[OT] Köpa/lära sig tigsvetsa

Hej igen,
Kan någon med mera erfarenhet säga något klokt om följande maskiner:
IAF en här som föreslagit den tidigare
Ser ju ut att vara ett hyggligt nedsatt pris - om de inte kör med Cykelringens prissättningsmetod...
Plasmaskärare är ju säkert jättekul och användbart en gång om året eller så.
Vad förlorar man på en sån här, med TIG-slangpaket?
Skulle ju ge pengar över till flaska mm.
Eller borde jag titta i en helt annan riktning?
Tittade efter demo och beg hyresmaskiner för några veckor sen, men hittade inget vettigt.

Den lilla svetsen har inte hf start så du måste nudda arbetsstycket för att starta ljusbågen. Verkar vara en "upphottad" variant av scratch start, med fördelen att du slipper att elektroden fastnar eller fördärvas.

Den stora svetsen är den som jag har. Riktigt bra för priset. I och med att du kan köra den i AC läge så kan du svetsa i aluminium. Och fotpedal är ett stort plus, det gör rätt mycket för kontrollen man får över processen.

Men priset är ju rätt olika. Tänker du att du enbart ska svetsa stål, då är väl den billigare kanske vettigare egentligen. AC behöver du endast till t.ex alu, och det betalar man rätt mycket mer för.

Den lilla svetsen har inte hf start så du måste nudda arbetsstycket för att starta ljusbågen. Verkar vara en "upphottad" variant av scratch start, med fördelen att du slipper att elektroden fastnar eller fördärvas.

Den stora svetsen är den som jag har. Riktigt bra för priset. I och med att du kan köra den i AC läge så kan du svetsa i aluminium. Och fotpedal är ett stort plus, det gör rätt mycket för kontrollen man får över processen.

Men priset är ju rätt olika. Tänker du att du enbart ska svetsa stål, då är väl den billigare kanske vettigare egentligen. AC behöver du endast till t.ex alu, och det betalar man rätt mycket mer för.

Vill gärna köra Alu. Fuskat en del med lågtemperaturlod, men ”behöver” nåt bättre.
Hade kunnat tänka mig alu-MIG, men de verkar vara rejält dyrare.
Skulle det gå att konvertera en gammal verkstads-ESAB till alu? Ny slang etc.

Efter att ha knarkat Youtube kanalen this old Tony (på rek. från någon här förresten) några månader känns den där kontrollpanelen helt rimlig faktiskt. Det säger jag som bara har svetsat gasfri MIG med ett reglage, hög eller låg :).

Vill gärna köra Alu. Fuskat en del med lågtemperaturlod, men ”behöver” nåt bättre.
Hade kunnat tänka mig alu-MIG, men de verkar vara rejält dyrare.
Skulle det gå att konvertera en gammal verkstads-ESAB till alu? Ny slang etc.

Vill du köra alu med tigsvets är DC inte att tänka på, dvs den billiga svetsen du länkade till går bort. Det GÅR med DC, men det kräver helium som skyddsgas och är inte riktigt smidigt eller enkelt. AC är the way to go. Och då kostar det mer. Många av reglagen på Stamos svetsen kan man ignorera men det som ställer ac balansen är riktigt användbart när man svetsar alu.

Annars har du hyfsat lokalt på ANAB en AC/DC tigsvets för 5000, med fotpedal för 500 kr. Jag var nära på att köpa den innan det blev Stamos svetsen, anledningen till att jag köpte Stamos var för att ANAB hade slut på svetsarna. Men jag tycker den verkar rätt vettig, har alla funktioner som är absolut nödvändiga, och som sagt, fotpedal är ett stort plus. För blott 500 kr extra skulle jag säga att det är ett måste.

Annars har du hyfsat lokalt på ANAB en AC/DC tigsvets för 5000, med fotpedal för 500 kr. Jag var nära på att köpa den innan det blev Stamos svetsen, anledningen till att jag köpte Stamos var för att ANAB hade slut på svetsarna. Men jag tycker den verkar rätt vettig, har alla funktioner som är absolut nödvändiga, och som sagt, fotpedal är ett stort plus. För blott 500 kr extra skulle jag säga att det är ett måste.
Den skulle ju också frigöra en del pengar till annat.

Vad säger du om Stahlwerk-maskinerna?

Vilka stahlwerk maskiner tänker du på?

Kollar jag lite allmänt ser det ut att vara relativt billiga maskiner så det är väl inga prylar som yrkespersoner skulle välja. Men de gör nog jobbet för vanliga dödliga.

Vilka stahlwerk maskiner tänker du på?
http://www.stahlwerk.se/shop/VECTOR-WELDING-VW240-AC/DC-TIG-200-A.html Ser ju ut att vara ett hyggligt nedsatt pris - om de inte kör med Cykelringens prissättningsmetod...
http://www.stahlwerk.se/shop/VECTOR-AC/DC-TIG-OW250-med-Plasma.html
Plasmaskärare är ju säkert jättekul och användbart en gång om året eller så.

Om det är sant det där med Toshiba-elektronik så skulle man ju kunna tro att det kanske innebär bättre reservdelstillgång. Eller lurar jag bara mig själv då?

Du kan få köpa en billigt av mig annars ?
Ett fylleköp som inte föll så väl ut så att säga...

Bilagor

• 20210719_105117.jpg
    20210719_105117.jpg
    465.8 KB · Besök: 80
  • 20210719_105104.jpg
    20210719_105104.jpg
    637.9 KB · Besök: 70
  • 20210719_105108.jpg
    20210719_105108.jpg
    558.5 KB · Besök: 77
Om man inte redan är duktig, är det värt att krångla med alu? Det blir väl ändå inte 100 om man inte kan göra värmebehandling?

Sen är det kanske kul med tig i vilket fall.

Om man inte redan är duktig, är det värt att krångla med alu? Det blir väl ändå inte 100 om man inte kan göra värmebehandling?

Sen är det kanske kul med tig i vilket fall.
Cyklar är en liten del av mitt hobbymekande. Jag äger 10 bilar och lite andra fordon bla. Just nu skulle jag behöva svetsa en fördelare i aluminium. Men hoppas kunna lösa det med zinklödning.

Cyklar är en liten del av mitt hobbymekande. Jag äger 10 bilar och lite andra fordon bla. Just nu skulle jag behöva svetsa en fördelare i aluminium. Men hoppas kunna lösa det med zinklödning.
Testa Fontargen AF 408 istället, jag tycker att det är lättare att löda med än rent zink. Brukar bli bra! Har lagat en del gjutna gamla motordelar (till traktorer) med gott resultat. Noggran rengöring, extra fluss, rf-skrappinne (klippt eker) och mapgasbrännare!

Jag har tidigare TIG svetsat rätt mycket alu, men saknar numera utrustning för det hemma. Lödning fungerar gott.

För alu svetsning är den till väldigt stor hjälp. Jag har kört utan förr, men det är mycket svårare. För DC i rf så går det bra utan, men till alu är den värd väldigt mycket.

#åsikt
Det är till bra hjälp,men jag använder aldrig fotpedal,men o andra sidan har jag jobbat med svetsning ca 20 år nu ? så man är ju rätt van

Så nu är den här hemma. Vill gärna ha tips på elektrod och tillsats för att svetsa 1mm Docol 8? Ska man ha elektroder och tillsats som också är 1mm?

Det är till bra hjälp,men jag använder aldrig fotpedal,men o andra sidan har jag jobbat med svetsning ca 20 år nu ? så man är ju rätt van
Håller med,den är användbar,men fungerar bra utan.
Finns även med samma funktion i handtaget...en liten ratt som man ändrar strömstyrkan med.
Har en Esab Ac/Dc Tig hemma,använder aldrig fotpedalen...men vattenkylningen till handtaget är guld....krämar man på med 200A blir handtaget varmt!!

Håller med,den är användbar,men fungerar bra utan.
Finns även med samma funktion i handtaget...en liten ratt som man ändrar strömstyrkan med.
Har en Esab Ac/Dc Tig hemma,använder aldrig fotpedalen...men vattenkylningen till handtaget är guld....krämar man på med 200A blir handtaget varmt!!
Ja vattenkylning i handtaget är sjukt bra ??

Kan en dån här svets vara något att ha, eller är det bara skräp? Mig/Mag och pinne, Tig-paket som tillval. Har en Esab enfas-mig stående hemma men den är så stor o klumpig så den står bara ivägen, och en svets som klarar av alla format i samma låter allsidigt, men den ska ju fungera bra också till allt...

Tillbaka
Topp