Allebike MB31 MTB

Allebike MB31 MTB
Nästan alla tillverkare, förutom britterna och Nordest, brukar skriva geotabeller utan sag.

Om man bara ger vevlagerhöjd berör bb drop värdet på hur tjocka däck man räknar med. Det är mycket bättre när tillverkare speccar bb drop.
Jo, snegal mycket på brittiska hardtails nyligen och där är det alltid inkl sag som uppges.

Allebike MB31 MTB
Ännu bättre: Bird ger till Zero AM ramen, som jag köpte till sonen, värdarna till gafflar med två olika slaglängd både utan och med sag.

Allebike har en tabell var för 120 respektive 130. Bättre än del som inte ändrar geo trots modeller med olika slag.
Tex 3mm skillnad i bb height mellan 120 / 130. Det kan nog stämma.
Sen kan annat vara knas.

Jag hittade en svart fläck i protokollet nu. 30,9mm stolpe. Inte avgörande för mig men inte det senaste modet

Allebike MB31 MTB
Lite lägre = lite snyggare annars samma.
Synd de inte gick hela vägen å rättade ut linjen axel => head tube
1675868053532.png

Allebike MB31 MTB
Jag jämförde M, men jag ser nu att du jämförde S och M, som har samma längd på styrhuvudet.

Vevlagerhöjd skiljer sig. Det ger 5 mm extra skillnad, om däck har samma höjd. Om 2022 har större däck kan det förklara allt.

Ja, jag råkade ta fel. Jag ser nu att de inte står på marken utan är synkade vid BB?
Det förstod inte jag....det är bra för att jämföra vinklar men inte annat

Small har 100 både nu och 22. Tycker ändå det är svårt att greppa skillnaden

EDIT2. Nu gjorde jag väl samma feltänk igen - vore bra med option att synka vertikalen vid axel istället för bb

1675871148573.png

Senast ändrad:
Allebike MB31 MTB
Ok, jag kan NADA om vinklar mm, jag kör på känn. Har fortfarande min Remedy 8 2020 men är sjukt sugen på en rescue tr till sonen. Hoppas att det kommer ut ett test snart av rescue ☺️

Allebike MB31 MTB
Tänker jag rätt storleksmässigt?

Den Santa Cruz Chameleon XL med 120mm gaffel och 27.5+ jag hade förrut kändes aningen lång och körde med 35mm stam och styre med 12grad sweep. Händerna hamnade då i princip i linje med gaffelröret vilket var bekvämt men inte optimalt för att manövrera cykeln. XC rescue är aningens längre men har ju en betydligt brantare sadelrör och kommer då uppfattas som lite kortare.

XC Rescue jämfört med min nu sålda Ibis Ripley V4 är helt spot on i geo. Men alltid svårt att jämföra FS och HT på pappret då HTn kommer bli längre under sag. Ripleyn körde jag med stock cockpit inkl 50mm stam.

Kanske blir en XL Rescue bra med 40mm stam om jag vill hamna där jag var tidigare. Att gå ner till en Large kanns fel.

Vad tros om detta?

1675934018857.png

1675934548411.png

Allebike MB31 MTB

Den Santa Cruz Chameleon XL med 120mm gaffel och 27.5+ jag hade förrut kändes aningen lång och körde med 35mm stam och styre med 12grad sweep. Händerna hamnade då i princip i linje med gaffelröret vilket var bekvämt men inte optimalt för att manövrera cykeln. XC rescue är aningens längre men har ju en betydligt brantare sadelrör och kommer då uppfattas som lite kortare.

XC Rescue jämfört med min nu sålda Ibis Ripley V4 är helt spot on i geo. Men alltid svårt att jämföra FS och HT på pappret då HTn kommer bli längre under sag. Ripleyn körde jag med stock cockpit inkl 50mm stam.

Kanske blir en XL Rescue bra med 40mm stam om jag vill hamna där jag var tidigare. Att gå ner till en Large kanns fel.

Vad tros om detta?

Visa bilaga 607284

Visa bilaga 607288

Reach på en HT blir längre med hälften av sag när man sitter på den. Då blir Rescue i Xl 15 mm längre än din Ripley. Kanske bättre att tar L, framförallt om din Chameleon känder för läng.

Förresten kör jag, med min 179 cm, en Chameleon i XL, men helstel med 100% ståcykling. Min stig-HT har 465 mm reach utan sag.

Allebike MB31 MTB

Vad tros om detta?

