vilka XC-däck ska jag välja?

Jag är inne på mitt 3:e år med allebike alpha och barzo 2,35. I höstas/vintras körde jag magic mary vilket kanske var lite overkill - i alla fall bak. Men det var jäkligt tryggt när det var snorhalt. Hur som helst så har jag på min tidigare cykel kört race king(gamla mönstret) i flera år både fram o bak men testade sista året med racing ray feam. Och bontrager team issue xr3 & xr4(äldre mönster) höst/vinter. Det är så att säga min däckerfarenhet till mtb. Min slutsats är att barzo är ett väldigt mångsidigt däck men det är extra viktigt att testa sig fram till optimalt däcktryck - stooor skillnad på ett pump hit eller dit. På blöta hällar och rötter upplever jag att barzo har lite sämre grepp/hårdare gummi än tex race king eller för den delen racing ray. Vet inte hur det nya race king är men det gamla hade förvånansvärt bra grepp på hala hällar o rötter - mycket kontaktyta. Barzo är riktigt snabba men om det blir för sandigt/loamy märks det att mönstret är relativt grovt eller rättare sagt djupt. Jag kommer köra slut på barzo men sen blir det nog racing ralph/ray. Är dock inte jätteförtjust i rays grova sidodobbar - tycker man tappar känsla i klippiga miljöer. Hade höga förväntningar på wicked will som framdäck men det verkar ju ha fått rätt ljumma recensioner? Så ralph bak det är bestänt som nästa men sen är det fortfarande öppet vad det blir fram

Fortfarande inget excel? Jobbigt det här. Ray & Ralph bör duga men vad säger ni om 750g på 2.35? Är det ocyklingsbart eller vägs upp av en perfekt avägning mellan vikt, grepp och rull?

EDIT. Nöjer vi oss med 2.25 så blir det 675 gram men finns inte inne på bike24.
Dessutom Rocket Ron 2.25 väger 660g. Varför är Ralph / Så jävla tunga?

Eller ska vi skita i detta eftersom allt ändå ligger inom den enorma felmarginalen på däck?

1682952159584.png

750g ska man inte hoppas på

Jag ska prova rekon / rekon race. Rekon får flytta fram och ett nytt rekon race införskaffat. Ska bli spännande att se om rekon duger fram när man vill svänga ?

Jag ska prova rekon / rekon race. Rekon får flytta fram och ett nytt rekon race införskaffat. Ska bli spännande att se om rekon duger fram när man vill svänga ?
Ja, det ska ju svänga också...det är ju det. Recon race verkar väga där någonstans också så det är väl där det ska ligga.

Rull / vikt / grepp är minst en paramter för mycket. Tur jag inte är orolig för punka okcså.

Mitt Ralph 2,35 skulle behöva bytas men eftersom att jag haft beslutsångest så har jag inget reserv… 2,25 finns ”överallt ” och till ok pris. 2,35 rejält dyrt och sällsynt.. kommer jag att märka skillnaden på 3mm? ?

Mitt Ralph 2,35 skulle behöva bytas men eftersom att jag haft beslutsångest så har jag inget reserv… 2,25 finns ”överallt ” och till ok pris. 2,35 rejält dyrt och sällsynt.. kommer jag att märka skillnaden på 3mm? ?
Köp ett 2.25 och berätta för mig. Annars tyckte jag r2 hade.

Stressköpte thunderburt 2.25 + ray 2.35. Om flickan inte gillar det så kan jag tänka mig båda själv.

Rejäla sidodobbar på Rekon så bara man lutar cykeln ordentligt så biter de ju bra. Ironiskt nog gör min kropp tvärt om när det blir slirigt och jag stelnar till och håller cykeln upprätt. Rekon var verkligen inte rätt däck för mig.

