[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
eller alla andra t ex deras kvinnor.. skippa gärna det där snacket?

iaf lär hitachi betalat abb mer för en transformatorfabrik i ludvika än geely betalade för volvo personvagnar.
Var det mitt inlägg som stack i ögonen, inte det jag svarade på.

Alltid kul att retas lite...
Finns inget kontroversiellt i mitt uttalande ovan. Möjligen graden av arghet som är svår att bevisa men med tanke på sabotagets omfattning så verkar det rätt rimligt att en viss ilska befann sig hos förövaren.
Att andelen inrikesfödda män i högre grad är outbildade i Ludvika än i övriga landet är enkelt att kolla upp.
1675419991231.png

När Ludvika "byggdes" behövdes till skillnad från idag ingen eftergymnasial utbildning för att få jobb. Det var bara att knalla ner dagen efter att skolan slutade och börja jobba på ASEA.

Ursäkta men ersätt orden "vita män" med "svarta män" så kanske du hör hur rasistiskt och fördomsfullt ditt inlägg faktiskt är!

Att påstå att vara rasistisk är att retas lite är rätt uselt om du frågar mig!

Så du menar att jag som vit man inte kan driva med andra vita män utan att det blir rasistiskt?

Lär nog behövas kameraövervakning på laddstationerna framöver som det ser ut, nog för att kränkta vita män är arga i kommentarsfälten på FB ang elbilar men det här framstår ju som bisarrt. Är det en ny folkrörelse vi ser?

Inte bara vita män.
Läser man i trådarna om höga elpriser så får elbilarna skulden av av alla sorters människor.

Om vi skiter i vem som gjort det, är det inte lite intressant att laddstationer ofta byggs som tomma, själadödande platser där det kanske känns ganska opersonligt och relativt sett enkelt att vandalisera lite. De som laddar ska vara där en stund. Och traditionella mackar tjänar sen länge sina pengar på korv och inte bensin om jag förstått rätt. Varför är det inte oftare nåt mackliknande på samma plats med korv, fika, godis, tidningar...

Det handlar nog om var de kan arrendera markyta där det samtidigt går att få tillräcklig anslutning till elnätet.

Finns båda varianter tycker jag, men mackarna satsar ju hårt nu. Och den i Ludvika ligger ju inte helt ocentralt, men där verkar det inte räcka :-)

Det finns redan, i viss mån, för de med det lastbils och busskort,
eftersom det krävs läkarundersökning, inkl syn och hörsel, var femte år för att förnya körkortet

Exakt så! Borde finnas för alla körkort!

Samt en hård åldersgräns - i varje fall hos vissa åkerier. Vet nämligen lastbilschaufförer som inte får köra pga ålder oavsett syn etc.

Om vi skiter i vem som gjort det, är det inte lite intressant att laddstationer ofta byggs som tomma, själadödande platser där det kanske känns ganska opersonligt och relativt sett enkelt att vandalisera lite. De som laddar ska vara där en stund. Och traditionella mackar tjänar sen länge sina pengar på korv och inte bensin om jag förstått rätt. Varför är det inte oftare nåt mackliknande på samma plats med korv, fika, godis, tidningar...
De har väl varit lite sena ut startblocken, men jag tycker mig se att mackarna börjar bygga elstolpar på hyfsat bred front nu.

är det inte lite intressant att laddstationer ofta byggs som tomma, själadödande platser där det kanske känns ganska opersonligt och relativt sett enkelt att vandalisera lite. De som laddar ska vara där en stund. Och traditionella mackar tjänar sen länge sina pengar på korv och inte bensin om jag förstått rätt. Varför är det inte oftare nåt mackliknande på samma plats med korv, fika, godis, tidningar...
Det handlar nog om var de kan arrendera markyta där det samtidigt går att få tillräcklig anslutning till elnätet.
Ett svar på det är väl Audis Charging Hub, med kaffeservering/automater och solceller+batterier för att jämna ut elnätbelastningen
A223187_blog.jpg

och

Redigerat: Bättre bild

Senast ändrad:
Ett svar på det är väl Audis Charging Hub, med kaffeservering/automater och solceller+batterier för att jämna ut elnätbelastningen
A218900_x750.jpg

och
Jamen såklart, mycket bättre möjligheter till merförsäljning än bensinmackar ju. Här har vi den egentliga förklaringen till varför industrin går över till elbilar: mer tid med kunden.

<raderat upprörande kommentar angående Ludvikas demografi>

Senast redigerad av en moderator:
Var det mitt inlägg som stack i ögonen, inte det jag svarade på.
ja, faktiskt var ditt en bit värre.

det blir väl elbil om några år även för gruppen du och masjävel luftade. och då kommer de att hålla fast vid det gamla längre än oss andra. faktiskt inte så fel som det verkar; alla kan inte gå över bron samtidigt. men man behöver ju inte kasta träskor på det nya. vilket är den ursprungliga bokstavliga betydelsen av sabot-era.

liksom de sedan kommer hålla kvar vid elbilar när även den tekniken så som det brukar ske, visar sig obsolet och miljöfarlig även den.

det är människans natur.

Är det fortfarande populärt att påstå att elbilarna skulle kunna hjälpa till att fylla ut dalarna på elnätet? Misstänker att det där inte är så enkelt som det låter, men det är bara en magkänsla.

Är det fortfarande populärt att påstå att elbilarna skulle kunna hjälpa till att fylla ut dalarna på elnätet? Misstänker att det där inte är så enkelt som det låter, men det är bara en magkänsla.

Det är inte riktigt rimligt med de tekniska lösningarna som måste fram mot vad det hade gett.
Stora vindkraftparker är svårt nog att ta hand om.

Vi släpper runtomkringsnacket nu och pratar i alla fall i närheten av trådens ämne så slipper jag dela ut varningar och låsa tråden, ok? Snälla?

Tack.

Idag såg jag en Hongqi suv. Kändes som änden på linjen av stora tunga meningslösa bilar. Föredrar helt klart andra änden. Vågade inte fota eftersom det var en ambassad-bil :D

061545BB-5D0E-4804-83F4-28E392A042F0.jpeg

Hoppas det kommer mer bilar som Freze istället. Små billiga bilar för städer och pendling som drar nytta av batteriernas fördelar.

A3BAC7E8-875D-4906-B0DB-CF12C1BE5908.png

Lånade bilder från internet. Tar bort vid behov.

Idag såg jag en Hongqi suv. Kändes som änden på linjen av stora tunga meningslösa bilar. Föredrar helt klart andra änden. Vågade inte fota eftersom det var en ambassad-bil :D

Visa bilaga 606412

Hoppas det kommer mer bilar som Freze istället. Små billiga bilar för städer och pendling som drar nytta av batteriernas fördelar.

Visa bilaga 606413

Lånade bilder från internet. Tar bort vid behov.

Varför ska man pendla i bil? Det om något bör avskaffas.

Varför ska man pendla i bil? Det om något bör avskaffas.

Alla bor inte i stad ;)
Vissa bor i glesbygd där kollektivtrafik inte är miljömässigt fördelaktigt. :) I stad tar man naturligtvis cykel/kollektivtrafik.

Även i icke glesbygd (exv stora delar av norra västra Götaland) kan man enkelt ha 10-20 km till närmsta större ort. Ofta finns inte tillräckligt bra kollektivtrafik tillräckligt nära. Jag cyklar det men förväntar mig inte att alla gör det.

På landsbygden är en sak, men i och omkring storstäder kan det definitivt ifrågasättas pga alla köer och skit det orsakar samtidigt som kollektivtrafiken ofta är väl utbyggd.

Instämmer till 100%. Finns en fantastisk bild som jag inte hittar där någon visar alla partikelutsläpp mm från en elbil. Ritad i Jan Löf-stil typ. Känd illustratör.

Alla bor inte i stad ;)
Vissa bor i glesbygd där kollektivtrafik inte är miljömässigt fördelaktigt. :) I stad tar man naturligtvis cykel/kollektivtrafik.

Även i icke glesbygd (exv stora delar av norra västra Götaland) kan man enkelt ha 10-20 km till närmsta större ort. Ofta finns inte tillräckligt bra kollektivtrafik tillräckligt nära. Jag cyklar det men förväntar mig inte att alla gör det.

Med en schysst elcykel tar sig även Britt, 59 år, sig till jobbet 15 km bort på ett kick.

Vet inte om de kommit till Sverige än, men för mtb-cyklister som vill köra elbil är väl Rivian-pickupperna ett trevligt alternativ? Bra räckvidd och lätt att lasta cyklar, så det får bli mitt svar på trådskaparens fråga. https://rivian.com/r1t

Sen kan man undra hur alla bara ”råkar” hamna i nääääeh-jag-kan-inte-ta-mig-till-jobbet-på-annat-sätt-än-bil-orter. ?‍♀️
Rimliga huspriser. 25km till jobbet, 9km till affären. Skulle älska att slippa åka bil till jobbet. Cykling/kollektivtrafik är inte ett alternativ

Sen kan man undra hur alla bara ”råkar” hamna i nääääeh-jag-kan-inte-ta-mig-till-jobbet-på-annat-sätt-än-bil-orter. ?‍♀️

Vi flyttade längre från jobbet men till bättre kollektivtrafik, sex år senare kom corona och numera åker jag bara in till jobbet 2-3 gånger i veckan ungefär. Bilen används inte till jobbresor om det inte är något särskilt som ska uträttas på vägen men då tappar man arbetstiden på tåget.

Många värderar andra saker i livet högre än jobbet, sånt som kanske sällan finns där jobben finns (i städerna). Kolla bara vad som hände under corona när även stadsborna vallfärdade ut fr städerna när de inte längre behövde vara på kontoren. De som redan bodde på landet verkade redan vara nöjda med sina liv och flyttade inte alls i samma utsträckning.

Tjena!

Man kanske redan bor i en ort där jobben försvinner?
Man kanske inte har insatsen för att kunna köpa bostad i en större och dyrare ort?
Man kanske vill bo någonstans med närheten till natur och annat?
Man kanske inte vill bidra till urbaniseringen?

Ja tänk om kollektivet kommer på att det inte är hållbart att frakta en människa i en tvåtonspryl hur man än vrider och vänder på det. Då är det läge för cykelaktier :)
Eller en entonspryl med plats för fem. Blir 200 kg per skalle. Mindre än de flesta motorcyklarna. Borde gå men vi är ju inte där ännu då det gäller elbilen. Inte heller när det gäller ice i olika kombinationer tyvärr. Min gamla Aygo ligger väl på strax under 1 ton och tar 4 pers. Krockskyddet är väl "sådär".

Med en schysst elcykel tar sig även Britt, 59 år, sig till jobbet 15 km bort på ett kick.
Ja fast tyvärr är det så att det regnar, snöar, blåser och är kallt ibland. Dessutom har man kanske en del ärenden som kräver lastkapacitet på vägen hem.
Har man smakat på bilåkandets söta nektar är det svårt att gå tillbaka till cyklandets obekväma slit.

Ja fast tyvärr är det så att det regnar, snöar, blåser och är kallt ibland. Dessutom har man kanske en del ärenden som kräver lastkapacitet på vägen hem.
Har man smakat på bilåkandets söta nektar är det svårt att gå tillbaka till cyklandets obekväma slit.
Har man smakat på cyklingens söta nektar är det nog få som går tillbaka till misären i stockholms bilköer i alla fall.
Fast elcylel på vintern är nog kallt, trampa själv är bäst. ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp