vilka XC-däck ska jag välja?
Ok, ännu mer lättrullat som i Aspen eller Ikon bak?Jag tycker det låter som en onödigt grovmönstrad/tungrullad combo för långlopp.
Recon race x2 låter mer lämpat i Mina öron, alternativt ännu mer lättrullat
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ok, ännu mer lättrullat som i Aspen eller Ikon bak?Jag tycker det låter som en onödigt grovmönstrad/tungrullad combo för långlopp.
Recon race x2 låter mer lämpat i Mina öron, alternativt ännu mer lättrullat
Smaksak, aspen/aspen,Ok, ännu mer lättrullat som i Aspen eller Ikon bak?
Ja, det ska ju svänga också...det är ju det. Recon race verkar väga där någonstans också så det är väl där det ska ligga.Jag ska prova rekon / rekon race. Rekon får flytta fram och ett nytt rekon race införskaffat. Ska bli spännande att se om rekon duger fram när man vill svänga ?
Köp ett 2.25 och berätta för mig. Annars tyckte jag r2 hade.Mitt Ralph 2,35 skulle behöva bytas men eftersom att jag haft beslutsångest så har jag inget reserv… 2,25 finns ”överallt ” och till ok pris. 2,35 rejält dyrt och sällsynt.. kommer jag att märka skillnaden på 3mm? ?
Rejäla sidodobbar på Rekon så bara man lutar cykeln ordentligt så biter de ju bra. Ironiskt nog gör min kropp tvärt om när det blir slirigt och jag stelnar till och håller cykeln upprätt. Rekon var verkligen inte rätt däck för mig.Jag ska prova rekon / rekon race. Rekon får flytta fram och ett nytt rekon race införskaffat. Ska bli spännande att se om rekon duger fram när man vill svänga ?
Min stig-/xc-/downcountryhoj har stått och varit ledsen hela vinterhalvåret, men nu har jag piffat till den och bytt bort de snabba men inte alls stigvänliga Rene Herse Fleecer ridge (råkade få dem över och provade därför lite på mtbn). Istället satte jag på Rekon-däcken som hojen levererades med. Jag har två KOM på asfalt med de däcken, så de rullar ju som satan. Jag har bara kört landsväg eller stigcykling innan, dvs ingen ren XC egentligen. Eftersom jag dels har mtb som reservhobby och dels alltid väljer någon annan typ av cykling om det regnar (skärmar är en bra grej) så tänkte jag att Rekon ska vara mina stigdäck framöver. Men herregud vad nätt mönstret är!! Kommer jag dö direkt med Rekon-däcken på? Senast jag cyklade stig hade jag Aggressor bak och DHF fram, men nu har jag alltså hybris och tänker att min goda teknik ska kompensera för brist på mönster (haha)...Rejäla sidodobbar på Rekon så bara man lutar cykeln ordentligt så biter de ju bra. Ironiskt nog gör min kropp tvärt om när det blir slirigt och jag stelnar till och håller cykeln upprätt. Rekon var verkligen inte rätt däck för mig.
Ta något steg till.. kör Racing Ralph och ray. Jag gick till det efter flera år på magic mary, hans dampf, wtb vigilante, maxxis dhf, osv.. Väldigt nöjd, mycket roligare överlag för min del. Mindre nackdelar i grepp än man kan tro. Cyklade till och med snabbt i snö i vintras med dem på en klubbtävling.Min stig-/xc-/downcountryhoj har stått och varit ledsen hela vinterhalvåret, men nu har jag piffat till den och bytt bort de snabba men inte alls stigvänliga Rene Herse Fleecer ridge (råkade få dem över och provade därför lite på mtbn). Istället satte jag på Rekon-däcken som hojen levererades med. Jag har två KOM på asfalt med de däcken, så de rullar ju som satan. Jag har bara kört landsväg eller stigcykling innan, dvs ingen ren XC egentligen. Eftersom jag dels har mtb som reservhobby och dels alltid väljer någon annan typ av cykling om det regnar (skärmar är en bra grej) så tänkte jag att Rekon ska vara mina stigdäck framöver. Men herregud vad nätt mönstret är!! Kommer jag dö direkt med Rekon-däcken på? Senast jag cyklade stig hade jag Aggressor bak och DHF fram, men nu har jag alltså hybris och tänker att min goda teknik ska kompensera för brist på mönster (haha)...
Jag har gjort valet att köra göteborgsstig på "för lite" cykel med 100/120 mm slaglängd vilket varit underbart bra, och jag ser däckbytet ner till XC-däck som en likvärdig grej. Framgång eller flopp?
524 för 2,25, 725 för 2,35. Kanske bara jag som är snål…Köp ett 2.25 och berätta för mig. Annars tyckte jag r2 hade.
Stressköpte thunderburt 2.25 + ray 2.35. Om flickan inte gillar det så kan jag tänka mig båda själv.
I de flesta fallen brukar Schwalbe ha bättre rull än Maxxis, så jag skulle inte byta.Har lagt in en beställning på racing Ralf och racing ray 2.35 men nu börjar jag fundera på om jag ska sätta dom på sambons cykel och jag köper Rikon race 2.35 . Någon som provat båda? Både jag och sambon har Trek top fuel cyklar och jag ska köra vasan med min i sommar
Funderar i samma banor när det blev ett köp av.... :/Hur mycket skiljer det på 2.25 och 2.35 när man kör XC?
Har ett set Ikon 29x2.2. Sälja och köpa Ralph/Ray eller bara ha kulFunderar i samma banor när det blev ett köp av.... :/
PS XC M 29x2.2 & PS XC R 29x2.2
Jag tycker de är stor skillnad på 2,25 och 2,4 med stor fördel till dom bredareHur mycket skiljer det på 2.25 och 2.35 när man kör XC?
På moderna xco banor är inte i25 och 2,10 ens nära tillräckligt i mina ögon.Jo men allt har blivit så tungt. Är det värt det eller är det bara idioter som cyklar xc på 30i och 2.35 när 25i och 2.10 är mer än tillräckligt?
Så välja cykel efter hur det ser ut där man faktiskt cyklar och däck efter en XCO bana?På moderna xco banor är inte i25 och 2,10 ens nära tillräckligt i mina ögon.
Hade du valt Maxxis nån gång där i tidernas begynnelse så hade listan inte behövt vara lika lång...Här kommer lite mtbdäck jag har vägt genom tiderna. Har Ralph/ Ray 2,35 men har visst glömt att väga dom.
Däck MTB:
Spec renegade 29x1.95 604g i plast?
Specialized fast trak 29x2.2 631g.
Specialized fast trak 29x2.2 622g.
Specialized ground control Ctrl 2,3 824g.
Specialized ground control t5 2,35 789g.
Spec purgatory 29x2.3 764g.
Schwalbe thunder burt 29x2.1 490g.
Schwalbe racing ralph 29x2.25 646g/630g.
Schwalbe racing ralph 29x2.25 addix 641g
Schwalbe racing ralph 29x2.25 addix 652g
Schwalbe rocket ron 29x2.25 676/682g
Schwalbe rocket ron 29x2.25 addix 653/675g
Schwalbe ice spiker pro 29x2.25 979/939g
Specialized fast trak nya 29x2.3 686/705/654
Specialized fast trak transp. 29x2.3 624/646g
Spec fast trak s-works 29x2.1 557g.
Spec renegade s-works 29x2.1 512g.
Specialized fast trak nya 29x2.1: 638g.
Specialized renegade nya 29x2.1 571g.
Specialized fast trak 2.35 t5 690g.
, 696g, 697g.
Specialized Renegade 2.35 t5 652g
Continental xking 29x2.2 740g.
Vittoria barzo 29x2.25 tlready 665g.
Michelin wild racer ultimate 29x2.25 610g.
Jag går på prestanda, inte vad som sitter på cyklar från fabrik ;)Hade du valt Maxxis nån gång där i tidernas begynnelse så hade listan inte behövt vara lika lång...
?
Nu finns racing Ralf och Ray i 2.35 på cykelkraftSka byta ut mitt wolfpack race bakdäck som börjar bli slitet efter två säsonger. Har köpt ett racing ray 2.35 fram förra sensommaren men nu när jag ska komplettera med ett racing Ralph verkar dom vara helt omöjliga att få tag i (2.35), så frågan är om man ska testa rekon race eller? Har kört mezcal /barzo tidigare som jag inte tyckte ingav något förtroende när det blev lite blött ute (2.25or dock). Eller kan Pirelli göra bra bakdäck kanske? ?
Vad tycker du om dom annars ? Jag tänker har dom till vasanKompletterar med:
Schwalbe racing ray speedgrip 2,35 716g Schwalbe racing Ralph speed 2,35 663g
Perfekt till det och vanlig xc, men träning är mest viktigt :)Vad tycker du om dom annars ? Jag tänker har dom till vasan
Nu har jag kört en 10 mil på Rekon fram och Rekon race bak på min Spur. Rekon Race fungerar fint nu i detta strålande torra vårväder. Rekon fram känns dock rejält sketchy ?. Har varit nära att vurpa flera gånger när framdäcket glider iväg. Kommer närmast från min gamla favorit Magic Mary 2,35 och Dissector. Båda dessa känns dock overkill för den typ av stig vi har nu. Nästa test blir Nobby Nic Addix soft (ungefär samma vikt som Rekon) men mer mönster.Jag tror absolut att bra teknik kan väga upp för Rekons minimala grepp och det rullar ju riktigt fint. Behöver man få stopp på cykeln finns det dock inte mycket att jobba med. Jag har ett halvhögt drop på hemmaslingan som följs av en skarp vänstersväng och där blåste jag förbi och missade kurvan varenda gång med Rekon. Med Dissector däremot trycker jag ner hälarna och får grepp nog.
Kan inte rocket ron ligga mellan rekon och nobby?Nu har jag kört en 10 mil på Rekon fram och Rekon race bak på min Spur. Rekon Race fungerar fint nu i detta strålande torra vårväder. Rekon fram känns dock rejält sketchy ?. Har varit nära att vurpa flera gånger när framdäcket glider iväg. Kommer närmast från min gamla favorit Magic Mary 2,35 och Dissector. Båda dessa känns dock overkill för den typ av stig vi har nu. Nästa test blir Nobby Nic Addix soft (ungefär samma vikt som Rekon) men mer mönster.