Rejäla sidodobbar på Rekon så bara man lutar cykeln ordentligt så biter de ju bra. Ironiskt nog gör min kropp tvärt om när det blir slirigt och jag stelnar till och håller cykeln upprätt. Rekon var verkligen inte rätt däck för mig.
Min stig-/xc-/downcountryhoj har stått och varit ledsen hela vinterhalvåret, men nu har jag piffat till den och bytt bort de snabba men inte alls stigvänliga Rene Herse Fleecer ridge (råkade få dem över och provade därför lite på mtbn). Istället satte jag på Rekon-däcken som hojen levererades med. Jag har två KOM på asfalt med de däcken, så de rullar ju som satan. Jag har bara kört landsväg eller stigcykling innan, dvs ingen ren XC egentligen. Eftersom jag dels har mtb som reservhobby och dels alltid väljer någon annan typ av cykling om det regnar (skärmar är en bra grej) så tänkte jag att Rekon ska vara mina stigdäck framöver. Men herregud vad nätt mönstret är!! Kommer jag dö direkt med Rekon-däcken på? Senast jag cyklade stig hade jag Aggressor bak och DHF fram, men nu har jag alltså hybris och tänker att min goda teknik ska kompensera för brist på mönster (haha)...

Jag har gjort valet att köra göteborgsstig på "för lite" cykel med 100/120 mm slaglängd vilket varit underbart bra, och jag ser däckbytet ner till XC-däck som en likvärdig grej. Framgång eller flopp?

Jag tror absolut att bra teknik kan väga upp för Rekons minimala grepp och det rullar ju riktigt fint. Behöver man få stopp på cykeln finns det dock inte mycket att jobba med. Jag har ett halvhögt drop på hemmaslingan som följs av en skarp vänstersväng och där blåste jag förbi och missade kurvan varenda gång med Rekon. Med Dissector däremot trycker jag ner hälarna och får grepp nog.

Min stig-/xc-/downcountryhoj har stått och varit ledsen hela vinterhalvåret, men nu har jag piffat till den och bytt bort de snabba men inte alls stigvänliga Rene Herse Fleecer ridge (råkade få dem över och provade därför lite på mtbn). Istället satte jag på Rekon-däcken som hojen levererades med. Jag har två KOM på asfalt med de däcken, så de rullar ju som satan. Jag har bara kört landsväg eller stigcykling innan, dvs ingen ren XC egentligen. Eftersom jag dels har mtb som reservhobby och dels alltid väljer någon annan typ av cykling om det regnar (skärmar är en bra grej) så tänkte jag att Rekon ska vara mina stigdäck framöver. Men herregud vad nätt mönstret är!! Kommer jag dö direkt med Rekon-däcken på? Senast jag cyklade stig hade jag Aggressor bak och DHF fram, men nu har jag alltså hybris och tänker att min goda teknik ska kompensera för brist på mönster (haha)...

Jag har gjort valet att köra göteborgsstig på "för lite" cykel med 100/120 mm slaglängd vilket varit underbart bra, och jag ser däckbytet ner till XC-däck som en likvärdig grej. Framgång eller flopp?
Ta något steg till.. kör Racing Ralph och ray. Jag gick till det efter flera år på magic mary, hans dampf, wtb vigilante, maxxis dhf, osv.. Väldigt nöjd, mycket roligare överlag för min del. Mindre nackdelar i grepp än man kan tro. Cyklade till och med snabbt i snö i vintras med dem på en klubbtävling.

Har lagt in en beställning på racing Ralf och racing ray 2.35 men nu börjar jag fundera på om jag ska sätta dom på sambons cykel och jag köper Rikon race 2.35 . Någon som provat båda? Både jag och sambon har Trek top fuel cyklar och jag ska köra vasan med min i sommar

Som jag skrev i en annan tråd ska man inte göra sig några illusioner av att det är ett särskilt lätt däck (även om jag hade otur just med detta).

A0574C6E-AC0A-470F-AA71-D16BB91E76B0.jpeg

Har lagt in en beställning på racing Ralf och racing ray 2.35 men nu börjar jag fundera på om jag ska sätta dom på sambons cykel och jag köper Rikon race 2.35 . Någon som provat båda? Både jag och sambon har Trek top fuel cyklar och jag ska köra vasan med min i sommar
I de flesta fallen brukar Schwalbe ha bättre rull än Maxxis, så jag skulle inte byta.

Här kommer lite mtbdäck jag har vägt genom tiderna. Har Ralph/ Ray 2,35 men har visst glömt att väga dom.

Däck MTB:
Spec renegade 29x1.95 604g i plast?
Specialized fast trak 29x2.2 631g.
Specialized fast trak 29x2.2 622g.
Specialized ground control Ctrl 2,3 824g.
Specialized ground control t5 2,35 789g.
Spec purgatory 29x2.3 764g.
Schwalbe thunder burt 29x2.1 490g.
Schwalbe racing ralph 29x2.25 646g/630g.
Schwalbe racing ralph 29x2.25 addix 641g
Schwalbe racing ralph 29x2.25 addix 652g
Schwalbe rocket ron 29x2.25 676/682g
Schwalbe rocket ron 29x2.25 addix 653/675g
Schwalbe ice spiker pro 29x2.25 979/939g
Specialized fast trak nya 29x2.3 686/705/654
Specialized fast trak transp. 29x2.3 624/646g
Spec fast trak s-works 29x2.1 557g.
Spec renegade s-works 29x2.1 512g.
Specialized fast trak nya 29x2.1: 638g.
Specialized renegade nya 29x2.1 571g.
Specialized fast trak 2.35 t5 690g.
, 696g, 697g.
Specialized Renegade 2.35 t5 652g
Continental xking 29x2.2 740g.
Vittoria barzo 29x2.25 tlready 665g.
Michelin wild racer ultimate 29x2.25 610g.

Livet är iaf för kort för att cykla på dåliga däck. Cyklade på frugans cykel idag, 29 2,25 rapid rob bak och tough tom fram i någon riktigt dålig gummiblandning. Tydligt att det är värt pengarna med riktiga däck.

Jo men allt har blivit så tungt. Är det värt det eller är det bara idioter som cyklar xc på 30i och 2.35 när 25i och 2.10 är mer än tillräckligt?

Här kommer lite mtbdäck jag har vägt genom tiderna. Har Ralph/ Ray 2,35 men har visst glömt att väga dom.

Däck MTB:
Spec renegade 29x1.95 604g i plast?
Specialized fast trak 29x2.2 631g.
Specialized fast trak 29x2.2 622g.
Specialized ground control Ctrl 2,3 824g.
Specialized ground control t5 2,35 789g.
Spec purgatory 29x2.3 764g.
Schwalbe thunder burt 29x2.1 490g.
Schwalbe racing ralph 29x2.25 646g/630g.
Schwalbe racing ralph 29x2.25 addix 641g
Schwalbe racing ralph 29x2.25 addix 652g
Schwalbe rocket ron 29x2.25 676/682g
Schwalbe rocket ron 29x2.25 addix 653/675g
Schwalbe ice spiker pro 29x2.25 979/939g
Specialized fast trak nya 29x2.3 686/705/654
Specialized fast trak transp. 29x2.3 624/646g
Spec fast trak s-works 29x2.1 557g.
Spec renegade s-works 29x2.1 512g.
Specialized fast trak nya 29x2.1: 638g.
Specialized renegade nya 29x2.1 571g.
Specialized fast trak 2.35 t5 690g.
, 696g, 697g.
Specialized Renegade 2.35 t5 652g
Continental xking 29x2.2 740g.
Vittoria barzo 29x2.25 tlready 665g.
Michelin wild racer ultimate 29x2.25 610g.
Hade du valt Maxxis nån gång där i tidernas begynnelse så hade listan inte behövt vara lika lång...

?

Ska byta ut mitt wolfpack race bakdäck som börjar bli slitet efter två säsonger. Har köpt ett racing ray 2.35 fram förra sensommaren men nu när jag ska komplettera med ett racing Ralph verkar dom vara helt omöjliga att få tag i (2.35), så frågan är om man ska testa rekon race eller? Har kört mezcal /barzo tidigare som jag inte tyckte ingav något förtroende när det blev lite blött ute (2.25or dock). Eller kan Pirelli göra bra bakdäck kanske? ?
Nu finns racing Ralf och Ray i 2.35 på cykelkraft

Lagt på Mezcal nu och kört några vändor och får säga att det var stor skillnad mot Barzo. Tyckte Barzo var hyfsat lättrullade och roliga att cykla på men Mezcal rullade lätt i jämförelse. Har inte provat i vått underlag direkt men jag känner igen mig själv som solskenscyklist ändå. Gjorde ett bra val kände jag.

Jag tror absolut att bra teknik kan väga upp för Rekons minimala grepp och det rullar ju riktigt fint. Behöver man få stopp på cykeln finns det dock inte mycket att jobba med. Jag har ett halvhögt drop på hemmaslingan som följs av en skarp vänstersväng och där blåste jag förbi och missade kurvan varenda gång med Rekon. Med Dissector däremot trycker jag ner hälarna och får grepp nog.
Nu har jag kört en 10 mil på Rekon fram och Rekon race bak på min Spur. Rekon Race fungerar fint nu i detta strålande torra vårväder. Rekon fram känns dock rejält sketchy ?. Har varit nära att vurpa flera gånger när framdäcket glider iväg. Kommer närmast från min gamla favorit Magic Mary 2,35 och Dissector. Båda dessa känns dock overkill för den typ av stig vi har nu. Nästa test blir Nobby Nic Addix soft (ungefär samma vikt som Rekon) men mer mönster.

Jag har betat av ett par av Maxxis Rekon Race 2.4 120tpi på XC hoj och lägger på ett par nya nu.
Jag tycker dessa gör sig grymt på ett par moderna Roval hjul med inner-mått på 29mm.
Tycker verkligen att jag har ett kontrollerat grepp och känner innan däcket sticker.
Aningen tunga kanske men håller man sig i skogen så känns det värt det.

20230516_145836.jpg

20230516_150917.jpg

det har råkat bli så att jag nu har jag race king på alla mina cyklar. packåsnan, gruscykeln och xc-cykeln :)

nymonterade på 40i-fälgar är de 59 mm breda (2,32 tum) med c:a 1 bar. profilen är inte fyrkantig, men sidoväggarna sticker ut längre än kantnabbarna. undrar om det ökar risken för sidoväggsrevor? jag kommer bli varse. 595 gram fälg (wtb kom light) och 607 gram däck tycker jag inte är överdrivet tungt, om hjulvikt nu spelar nån roll (det är jag fortsatt tveksam till).

jag har kört renegade 2,3 innan, som är 64 mm på 40i. efter en testtur så kan jag konstatera att det känns rappare med race king, men renegade var nog "mysigare". återstår att se vad jag föredrar. race king verkade eventuellt lite knepiga att hitta rätt däcktryck på. det gick snabbt från att kännas för hårt till att bli genomslag. börjar snegla på korvarna på verkstadsväggen igen.

Jag har redan skrivit lite om Pirelli XCRC här i tråden. Intrycken kvarstår efter några veckor, dessutom allt tydligare. Väldigt bra på blött och halt underlag, troligen bästa jag provat. Men tyvärr lite för obekväma över småstöket. För mycket av småstötsrarna fortplantar sig upp i styret och är tröttsamt för händer och handleder.

Så nu undrar jag; vilket är det bekvämaste och följsammaste XC-däcket (givetvis får det inte kränga vid låg tryck)? Finns det något däck som sticker ut som bäst på detta?

Nu har jag kört en 10 mil på Rekon fram och Rekon race bak på min Spur. Rekon Race fungerar fint nu i detta strålande torra vårväder. Rekon fram känns dock rejält sketchy ?. Har varit nära att vurpa flera gånger när framdäcket glider iväg. Kommer närmast från min gamla favorit Magic Mary 2,35 och Dissector. Båda dessa känns dock overkill för den typ av stig vi har nu. Nästa test blir Nobby Nic Addix soft (ungefär samma vikt som Rekon) men mer mönster.
Kan inte rocket ron ligga mellan rekon och nobby?

Blev ray och burt för flickan. Har bara testat själv på asfalt men känns snabbt. Hon säger hon är nöjd men vi får se om det är för lite utförs.
.
Jag körde själv 10-15 år gamla renegade. Brukade gå bra på torrt men var på väg ner två gånger och körde rakt fram i en serpentine.

Tillbaka
Topp