[OT] Kaffetråden

[OT] Kaffetråden
"Varför köpa en maskin med spakar och rattar när man kan få samma resultat om och om igen med en
Nespresso"

Skojare 😉

" Nespresso, ja, jag lider när jag jag är bortbjuden på middag, de vill servera kaffe efter maten, de vet att jag är kaffeintresserad, de är stolta över sin nespressomaskin med de färglada podsen, och jag får sitta och ljuga för att slipa förstöra middagen, smaken av god mat, gott vin, med pissigt kaffe, utan att förolämpa värden. Död åt nespresso"

Har samma problem med min bra kompis. Serverar mig stolt ett "kopp" , när jag bara kommer in till hans kontor ( han vet att jag är kaffeälskare ) , och börjar berätta om nya "kapslar" ( som jag kallar skitet ) han har fått ( köpt ). Dricker och "beundrar" , men helst skulle jag spola direkt ner i vasken.
Själv "kör" jag 10 år gammal combo ( har tittat närmare och combon är 15 år gammal !!! ) , och INGEN för fan vågar jämföra nån jävla Nespresso med mitt kaffe !!!
P.S. Dricker ALDRIG pappersmugg kaffe , eller nån termosskit i bilen.
Kaffe för mig är det nåt extra under dagen. Sätta sig i nån liten , bra caffe , och tänka liten stund om nåt trevligt.
Jag behöver inte nåt hjärta på skummet ( om dricker med mjölk ) ETC. Mest älskar skittiga italienska caffeer i deras byar , UTAN barista-hipster med skägg och tatueringar ( men tyvärr äldre italienska damer som fixar min dubbel macchciato har ALLTID lite "mustasch" och svettiga armhålor :LOL: )
P.S. 2. Älskar gott TE också !!!
Visa bilaga 465099Visa bilaga 465100
Schysst maskin, ser att du också har ett e61 brygghuvud. Har den två kokare också?

jarek996

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Har den två kokare också?
Öppnade "karossen" själv inte så länge sen ( när lämnade på service ) men tyvärr kan inte svara på din fråga :oops:

"La Scala Butterfly är en kraftfull maskin med 2 liters kokare, värmeväxlare och den legendariska E61 bryggruppen. Maskinen är en riktig arbetshäst i köket och har en enastående prestanda."

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Öppnade "karossen" själv inte så länge sen ( när lämnade på service ) men tyvärr kan inte svara på din fråga :oops:

"La Scala Butterfly är en kraftfull maskin med 2 liters kokare, värmeväxlare och den legendariska E61 bryggruppen. Maskinen är en riktig arbetshäst i köket och har en enastående prestanda."

Värmeväxlare.

Maskinen har en kokare som ligger en bra bit över 100 grader, genom den går ett rör som vattnet till brygghuvudet passerar och därmed värms upp. Det är det som är anledningen till att du behöver spola ur lite vatten till det slutar att sprätta, innan du drar skottet. Det stillastående vattnet i värmeväxlaren är skitvarmt.

Stora fördelen med värmeväxlare är att du kan köra lite olika temperaturprofil genom att spola olika mycket innan skottet.

Själv har jag en Vibiemme Domobar med singelkokare, moddad med PID. Önskar jag hade värmeväxlare eller dubbelkokare men detta funkar rätt bra för mina behov så det får vara så.

jesperC

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
För egen del är det är det kapslar som gäller :) då min gamla maskin ser ut så här just nu.
PXL_20210117_175744748.jpg

Förhoppningsvis hjälper det med en ny pump.

//j

Senast ändrad:

jarek996

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Ärligt sagt , sista 5 veckor dricker jag morgonkaffe för att så brukar jag börja dagen.
Känner ( efter Covid ) bara sötma och sälta ( och jag känner det dubbelt så stark som vanligt ! ).
Nu kan jag t.o.m. njuta av NESPRESSO 😉

RN

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Spännande, jag har en kompis som är rätt kaffenörd som i stort sett slutat använda sin espressomaskin och kör nespresso istället. Kanske inte är "bättre" men "tillräckligt bra".

jesperC

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Ser ut som en Giotto, min pump la också av efter 10+ år. Finns många trådar på riktigtkaffe.se om du kör fast.
Jo, det är en Giotta från 2004 ungefär men pumpen är bara ett knappt år gammal så jag var mer orolig att det var problem med styrelektroniken. Dock så verkar pumpen paj när jag mäter på den så jag har beställt en ny (tur att de är billiga).

