[OT] Kaffetråden

soddamarre

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Ett annat tips är att låta vattenkokaren står i cirka 40 sekunder så vattner hinner gå ner till cirka 80 grader då för varmt vatten lätt gör kaffet surt så testade det nästa gång
Tvärt om skulle jag säga. Är kaffet surt har du nog bryggt för kallt, sikta runt 92-95 grader eller strax efter att vattenkokaren har tystnat.

salle

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Alla kaffenördar har en vattenkokare med ställbar temperatur, kontrollmätt med termometer med tre decimaler som fått bäst i test i tyskt kaffetermometertest. Det är sen gammalt.

MtbIte

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Alla kaffenördar har en vattenkokare med ställbar temperatur, kontrollmätt med termometer med tre decimaler som fått bäst i test i tyskt kaffetermometertest. Det är sen gammalt.
Stämmer bra.... det måste man ha för att ens få kalla sig kaffenörd , nu skrev jag som jag gjorde då jag antar att alla kanske inte har en vattenkokare med inbyggd termometer :)

MtbIte

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Tvärt om skulle jag säga. Är kaffet surt har du nog bryggt för kallt, sikta runt 92-95 grader eller strax efter att vattenkokaren har tystnat.
Okey där ser man , nu använder jag bara chemex och aeropress men kollar man tex proffsen som tävlar i WAC så kör iallfall 90% av dom på en tempratur mellan 80-84 grader.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Måste bara berätta en annan sak som kan få de mest inbitna kaffeälskarna att trilla av stolen. Bara så jag har förvarnat nu.
Jo alltså, jag "uppfann" nytt snabbkaffe. Det hela utspelade sig innan jag köpte ovan Clever-mojäng och hade fått slut på snabbkaffe. Det var panik. Fick dricka te en hel dag, för att nästa dag försöka vara lite mer kreativ och hitta en lösning.

Hittade faktiskt en påse arabiskt kaffe. I början kokade jag på riktigt som man ska göra enligt konstens alla regler. Blev ju rätt bra. Men till slut började jag fuska och det slutade med att jag hällde upp pulvret direkt i muggen, slog på kokhett vatten, rörde om. På med lock och låt dra en stund. Sedan... Ta-Da!! Ett mycket trevligare snabbkaffe än vanligt snabbkaffe! 😀

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Måste bara berätta en annan sak som kan få de mest inbitna kaffeälskarna att trilla av stolen. Bara så jag har förvarnat nu.
Jo alltså, jag "uppfann" nytt snabbkaffe. Det hela utspelade sig innan jag köpte ovan Clever-mojäng och hade fått slut på snabbkaffe. Det var panik. Fick dricka te en hel dag, för att nästa dag försöka vara lite mer kreativ och hitta en lösning.

Hittade faktiskt en påse arabiskt kaffe. I början kokade jag på riktigt som man ska göra enligt konstens alla regler. Blev ju rätt bra. Men till slut började jag fuska och det slutade med att jag hällde upp pulvret direkt i muggen, slog på kokhett vatten, rörde om. På med lock och låt dra en stund. Sedan... Ta-Da!! Ett mycket trevligare snabbkaffe än vanligt snabbkaffe! 😀
Polskt kaffe har jag fått lära mig att det heter. Nån gång för sådär halvlänge sen

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Intar just nu en Clever Coffe! 😀

Fick den igår, väldigt bra faktiskt! Det blir lite annat än att hälla på en vanlig filterhållare. Ska bara få till rätt dosering/tid. Nu tog jag samma dos som jag brukar göra och det blir alldeles för starkt, mindre dos behövs. Köpte också en sådan doseringsautomat. Praktiskt, den matchar bra ihop 😀 två skopor kaffe och fyra minuter ska jag prova till lunchkaffet. Borde funka, för en mugg kaffe då alltså.
/edit: det var helt ok, kör på det nu ett tag!

Sedan i framtiden packar jag upp kvarnar och maskiner, nu känns det som jag överlever fram till dess :LOL:

Visa bilaga 453519Visa bilaga 453520
Jag provade guldfiltret i helgen, det gör jag inte om. I och med att du rör om kom det igenom ganska mycket skräp i muggen. Pappersfilter it is.

soddamarre

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Okey där ser man , nu använder jag bara chemex och aeropress men kollar man tex proffsen som tävlar i WAC så kör iallfall 90% av dom på en tempratur mellan 80-84 grader.
Jag var tvungen att googla på det för det lät galet, men så verkar det. De verkar ha nyktrat till förra året för då körde prispallen 92, 94 resp. 88 grader. Nu ska jag sticka ut i köket och prova aeropress på 80 gradigt vatten! :coffee:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Polskt kaffe har jag fått lära mig att det heter. Nån gång för sådär halvlänge sen
Haha, ja det känns lite polskt faktiskt :LOL:
En grej kunde ju vara en arabkaffe-maskin, en kollega beställde en sådan. En liten pryl, för en/två koppar.

