(OT) Träning fungerar inte mot övervikt

• Trådstartare Trådstartare DH
  • Start datum Start datum
Nope, inget morfin men däremot tappade glykogendepåer och muskelmassa av att gå från en aktivt träningsliv till att plötsligt bli helt still.

Jag gjorde samma sak. Bröt ben, fick uppehåll i träningen och gick ner i vikt. Började sen träna och gick upp i vikt igen.

Således, bryt ben och gå ner i vikt. Börja träna och gå upp i vikt.

Min eminenta slutsats, man går upp i vikt av att träna. ;)

Jag har, som ganska överviktig, testat LCHF två gånger, båda gångerna ca ett år. Tappade snabbt ~10 kg men sen gick det väldigt långsamt efter det. Senast (vilket nu måste vara 7-8 år sen) stannade jag på 98 kg, då sprang jag ca 2-3 mil i veckan också (regelbundet, under flera månader), men gick inte ner mer i vikt. Senaste två åren har jag istället räknat kalorier och käkat vad jag vill och har gått från 115 till 92 (också med mycket träning, särskilt sista halvåret). Mycket enklare än LCHF och jag slipper skippa öl och vetebröd vilket gör gott för själen.

Verkligheten kan ju vara att man når jämvikt och då får man börja räkna oavsett diet/religion. (Förbränningen minskar alltså med vikten)

Andra problem som brukar diskuteras på forum är om chokladbollar är low carb och varför man inte går ner trots stort underskott (förutom dricka, fika och fuskdagar). Konsensus verkar vara att det är genetiskt och inget individen kan lastas för. Gott så.

Mitt fall är lite enklare och jag lastar mina laster.

Visst, men troligen inte så mycket som 5 kg. Och det är bra att bli av med vätskesvullnad.

Åas är det inte vätskesvullnad som andreasjo skriver om. Glykogenet inlagras med vätska i musklerna, så att man enkelt ska kunna använda både energi och vätska när man använder musklerna. Blir man av med det så blir det svårt att använda musklerna hårt.

En kombo är nog det bästa, men jag tror att många äter alldeles för mycket i Sverige idag samtidigt som jobben blivit mer stillasittande.
precis, folk äter förbannat mycket idag och sitter stilla. Det går att vänja magen att äta mindre =). Har själv testat och det fungerar. Äta mindre och träna mer =).

En kombo av att röra sig lite mer och att äta bättre fungerar bra för mig. Den ökade aktivitetsgraden behöver inte vara idiotgrejer, utan ganska enkla saker, som att promenera med lite fart som ett enkelt exempel.

Har man koll på det man petar i sig kan man ganska tydligt se vad som påverkar vad.

"Ät och lek!" brukar jag säga till ungarna. För mig själv säger jag att det viktiga är inte vad man stoppar i sig, utan vad man gör av det. Till andra vuxna blir det att kroppen anpassar sig till det man tränar.

"Ät och lek!" brukar jag säga till ungarna. För mig själv säger jag att det viktiga är inte vad man stoppar i sig, utan vad man gör av det. Till andra vuxna blir det att kroppen anpassar sig till det man tränar.
Det där var jag övertygad om tills ungefär när jag passerat 35 års ålder. Därefter blev jag smärtsamt införstådd med att det inte fungerar riktigt så hela livet.

Jag har gjort samma iakttagelse, tänker göra ett ryck igen. Kom att tänka på ett matprogram i P1 med överviktsprofessorn Stefan R. "Ingen orkar gå ned i vikt genom att bara motionera. Så mycket motion finns inte". Många andra intressanta fakta om ämnet dessutom. Brutalt jobbigt...

Jag har gjort samma iakttagelse, tänker göra ett ryck igen. Kom att tänka på ett matprogram i P1 med överviktsprofessorn Stefan R. "Ingen orkar gå ned i vikt genom att bara motionera. Så mycket motion finns inte". Många andra intressanta fakta om ämnet dessutom. Brutalt jobbigt...