//j

salle

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Jo, det är en Giotta från 2004 ungefär men pumpen är bara ett knappt år gammal så jag var mer orolig att det var problem med styrelektroniken. Dock så verkar pumpen paj när jag mäter på den så jag har beställt en ny (tur att de är billiga).

//j
Min var från 2002, bytte elektronikbox en gång också när den slog ifrån kokaren lite random. Tydligen har vissa komponenter rätt tydliga dödsintervall. Blir ju rätt varmt under skalet.

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Spännande, jag har en kompis som är rätt kaffenörd som i stort sett slutat använda sin espressomaskin och kör nespresso istället. Kanske inte är "bättre" men "tillräckligt bra".
Då är han nog ingen röktig kaffenörd. :LOL:

Skämt åsido, det är ändå ett jädra meck med bra kaffe. Det går inte att komma runt. Det tar tid, det tar plats, det är grisigt, krångligt, (ibland) dyrt och man lyckas inte alltid. Men när man lyckas är det mycket bättre än alla kapslar i världen.

Han har väl helt enkelt konstaterat att han hellre dricker sämre kaffe och slipper fippla.

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Min var från 2002, bytte elektronikbox en gång också när den slog ifrån kokaren lite random. Tydligen har vissa komponenter rätt tydliga dödsintervall. Blir ju rätt varmt under skalet.
Det här är väl en av nackdelarna när man har värmeväxlare, det krävs elektronikbox, nivåsensor, relän etc.

Min maskin med singelkokare får man vackert vänta på när man ska ha ånga, men elektroniken i den består i oem utförande av en massa kablar mellan brytarna. En termostat för brygg och en för ånga. Det är väl allt egentligen.

Fast nu har jag iofs pid konverterat den så då har den även ett solidatate relä, en pid kontrollenhet, en tempsensor och några sladdar till, så nu har man introducerat lite kinesisk-ebaypryl-tillförlitlighet i det hela :ROFLMAO:

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Det här är väl en av nackdelarna när man har värmeväxlare, det krävs elektronikbox, nivåsensor, relän etc.

Min maskin med singelkokare får man vackert vänta på när man ska ha ånga, men elektroniken i den består i oem utförande av en massa kablar mellan brytarna. En termostat för brygg och en för ånga. Det är väl allt egentligen.

Fast nu har jag iofs pid konverterat den så då har den även ett solidatate relä, en pid kontrollenhet, en tempsensor och några sladdar till, så nu har man introducerat lite kinesisk-ebaypryl-tillförlitlighet i det hela :ROFLMAO:
Nice, värmen är din fiende, om jag mins rätt från är jag jobbade i militärindustrin med analyser av komponenter, så halverar man i princip livslängden för 10 grader högre temp. Det här är inte i extremskalan för vad komponenten tål, är du närmre dess övre gräns så blir det nog mer än halverat om du höjjer tempen 10 grader, utan att du går utanför komponentens temperaturspec.

Mange.

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Vilket härligt nörderi ni bjuder på. Gillar verkligen att läsa om det och era maskiner.
Jag brygger i en chemex eller aeropress och maler i en wilfa. Det funkar väldigt bra för mina smakerpch behov.
Det jag inte förstår med espresso är varför man använder robusta bönor som är ett "sämre" kaffe än arabica. Kanske har missat något, ni får gärna förklara 😊

ooms

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Vilket härligt nörderi ni bjuder på. Gillar verkligen att läsa om det och era maskiner.
Jag brygger i en chemex eller aeropress och maler i en wilfa. Det funkar väldigt bra för mina smakerpch behov.
Det jag inte förstår med espresso är varför man använder robusta bönor som är ett "sämre" kaffe än arabica. Kanske har missat något, ni får gärna förklara 😊
Alla prylar är så dyra så de måste spara in lite på bönorna 😂

grondahl

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Italienarna hittade väl på espresso för att få drickbart kaffe av robusta-bönor. Vissa människor tycker bäst om klassiska smaker, saker ska smaka som det alltid gjort. Men det finns ju massor av 100% arabica espresso nu.

Tycker att en klassisk blandning med robusta är rätt gott om man ska ha mjölk i. Men föredrar brygg etc före espresso.

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Robusta är inte sämre per se, lite billigare, men till "kicken" i espresson, svärtan, beskan och det, så när det är mer traditionell än new school espresso, så lägger man i lite. Med robusta i och mörkrost, så kan man få ut fin smak med mjölken, den skummade, mörk cholad och nougat toner mest. Men lite mörkostad arabica får man bara ut mer "mjölkcholad" toner. Så, annan smak helt enkelt. Prova lite olika grader, jag tycker sweetspoten ligger på 80/20 till 70/30, för blandningen som ska ge mörk choklad och nougat toner. Sen spelar ju såklart bönan, rostiningen et al. roll också.
Prova en påse ren robusta. Jag köpte ett kilo en gång, gjorde väl av med 200 gram, ihop med andra bönor som var för "klena".

jarek996

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Jag köpte ett kilo en gång, gjorde väl av med 200 gram, ihop med andra bönor som var för "klena".
Jag köpte en halv liter Spiritus ( 96% ) nån gång för att blanda och få ca 50% "dryck" , men tyvärr kom en kompis till mig och vi drack hela flaskan ospäd ..........
Vatten var för "klen" att blanda med .

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Robusta anses vara lite sämre, men det finns urkass arabica också. Men visst, robusta i sig är kanske ingen smaksensation. Robusta smakar lite brända däck, träigt, jordigt osv. Har du testat 100% robusta vet du vad jag menar, jesus alltså. Har roat mig med att rosta robusta och det är snudd på odrickbart som det är. Provat att rosta tre olika sorter från indien och afrika men det är över lag som att dricka en smocka. Men det är inte att förkasta för det, för det kompletterar arabica rätt bra. Finessen med robusta är tre saker som jag ser det.

1) Balansera upp kaffet. En riktig espresso ska inte smaka för mycket citron osv, vilket ibland är fallet med arabica. Lite går an men det får inte bli "full hipster". Det behövs ibland lite jävlar anamma i smaken, en gnutta bränt och lite kraft. Det kan robusta bidra med. Men man bör inte blanda i för mycket. Och ibland klarar arabicakaffe detta utan hjälp, skulle man blanda robusta med t.ex monsun malabar så blir det lite kaka på kaka.

2) Mer crema. Robusta är oöverträffat när det kommer till tjock och långvarig crema. Blanda i 10-20% robusta och utseendet och känslan blir en helt annan.

3) Koffeinhalten. Robusta innehåller ungefär dubbelt så nycket koffein som arabica. Dricker man 100% robusta får man en sjujävla start på dagen.

Sen är det så också att variationen i smak mellan arabica och arabica är sinnessjukt stor. Att säga "100% arabica" säger liksom ingenting. Var är det odlat? Vilken varietet? Hur har det processats? Har det lagrats? Osv. Det spänner från full hipster till full italiano till svenssonkaffe och pundarkaffe. Spannet är galet stort. Robusta spänner mellan brända däck och trä ungefär.

Äh, nu blev det kanske ett lite väl långt inlägg här... 😁

Joppe_k

Medlem
[OT] Kaffetråden
Finns det något koffeinfritt kaffe som smakar bra? Håller på och trappar ned lite med koffeinet.

Har tyvärr inte testat det koffeinfria själv men min granne säger att hon gillar det, så... Gringo har generellt sett väldigt bra och gott kaffe.

Sabai

Medlem
[OT] Kaffetråden
Blev inspirerad av bilder jag såg med handtag utan botten. Hade gammalt handtag liggande, och kapade av botten med slipmaskin.Blev kanske inte jätte-snyggt. Bara för att prova principen. Tyckte det funkade fint, rann centrerat och fint. Det blir till att köpa ett nytt som är snyggare.

20210123_182248.jpg

Hep

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
En fråga till experterna. Jag gillar lungo och om jag gör en själv låter jag bara mer vatten rinna igenom kaffet tills det blir lagom. Nu har jag förstått att är helt fel enligt något heligt regelverk och att jag istället borde gjort en vanlig espresso och sedan fyllt på med hett vatten från ångsnabeln. Varför? Är det ett ”riktigt” fel som gör att kaffet blir sämre, eller mer som att ha fel strumplängd på touren?

Earlslick

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
En fråga till experterna. Jag gillar lungo och om jag gör en själv låter jag bara mer vatten rinna igenom kaffet tills det blir lagom. Nu har jag förstått att är helt fel enligt något heligt regelverk och att jag istället borde gjort en vanlig espresso och sedan fyllt på med hett vatten från ångsnabeln. Varför? Är det ett ”riktigt” fel som gör att kaffet blir sämre, eller mer som att ha fel strumplängd på touren?
Sorry fick hjärnsläpp, kommentaren nedan ska vara baserat på americano och inte lungo.
Va, är inte strumplängd ett riktigt fel?
Anledningen till att du endast skall göra en shot är väl att du inte vill extrahera de smakerna som kommer efter.

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Alla definitioner jag sett av Lungo är ju som det du skriver. Häller man i vattnet efteråt är det väl en Americano? Men jag kan ju mycket väl ha missat det heliga regelverket..

Nu har jag inte druckit speciellt många "riktiga" Lungo, men däremot brukar ju espresso vara av rätt olika storlek.. Smakerna blir ju lite annorlunda med de två olika metoderna. Har du en maskin är det ju enkelt att testa vad som smakar bäst?

Hep

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Låter rimligt. Jag får testa mer kaffe, stoppa tidigare och fylla på med vatten och se om det blir annorlunda.
Alldeles nyss hittade jag att Illy säljer lungo e.s.e. Får testa dem också.

edit. Svarade alltså på det förrförra inlägget, fast det förra låter ju vettigt det med.

MtbIte

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Det stämmer , ofta gör man en espresso och sen efter det så "dilutar" man kaffet med Vatten efter efter smak , brukar själv köra cirka 50 ml åt gången tills jag får den smak och styrka jag gillar

Är det en skillnad på tekniken du gör ? Ja lite men inte någon stor skillnad , enda skillnad om man gör som du gör är att kaffet kanske inte smakar like mycket och blir lite beskare .

DanielS

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Det stämmer , ofta gör man en espresso och sen efter det så "dilutar" man kaffet med Vatten efter efter smak , brukar själv köra cirka 50 ml åt gången tills jag får den smak och styrka jag gillar

Är det en skillnad på tekniken du gör ? Ja lite men inte någon stor skillnad , enda skillnad om man gör som du gör är att kaffet kanske inte smakar like mycket och blir lite beskare .
Men det är väl fortfarande "Americano-teknik" du använder? Även om en americano ofta har ganska (för) mycket vatten. Jag trodde Lungo syftade på hur espresso-maskinen användes, vilket även internet verkar bekräfta..? T ex:

Edit: låter kanske lite besserwisser-aktigt det här, det är inte min mening, ämnet intresserar mig och jag är genuint intresserad av att få veta om jag missuppfattat något, helst med någon vettig källhänvisning då 🙂

Edit 2: om målet är en lite större och svagare espresso så tycker jag också att din teknik att tillsätta vatten efter ger en bättre smak så det är ingen kritik mot själva metoden.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Du ska helt enkelt bara dra ett längre skott, inte göra en americano.