Jag provade guldfiltret i helgen, det gör jag inte om. I och med att du rör om kom det igenom ganska mycket skräp i muggen. Pappersfilter it is.
Ok, ja jag hittar inte ens mitt metallfilter. Det är i någon flyttkartong. Kör pappersfilter nu. Har landat i två mått och 4 minuter för en mugg kaffe. Det blir riktigt bra. Som recensioner jag läst är det ett lätt och bra sätt att få ett konsekvent bra kaffe. Det blir lagom starkt och väldigt lent liksom, pga filter.
Annars hade man ju lika gärna kunna köra presskaffe, det är också ganska enkelt men tror jag föredrar detta.

Hur man än gör, så blir ju allt bättre än snabbkaffe 👍
Ja. Snabbkaffe är fruktansvärt. Dricker bara cykelsemester, då är det rätt gott när man cyklat i flera timmar och får ett brake med kaffe. Mmm. Men aldrig hemma.

Den här maskinen samt kvarn kommer på plats inom ett år förhoppningsvis! Då blir det andra bullar. Tycker det är ganska snabbt och smidigt det med faktiskt. Har kommit på min egen fulmetod där med.

_1040131-Edit.jpg

MtbIte

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Jag var tvungen att googla på det för det lät galet, men så verkar det. De verkar ha nyktrat till förra året för då körde prispallen 92, 94 resp. 88 grader. Nu ska jag sticka ut i köket och prova aeropress på 80 gradigt vatten! :coffee:
heheh det gör du rätt i , återkomm om du kände någon skillnad :)

hungrig

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Ja. Snabbkaffe är fruktansvärt. Dricker bara cykelsemester, då är det rätt gott när man cyklat i flera timmar och får ett brake med kaffe. Mmm. Men aldrig hemma.

Den här maskinen samt kvarn kommer på plats inom ett år förhoppningsvis! Då blir det andra bullar. Tycker det är ganska snabbt och smidigt det med faktiskt. Har kommit på min egen fulmetod där med.
Alternativet är ju kokkaffe, lika lätt som att koka upp kaffevatten, om man ändå har kök med sig. Lite mer slabb med disk, förstås.

Blir nyfiken, vad har du för fulmetod till espressomaskinen?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Alternativet är ju kokkaffe, lika lätt som att koka upp kaffevatten, om man ändå har kök med sig. Lite mer slabb med disk, förstås.
Ja det är ganska gott också. De jag brukar campa med kör alltid kokkaffe. Inte dumt. Själv har jag inte fastnat för det riktigt av praktiska anledningar.
(behöver ett rent kärl, sedan behöver man massa extra vatten för att skölja ur det efteråt)

Blir nyfiken, vad har du för fulmetod till espressomaskinen?
Inte så märkvärdigt egentligen. Men jag brukar slå på maskinen strax innan jag ska ha kaffe, den värms ju upp rätt fort, GC'n. En stor fördel enligt mig. Sedan sätter man dit filterhållaren utan filtret och spolar igenom med lite varmvatten bara. Då blir allt lite snabbare uppvärmt. Sedan har jag gjort en tratt till kvarnen som gör att jag kan mala direkt ner i filtret. Så sparar man ett moment där samt mindre disk. Så vips, har man en kaffe!
10 sekunder malning. 20 sek extraktion, typ. Så det tara bara nån minut från att man slagit på maskinen tills man fått sig en kaffe! Smidigt.

hungrig

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Ungefär som jag då, förutom att jag får lite för mycket spill när jag maler direkt ner i filtret med min Vario Home. Maskinen får värma upp medan jag fixar resten av frukosten, spolar lite extra genomfilter/handtag som sitter i under uppvärmning.

Testade med tratt vid något tillfälle, men tyckte inte att det hjälpte. Kvarnen har ju inbyggd hållare med tratt också, men dem spiller som sagt en del.

salle

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Ungefär som jag då, förutom att jag får lite för mycket spill när jag maler direkt ner i filtret med min Vario Home. Maskinen får värma upp medan jag fixar resten av frukosten, spolar lite extra genomfilter/handtag som sitter i under uppvärmning.

