vilka XC-däck ska jag välja?

Jag ser mig själv som solskenscyklist och kört på fasttrack flera år och varit jättenöjd med dom eftersom det för det mesta är torrt när jag är ute. Men vill gärna prova mezcal eller kanske rekon race. Jag läser vidare bland inläggen här innan man bestämmer sig.

Allt beror ju på, är det torr sommar så behöver man ju inte mycket grepp, ofta är stigarna som sandpapper ändå. Där det är stökigt som i ex Hellas är ju det viktigare att däcken håller för vassa stenar och grenar i torkan. Under övriga delar av året är grepp viktigare.

Har kört Bontrager XR3 team issue hela vintern och behåller det till sommaren, sjukt mångsidigt & lätt däck, jag kör teknisk XC i alla väder, det funkar prima. Kan starkt rekommendera det, även om det inte är så känt som klassikerna som ekar i tråden. Jag kör 2.4” på 30mm fälgar vilket har en ganska rundad form mot marken, hjälper att snabbt falla in i sväng med framhjulet.
• Weight: 755 grams (29 x 2.4")

Senast ändrad:
Har kört Bontrager XR3 team issue hela vintern och behåller det till sommaren, sjukt mångsidigt & lätt däck, jag kör teknisk XC i alla väder, det funkar prima. Kan starkt rekommendera det, även om det inte är så känt som klassikerna som ekar i tråden. Jag kör 2.4” på 30mm fälgar vilket har en ganska rundad form mot marken, hjälper att snabbt falla in i sväng med framhjulet.
Det är typ Recon Race wannabe med lite mer vikt ?

Bilagor

• Screenshot_20230120-075332.png
    Screenshot_20230120-075332.png
    170 KB · Besök: 192
Körde XR3 under en säsong på min Top Fuel, var riktigt nöjd med dem. Dock gick de knappt och få tag i under förra året så jag fick gå över till Rekon Race som polarna körde.

På tal om xr3 i 2.4 så köpte jag ett på cykelkrafts rea för 337kr. (Två på bilden men den ena är till polaren) Vikten stämmer hyfsat överens med spec.57360B11-5DA7-40F7-9133-574AB7A599DD.jpeg

Jag har kört xr3 bak som stigdäck och upplevde det som väldigt stryktåligt - en mkt bra kompromiss mellan vikt och rullmotstånd typ. Under samma förhållanden så har Barzo, Mezcal och Wolfpack Trail blivit sopor på kortare tid. Frågan blir då om xr3 är ett xc-däck?

Jag har kört xr3 bak som stigdäck och upplevde det som väldigt stryktåligt - en mkt bra kompromiss mellan vikt och rullmotstånd typ. Under samma förhållanden så har Barzo, Mezcal och Wolfpack Trail blivit sopor på kortare tid. Frågan blir då om xr3 är ett xc-däck?

Tyckte xr3 var mer likt mitt wolfpack cross än trail så jag skulle säga .. kanske?

HT rullar vidare på Fasttrack/Renegade. Hadde racing Ray/Ralph innan kändes likvärdiga.
Nya OiZ kom med race Rekon fram o bak. Se om det blir nå byte framöver till mer lättrullat.
Lite nyfiken på ny ThunderBurt bak men hur tåliga är dom från punka typ

Senast redigerad av en moderator:
Sidofråga: Är det här den uteslutande anledningen till att mina nya MB31 känns som en traktor med inbyggd motvind? (Pirelli Scorpion Trail S.)
Utifrån den cykling du beskrev som aktuell inför köp så kan det vara så, men säsong och underlag spelar nog en stor roll också. Scorpion Trail S finns väl bara i 2.4 bredd och klockar in på 930 g enligt Pirellis hemsida, 950 g enligt TCMcykel's hemsida. Kör du dessutom med slang(?) så... Jag har ingen koll på Pirelli och om de anger fantasisiffror men rätt vad det är närmar de sig kilot.

Är du intresserad av något lättare däck men som inte nödvändigtvis är xc-däck så har vi OffTopic: Stigdäcks- /DC-kombinationer mellan ca 750-880 g (29x2.3 - 29x2.4)
- Bontrager XR3 bak och XR4 fram är nog ett bra tips.
- Maxxis Aspen bak, Maxxis Rekon fram (Aspen är ett XC-däck men Maxxis saknar lätta däck i segmentet).
- Continental Mountain King och/eller Cross king ligger i en lämplig viktklass kanske (Continentals blackchili-gummi vill jag minnas funkar hyfsat i minusgrader).
- Specialized ground control
- Onza Porcupine
Tyckte xr3 var mer likt mitt wolfpack cross än trail så jag skulle säga .. kanske?
Jag kollade vikten och ca 755 g var lättare än vad jag mindes. Problemet med Wolfpack var den mjuka gummiblandningen, nobbarna slets nåt fruktansvärt. På Vittoria så var det mera själva stommen som var för flimsig och punkteringskänslig.

Utifrån den cykling du beskrev som aktuell inför köp så kan det vara så, men säsong och underlag spelar nog en stor roll också. Scorpion Trail S finns väl bara i 2.4 bredd och klockar in på 930 g enligt Pirellis hemsida, 950 g enligt TCMcykel's hemsida. Kör du dessutom med slang(?) så... Jag har ingen koll på Pirelli och om de anger fantasisiffror men rätt vad det är närmar de sig kilot.

Är du intresserad av något lättare däck men som inte nödvändigtvis är xc-däck så har vi OffTopic: Stigdäcks- /DC-kombinationer mellan ca 750-880 g (29x2.3 - 29x2.4)
- Bontrager XR3 bak och XR4 fram är nog ett bra tips.
- Maxxis Aspen bak, Maxxis Rekon fram (Aspen är ett XC-däck men Maxxis saknar lätta däck i segmentet).
- Continental Mountain King och/eller Cross king ligger i en lämplig viktklass kanske (Continentals blackchili-gummi vill jag minnas funkar hyfsat i minusgrader).
- Specialized ground control
- Onza Porcupine

Jag kollade vikten och ca 755 g var lättare än vad jag mindes. Problemet med Wolfpack var den mjuka gummiblandningen, nobbarna slets nåt fruktansvärt. På Vittoria så var det mera själva stommen som var för flimsig och punkteringskänslig.

Jag håller med, vilket är rätt synd för jag gillade däcket skarpt, det är ju billigt också.
Mitt cross vägde till och med mindre, 29 i 2.4 vägde in på 722g.

Är man inte så känslig för vikten så tycker jag att Smart Sam är väldigt underskattat. Bra pris och rullmotstånd. Efter 350 mil fortfarande mycket bra skick på mina.

Bilagor

• Screenshot_20230121-101605.png
    Screenshot_20230121-101605.png
    236.7 KB · Besök: 101
Byt däck utan vidare utredning. Cykeln är redan köpt. Bäst vore att låna någons aslätta hjul också som referens.

Begränsningen med hojen är den branta STA som gör det tveksamt att sänka fronten, men 130 kan man ju testa med om man tror det hjälper.

Punkteringsskydd då. Om man nu har bestämt sig för ett däck ex Mezcal så finns det ju två arter av däcket. Racevarianten med med mindre vikt och mer för race gentemot det som är lite tyngre men bättre punkteringsskydd. Det första då som är mer race har det så mycket sämre skydd mot punktering tro?

Punkteringsskydd då. Om man nu har bestämt sig för ett däck ex Mezcal så finns det ju två arter av däcket. Racevarianten med med mindre vikt och mer för race gentemot det som är lite tyngre men bättre punkteringsskydd. Det första då som är mer race har det så mycket sämre skydd mot punktering tro?
Jag tycker det varierar rätt mycket mellan olika fabrikat. Maxxis kan jag inte köra utan exo-förstärkning ens i fram, Kenda funkar för mig utan förstärkning både fram och bak, Specialized funkar fram men inte bak utan förstärkta väggar (för de märkenas xc-varianter). Beror förstås också mycket på hur duktig man är på cykeln, jag brukar koncentrera mig på var jag placerar framhjulet och sen får bakhjulet hamna där det hamnar, så det tar ju mer stryk.

" jag brukar koncentrera mig på var jag placerar framhjulet och sen får bakhjulet hamna där det hamnar, så det tar ju mer stryk. "
Lite samma här med cushcore bara i bak däck på ht.
Saknas ju även fjädring bak på HT n så blir hårdare slag bak typ.
Men dom duktigare med skills klarar sig nog utan korv

Jag är sugen på att testa Pirelli XC RC Lite. Jag är inte orolig för tunna däck när det kommer till hållbarhet, och för övrigt har jag Nube inserts både fram och bak. Däremot verkar både en och annan användare ha drabbats av däck som håller luften dåligt.

2022 cyklade jag på det lättare Kenda Booster Pro. Upplevde att gummit inte var på topp när det var kallt ute, men annars helnöjd med grepp, rull och följsamhet. Stora abret var att ena däcket tappade trycket oacceptabelt snabbt. Sprayade däcket med Yes och såg att hela däcket löddrade. Stans tätvätska rådde inte på det. Nu hittar jag likanade observationer på nätet angående XC RC. Så frågan är om man vågar sig på att köpa dessa? Någon som hunnit testa XC RC här?

Jag är sugen på att testa Pirelli XC RC Lite. Jag är inte orolig för tunna däck när det kommer till hållbarhet, och för övrigt har jag Nube inserts både fram och bak. Däremot verkar både en och annan användare ha drabbats av däck som håller luften dåligt.

2022 cyklade jag på det lättare Kenda Booster Pro. Upplevde att gummit inte var på topp när det var kallt ute, men annars helnöjd med grepp, rull och följsamhet. Stora abret var att ena däcket tappade trycket oacceptabelt snabbt. Sprayade däcket med Yes och såg att hela däcket löddrade. Stans tätvätska rådde inte på det. Nu hittar jag likanade observationer på nätet angående XC RC. Så frågan är om man vågar sig på att köpa dessa? Någon som hunnit testa XC RC här?
Inte svar på din fråga, har ingen erfarenhet om något av däcken du nämner. Lättviktsdäck håller förstås trycket sämre pga mindre material i sidorna, men kan vara värt att skrubba rent ev rester av släppmedel från insidan. Det kan förbättra situationen avsevärt. Jag skulle oroa mig mindre om enstaka negativa recensioner på nätet om det inte står uttryckligen att det är gjort. Har det nämnts?

Inte svar på din fråga, har ingen erfarenhet om något av däcken du nämner. Lättviktsdäck håller förstås trycket sämre pga mindre material i sidorna, men kan vara värt att skrubba rent ev rester av släppmedel från insidan. Det kan förbättra situationen avsevärt. Jag skulle oroa mig mindre om enstaka negativa recensioner på nätet om det inte står uttryckligen att det är gjort. Har det nämnts?
Vilket bra tips, det låter logiskt! Nej, det har inte nämts i recensionerna. Det kanske kan avgöra saken.

Jag har kört Pirelli Scorpion M 2.4 fram och Scorpion 2.4 H bak under förra våren och i höstas i lite versionen 883/818g.
I somras körde jag XC RC 2.4 PRO Wall 664/775g mycket nöjd och inte haft några punkteringar eller några pyspunkor. Jag kommer nog fortsätta med Pirelli däcken i år med. ?

Ibland har jag lite svårt att greppa det med att jaga gram på utrustningen när det är så många andra parametrar som påverkar. Men vi är olika och tur det.

Har kört XC RC Lite, riktigt nöjd, inga problem att de inte håller luften. Tycker generellt att Pirelli däcken håller luften väldigt bra.
Har även kört XC RC, och XC M som referens. Kommer nog köra XC RC Lite fram, XC RC bak för att få lite mera tåliga däckssidor bak. Kör man mera stök eller om man behöver mera grepp blir det XC M även i år.

Har kört XC RC Lite, riktigt nöjd, inga problem att de inte håller luften. Tycker generellt att Pirelli däcken håller luften väldigt bra.
Har även kört XC RC, och XC M som referens. Kommer nog köra XC RC Lite fram, XC RC bak för att få lite mera tåliga däckssidor bak. Kör man mera stök eller om man behöver mera grepp blir det XC M även i år.
Perfekt, då är det inte ett generellt problem. Då kommer det bli XC RC Lite x2 till våren. Däck är klart roligaste cykel-shopaholic-prylen!

Måste nog testa ett par XC RC jag med men i Prowall. Är det någon här som bränner runt i Hellas på dessa däck? Jag är liiite skraj att man kommer känna sig lite ”undergunned”, så låga dobbar, men eftersom jag prioriterar fart så känns dom ändå rätt, kanske.

Har tidigare kört Ray/Ralph och det har funkat fint typ överallt förutom när det har börjat gå undan i småstökiga utförslöpor där dom snabbt kan kännas nervösa och studsiga.

Jag kör allltid så himla blandat på mina rundor… grus och lite stök men är för gammal för ”Nackarna” ;)

Ett alternativ kan ju vara XC M så klart men dom är ju så mycket tyngre.

Kör idag Ground Control + Fast Trak i T5. Funkar ok men vill ha snabbare.

Måste nog testa ett par XC RC jag med men i Prowall. Är det någon här som bränner runt i Hellas på dessa däck? Jag är liiite skraj att man kommer känna sig lite ”undergunned”, så låga dobbar, men eftersom jag prioriterar fart så känns dom ändå rätt, kanske.

Har tidigare kört Ray/Ralph och det har funkat fint typ överallt förutom när det har börjat gå undan i småstökiga utförslöpor där dom snabbt kan kännas nervösa och studsiga.

Jag kör allltid så himla blandat på mina rundor… grus och lite stök men är för gammal för ”Nackarna” ;)

Ett alternativ kan ju vara XC M så klart men dom är ju så mycket tyngre.

Kör idag Ground Control + Fast Trak i T5. Funkar ok men vill ha snabbare.
Är renegade + fasttrack ett alternativ och var ligger de jämfört med ralph ray?

Nya ralph ray har väl ny casing och kommer i två olika versioner? Kanske studsar mindre

Är renegade + fasttrack ett alternativ och var ligger de jämfört med ralph ray?

Nya ralph ray har väl ny casing och kommer i två olika versioner? Kanske studsar mindre
Japp, absolut ett alternativ som jag också funderat på. Kanske aktuellt med T7 fram då för mig tillsammans med ett Renegade bak i T5. Ett ganska billigt alternativ med.

När jag körde Ray/Ralph så var det dom "nya". Jag hade Super Ground men dom vägde så lite så jag undrar om dom var felmärkta. Vägde som Super Race ska göra, alltså typ 700g. Dom var otroligt flimsiga då man bara höll i dom och jag var alltid lite nervös med dom på. Men grepp och rull vara ju king på dessa.

Kul med däck ändå :)

Vad väljer man om man vill ha snabbt lätt och mer volym än 2.2/2,25? Typ thunder b, raceking? Gillade förra versionen av fast track s-works men nya är lite väl greppigt på ex långlopp? Tips?

Har inte kört Ralph/ Ray men de Ground Control / Fast Trak som satt på min Epic Evo sitter fortfarande på från vårkanten till klägghösten börjar. Bakdäcket FT blir nog bytt i vår men överlag har de slitits grymt lite och bjudit på bra grepp och rull.

Kunde inte hålla mig och slängde på ett par XC RC 2.4 Prowall i helgen. Fantastiska på alla sätt och vis och kan bara instämma om allt positivt man läst här och hört annanstans. Jag körde en tur i lördags i det blöta och kan konstatera att grepp och rull är on point! ?

Körde blandat som jag alltid gör med inslag av stökig stig. Blåa/Gröna. 1.5 mil hann jag sen punkade jag bak så illa så det verkar vara kört att någonsin få det tätt igen.

Men det blir nog ett nytt och pumpa lite hårdare bak.

Vad väljer man om man vill ha snabbt lätt och mer volym än 2.2/2,25? Typ thunder b, raceking? Gillade förra versionen av fast track s-works men nya är lite väl greppigt på ex långlopp? Tips?
Jag körde Engelbrektsturen och CV förra året på S-Works Renegade 2,35 tyckte det funkade kanon, lätta är dom också typ 570g om jag minns rätt.

Tillbaka
Topp