Visa bilaga 607284

Visa bilaga 607288
Den blir kortare men beror på sadelhöjd också

Allebike MB31 MTB
Reach på en HT blir längre med hälften av sag när man sitter på den. Då blir Rescue i Xl 15 mm längre än din Ripley. Kanske bättre att tar L, framförallt om din Chameleon känder för läng.

Förresten kör jag, med min 179 cm, en Chameleon i XL, men helstel med 100% ståcykling. Min stig-HT har 465 mm reach utan sag.
Jag är 186 med 91cm PBH men det säger ju inte så mycket om hur jag gillar att sitta på cykeln. Reach förlängs med 1/2 av sag på HT var en bra tumregel. Kanske får ta mig till Allingsås och provcykla.

Den blir kortare men beror på sadelhöjd också

Mina ben har inte växt så sadelhöjd borde vara den samma som förrut. (men förstår hur du tänker, ju längre stolpe desto större skillnad i upplevd längd)

Allebike MB31 MTB
Jag är 186 med 91cm PBH men det säger ju inte så mycket om hur jag gillar att sitta på cykeln. Reach förlängs med 1/2 av sag på HT var en bra tumregel. Kanske får ta mig till Allingsås och provcykla.

Mina ben har inte växt så sadelhöjd borde vara den samma som förrut. (men förstår hur du tänker, ju längre stolpe desto större skillnad i upplevd längd)
Jo, men effektiv STA mäts på olika höjd på olika cyklar och diffen mot detta påverkar längden olika beroende på STA.

Allebike MB31 MTB
Jag borde köpt 23:an som är snällare, tänker jag när jag ser alla skisser och hör era resonemang. Så, finns det räddning för min 22:a? Är det ens lönt att prova Barzo-sulor eller skall jag köpa en renodlad XC?

Allebike MB31 MTB
Jag borde köpt 23:an som är snällare, tänker jag när jag ser alla skisser och hör era resonemang. Så, finns det räddning för min 22:a? Är det ens lönt att prova Barzo-sulor eller skall jag köpa en renodlad XC?
Testa andra däck. Enda felet på 22an är att vinklar gör det svårt att sänka gaffeln hur mycket som helst.
Sen verkar en del gilla en rap cykel ned 69 grader hta och då finns det nog ingen räddning.

Allebike MB31 MTB
Börjar tröttna ordentligt på RockShox 35 gold.. blir helt stenhård när det går fortare och är tätt med rötter.
Gillade min bomber z2 jag hade på tidigare cykel
Så är inne på att skaffa en fox 36 150mm men sneglar lite på RockShox pike 140 men efter erfarenheten jag har med 35 gold så tar det emot
Är Pike select charger ett stort kliv upp från 35 gold?

Allebike MB31 MTB
Börjar tröttna ordentligt på RockShox 35 gold.. blir helt stenhård när det går fortare och är tätt med rötter.
Så är inne på att skaffa en fox 36 150mm men sneglar lite på RockShox pike 140 men efter erfarenheten jag har med 35 gold så tar det emot

Jag, en Charger RC dämpare är otroligt mycket bättre än en Motion Control dämpare!

Allebike MB31 MTB
Jag, en Charger RC dämpare är otroligt mycket bättre än en Motion Control dämpare!
Ja detta är min första erfarenhet med RockShox och hitintills är den inte positiv har haft manitou och marzocchi dom har bara funkat som sig bör utan krångel.
Charger blir inte stum av 3 rötter efter varandra? För 35an är som att köra helstel

Allebike MB31 MTB
Ja detta är min första erfarenhet med RockShox och hitintills är den inte positiv har haft manitou och marzocchi dom har bara funkat som sig bör utan krångel.
Charger blir inte stum av 3 rötter efter varandra? För 35an är som att köra helstel

Jag hade en Reba med Motion Control som blev nästan stum efter första roten på en rotmatta, jag studsade runt utan mycket kontroll. Uppgraderade gaffel med en Charger 2.0 dämpare och då kunde jag köra genom rotmattor med ful kontroll! En otroligt stor skillnad. Två killarna på LBS bytte både också dämpare efter dom bytte dämparen på min gaffel. Kort efter det köpte jag en cykel med Revelation gaffel med Charger RC dämpare, som nästa år fick namnet Pike Select. Jag har inte känt någon skillnad i dämpning jämfört med Charger 2.0.

Allebike MB31 MTB

Pike med charger 3 och buttercups är sjukt trevlig

Allebike MB31 MTB
Jag hade en Reba med Motion Control som blev nästan stum efter första roten på en rotmatta, jag studsade runt utan mycket kontroll. Uppgraderade gaffel med en Charger 2.0 dämpare och då kunde jag köra genom rotmattor med ful kontroll! En otroligt stor skillnad. Två killarna på LBS bytte både också dämpare efter dom bytte dämparen på min gaffel. Kort efter det köpte jag en cykel med Revelation gaffel med Charger RC dämpare, som nästa år fick namnet Pike Select. Jag har inte känt någon skillnad i dämpning jämfört med Charger 2.0.
Ja precis den blir stum trodde först den packade ihop så har provat Max retur min retur lågt tryck för högt tryck bytt olja i dämparen till lägre viskositet blev lite bättre men fortfarande riktigt riktigt dåligt. Blir fundersam på hur man kan sälja en gaffel som denna till något annat än 4000kr cyklar.
Tack för infon. Då blir Pike helt klar intressantare . Lägre vikt än fox36 och 140mm i slag.

Allebike MB31 MTB
Ja precis den blir stum trodde först den packade ihop så har provat Max retur min retur lågt tryck för högt tryck bytt olja i dämparen till lägre viskositet blev lite bättre men fortfarande riktigt riktigt dåligt. Blir fundersam på hur man kan sälja en gaffel som denna till något annat än 4000kr cyklar.
Tack för infon. Då blir Pike helt klar intressantare . Lägre vikt än fox36 och 140mm i slag.

Jag är riktigt nöjd med min Pike RC. Om man har tur hittar man en gammal modell med mycket rabatt hos tysken.

En Charger 2.1 dämpare verkar vara lite bättre, men inte mycket (har inte provat själva).

Allebike MB31 MTB
Fick just besked att det är lite förseningar i levransen. Inga problem för mig egentligen då den ska byggas under sommaren typ beroende på hur behovet utvecklar sig.

Någon som tagit leverans av en 2023 eller tror sig ligga i vinnar hålet? Min ram skulle ligga i lägre prio än kompletta så nån borde väl fått?

Allebike MB31 MTB
Kan någon på rak arm ge förslag på cyklar som är lika Rescue TR i geo? Sjukt sugen på denna men kommer inte ha möjlighet att prova den. Men kanske finns det möjlighet att sätta sig på en likvärdig ram för att få lite bättre känsla även om den till 100% överensstämmer såklart.

Allebike MB31 MTB
Kan någon på rak arm ge förslag på cyklar som är lika Rescue TR i geo? Sjukt sugen på denna men kommer inte ha möjlighet att prova den. Men kanske finns det möjlighet att sätta sig på en likvärdig ram för att få lite bättre känsla även om den till 100% överensstämmer såklart.

Lite lika typ är kanske big trail 200 men den är betydligt kortare. Ska även längd och höjd stämma för provsittming är det kanske svårare

Allebike MB31 MTB
Ja, tittade på den faktiskt. Stoic är väl någorlunda lik men likväl svår att prova. Nämligen lite orolig över just längden på denna. Hade ju i princip bestämt mig för en Fuse och sen såg jag denna av en slump. Mkt fina komponenter för priset. Kanske bara slå till enbart av det skälet. Men som sagt. Gillar lite kortare cyklar då ja kommer från road bikes.

Allebike MB31 MTB
Ja, tittade på den faktiskt. Stoic är väl någorlunda lik men likväl svår att prova. Nämligen lite orolig över just längden på denna. Hade ju i princip bestämt mig för en Fuse och sen såg jag denna av en slump. Mkt fina komponenter för priset. Kanske bara slå till enbart av det skälet. Men som sagt. Gillar lite kortare cyklar då ja kommer från road bikes.
Fuse är den andra jag tänker på. Lite snyggare. Sen har du norco fluid ht

Allebike MB31 MTB
Mm sant.

Är jag helt bananas att beställa en Rescue i storlek M? Jag är 184 cm i skor men kort grenmått på 83 cm däremot lång torso plus armar. Som sagt, gillar mindre cyklar men det kanske bara kommer kännas och se tokigt ut?

Allebike MB31 MTB
Mm sant.

Är jag helt bananas att beställa en Rescue i storlek M? Jag är 184 cm i skor men kort grenmått på 83 cm däremot lång torso plus armar. Som sagt, gillar mindre cyklar men det kanske bara kommer kännas och se tokigt ut?

Med tanke på att du kvalificerar in för en XL så ja en M är nog i kortaste laget. Beror på vad du ska ha den till? Om du tänker dig den som lekcykel att köra pumptrack med så funkar det nog.

Tillbaka
Topp