Testade med tratt vid något tillfälle, men tyckte inte att det hjälpte. Kvarnen har ju inbyggd hållare med tratt också, men dem spiller som sagt en del.
Finns ju rätt fina hack för att få just Variokvarnen att spilla mindre. Google är din vän. Jag körde med ett litet metallfilter i min Rocky-kvarn för att få mindre statisk elektricitet. Annars är ju teskedstricket ett lagom enkelt och nördigt sätt:

hungrig

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Jag har sett tips om vatten, men inte specifikt att röra runt med en sked. Hade mycket problem med statisk elektricitet i min gamla kvarn, och testade ett par droppar vatten i bönorna, utan att märka någon större skillnad. Vill minnas att jag fick ordning på det till slut med lite lustiga plåtbitar.

Med Varion känns det inte som att det är statisk elektricitet som är det stora problemet, men det var länge sedan jag testade att mala rakt ner i filtret. Min version har en hållare med inbyggd tratt, så jag har för mig att den kanske bara spillde framåt? Jag får experimentera lite med det igen.

Jag har varit lite skeptisk till att köra ner vatten i en kvarn som ändå kostade några kronor, men jag kanske nojar mig i onödan. Malskivorna är väl kanske rostskyddade av kaffeoljor ändå. Hur som helst, detta kanske är något att börja laborera med igen.

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Med min orphan espresso pharos blir det noll statisk elektricitet, men du får veva själv, men den är grym.
Tror du måste upp mot något stort som inredningsdetalj, med nästan 1 hk, och 25k innan det kan matcha.

[OT] Kaffetråden
Och när du väl fått lite koll på det, så behöver det ju inte vara en hobby man lägger en massa tid på. För mig var det mycket laborerande i början, men nu kör jag i stort sett samma bönor hela tiden och behöver sällan justera något, utan jag trycker ut min dubbel på morgonen och ser glad ut.
Hoppas på detta.
DSC_0181.JPG

Nu står kvarnen på plats. Malningsgrad 10, 15g kaffe och lite halvhård tampning gav 42ml på 26sek. Andra skottet, blev det bästa kaffet jag druckit hittills från den här maskinen. På en nivå som jag absolut är nöjd med, även om jag säkert kommer tweeka lite till. Kvarn gör hela skillnaden. Absolut för grovt malet tidigare!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Stiligt!! Shit vad likt det var mitt förra hem, trodde det var hos mig, skumkanna samma, ångröret samma, hyllan samma, men kvarnen är olika så det var ju tur du inte fick tag på några av mina gamla foton :)

Jomenvisst! Pålitigt maskin det där. Min har gått bra länge och den rullar på än. Skulle det mot förmodan faila så finns det reservdelar att köpas överallt och den är lättservad (jag bytte pump för skojs skull)

Källis

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
🤭 Ville mest "provocera" lite för att se lite reaktioner 😉

Nej jag säljer inte Nespresso, är bara en vanlig enkel människa som gillar gott kaffe i sin enkelhet.

grondahl

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Finns ju rätt fina hack för att få just Variokvarnen att spilla mindre. Google är din vän. Jag körde med ett litet metallfilter i min Rocky-kvarn för att få mindre statisk elektricitet. Annars är ju teskedstricket ett lagom enkelt och nördigt sätt:
Har kört med teskedstricket sen detta inlägg. Fantastiskt bra. Kör wilfa och har alltid stört mig att det blev så statiskt kaffe, nu är det inget problem längre.

LarsM

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Skall byta malkägla (och malskiva) på en Solis Scala 166. Hur får jag loss gamla käglan?
Jag kan ta mig i i maskinen så långt att jag får bort malskivan och ringen för att ställa in finhet, och jag ser en mutter rakt under käglan, men vet ibnte hur mycket som lossnar samtidigt.
Någon som gjort det här jobbet tidigare?

salle

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Vad har corona gjort för er, inte mot er? Kaffehantverket har ju toppats, jag drar 2-3 dubblar varje dag, 7 dar i veckan, Uppåt 20 stycken, mot 4 typ, under en vanlig jobbvecka.

Så, att få i och fördela kaffet i filterkorgen, tampandet, allt är på bättre nivå än någonsin. Jag drar bättre skott än någonsin förr. Jag har ökat min förståelse av vad som är viktigt.

jag kan meddela att till min Dalla Corte Mini så tar en vanlig dubbelkorg exakt 18.37 gram, tar man mer så blir extraktionen dålig, med channeling och annat mög. Så, för min maskin ska korgen inte packas för högt, det går att ladda på 1.5 gram till ungefär, och det fortfarande går att få på handtaget på maskinen, men det blir grymt svårt att få till en bra extraktion. Med ett öppet handtag, utan pip, så ser du vad som händer. Jag drar aldrig skott med ett stängt handtag med pip.
Nu är min maskin inte en e61a så det lär väl bara vara applicerbart på dalla corten, och den är inte så vanlig.

Så, hail corona, i context av den här tråden då.

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Sen det här med kvarn, det är viktigare än man tror. Jag har haft tid att för skojs skull jämföra min lilla hario kvarn, den med glasskål, moddad så den är lagrad på två ställen, ovanför och under malverket med finkaffe i aeropress, och brygg/dripp, och det är löjeväckande stor skillnad jämfört med min orphan espresso pharos. Det är så att du inte ens vill dricka kaffet ur harion, när du jämfört.

Nespresso, ja, jag lider när jag jag är bortbjuden på middag, de vill servera kaffe efter maten, de vet att jag är kaffeintresserad, de är stolta över sin nespressomaskin med de färglada podsen, och jag får sitta och ljuga för att slipa förstöra middagen, smaken av god mat, gott vin, med pissigt kaffe, utan att förolämpa värden. Död åt nespresso.

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Nespresso, ja, jag lider när jag jag är bortbjuden på middag, de vill servera kaffe efter maten, de vet att jag är kaffeintresserad, de är stolta över sin nespressomaskin med de färglada podsen, och jag får sitta och ljuga för att slipa förstöra middagen, smaken av god mat, gott vin, med pissigt kaffe, utan att förolämpa värden. Död åt nespresso.
Haha ja så sant! Eller, drickbart är det ju, och hyfsat ok. Men inte bättre än så. Skulle jag konsekvent dra sådana skott med min utrustning skulle jag bli deprimerad. Men nespresso är i alla fall bättre än en riktigt dålig espresso. Det är liksom jämn "meh"-nivå på det hela.

De ska också alltid ha nån specialsort som ska vara extra tjusig, och så säger de typ "du som gillar kaffe, här har jag något för dig ...." Och sen väntar de på en reaktion. Mm...

Som kaffeälskare med bra maskin, fet kvarn och egenrostat kaffe så blir det lite som när någon vill visa upp sin häftiga cykel... .från biltema.

jarek996

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
"Varför köpa en maskin med spakar och rattar när man kan få samma resultat om och om igen med en
Nespresso"

Skojare 😉

" Nespresso, ja, jag lider när jag jag är bortbjuden på middag, de vill servera kaffe efter maten, de vet att jag är kaffeintresserad, de är stolta över sin nespressomaskin med de färglada podsen, och jag får sitta och ljuga för att slipa förstöra middagen, smaken av god mat, gott vin, med pissigt kaffe, utan att förolämpa värden. Död åt nespresso"

Har samma problem med min bra kompis. Serverar mig stolt ett "kopp" , när jag bara kommer in till hans kontor ( han vet att jag är kaffeälskare ) , och börjar berätta om nya "kapslar" ( som jag kallar skitet ) han har fått ( köpt ). Dricker och "beundrar" , men helst skulle jag spola direkt ner i vasken.
Själv "kör" jag 10 år gammal combo ( har tittat närmare och combon är 15 år gammal !!! ) , och INGEN för fan vågar jämföra nån jävla Nespresso med mitt kaffe !!!
P.S. Dricker ALDRIG pappersmugg kaffe , eller nån termosskit i bilen.
Kaffe för mig är det nåt extra under dagen. Sätta sig i nån liten , bra caffe , och tänka liten stund om nåt trevligt.
Jag behöver inte nåt hjärta på skummet ( om dricker med mjölk ) ETC. Mest älskar skittiga italienska caffeer i deras byar , UTAN barista-hipster med skägg och tatueringar ( men tyvärr äldre italienska damer som fixar min dubbel macchciato har ALLTID lite "mustasch" och svettiga armhålor :LOL: )
P.S. 2. Älskar gott TE också !!!
IMG_3672.JPG
IMG_3673.JPG

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer