ståhej. Se bara till att inte bli gripen för stölden av din egna cykel.?

Blockettråden 2
Som utgångspunkt får du inte lov att ta tillbaka din cykel. Skulle du klippa upp låset och återta cykeln riskerar du att åtalas för självtäkt, vilket är ett brott och resulterar i böter eller fängelse i högst sex månader (8 kap. 9 § brottsbalken).

?

Blockettråden 2

?
Jag skulle vara beredd att ta den risken. Troligtvis skulle nog ärendet läggas ner innan det gick så långt men i värsta fall får man stå i rätten och förklara det idiotiska i att cykeltjuvar går fria medan man blir åtalad för att man tar tillbaka det de stulit.

Blockettråden 2

?
Jovisst, börja med att kontakta polisen, men när man får svaret att de inte kommer att komma ut när cykeln stals första gången så lär de väl inte komma ut när man "stjäl" tillbaka den heller. Och som sagt så är väl inte chansen så stor att pundarna gör en anmälan för att man har stulit deras stulna cykel.

Blockettråden 2
Om man drar tillbaka stöldanmälan och meddelar polisen att man bara glömt bort att man låst den på en annan plats än vanligt och nyckeln till låset tappade man bort också?
Då öppnar man bara sitt egna lås på en avigt placerad egen hoj?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp