Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Sparkcyklar, skateboards och inlines. De fenomenen verkar ha stabiliserat sig. Finns en fin skatepark i min lilla kommun, och det verkar åkas. Mest skateboard men även sparkcykel, lite inlines och ibland trickcyklar. Dock har inte mina barn fastnat för det trots närhet och erbjudande av mtrl.

Minns det jag tror var första vågen av skateboard. Måste ha varit slutet av 70-talet. Sedan totaldog det, åtminstone utanför de större städerna. Och så blommade det upp igen, när var det? Sen dog det väl en gång till eller? Sen kom väl den senaste vågen som verkar stabil och det byggdes riktiga skateparker.

Obs - kan ha fel om andra vågen, den kom kanske aldrig?

Padelhysterin måste ju vara ett riktigt lågvattenmärke i svensk historia? Alla dessa hallar som byggts, pengar som satsades? Hur kunde man tro att det skulle vara hållbart, även om padel inte skulle visa sig vara en fluga (vilket det helt uppenbart var enl. mig iaf)
Jag gillar i o för sig att spela padel fortfarande och jag tror att många kommer att fortsätta spela. Det är en trevligare sport än tennis imho.

Men det jag förundrades över var hur investerare kunde tro att det någonsin skulle gå att räkna hem nybyggen på 30-50 miljoner kronor genom att sälja timmar för några hundralappar till privatpersoner.

De som tillfälligt konverterade befintliga lagerlokaler har jag större förståelse för. De kunde tjäna helt ok pengar och kan nu snabbt konvertera om lokalerna till andra verksamheter när padel har dött ut.

Pratade med en serie-entrepenör just när padelhysterien tog fart i Sverige och till honom sa revisorerna att det inte är speciellt stora marginaler inom padeln. Att det har gått att tjäna STORA pengar på padelhallar har mest varit en myt av vad jag förstår, t o m när det peakade. Ett klassiskt luftslott.

Senast ändrad:
Sparkcyklar, skateboards och inlines. De fenomenen verkar ha stabiliserat sig. Finns en fin skatepark i min lilla kommun, och det verkar åkas. Mest skateboard men även sparkcykel, lite inlines och ibland trickcyklar. Dock har inte mina barn fastnat för det trots närhet och erbjudande av mtrl.

Minns det jag tror var första vågen av skateboard. Måste ha varit slutet av 70-talet. Sedan totaldog det, åtminstone utanför de större städerna. Och så blommade det upp igen, när var det? Sen dog det väl en gång till eller? Sen kom väl den senaste vågen som verkar stabil och det byggdes riktiga skateparker.

Obs - kan ha fel om andra vågen, den kom kanske aldrig?

Tjena!

Andra vågen var på nittiotalet.

Jag har haft för mig att den senaste MTB -boomen började med Cykelvasan fortsatte med Rissveds os-guld och växte sig ännu starkare under pandemin...
Men Cykelvasan är väl ett Gravel-lopp, så var kommer MTB in? ;-)
Jag gillar MTB-scenen i Schweiz. Där finns det en mycket levande XCO-cup, även för oss som inte är elit med stora deltagarantal. Ger en också chansen att test WC-banor, eftersom det även annordnas cup-lopp på banan i Lenzerheide. I Schweiz tycks det mig som att MTB-intresset är stadigare med både en bra XCO-cup och en än större maratoncup, som båda tycks fluktuera mindre.

Padelhysterin måste ju vara ett riktigt lågvattenmärke i svensk historia? Alla dessa hallar som byggts, pengar som satsades? Hur kunde man tro att det skulle vara hållbart, även om padel inte skulle visa sig vara en fluga (vilket det helt uppenbart var enl. mig iaf)

I Nederländerna, som har mycket större befolkingtäthet än Sverige, och även än Stockholms län, finns (fanns?) det stora problem med bullerstörning av padelbanorna. Ett intressant fall var där en padelklub startade en juridisk procedur för att förhindra byggande av ny bostadshus kring banan för att nya invånare skulle kunna klaga över buller från padel.

