[OT] Kaffetråden

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Är det någon som har någon erfarenhet av Gaggia classic pro eller liknande apparat typ "sage Bambino" jag kan inte nått om detta men skulle vilja ha lite variation kör mest aeropress, vanligt kaffe i moccamastern samt nesspresso kapsar som jag är mkt trött på så den appasaten ska bytas ut. tänkte också köpa en bra kvarn vilket jag har förstått är nödvändigt :)
Jag har en Gaggia Classic, den riktigt klassiska med riktiga knappar. Fantastisk maskin. Det är kaffemaskinernas Volvo. Den blir snabbt varm vilket jag tycker är en fördel.
En bra kvarn är också viktigt, lägg typ samma pengar på en schysst kvarn så har du ett bra kit.

MtbIte

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Ska och ska. Du kan utan vidare dricka det direkt men ibland blir det något bättre om man väntar lite. Skillnaden i smak är i min erfarenhet sällan särskilt stor, men mängden crema minskar ibland märkbart efter ett par dagar.. Själv dricker jag nästan alltid direkt, ibland till och med innan bönorna hunnit svalna helt, då jag oftast kommer på att jag behöver rosta mer när kaffet är slut och jag är sugen. 😁
Jo jag har läst att man kan dricka det direkt men att det innehåller en hel del koldioxid som släpper om man låter kaffet vila så maler man direkt bubblar det en hel del när man bloomar 😀, jo jag brukar också ha svårt att låta kaffet vila .... abstinensen för kaffe blir för stor ibland så då åker det ner direkt i kvarnen hehe 😀

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Jag har en Gaggia Classic, den riktigt klassiska med riktiga knappar. Fantastisk maskin. Det är kaffemaskinernas Volvo. Den blir snabbt varm vilket jag tycker är en fördel.
En bra kvarn är också viktigt, lägg typ samma pengar på en schysst kvarn så har du ett bra kit.
@Hogge just det, kanske skulle tillägga att det är ganska liten kokare så om du ska skumma mycket är det nog inte rätt val.

salle

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Tack för infon :) men den borde väl klara skumma till 2koppar? "Man kanske skulle kolla vidare" annars e jag nära att slå till på en Gaggia under dagen.. får fundera under intaget av min aeropress kaffe
Två koppar är ju inget problem att skumma mjölk till men fler än så brukar bli jobbigt då det inte byggs upp så mkt ånga i den lilla kokaren. Jag skulle iofs hellre köpa en begagnad Silvia ist för en Gaggia men de är ju rätt lika även om jag uppfattar Silvian som lite mer gedigen.

j12d342

Medlem
[OT] Kaffetråden
Söndag betyder kyrka och städning av kaffemaskin :rolleyes: , men kan jag köpa något annat medel än Sage,s egna?

Tabletter för att ta bort gammalt kaffemög
Vattenfilter, ska det bytas? Jag har kommunalt ffs?
Kalk, va behövs det avkalkas?

Kan man istället handla på Amazon?
Tex tabletterna
Avkalkning

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Söndag betyder kyrka och städning av kaffemaskin :rolleyes: , men kan jag köpa något annat medel än Sage,s egna?

Tex tabletterna
Avkalkning
Äsch inte behövs allt det där. Avkalka den med vinsyra någon gång ibland, beroende på hur hårt vatten du har. Ta ibland av spridarfiltret och borsta av bakom. Bör räcka så..

GustafH

Medlem
[OT] Kaffetråden

Tex tabletterna
Avkalkning
Jag har den Melitta-rengöringen, köpte den på Elgiganten i somras för typ samma pris. Sen köpte jag en V60 och har inte använt kaffebryggaren sen dess.

EDIT: Men alltså rengöringen funkar bra.

Eric W

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Lite av en long shot, men min älskade kaffekvarn gav upp häromdagen. En Monteriva.
Är det någon som har tips om ställe som kan ta sig an en översyn i GBG-området?

salle

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Använd citronsyra till avkalkning, finns ju hos din LFS. 3-4 teskeder i 1 liter vatten. Använd inte ättika, speciellt inte om det är en aluminium någonstans i maskinen du ska avkalka.
Vattenfilter kostar ju inte många tio, men går att regenerera i saltvatten också! De är ju universella så vilket som funkar, eller släng i en påse. https://www.kaffecompagniet.se/baristatillbehor/maskinvard-rengoring
Köp en burk coffee clean till portafilter och filterkorgarna samt för att backflusha med om du har en maskin med backventil. Jag har haft min burk i +10 år, den tar liksom aldrig slut :)

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Använd citronsyra till avkalkning, finns ju hos din LFS. 3-4 teskeder i 1 liter vatten. Använd inte ättika, speciellt inte
Citronsyra sägs inte vara bra till alu heller, utan där rekommenderas vinsyra. Kemin bakom detta har jag ingen aning om, detta är bara vad jag läst mig till. Däremot har jag avkalkat alu kokare med citronsyra i mina dagar och den imploderade inte.

MtbIte

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
När jag hade en mockamaster för många år sedan så gjorde jag en blandning på ättika och vinsyra och det fungerade väldigt bra för avkalkning.

salle

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Citronsyra sägs inte vara bra till alu heller, utan där rekommenderas vinsyra. Kemin bakom detta har jag ingen aning om, detta är bara vad jag läst mig till. Däremot har jag avkalkat alu kokare med citronsyra i mina dagar och den imploderade inte.
Aha, jag tänkte nog mest på att ättika är svårt att få bort smaken på och hade för mig att det var mer frätande på alu än citronsyra.

johfo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Citronsyra i kombination med NaCl (vanligt salt alltså) ska visst inhibera korrosion av aluminium har jag läst.
Är verkligen någon av dessa tämligen svaga organiska syror som diskuteras något hot mot dessa maskiner vid den korta exponeringstid en avkalkning innebär?
Ättiksyra skulle jag i det längsta dock undvika då den är så flyktig så stanken blir outhärdlig när man börjar värma den.
Citronsyra och vinsyra däremot kan väl knappast fördärva en maskin vid avkalkning ett fåtal gånger om året?
Men de dyra specialpåsarna med tillverkarens originalavkalkning som innehåller sann magi är säkert bättre. Precis som Shimanos originalbromsolja som är det enda som inte får shimanobromsar att explodera. Ironiflaggan i topp.
Vissa avkalkningsmedel (Philips t ex) verkar innehålla en blandning av citronsyra och mjölksyra.
Starka baser är ju däremot förödande för aluminium. Det är det man använder för att ta bort all oxid innan anodisering (eloxering).
Saltsyra (HCl) tycker däremot inte aluminium om alls. Kloridjoner (Cl-, inte att förväxla med "klor" (Cl2) som används för klorering av dricksvatten) är riktigt aggressivt mot metaller. Det "äter" sig igenom och det bildas små porer.

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Är verkligen någon av dessa tämligen svaga organiska syror som diskuteras något hot mot dessa maskiner vid den korta exponeringstid en avkalkning innebär?
Nej sannolikt är det inget större bekymmer. Har själv kört med "fel" grejer flera ggr utan problem... Kör även med motorolja i gaffeln och hydraulolja i shimanobromsarna utan problem. (y)

Men de dyra specialpåsarna med tillverkarens originalavkalkning som innehåller sann magi är säkert bättre.
Mina specialpåsar med mystiskt pulver innehåller i alla fall vinsyra.

johfo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Nej sannolikt är det inget större bekymmer. Har själv kört med "fel" grejer flera ggr utan problem... Kör även med motorolja i gaffeln och hydraulolja i shimanobromsarna utan problem. (y)

Mina specialpåsar med mystiskt pulver innehåller i alla fall vinsyra.
Kul tråd det här... men fan, nu börjar jag bli rädd att jag snart ger mig på en ny prylsport. Kör nu moccamaster för bulk och laddar med malet från en dålig boschkvarn som maler med en bred storleksdistribution... och en nespresso 🤫 när jag vill ha något starkare. Ok, men inte wow.
De små poddarna försvinner dock i rasande fart, så mer kräsen är jag visst inte än. Men de är ju förhållandevis dyra.
Tittade först på helautomatiska maskiner och var inne på en DeLongi för dryga tre tusen. De har ju fått förbluffande bra recensioner. Men det är ju definitivt ingen sport...
Efter att ha läst här började jag surfa mer "riktiga" maskiner... och ju mer man läser desto dyrare maskiner kommer upp. Fan er 😂

johfo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Köp en begagnad maskin med e61 grupp
och vilka har det?
Om man ibland vill göra 2-4 såna däringa lattevarianter av större modell, hur mycket maskin måste man ha då?
Jag har läst varningar om för små kokare, dubbla kokare och värmeväxlare och PID-system och ju mer jag läser desto dyrare....suck.

