[OT] Kaffetråden

[OT] Kaffetråden
Men de har efter vad jag läst en liten enkelkokare...så hur är det med mjölkskumning och såna? De hade de visst snålat in på den däringa trevägsventilen på ett tag har jag läst någon stans, så begagnade måste man veta vad man ska leta efter om man ska jaga. Jag tänkte i alla fall inte lägga flera många tusen på något som inte kan göra det jag vill....
Om du fortfarande är på jakt efter en maskin så är det här en bra maskin, fortfarande liten och nätt men med värmeväxlare: https://www.blocket.se/annons/sodermanland/espressomaskin_oscar_professional/94224661
Finns att läsa om på riktigtkaffe.se bland annat.

[OT] Kaffetråden
Provade en ny kvarn i morse. Espresson blev mycket lenare. Typ god faktiskt, jämfört med det jag gjort med fulkvarnen.
Skönt att veta att jag druckit nästan god espresso i 10 år pga snålhet.
Nu är den god ?
Sage doze control pro

Bilagor

• IMG_20210319_072101.jpg
    IMG_20210319_072101.jpg
    466.3 KB · Besök: 104
[OT] Kaffetråden
Tänkte faktiskt sälja min Gaggia Classic (v1) nu. Går det att sälja en tio år gammal Gaggia eller måste jag skaffa en liggcykel och pimpa den med en bryggare?

[OT] Kaffetråden
Som uppföljning till tidigare fråga:

Detta filter ska enligt uppgift väga 11 gram och kostar som en utelunch. Återkommer när jag testat.

79460_0_i.jpg

[OT] Kaffetråden
Värt att tänka på när det gäller filter, är att det väl bara är pappersfilter som reducerar de mättade fetterna i kaffet, vilket kan vara av vikt för somliga. Ni vet vilka ni är.

[OT] Kaffetråden
Jag gick för fler år sedan över från Gran Dia till
classic-eco-450g-arvid-nordquist.jpg

Jag har, trots senaste årets prishöjningar, inte ens funderat på att gå tillbaka.
Den serien av färdigmalt är faktiskt helt okej. Jag föredrar Reko framför Eco, Men köper av bägge till jobbet och aeropressen som står där. Blond finns hemma när jag bara vill ha en kopp snabbt eller när jag ska bjuda mjölkblandare på kaffe ?

[OT] Kaffetråden
Jag gick för fler år sedan över från Gran Dia till
classic-eco-450g-arvid-nordquist.jpg

Jag har, trots senaste årets prishöjningar, inte ens funderat på att gå tillbaka.

Har testat nu. Fin eftersmak, men hade gärna varit fylligare i smaken. Kan dock bero på mängden, testar lite fram och tillbaka, kanske når jag fram till Shangri-La någon dag.
Smakar t.o.m bra även när det kallnat en del i koppen. Ska bli spännande med den lite fylligare(?) REKO.

[OT] Kaffetråden
För er som vill ha ett gott koffeinfritt kaffe så kan jag rekommendera bönor från kafferäven.

[OT] Kaffetråden
det går säkert att göra gott kaffe med perkulator, men det är också den enda metoden (vad jag vet) där kaffet bränns innan det är färdigbryggt

Hade precis köpt en ny MM när den gamla gick sönder, råkade då av ren nyfikenhet plocka fram min gamla perkulator. Den nya MMn för 2K har blivit stående sen dess.
Maler själv, och med MM bör det bli bra, men tycker alltså att det blir lika gott med perkulatorn. Men fick testa rätt mycket med sort och malningsgrad.

Kanske inte testade tillräckligt med MM bryggaren med olika malningsgrad, för enligt logikens alla lagar så ska det ju bli bättre med bryggare, men men...

Tillbaka
Topp