Drog med 6-åringen till den lokala cykelklubben (som jag själv aldrig varit med i) och blev chockad av hur många som cyklade MTB. Hela skogen var full. Fick inte nån känsla av att det var på väg bort men åas så har jag ju inte varit där tidigare.
Intressant. Är själv ungdomsledare för mtb inom Friluftsfrämjandet och där har vi visserligen många aktiva men hos oss har vi ändå kunnat se ett lite minskat intresse det senaste året. Numera finns oftast lediga platser i nästan alla grupper och så var inte fallet under pandemin (tidigare vet jag inte, var inte engagerad inom FF då). Kan ju vara att intresset för mtb bland ungdomar steg ordentligt i och med pandemin (på samma sätt som för vuxna) och nu när man kan gå tillbaka till sina "gamla" idrotter gör man det. Svårt att säga.

Vore intressant att höra hur det ser ut i mera renodlade cykelklubbar (som sysslar med tävling och liknande). Är intresset bland ungdomar fortfarande stort eller kan ni också se en nedgång? Någon som har koll på om det skiljer mellan (stor)städer och landsbygd?

I Nederländerna, som har mycket större befolkingtäthet än Sverige, och även än Stockholms län, finns (fanns?) det stora problem med bullerstörning av padelbanorna. Ett intressant fall var där en padelklub startade en juridisk procedur för att förhindra byggande av ny bostadshus kring banan för att nya invånare skulle kunna klaga över buller från padel.
I Ängelholm fanns (finns?) samma problem, tennisklubben i den välmående stadsdelen Havsbaden fick mycket klagomål just angående padelbanan där utövarna slängde sig med idel högljudda svordomar och könsord sent på aftonkvisten.

I Ängelholm fanns (finns?) samma problem, tennisklubben i den välmående stadsdelen Havsbaden fick mycket klagomål just angående padelbanan där utövarna slängde sig med idel högljudda svordomar och könsord sent på aftonkvisten.

Utomhusbanor eller skriker paddlarna så högt att det stör från Paroc-ladorna också? :unsure:

Även på Gotland haglade könsorden fr padelbanorna sommaren ’21
Ja, det kan ju inte vara så kul att få en hög padelbanor uppsatta bara ett par meter från sitt ställe.

Men att det skulle vara störande ljudnivå med padel överlag är nog första ggn jag hör. Det är ju inte som ngn motorbana direkt.

Intressant. Är själv ungdomsledare för mtb inom Friluftsfrämjandet och där har vi visserligen många aktiva men hos oss har vi ändå kunnat se ett lite minskat intresse det senaste året. Numera finns oftast lediga platser i nästan alla grupper och så var inte fallet under pandemin (tidigare vet jag inte, var inte engagerad inom FF då). Kan ju vara att intresset för mtb bland ungdomar steg ordentligt i och med pandemin (på samma sätt som för vuxna) och nu när man kan gå tillbaka till sina "gamla" idrotter gör man det. Svårt att säga.

Vore intressant att höra hur det ser ut i mera renodlade cykelklubbar (som sysslar med tävling och liknande). Är intresset bland ungdomar fortfarande stort eller kan ni också se en nedgång? Någon som har koll på om det skiljer mellan (stor)städer och landsbygd?
Tydlig nedgång sedan pandemin var på topp. Då var det mängder med barn/ungdomar som gick på prova på, och började cykla, men 2022 har prova på-gruppen varit glest befolkad.

Ja, det kan ju inte vara så kul att få en hög padelbanor uppsatta bara ett par meter från sitt ställe.

Men att det skulle vara störande ljudnivå med padel överlag är nog första ggn jag hör. Det är ju inte som ngn motorbana direkt.
Underskattade aldrig rädslan hos högt belånade bostadsrättsinnehavare.
Själv anser jag att bor man i en stad, så får man leva med konstant ljud, och flyttar man inom höravstånd från en motorbana, industri osv, så får man leva med det. Och bör få böter om man klagar.

Underskattade aldrig rädslan hos högt belånade bostadsrättsinnehavare.
Själv anser jag att bor man i en stad, så får man leva med konstant ljud, och flyttar man inom höravstånd från en motorbana, industri osv, så får man leva med det. Och bör få böter om man klagar.
Den ja. Minns även att handläggaren kommenterade i någon annan intervju "vi får väl koppas att vad som nu ersätter hoppkudden på dess gamla plats inte blir lika kul".
Sen löste de ju situationen med att flytta in kudden i själva parken istället för att ha den vid ingången.

Tjena!

Andra vågen var på nittiotalet.
Lite OT, men nu kör vi:

Nja. Första vågen var i slutet av 70-talet med New Sport House i Stockholm och Magnum Bonum osv. Betongparker i USA och lite punkigt.

Andra vågen var i slutet av 80-talet med Polisskolan 4, Thrashin’, Gleaming the cube osv. Hollywood, neonfärgat och hårspray.

Tredje vågen var 92-93 med ”modern” street, ”big pants, small wheels” och hip-hop. Nästan alla historiskt stora märken gick omkull och hela branschen blev mer småskalig.

Sen tog allt fart för fjärde gången i slutet av 90-talet, och breddade sig och tog plats i populärkultur och mode i mycket större utsträckning än tidigare. X-games, Jackass, skateskor överallt… Sen dess har det aldrig riktigt dippat på samma sätt som tidigare.

Frågar du en inbiten skateboardhistoriker får du nog lägga på ett eller två på ordningsnumren på alla vågor. De första två var nog på 60-talet.

Om vi återgår till padel är den tydligen inte alls död. Inte om vi frågar Staël von Holstein:

Staël von Holstein driver företaget Bliss padel, som enligt honom själv ligger i “Volvo och Mercedes”-segmentet, och som satsar stort på etablera sig på nya marknader. Som i Singapore och Dubai. I Sverige finns det för många “Skoda-varianter” och till och med banor utan katalysator, försvarar han sig med i kommentarsfältet.

Hans sälj-argument är enkelt. Padel har knäckt koden för hur man blir den största sporten i världen, och kommer att erövra världen. Marbella-boende Staël von Holstein jämför med Spanien: “Idag, 40-50 år efter att första banan byggdes i Spanien, växer sporten fortfarande och det är idag den största sporten i Spanien sett till antal utövare”

Om vi återgår till padel är den tydligen inte alls död. Inte om vi frågar Staël von Holstein:

Staël von Holstein driver företaget Bliss padel, som enligt honom själv ligger i “Volvo och Mercedes”-segmentet, och som satsar stort på etablera sig på nya marknader. Som i Singapore och Dubai. I Sverige finns det för många “Skoda-varianter” och till och med banor utan katalysator, försvarar han sig med i kommentarsfältet.

Hans sälj-argument är enkelt. Padel har knäckt koden för hur man blir den största sporten i världen, och kommer att erövra världen. Marbella-boende Staël von Holstein jämför med Spanien: “Idag, 40-50 år efter att första banan byggdes i Spanien, växer sporten fortfarande och det är idag den största sporten i Spanien sett till antal utövare”
Usch vilken vulgär uppkomling!

Hur gick det nu med hans pyramidspel där de körde "impossible is nothing" som slogan, är padel-delen en avknoppning där man måste värva spelare för att få tillbaks sin insats?

Jag ser inte hur sponsring av youtubers ska ge utdelning för cykeltillverkare. Som med Paul the Punter, så ser jag inte hur han sålde cyklar. Det var ingen som tänkte “jag måste köpa en Scott för det är vad Paul har!“. Jag kan garantera att Bruni eller Illes har sålt en hel del spechor. Och Commencal tjänande nog en hel del på dominera top tio förra säsongen.

Sen finns det youtubers som Remy och Matt Jones som antagligen faktiskt säljer cyklar.

Det är nog mid-high range cyklar som är intressant i dessa sammanhang. Entrycyklar har nog cykelbutiker mest influens över

Brand recognition påstår man är viktigt så nåt värde har det väl men då gäller det att de gör mer än att hoja runt lite.....

Sant men vid något tillfälle ger det diminishing returns. Bland annat Scottmärket är nog få som inte vet om. Och som du säger så krävs det att man gör mer än bara cyklar. Annars ser man bara top tuben.

Har sett Trail1 bars dyka upp dock. Men i bakhuvudet vill jag nog ha en bar som jag vet att eliten cyklar på och skulle aldrig köpa en trail1

Frågade ett av bolagen som fimpat influencerns om vad de tänker om dem:

"Influencers bring value to a brand. We are super bummed to let XXX go, XXX has been an amazing ambassador of our brand and makes great content. In the future, we hope to sponsor XXX again and continue our partnership.
Happy Trails"​

Det är klart att det bara är ett bolags åsikt, men kanske är de mer tvingade pg pressad situation än att de gör av sig med dökött, kan ju iof vara så att det är både och. Men som sagt beror nog vem man har som representerar sitt varumärke.

Å andra sidan lär de nog inte heller basunera rakt ut att det varit en total felsatsning som gett nada, så det var nog ett förväntat svar oavsett anledning till att samarbetet fimpades.

Vi får väl se om de återupptar samarbetet…

Frågade ett av bolagen som fimpat influencerns om vad de tänker om dem:

"Influencers bring value to a brand. We are super bummed to let XXX go, XXX has been an amazing ambassador of our brand and makes great content. In the future, we hope to sponsor XXX again and continue our partnership.
Happy Trails"​

Det är klart att det bara är ett bolags åsikt, men kanske är de mer tvingade pg pressad situation än att de gör av sig med dökött, kan ju iof vara så att det är både och. Men som sagt beror nog vem man har som representerar sitt varumärke.
I bolagssammanhang handlar det ju ofta om symbolvärdet med: styrelsen är snabb på cost cutting och vill ge aktieägarna intrycket att situationen hanteras med största allvar och här sitter vi minsann inte på händerna.

Lite OT, men nu kör vi:

Nja. Första vågen var i slutet av 70-talet med New Sport House i Stockholm och Magnum Bonum osv. Betongparker i USA och lite punkigt.

Andra vågen var i slutet av 80-talet med Polisskolan 4, Thrashin’, Gleaming the cube osv. Hollywood, neonfärgat och hårspray.

Tredje vågen var 92-93 med ”modern” street, ”big pants, small wheels” och hip-hop. Nästan alla historiskt stora märken gick omkull och hela branschen blev mer småskalig.

Sen tog allt fart för fjärde gången i slutet av 90-talet, och breddade sig och tog plats i populärkultur och mode i mycket större utsträckning än tidigare. X-games, Jackass, skateskor överallt… Sen dess har det aldrig riktigt dippat på samma sätt som tidigare.

Frågar du en inbiten skateboardhistoriker får du nog lägga på ett eller två på ordningsnumren på alla vågor. De första två var nog på 60-talet.

Tjena!

Korrekt, jag tänkte inte på 80-tals vågen. Nittiotalet såg jag som en enda våg, kanske mycket för att jag skejtade konstant ifrån typ -92 till -00..

Tjena!

Instagrams förslag för mig kan vara ganska blandade, men ganska många "cykelinfluensers".
Dagens förslag var intressant, rätt stor skillnad på hur dom marknadsför sig själva. ?

1674501323120.jpg

Tjena!

Korrekt, jag tänkte inte på 80-tals vågen. Nittiotalet såg jag som en enda våg, kanske mycket för att jag skejtade konstant ifrån typ -92 till -00..
Samma för mig, ser det som att skillnaden i hjulstorleken i början och slutet av den perioden, samt pressure flips vs hardfips omöjligt kan ha tillhört samma period ?

Samma för mig, ser det som att skillnaden i hjulstorleken i början och slutet av den perioden, samt pressure flips vs hardfips omöjligt kan ha tillhört samma period ?

Tjena!

Du har en poäng. Men upplevde inte att trenden avtog i mitten egentligen, bara att den inte ökade lika mycket och att det hände väldigt mycket inom åkningen genom hela nittiotalet. Mycket tack vare att Rodney Mullen gick över till Plan B och fick streetåkningen att explodera.
Plan Bs filmer förändrade så mycket.

Tillbaka
Topp