Mallorca 2019

xzbatt

Aktiv medlem
Mallorca 2019
Nytt år och så även dags för en ny tråd tänkte jag!

Jag åker med familjen till Alcudia 16-25 April, det blir min första resa dit så alla tips är välkomna:) och det skulle vara extra kul om någon är där samtidigt så vi kan få till en gemensam tur någon dag!

Är det någon som har tips på cykeluthyrning (LVG) så tas detta med glädje emot, jodå jag har kollat i dom gamla trådarna men jag tänker att det kanske finns något nytt eller färskt tips
Ett stort plus vore om firman tillåter montage/monterar effektmätare, jag har en Stages Ultegra som vore smutt att få med.

Mallorca 2019
BMC rad salon i Alcudia tycker jag har varit bra. Specialized ligger väl vägg i vägg längs stora gatan.

Sen tar du bussen cycling shuttle ner till Andratx och cyklar över Puggen hem längs hela västra kusten. :)

Mallorca 2019
Raggamuffin sa:
BMC rad salon i Alcudia tycker jag har varit bra. Specialized ligger väl vägg i vägg längs stora gatan.

Sen tar du bussen cycling shuttle ner till Andratx och cyklar över Puggen hem längs hela västra kusten. :)

Kanon tips!
Då kan jag ju få prova en BMC Roadmachine.

Det ser ut som en härlig dagstur men det är ju lite trist om man får sitta och nöta en sån tur solo, men det kanske alltid är fler cyklister på en sån cycling shuttle som har samma rutt planerad?

Mallorca 2019
Grattis! Skall själv ner i april/maj. Det är verkligen supertrevlig cykling.

Förslag på turer;
Ut till Formentor (fyren), var lite försiktig i tunneln. Framförallt på vägen tillbaka. Ta av ev. solglajor och håll nere farten.

Som tidigare skrivits att ordna med cykeltransport till Andratax och sedan cykla längs med norra kusten och passera Soller och sedan upp för Puig Major. Väldigt vackert, lite slitigt i backen upp till Puigen från Soller. Kan verkligen rekommendera att ta en avstickare till Port de Valdemossa. Riktigt fin serpentinväg, och ja det finns en restaurang nere vid hamnen. Kan vara lite svalare uppe i bergen så ta med kläder för det. Man kan åxå "hoppa av" i Soller och ta av söderut och cykla till Bunyola (ta inte tunneln :)) och sedan via Orient. Lite mindre slitigt än sträckan via Puiggen.

Upp till Lluc via Pollensa och fortsätta till Sa Calobra, ett tips är att antingen köra tidigt på morgonen eller lite senare på dagen för att slippa alla bussar/bilar på väg ner på Sa Calobra.

Cykla ner till klostret i Randa. Skön stigning sista biten, inte alls superjobbig. Makalöst fin utsikt.

Hoja på "platten", området kring Petra, Sineu, Maria de Salut och Lloret de Vistalegre är supernajs. Passa på och fika i Petra.

PMa ifall du vill ha lite mer utförliga beskrivningar.

Mallorca 2019
miche_p sa:
Grattis! Skall själv ner i april/maj. Det är verkligen supertrevlig cykling.

Förslag på turer;
Ut till Formentor (fyren), var lite försiktig i tunneln. Framförallt på vägen tillbaka. Ta av ev. solglajor och håll nere farten.

Som tidigare skrivits att ordna med cykeltransport till Andratax och sedan cykla längs med norra kusten och passera Soller och sedan upp för Puig Major. Väldigt vackert, lite slitigt i backen upp till Puigen från Soller. Kan verkligen rekommendera att ta en avstickare till Port de Valdemossa. Riktigt fin serpentinväg, och ja det finns en restaurang nere vid hamnen. Kan vara lite svalare uppe i bergen så ta med kläder för det. Man kan åxå "hoppa av" i Soller och ta av söderut och cykla till Bunyola (ta inte tunneln :)) och sedan via Orient. Lite mindre slitigt än sträckan via Puiggen.

Upp till Lluc via Pollensa och fortsätta till Sa Calobra, ett tips är att antingen köra tidigt på morgonen eller lite senare på dagen för att slippa alla bussar/bilar på väg ner på Sa Calobra.

Cykla ner till klostret i Randa. Skön stigning sista biten, inte alls superjobbig. Makalöst fin utsikt.

Hoja på "platten", området kring Petra, Sineu, Maria de Salut och Lloret de Vistalegre är supernajs. Passa på och fika i Petra.

PMa ifall du vill ha lite mer utförliga beskrivningar.

Tack för turtipsen!

Nu har jag iaf bokat en cykel för min vistelse, lite bitter blev jag när det inte fanns någon Roadmachine i min storlek.
Jag velade mycket kring Teammachine och Granfondo och slutade på den sistnämnda då jag tror att en Teammachine i min storlek blir lite för utsträckt då den är likvärdig den jag har hemma fast med 3cm längre stam.

Eftersom jag reser med frun och våra 2 barn (5år och 7år) har jag funderat på om det inte är roligt med hyrbil när vi är på ön, finns säkert massor med roliga dagsutflykter man kan hitta på tänkte vi.
Någon som har något tips kring hyrbil eller är det överflödigt?

Mallorca 2019
Är det verkligen ett problem i april? Är visserligen ett decennium sen jag var där i april, men mitt minne säger att det då inte var något större problem. Betydligt fler cyklister på vägarna vad jag minns.

Mallorca 2019
Förstår jag rätt att avrådan till hyrbil baseras på att det är många cyklister på vägarna?
Jag ser inte mig själv som en större fara på vägen än någon taxichaufför eller andra chaufförer för den delen:)

Mallorca 2019
På Lingons senaste kommentar tycker jag snarare att det låter som anledningen är att en farhåga att det antingen är så många bilar att det blir otrevligt att cykla eller att det är så många bilar att det blir jobbigt att köra bil. Om detta är sant i april numera har jag ingen aning om.

Mallorca 2019
Det är gott om både bilar och cyklar i april, ja. :)
https://accesmallorca.com/mallorca-news/access-cap-formentor-lighthouse/
I bergen är ofta bilköer som masar sig fram i 10-20 kmh uppför pga att någon bilförare längre fram i kön inte vågar köra om cyklisterna, och så fort det går utför är det bilarna som blir omkörda av hetsiga memils. :)
Men om man gillar att sitta fast i bilköer så är det väl bara att köra. Ser inte så kul ut från cykelsadeln i alla fall. ?

Mallorca 2019
Aha tack för svaret, nä jag är inte så sugen på att sitta i bilköer på semestern :)
Eftersom vi aldrig varit på Mallorca förut och jag personligen kommer träna en hel del så är jag lite orolig över att resterande familjen kan tycka att det blir lite "långtråkigt" på samma ställe, framförallt om inte vädret är med oss så sol och bad blir uteslutet.
Samtidigt kanske det går att lösa med bussutflykter osv om det inträffar.

Lingon sa:
Det är gott om både bilar och cyklar i april, ja. :)
https://accesmallorca.com/mallorca-news/access-cap-formentor-lighthouse/
I bergen är ofta bilköer som masar sig fram i 10-20 kmh uppför pga att någon bilförare längre fram i kön inte vågar köra om cyklisterna, och så fort det går utför är det bilarna som blir omkörda av hetsiga memils. :)
Men om man gillar att sitta fast i bilköer så är det väl bara att köra. Ser inte så kul ut från cykelsadeln i alla fall. ?

Mallorca 2019
Jag har cyklat på Mallis under 11 resor. Sammanlagt 600 mil och har aldrig upplevt dessa hyrbilsköer.

Vid fyren 2017 var det lite bilar, men annars... nä.

Mallorca 2019
Jag har hamnat i långa köer ett par gånger, just vid Formentor och Sa Calobra och det i april.
En anledning till att jag åker dit i februari/mars istället.

Det går rätt bra att ta sig runt på ön med kollektivtrafik om man inte vill cykla.

Mallorca 2019
Som tidigare skrivits så kör Sa Colobra rätt tidigt på morgonen så slipper du bussarna en annan sak att planera in är att inte köra Puig Major på helgen då det kan vara ruskigt mycket motorcyklister som kör på rätt friskt både upp å ner.

Annars magisk cykelåkning

Mallorca 2019
Lars Vilks sa:
Cyklat tidigare på Mallis under april, men inser att flyga för att cykla inte är direkt klimatsmart.

Fast bättre det än att flyga för att åka hyrbil...? ; )
Skämt åsido, nu var det visserligen tre år sedan jag var där i April, men det gick absolut att ta sig runt med både bil och cykel, men några ställen ska man som sagt undvika vid vissa tidpunkter. Jag är övertygad om att ni kommer att få det fint på Mallorca, där finns något för alla och det är ett litet Paradis för cyklister!

Mvh Ulf S.

Mallorca 2019
Man behöver inte åka bil ner för sacalobra, är ju bara undvika sådana hårnålar så borde det vara ok med bil. Men visa respekt mot cyklister. Varit där i april o ser inte problemet med bil än annat än det jag nämner ovan. Ja formentor då, men hört rykten om förbud för biltrafik där

Mallorca 2019
Det lutar nog åt att vi skippar hyrbilen och löser eventuella utflykter på annat sätt om intresset visar sig på plats.

Hur brukar ni göra med egen utrustning?
Det jag tänkt ta med är vattenflaskor, energibars/gel, cykeldator, wattmätare, hjälm, glasögon, skor och kläder.
Det jag är osäker på men frågat cykeluthyrningen är om reservslang, verktyg och pump följer med cykeln.

Är det något jag glömmer eller mer att tänka på?

Mallorca 2019
Om du har känslig bak och du inte är säker på att sadeln på tänkt hyrcykel funkar kan det vara värt att plocka med din egen sadel.

Kan vara värt att kolla hur det är med pedaler också, i synnerhet om du har ngt mer udda system.

Senast ändrad:
Mallorca 2019
Där jag kollade, fueventura, så ingick slang o pump, men om man är fattig och ska cykla varje dag så blir det nog billigast att ta med cykel.
ca 2000kr/vecka i hyra, och då vet du inte om du får perfekt cykel.
men fördelen är att du kan ta en racing ena dagen o en mtb nästa.
egen cykel ingår väl på ofta planet men kostar 300kr i busstransfer.

Mallorca 2019
Jag skulle säga att du typiskt får räkna med att betala för att få med dig cykeln på flyget.

Nu har jag förvisso bara hyrt racercyklar och aldrig blandat, men typiskt är det så att man får lite bättre pris/dag om man hyr en hel vecka jämfört med en enstaka dag. Jag misstänker att om du hyr en racer en dag och en MTB dagen därpå så kommer du att få betala endagspriset för racercykeln. Är möjligt att du kan förhandla dig till någon speciallösning, men jag skulle inte bli förvånad om det blir dyrare per dag än om du kör samma cykel hela veckan. Dessutom, om du inte bor granne med cykeluthyrningen och kan tänka dig att anpassa dina turer till deras öppettider kommer det potentiellt att bli en del overhead om man ska byta cykel, tid som jag personligen hellre lägger på att cykla. Men, som sagt, detta är bara spekulationer då jag aldrig "bland-hyrt".

Senast ändrad:
Mallorca 2019
Bra tips på sadel GöranS, det ska jag se till att plocka med för att vara på säkra sidan.
Gällande pedaler så ska jag ta med egna wattpedaler.

Jag ansåg att det blev billigare att hyra cykel 166€ för 8 dagar än att köpa/låna cykelväska, transportkostnader och sen troligtvis nya klingor då jag tror 53/39 med en 11-28 blir svettigt i backarna.
Om jag får som jag vill hemma med minst en cykelresa/år så är tanken att investera i egen cykelväska osv för att kunna träna på min egna cykel.

Mallorca 2019
Som tidigare skrivits så kör Sa Colobra rätt tidigt på morgonen så slipper du bussarna en annan sak att planera in är att inte köra Puig Major på helgen då det kan vara ruskigt mycket motorcyklister som kör på rätt friskt både upp å ner.

Annars magisk cykelåkning
Hur tidigt rekommenderas att köra Sa Calobra? Ska ner i Juni och Sa Calobra är förstås ett måste.

Mallorca 2019
Jag hade hyrt bil. Inte märkt sådana problem att jag skulle tveka. Visst, lite tåg med bilar i bergen ibland men inget allvarligt.

Ska du åka i juni är nog första juni gränsen. :sneaky:

Skämt åsido, är det värme eller trafik du oroar dig för?
Väder stör mig inte. Antog att det tjockar på med trafik under dagen. Undrar ungefär när trafiken börjar bli störande.

Mallorca 2019
Bara varit där i mars och april och då senare delen av förmiddagen resp. lunchtid och då inga problem med trafik. Hur det ser ut i juni har jag tyvärr inte koll på.

Mallorca 2019
När jag var där hade de gjort upp så att alla bussar körde ner på fm
och uppför på em, mer exakta tider kommer jag tyvärr inte ihåg.
En annan hamn som är väl värd ett besök är Port de Valldemossa.

Tillbaka
Topp