Har alla "riktiga" som inte har direktanslutning för färskvatten (det kommer jag inte kunna fixa utan att bygga om hela köket) en vattentank som fylls ovanifrån så man inte kan ha den under ett överskåp? Det är enda platen jag har...

johfo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
kompletterande fråga:
Läste om bl a Rancilio Silva... den har visst "bara" en kokare, ingen värmeväxlare och kokaren är visst bara 0.3l. Inte heller E61 om jag fattat rätt. @Valhalla: Låter inte som något du skulle rekommendera då?
Vad borde jag titta på istället för att inte behöva byta inom en snar framtid i så fall? Är ganska kräsen med prylar. Det finns definitivt en begränsning i hur mycket jag kommer plöja ner, men köpa något för dåligt och byta direkt blir ju bara ännu dyrare. Antingen något vettigt från början, eller fortsätta som nu...

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
@johfo Äh rancilio silvia är bra men med e61 grupp får du stabilare temperatur och en mjukare upprampning av bryggtrycket istället för att smacka på för fullt på en gång innan pucken hunnit expandera. Dessutom är ju E61 gruppen fantastiskt vacker.

Sen måste du ju ha en hygglig kvarn också, där bör du lägga åtminstone 2-3k, helst mer, och helst ska du ha en med steglös justering.

johfo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
@johfo Äh rancilio silvia är bra men med e61 grupp får du stabilare temperatur och en mjukare upprampning av bryggtrycket istället för att smacka på för fullt på en gång innan pucken hunnit expandera. Dessutom är ju E61 gruppen fantastiskt vacker.

Sen måste du ju ha en hygglig kvarn också, där bör du lägga åtminstone 2-3k, helst mer, och helst ska du ha en med steglös justering.
annars... är det något sånt här man måste ha för att inte byta upp sig inom kort?
Det är ju en del pengar...har som jag förstår det värmeväxlare men inte PID...
Större klump än så skulle jag inte kunna klämma in. Är det något åt det hållet jag borde hålla utkik efter? Just den är väl så ny att begagnat lär väl inte dyka upp så ofta... men är det åt det hållet du rekommenderar att titta?

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
annars... är det något sånt här man måste ha för att inte byta upp sig inom kort?
Större klump än så skulle jag inte kunna klämma in. Är det något åt det hållet jag borde hålla utkik efter? Just den är väl så ny att begagnat lär väl inte dyka upp så ofta... men är det åt det hållet du rekommenderar att titta?
Oj ja den där behöver man nog aldrig byta upp. Fin maskin. Pid är trevligt men inte nödvändigt. Men det gör det möjligt att prova olika temperaturer. Annars kan man på blocket hitta rätt fina ecm giotto och liknande för 5-10 k, avkalka och lämna in för genomgång/service hos kaffecompagniet och sen är det bara att åka.

MtbIte

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Annars köper du en aeropress med ett fellow prizmo filter och en commodante kvarn så lägger du inte ut så mycket pengar på utrustning + att du har en schysst utrustning för allt inom kaffe väg.
Blir riktigt bra espresso för att göra latte eller vad du vill göra .

johfo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Annars köper du en aeropress med ett fellow prizmo filter och en commodante kvarn så lägger du inte ut så mycket pengar på utrustning + att du har en schysst utrustning för allt inom kaffe väg.
Blir riktigt bra espresso för att göra latte eller vad du vill göra .
Jo, men för att göra latte måste man ju ha ånga oxå. Kastrull blir ju inte riktigt samma sak....och så är inte en plastspruta så snygg...

johfo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Oj ja den där behöver man nog aldrig byta upp. Fin maskin. Pid är trevligt men inte nödvändigt. Men det gör det möjligt att prova olika temperaturer. Annars kan man på blocket hitta rätt fina ecm giotto och liknande för 5-10 k, avkalka och lämna in för genomgång/service hos kaffecompagniet och sen är det bara att åka.
Kommer nog inte göra en sån våldsam maskininvestering direkt nu i alla fall. Måste läsa på duktigt först... men börjar nog bevaka begagnatmarknaden. Men det är ju bra att ha några startpunkter att diskutera och fråga ikring för att veta vad man letar efter och den var det första med värmeväxlare och E61 jag hittade...

MtbIte

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Jo, men för att göra latte måste man ju ha ånga oxå. Kastrull blir ju inte riktigt samma sak....och så är inte en plastspruta så snygg...
Absolut det är sant , jag kör en tattarlösning så jag värmer baristamjölk i micron och sen så skummar jag mjölken i en franskpress , funkar faktiskt 🤣

MtbIte

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Kommer nog inte göra en sån våldsam maskininvestering direkt nu i alla fall. Måste läsa på duktigt först... men börjar nog bevaka begagnatmarknaden. Men det är ju bra att ha några startpunkter att diskutera och fråga ikring för att veta vad man letar efter och den var det första med värmeväxlare och E61 jag hittade...
Annars kan jag rekommendera dig att kolla in gaggia clasic som är en ganska billig maskin att köpa ny och har alla funktioner man behöver , den är okså lättanvänd och inte så stor.

johfo

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Annars kan jag rekommendera dig att kolla in gaggia clasic som är en ganska billig maskin att köpa ny och har alla funktioner man behöver , den är okså lättanvänd och inte så stor.
Men de har efter vad jag läst en liten enkelkokare...så hur är det med mjölkskumning och såna? De hade de visst snålat in på den däringa trevägsventilen på ett tag har jag läst någon stans, så begagnade måste man veta vad man ska leta efter om man ska jaga. Jag tänkte i alla fall inte lägga flera många tusen på något som inte kan göra det jag vill....

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Men de har efter vad jag läst en liten enkelkokare...så hur är det med mjölkskumning och såna? De hade de visst snålat in på den däringa trevägsventilen på ett tag har jag läst någon stans, så begagnade måste man veta vad man ska leta efter om man ska jaga. Jag tänkte i alla fall inte lägga flera många tusen på något som inte kan göra det jag vill....
Gaggia classic är väldigt dålig när det kommer till skumning. En del byter munstycket till det från Silvian, men trycket är skitdåligt hur man än gör. Nästan vad som helst med en redig kokare är bättre.. Jag har t.ex singelkokare på min Vibiemme Domobar, det är en liten en, 0,8 liter tror jag det var. Men med ett element på 1400W (tror jag det var) så blir det vansinnigt bra ånga.

Men ska man ha en Gaggia Classic så är de gamla bäst. Vet också att det är något med den där ventilen men har inte koll på vad de snålat på. Har bara förstått att det blivit sämre...

Isomac Zaffiro är annars en trevlig instegsmaskin, likt Domobar har den enkelkokare och är skitbillig, men gör bra espresso. Går lös på ibland så lågt som 3k på blocket. Men man kan behöva trimma in termostaten och så, så en genomgång är alltid bra..

MtbIte

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Du får skum, men tro mig, det blir grymt mycket bättre med den riktiga lösningen, men kul att du är nöjd ändå.
Haha jo det duger , har haft en espresso maskin tidigare och det var en jäkla skillnad . Nu dricker jag dock aldrig kaffe med mjölk längre utan det ska vara svart , fruktigt och syrligt

salle

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Enkelkokare som Gaggia och Rancilio Silvia funkar ju fint som instegsmaskiner tills man vet om man verkligen vill nörda ner sig. Gör inte bort sig och du komme ha kul och får fint kaffe när du lärt dig hur maskinen funkar. Steget upp till en dubbelkokare eller e61-grupp ger ju framförallt en mer kompetent maskin som ger stabilare och konsistentare kaffe. Också mer ånga så du kan skumma längre och mer, samt samtidigt som du extraherar espresson.
Finns den här kvar så är det ju årets kap: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?39425-Säljes-Dalla-Corte-Mini-och-Mahlkönig-Vario-Göteborg
På blocket eller riktigtkaffe dyker det ibland upp fina maskiner för rimliga priser.

arcamone

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Gaggia classic är väldigt dålig när det kommer till skumning. En del byter munstycket till det från Silvian, men trycket är skitdåligt hur man än gör. Nästan vad som helst med en redig kokare är bättre.. Jag har t.ex singelkokare på min Vibiemme Domobar, det är en liten en, 0,8 liter tror jag det var. Men med ett element på 1400W (tror jag det var) så blir det vansinnigt bra ånga.

Men ska man ha en Gaggia Classic så är de gamla bäst. Vet också att det är något med den där ventilen men har inte koll på vad de snålat på. Har bara förstått att det blivit sämre...

Isomac Zaffiro är annars en trevlig instegsmaskin, likt Domobar har den enkelkokare och är skitbillig, men gör bra espresso. Går lös på ibland så lågt som 3k på blocket. Men man kan behöva trimma in termostaten och så, så en genomgång är alltid bra..
Haft flera Gaggias. Funkar utmärkt att skumma med om man temp.surfar dvs skummar innan termostaten slagit ifrån. Isomac verkar ha kvalitetsproblem så de kan jag inte rekommendera, tänk Fiat.

Vill någon ha sysselsättning har jag en 2005 Gaggia Classic med bytt ångrör, en Gaggia Baby D och en tredje Gaggia - någon tät, någon läcker etc men står bara i källaren för att skänkas vid intresse.

De nyare Gaggiorna har inte trevägsventil och går således inte att backflusha...
/David

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Haft flera Gaggias. Funkar utmärkt att skumma med om man temp.surfar dvs skummar innan termostaten slagit ifrån. Isomac verkar ha kvalitetsproblem så de kan jag inte rekommendera, tänk Fiat.
Ja precis, ångan är så klen att man måste tempsurfa, och inte ens när man gör det så får man nå särskild sprutt ur den. Jag har också haft flera Gaggias.. :giggle:

Vad gäller Isomac så har jag haft isär 2 st Zaffiro, en som jag justerade termostaten på och en som jag totalrenoverat. Det är välbyggda maskiner byggda av samma delar som vilken annan E61 maskin som helst. De är enkla och driftsäkra. Ingen elektronik som strular, bortsett från ulka-pumparna, och möjligen termostaterna, men samma prylar sitter ju i precis alla liknande maskiner så ingen skillnad mot konkurrensen på den punkten. Isomacs mindre maskiner däremot, har jag ingen erfarenhet, kanske de är lite sämre?

Hogge

Medlem
[OT] Kaffetråden
För min egen del blev det en Gaggia classc lagom instegsmodell. Jag gav 3000 ny så det är bara en kvarn som ska till också och den bör man inte snåla på om jag fattat rätt.. Tycker redan att det blir bättre än min Nespresso och då använder jag redan malet kaffe i det trycksatta filtret. Själva skumning tycker jag fungerar helt ok om man startar lite innan lampan lyser vid skumknappen. Som sagt jag är nöjd än så länge :) men finner det inte helt omöjligt att byta upp mig om något år eller så.

hungrig

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
En kvarn och en riktig filterkorg är väl det första som behövs till Gaggian. Ett öppet portafilter skadar inte, för att kunna se om något blir fel.

Nypåmtb

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Ja precis, ångan är så klen att man måste tempsurfa, och inte ens när man gör det så får man nå särskild sprutt ur den. Jag har också haft flera Gaggias.. :giggle:

Vad gäller Isomac så har jag haft isär 2 st Zaffiro, en som jag justerade termostaten på och en som jag totalrenoverat. Det är välbyggda maskiner byggda av samma delar som vilken annan E61 maskin som helst. De är enkla och driftsäkra. Ingen elektronik som strular, bortsett från ulka-pumparna, och möjligen termostaterna, men samma prylar sitter ju i precis alla liknande maskiner så ingen skillnad mot på den punkten. Isomacs mindre maskiner däremot, har jag ingen erfarenhet, kanske de är lite sämre?
Jag har kört slut på en Giada 2 och en Venus. Gillade den senare mkt bättre, riktigt kaffe och trots avsaknad av E61 i grupp och bra tryck i mjölkskumningen trots bara en kokare. Tyvärr gav kokare upp tillslut ( började läcka). Något som du gett dig på?

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Kaffetråden
Jag har kört slut på en Giada 2 och en Venus. Gillade den senare mkt bättre, riktigt kaffe och trots avsaknad av E61 i grupp och bra tryck i mjölkskumningen trots bara en kokare. Tyvärr gav kokare upp tillslut ( började läcka). Något som du gett dig på?
Läckande kokare har jag fixat, en gång mha byte av en packning och en gång genom byte av själva kokaren. Det är enkelt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer