Utifrån den cykling du beskrev som aktuell inför köp så kan det vara så, men säsong och underlag spelar nog en stor roll också. Scorpion Trail S finns väl bara i 2.4 bredd och klockar in på 930 g enligt Pirellis hemsida, 950 g enligt TCMcykel's hemsida. Kör du dessutom med slang(?) så... Jag har ingen koll på Pirelli och om de anger fantasisiffror men rätt vad det är närmar de sig kilot.
Är du intresserad av något lättare däck men som inte nödvändigtvis är xc-däck så har vi OffTopic: Stigdäcks- /DC-kombinationer mellan ca 750-880 g (29x2.3 - 29x2.4)
- Bontrager XR3 bak och XR4 fram är nog ett bra tips.
- Maxxis Aspen bak, Maxxis Rekon fram (Aspen är ett XC-däck men Maxxis saknar lätta däck i segmentet).
- Continental Mountain King och/eller Cross king ligger i en lämplig viktklass kanske (Continentals blackchili-gummi vill jag minnas funkar hyfsat i minusgrader).
- Specialized ground control
- Onza Porcupine
Jag kollade vikten och ca 755 g var lättare än vad jag mindes. Problemet med Wolfpack var den mjuka gummiblandningen, nobbarna slets nåt fruktansvärt. På Vittoria så var det mera själva stommen som var för flimsig och punkteringskänslig.