Ahhhhh, jag pallar inte den här tråden men ändå är jag här och glor. ?

bye, bye

1676562795769.png

Jag tror på långturer, en dag på cykel motsvarar nära ett kilo fett i energiförbrukning och fjällvandring är nog inte långt ifrån.

Eftersom de flesta nog är ute efter att tappa fett och inte muskler / vätska så kollar vi lite på fettaspekten:

1g fett = 9 kcal så då kan vi räkna ut vad ett kilo motsvarar. Sen förutsätter det resonemanget att ingen energi intas under hela turen. Det i sin tur kommer innebära att intensiteten kommer sjunka dramatiskt för att man förlitar sig helt på fettreserven när glykogenet tömts. Antar vi att intensiteten blir så låg att det går 400 kcal per timme så får man hålla på i 22,5 timmar.
Sen gäller det så klart att inte äta mer än man förbrukar de kommande dagarna.

Men det låter rimligt, folk borde köra fler heldygnsturer, det borde passa bra för de flesta i vardagen ?

Eftersom de flesta nog är ute efter att tappa fett och inte muskler / vätska så kollar vi lite på fettaspekten:

1g fett = 9 kcal så då kan vi räkna ut vad ett kilo motsvarar. Sen förutsätter det resonemanget att ingen energi intas under hela turen. Det i sin tur kommer innebära att intensiteten kommer sjunka dramatiskt för att man förlitar sig helt på fettreserven när glykogenet tömts. Antar vi att intensiteten blir så låg att det går 400 kcal per timme så får man hålla på i 22,5 timmar.

Men det låter rimligt, folk borde köra fler heldygnsturer, det borde passa bra för de flesta i vardagen ?
Om det var ett svar på mitt inlägg så skrev jag inte att man tappar ett kilo i kroppsfett utan att energimängden man gör av med motsvarar nästan ett kilo fett och det är korrekt.

Finns som sagt mycket som talar för att träning är gram och kost är kilon. Jag gick ned 15 kilo för åtta år sedan, jag tränade ingenting då. Jag har hållit vikten sedan dess, nåt kilo hit och dit. Äter mindre helt enkelt.

Man behöver ju inte köra varje dag, det räcker med varannan!

P.S. ett gram fettvävnad motsvarar ca 7 kcal då det binder en del vatten också. Men rent fett är ju såklart 9kcal/gram.

Man behöver ju inte köra varje dag, det räcker med varannan!

P.S. ett gram fettvävnad motsvarar ca 7 kcal då det binder en del vatten också. Men rent fett är ju såklart 9kcal/gram.
haha väntade mig den, inte riktigt att den skulle komma så snabbt dock :)
Fullt medveten om 7 kcal så man brukar räkna 7000 kcal energiförbrukning från fett för att tappa ett kg men orkade inte gå in på detaljerna :) Kontentan är att heldagsturer är superkul men ett rätt så meningslöst tips till folk som kämpar med vikten. Och de flesta käkar rätt snabbt ikapp det de gjort av med. Vilket också är en av anledningarna till att motion är ett rätt så dåligt medel för att gå ned i vikt eftersom energiutgifterna kompenseras med en totalt lägre aktivitetsnivå och ett större sug att lagra in ny energi
Däremot är det bra som hjälpmedel för att bibehålla den lägre vikten / som extra boost utöver livsstils- och kostinsatsen.

Empiri visar motsatsen och det finns även vetenskapliga studier som bekräftar, här är en där just fjällvandring testades

När det gäller resultaten som refereras i inlägget ovan, tror jag läst samma artikel, är jag tveksam. Det låter väldigt underligt och stämmer inte med vad man erfarenhetsmässigt vet från personer med arbeten med fysisk aktivitet under långa pass och inte heller när det gäller djur, hästar t.ex. som är enklare att studera eftersom man sätter foderstaten.

Senast ändrad:
Empiri visar motsatsen och det finns även vetenskapliga studier som bekräftar, här är en där just fjällvandring testades

När det gäller resultaten som refereras i inlägget ovan, tror jag läst samma artikel, är jag tveksam. Det låter väldigt underligt och stämmer inte med vad man erfarenhetsmässigt vet från personer med arbeten med fysisk aktivitet under långa pass och inte heller när det gäller djur, hästar t.ex. som är enklare att studera eftersom man sätter foderstaten.

Jag hade varit lite försiktig med att dra slutsatser på befolkningsnivå baserat på en kliniskt kontrollerad studie på 15 pers. Jag ifrågasätter inte att det är möjligt att skapa ett väldigt stort energiunderskott på kort tid, det är tillämpbarheten på "vanligt folks vardag" som jag ifrågasätter. Men vem vet, vi kanske borde instifta ett nationellt fjällvandringsprogram för folk som kämpar med vikten ?

För den som är intresserad av energiförbrukning vid fysisk aktivitet, närmast ett måste om man vill cykla längre sträckor, så finns det vetenskapliga studier och framtagna modeller, man behöver inte köra med egna teorier och försöka snickra ihop något själv som ovan.

Vill man göra det enkelt för sig finns det färdiga beräkningsprogram på internet, men mer eller mindre seriösa. Det som ligger på Umaras hemsida är tror jag ganska bra. En av personerna bakom, Simon Gustavsson cyklar själv, undrar om inte han varit uppe i tråden redan.

För den som är intresserad av energiförbrukning vid fysisk aktivitet, närmast ett måste om man vill cykla längre sträckor, så finns det vetenskapliga studier och framtagna modeller, man behöver inte köra med egna teorier och försöka snickra ihop något själv som ovan.

Vill man göra det enkelt för sig finns det färdiga beräkningsprogram på internet, men mer eller mindre seriösa. Det som ligger på Umaras hemsida är tror jag ganska bra. En av personerna bakom, Simon Gustavsson cyklar själv, undrar om inte han varit uppe i tråden redan.

Tyvärr är implementationen av Umaras energikalkylator så buggig att det är en risk att använda den. Den ger helt felaktiga värden vid lite högre hastigheter (från t.ex. 32,5km/t vid cykel), och all data för löpning blir fel. Jag påtalade det för Simon våren 2021 och fick bra respons, men det slutar med "Japp den har behövt översyn senaste 4 åren men tyvärr har annat få ta fokus. Men snart så ska den nog få lite kärlek igen :)" Den verkar vara orörd sedan dess.

Tyvärr är implementationen av Umaras energikalkylator så buggig att det är en risk att använda den. Den ger helt felaktiga värden vid lite högre hastigheter (från t.ex. 32,5km/t vid cykel), och all data för löpning blir fel. Jag påtalade det för Simon våren 2021 och fick bra respons, men det slutar med "Japp den har behövt översyn senaste 4 åren men tyvärr har annat få ta fokus. Men snart så ska den nog få lite kärlek igen :)" Den verkar vara orörd sedan dess.
Bra att veta! Jag har bara kikat på den ganska kort.

Det där var jag övertygad om tills ungefär när jag passerat 35 års ålder. Därefter blev jag smärtsamt införstådd med att det inte fungerar riktigt så hela livet.

Fyller 36 i år. Får se när det händer på riktigt. Har hört sen jag var 20 att "jaja till du är 25 går det bra, sen lägger sig allt på magen", och "vid 30 herregud", "vid 35 ojojojo". Innan när jag var 29 kunda jag äta vad som helst. osv osv.
Jag tror det kommer mer smygande. De flesta är smala när de är 17 men inte vid 53. Tror på en mer konstant ökning av fettmassa än magiska saker vid vissa åldrar.

Om det var ett svar på mitt inlägg så skrev jag inte att man tappar ett kilo i kroppsfett utan att energimängden man gör av med motsvarar nästan ett kilo fett och det är korrekt.

Det enda sättet jag har gått ner märkbart på i vuxen ålder är cykelsemester och vintersemester på turskidor. Och då har jag ätit så mycket jag orkar hela tiden under dessa turer. Den lilla detaljen är att i min vardag sitter jag på en konstorsstol elller står vid ett skrivbord 8 h per dag vilket sätter lite käppar i hjulen för så mycket aktivitet..

Tillbaka
Topp