Hep

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Så sammanfattningen är att jag i min lathet nog gjort rätt, även om jag inte funderat så mycket på packning och liknande. Illy-lungo-ese`arna kommer i veckan och då får jag veta om de funkar. Målet är att hitta en bra mix av bekvämlighet, hastighet och smak.

hungrig

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Om man har beställt Americano ute, och inte gillar det, så är det nog värt att prova en med mycket mindre vatten, i alla fall enligt mina smaklökar.

Nu dricker jag sällan kaffe ute, men jag dricker mest Americano. På kafé i Sverige så får man säga ifrån om man inte ska få en halvliter tevatten med en espresso i. Jag ser det mer som när man skvätter lite vatten i en whisky - öppnar upp smakerna och får den att räcka lite längre.

DanielS

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Nu dricker jag sällan kaffe ute, men jag dricker mest Americano. På kafé i Sverige så får man säga ifrån om man inte ska få en halvliter tevatten med en espresso i. Jag ser det mer som när man skvätter lite vatten i en whisky - öppnar upp smakerna och får den att räcka lite längre.
Håller med, tyvärr får vara över-pedagogisk och helst visa på en mugg hur långt dom får fylla på med vatten för att det inte ska bli för blaskigt.

glitch

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Ok kaffeorakel, bästa koffeinfria bryggkaffet som går att få tag på utan obskyr handel över 23 gränser?:)

Nu när man är gubbe så är kvällskaffe förenat med sömnlösa nätter och gevalias koffeinfria som var det enda jag hittade lolalt var väl så där.

hungrig

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Ok kaffeorakel, bästa koffeinfria bryggkaffet som går att få tag på utan obskyr handel över 23 gränser?:)

Nu när man är gubbe så är kvällskaffe förenat med sömnlösa nätter och gevalias koffeinfria som var det enda jag hittade lolalt var väl så där.
Kafferosteriet Koppar har koffeinfritt, både brygg och espresso. Lite färskare än det på hyllan i matbutiken :)

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Monsun malabar samt robusta från elfenbenskusten, rostat igår till "full city+". 80/20 blandning. Bra morgonkaffe. Längesen jag drack något med robusta i, hade nästan glömt hur tjock, fyllig, len och långvarig creman blir. Mmmmmm. Synd att jag saknar fotoskills bara...
IMG_20210208_071745665_HDR_1.jpg

Hogge

Medlem
[OT] Kaffetråden
Hej

Är det någon som har någon erfarenhet av Gaggia classic pro eller liknande apparat typ "sage Bambino" jag kan inte nått om detta men skulle vilja ha lite variation kör mest aeropress, vanligt kaffe i moccamastern samt nesspresso kapsar som jag är mkt trött på så den appasaten ska bytas ut. tänkte också köpa en bra kvarn vilket jag har förstått är nödvändigt :)

MtbIte

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Hej

Är det någon som har någon erfarenhet av Gaggia classic pro eller liknande apparat typ "sage Bambino" jag kan inte nått om detta men skulle vilja ha lite variation kör mest aeropress, vanligt kaffe i moccamastern samt nesspresso kapsar som jag är mkt trött på så den appasaten ska bytas ut. tänkte också köpa en bra kvarn vilket jag har förstått är nödvändigt :)
hade en gaggia classic pro v2 och en v3 och var väldigt nöjd med den och espresson den gjorde, den är väldigt lätt okså att använda och lätt och rengöra så skulle jag rekommendera den..... absolut. En till fördel är att den inte är svindyr heller.

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Har börjat köpa Råkaffe och rostar själv i en whirleypop och det blir riktigt gott, tuvärr så tar det lite tid (10 minuter) rostningstid så det är endast på helgerna man har tid.

Edit: kaffet ska efter rostning vila cirka 2 dagar innan man kan dricka det.
Ska och ska. Du kan utan vidare dricka det direkt men ibland blir det något bättre om man väntar lite. Skillnaden i smak är i min erfarenhet sällan särskilt stor, men mängden crema minskar ibland märkbart efter ett par dagar.. Själv dricker jag nästan alltid direkt, ibland till och med innan bönorna hunnit svalna helt, då jag oftast kommer på att jag behöver rosta mer när kaffet är slut och jag är sugen. 😁

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer