Pumptrack, modell större, i Göteborg

Vad är bäst i pumptrack, 26" HT/DJ?
Här stod man och förberedde sig på att köpa en räser. Det går kanske med bra.
Vet inte vad som är bäst men jag fick tag på en duglig beg DJ för 1700 om det kan vara till vägledning. D v s det behöver inte kosta speciellt mkt för att gå loss.

Göteborg liksom många städer söker multifunktionella ytor för skyfalllösningar. I Köpenhamn fungerar en skatepark också som fördröjningsmagasin vid kraftiga regn. Det kanske kan öka intresset från kommunens sida. Förvaltningen för Kretslopp och vatten kanske skulle kunna vara en aktör som ser möjligheter med detta förslag. Kolla möjliga platser efter stadens skyfallskarta. Har jobbat med dessa frågor tidigare inom Gbg stad och kan bolla om intresse finns. Bara en tanke..

Senast ändrad:
200 röster verkar vara någon slags gräns för att förslaget ska presenteras ngnstans. Men vad händer om förslaget får t ex 2000 röster istället. Väger det tyngre då?

Göteborg liksom många städer söker multifunktionella ytor för skyfalllösningar.
Superintressant tanke. Tror Kviberg är rätt skyddat men kan inte svära på det Iom att där är ganska mkt berg i närheten. Får gärna kika. Tänker också att det är ett bra argument/infallsvinkel för mer centrala skateparker och pumptracks som också saknas.

200 röster verkar vara någon slags gräns för att förslaget ska presenteras ngnstans. Men vad händer om förslaget får t ex 2000 röster istället. Väger det tyngre då?
Vet inte, men har tänkt lite samma! Jag tänker först och frömst att vi får ihop rösterna på under 24timmar är ett bra styrkebesked. Men en överväldigande mängd röster borde också ha ett värde. Men bara gissning. De flesta förslag jag sett har haft runt 200-300 röster som genomsnitt, av de som nått gränsen.

Edit:
Ja 200 är gränsen för att det ska komma upp på bordet i rätt kommunnämnd

Så, nu har vi (som många sett) kommit förbi röstningsperioden och förslaget ska upp på bordet!
Tjoho!
381 röster, varav 200 krävdes.
Men vad händer nu undrer beredningen? Är det någon dialog mella nhandläggare och förslagsläggare?

Tänker på t.ex. det jag skrev om finansiering i förslaget. Att det kan finnas stöd.
Men är det något som påverkar beredning och beslut är oklart...

Tjoho!
381 röster, varav 200 krävdes.
Men vad händer nu undrer beredningen? Är det någon dialog mella nhandläggare och förslagsläggare?

Tänker på t.ex. det jag skrev om finansiering i förslaget. Att det kan finnas stöd.
Men är det något som påverkar beredning och beslut är oklart...

Vet faktiskt inte riktigt vad som händer framåt. Om de diskuteras på egen hand, eller om man får vara närvarande eller så. Hoppas att få lite mer info snart.

Ja precis, stöd blir lite extra viktigt nu när Göteborg verkar gå med ordentligt underskott 2023.

Antog, eftersom du skapade förslaget som fick rösterna, att du skulle få lite mer info.
Men så är inte fallet då.

Jag mailar och frågar...

Svar på min fråga från:
(frågar vidare dock...)

demokratimedborgarservice​

Tack för din fråga. Vi försöker hela tiden förbättra Göteborgsförslaget och detta att kunna bli mer involverad och bli informerad i ärendeprocessen med ett göteborgsförslag är en prioritet för oss att förbättra.

Förslagslämnaren samt alla som röstat på göteborgsförslaget får information via mejl när ett göteborgsförslag fått mer än 200 röster och går vidare för beslut till ansvarig nämnd(-er). Även ska information gå ut via mejl till försalgslämnaren samt alla som röstat när ett göteborgsförslag inte fått 200 röster och arkiveras. Göteborgsförslaget är synlig på webben under arkivering för att förtroendevalda, tjänstepersoner och invånare ska kunna i efterhand se vad som engagerat göteborgarna.

När ansvarig nämnd(-er) har tagit beslut i ett göteborgsförslag så får förslagsnämnaren information om beslutet samt en återkoppling på hur nämnden resonerat om förslaget vid beslut. Tack vare din fråga så kommer vi nu se till att även de som röstat på förslaget kommer att få denna information.

När ett göteborgsförslag ska beslutas i ansvarig nämnd så står det i riktlinjen för Göteborgsförslaget att; ”I samband med att ett Göteborgsförslag behandlas bör nämnd eller styrelse fundera över om förslagslämnaren kan bjudas in till sammanträdet.” Så möjlighet finns att bli inbjuden till nämndsammanträdet som förslagslämnare men det är upp till varje enskild nämnd eller styrelse att bestämma detta.
Vet även att flera handläggare, som arbetar med att utreda möjlighet att genomföra göteborgsförslagen när nämnden bett om vidare beredning, har kontakt med förslagslämnaren för att försalgslämnarens intention med förslaget ska tas vara på och lyftas tydligt till politiken.

Frågade mer kring möjligheten att hålla en dialog.

Fick ett längre svar som var "nej, men har vi lagt kommentarer så "kan dom tas i beaktande".

Samt så

"För delaktighet och inflytande som är mer dialogbaserad så använder Göteborgs Stad andra metoder såsom tex medborgardialoger."

Så om vi inte råkar känna någon som känner någon etc så blir det ingen dialog.

Då får vi invänta besked.

Tajming...
1685178254441.png

Vet faktiskt inte riktigt vad som händer framåt. Om de diskuteras på egen hand, eller om man får vara närvarande eller så. Hoppas att få lite mer info snart.

Ja precis, stöd blir lite extra viktigt nu när Göteborg verkar gå med ordentligt underskott 2023.
I mitt fall dvs. det förslaget jag gjorde för ett par år sedan så hörde jag inget från de tills de hörde av sig med typ avslag men ändå inte eftersom de sa att möjlighet att ta upp det i 2023 när kviberg kommer att diskuteras, kommer de ta upp det. Så det är ju perfekt läge nu. Fast nu ska Staden inte spendera pengar så vet inte ..
Göteborg alltså… ?

Läste precis denna tråd, men har i flera år funderat och samtalat, med både vänner både cyklister såsom skateboardåkare (en som är utbildad arkitekt och en utbildad landskapsarkitekt).

Hur det kan komma sig att Göteborg är såpass långt efter. Avseende ytor i urban ”semiurban” miljö där sporter som inte behöver vara en lagsport kan utföras.
Detta skulle även vilket kunna bidra med andra framgångsfaktorer, förutom att utöva sin sport. Såsom integration, en trygg plats (beroende på var det byggs) där föräldrar kan känna sig lugna(re) då de vet var deras barn är samt att rörelse som sådan är av godo.

Alldeles ”nyligen” var ”Kallebäcksdirten” hotad att jämnas med marken. En plats jag själv var med och började bygga i början/mitten av 1990-talet.

En av mina bästa vänner är ordförande i Göteborgs skateboardförening. En eldsjäl av guds nåde. Malmö stad har exempelvis en person anställd, som har som arbetsuppgift att se över skateboardklimatet, samt planera för byggnation av urbana skateboard ”spots” i staden. Personen har en passande akademisk utbildning, men är även en aktiv skateboardåkare. “Actionparken” i Burgårdsparken, är oerhört svåråkt då Göteborgs stad valde att inte använda sig av en sakkunnig, såsom en person som faktiskt åker skateboard. Den ligger också på en plats som kan uppfattas som otrygg.

Så enligt de som vet mer än mig om frågan, beskriver det som om att Göteborgs stads beslutsfattare, är oerhört byråkratiska avseende dessa frågor. Då de inte verkar se potentiellt långsiktiga positiva framgångsfaktorer av ett projekt.
Jämfört med andra städer som exempelvis anlitat veloselutions, för att bygga en hållbar pumptrack.

Läste precis denna tråd, men har i flera år funderat och samtalat, med både vänner både cyklister såsom skateboardåkare (en som är utbildad arkitekt och en utbildad landskapsarkitekt).

Hur det kan komma sig att Göteborg är såpass långt efter. Avseende ytor i urban ”semiurban” miljö där sporter som inte behöver vara en lagsport kan utföras.
Detta skulle även vilket kunna bidra med andra framgångsfaktorer, förutom att utöva sin sport. Såsom integration, en trygg plats (beroende på var det byggs) där föräldrar kan känna sig lugna(re) då de vet var deras barn är samt att rörelse som sådan är av godo.

Alldeles ”nyligen” var ”Kallebäcksdirten” hotad att jämnas med marken. En plats jag själv var med och började bygga i början/mitten av 1990-talet.

En av mina bästa vänner är ordförande i Göteborgs skateboardförening. En eldsjäl av guds nåde. Malmö stad har exempelvis en person anställd, som har som arbetsuppgift att se över skateboardklimatet, samt planera för byggnation av urbana skateboard ”spots” i staden. Personen har en passande akademisk utbildning, men är även en aktiv skateboardåkare. “Actionparken” i Burgårdsparken, är oerhört svåråkt då Göteborgs stad valde att inte använda sig av en sakkunnig, såsom en person som faktiskt åker skateboard. Den ligger också på en plats som kan uppfattas som otrygg.

Så enligt de som vet mer än mig om frågan, beskriver det som om att Göteborgs stads beslutsfattare, är oerhört byråkratiska avseende dessa frågor. Då de inte verkar se potentiellt långsiktiga positiva framgångsfaktorer av ett projekt.
Jämfört med andra städer som exempelvis anlitat veloselutions, för att bygga en hållbar pumptrack.
Enligt min input behövs det 3 huvudkomponenter för att få något som detta på plats.
1. Engagemang från en förening, som kan stå som ansvariga
2. Engagemang från kommunen (fysisk plats och delvis finansiering)
3. Extern finansering via allmänna arvsfonden (det skadar iaf inte för att boosta intresset i punkt2).

Mina undersökningar fastnade framförallt i punkt 1. Delvis i punkt 2.

Har även hört att det är några som erbjudits att få en möjlighet att stå som ansvariga för en pumptrack i centrala Göteborg, men dom tackade nej pga av bristande kapacitet/engagemang att ta hand om det. Och den möjligheten ginns inte kvar nu.

Och en stad som Göteborg borde enkelt ha användare för 3-4 pumptracks a la Velosolutions...

Alla vill ha det, men få är redo att engagera sig.

Om det finns intresse från andra att engagera sig(?) så kan jag vara intresserad av att dra ihop en förening/formalia kring att hantera punkt 1.
Med målsättningen att lösa punkt 2 o 3, för att ro i hamn Pump track(s) i Götet.

Det verkar ju verkligen vara läge att dra i punkt ett från @julio s inlägg ovan, för att sedan få punkt två på plats. Men jag skulle rekommendera att det får rum inom någon annan redan befintlig organisation så att ni kan få hjälp därifrån. Ni i Götet är kanske mer föreningsmänniskor men vi kan se från t ex Stockholms stigcyklister att det kan vara svårt att få kontinuitet i små föreningar.

Tillbaka
Topp