Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Morfindieten. Hardcore.Jag gick ner 5 kg på en vecka efter att jag bröt skenbenet. Utan hunger!
Tog mig som sagt 2 månader att bli av med 9 kg när jag började med LCHF. Utan hunger!
Visst, men troligen inte så mycket som 5 kg. Och det är bra att bli av med vätskesvullnad.Nästan 5kg av det är väl dock kolhydrater och vätska som är bundet till dom. Inte 9kg fettmassa
Visst, men troligen inte så mycket som 5 kg. Och det är bra att bli av med vätskesvullnad.
precis, folk äter förbannat mycket idag och sitter stilla. Det går att vänja magen att äta mindre =). Har själv testat och det fungerar. Äta mindre och träna mer =).En kombo är nog det bästa, men jag tror att många äter alldeles för mycket i Sverige idag samtidigt som jobben blivit mer stillasittande.
Exakt!Äta mindre och bajsa mer =).
Fast kosten spelar väl en ganska stor roll ändå?"Ät och lek!" brukar jag säga till ungarna. För mig själv säger jag att det viktiga är inte vad man stoppar i sig, utan vad man gör av det. Till andra vuxna blir det att kroppen anpassar sig till det man tränar.
Det där var jag övertygad om tills ungefär när jag passerat 35 års ålder. Därefter blev jag smärtsamt införstådd med att det inte fungerar riktigt så hela livet."Ät och lek!" brukar jag säga till ungarna. För mig själv säger jag att det viktiga är inte vad man stoppar i sig, utan vad man gör av det. Till andra vuxna blir det att kroppen anpassar sig till det man tränar.
Jag har gjort samma iakttagelse, tänker göra ett ryck igen. Kom att tänka på ett matprogram i P1 med överviktsprofessorn Stefan R. "Ingen orkar gå ned i vikt genom att bara motionera. Så mycket motion finns inte". Många andra intressanta fakta om ämnet dessutom. Brutalt jobbigt...
![]()
Professorn i köket | Meny | Sveriges Radio
Den här veckan åker Tomas hem till Stephan Rössner, professor emeritus och tidigare chef vid överviktsenheten vid Karolinska universitetssjukhuset. Stephan bjuder bland annat på en smördegsnapoleon med vinkokta päron och rödbetssallad med rostad parmaskinka. Stephan har arbetat i decennier med...sverigesradio.se
Om det var ett svar på mitt inlägg så skrev jag inte att man tappar ett kilo i kroppsfett utan att energimängden man gör av med motsvarar nästan ett kilo fett och det är korrekt.Eftersom de flesta nog är ute efter att tappa fett och inte muskler / vätska så kollar vi lite på fettaspekten:
1g fett = 9 kcal så då kan vi räkna ut vad ett kilo motsvarar. Sen förutsätter det resonemanget att ingen energi intas under hela turen. Det i sin tur kommer innebära att intensiteten kommer sjunka dramatiskt för att man förlitar sig helt på fettreserven när glykogenet tömts. Antar vi att intensiteten blir så låg att det går 400 kcal per timme så får man hålla på i 22,5 timmar.
Sen gäller det så klart att inte äta mer än man förbrukar de kommande dagarna.
Men det låter rimligt, folk borde köra fler heldygnsturer, det borde passa bra för de flesta i vardagen ?
Man behöver ju inte köra varje dag, det räcker med varannan!Eftersom de flesta nog är ute efter att tappa fett och inte muskler / vätska så kollar vi lite på fettaspekten:
1g fett = 9 kcal så då kan vi räkna ut vad ett kilo motsvarar. Sen förutsätter det resonemanget att ingen energi intas under hela turen. Det i sin tur kommer innebära att intensiteten kommer sjunka dramatiskt för att man förlitar sig helt på fettreserven när glykogenet tömts. Antar vi att intensiteten blir så låg att det går 400 kcal per timme så får man hålla på i 22,5 timmar.
Sen gäller det så klart att inte äta mer än man förbrukar de kommande dagarna.
Men det låter rimligt, folk borde köra fler heldygnsturer, det borde passa bra för de flesta i vardagen ?
haha väntade mig den, inte riktigt att den skulle komma så snabbt dock :)Man behöver ju inte köra varje dag, det räcker med varannan!
P.S. ett gram fettvävnad motsvarar ca 7 kcal då det binder en del vatten också. Men rent fett är ju såklart 9kcal/gram.
Empiri visar motsatsen och det finns även vetenskapliga studier som bekräftar, här är en där just fjällvandring testades
När det gäller resultaten som refereras i inlägget ovan, tror jag läst samma artikel, är jag tveksam. Det låter väldigt underligt och stämmer inte med vad man erfarenhetsmässigt vet från personer med arbeten med fysisk aktivitet under långa pass och inte heller när det gäller djur, hästar t.ex. som är enklare att studera eftersom man sätter foderstaten.
Tyvärr är implementationen av Umaras energikalkylator så buggig att det är en risk att använda den. Den ger helt felaktiga värden vid lite högre hastigheter (från t.ex. 32,5km/t vid cykel), och all data för löpning blir fel. Jag påtalade det för Simon våren 2021 och fick bra respons, men det slutar med "Japp den har behövt översyn senaste 4 åren men tyvärr har annat få ta fokus. Men snart så ska den nog få lite kärlek igen :)" Den verkar vara orörd sedan dess.För den som är intresserad av energiförbrukning vid fysisk aktivitet, närmast ett måste om man vill cykla längre sträckor, så finns det vetenskapliga studier och framtagna modeller, man behöver inte köra med egna teorier och försöka snickra ihop något själv som ovan.
Vill man göra det enkelt för sig finns det färdiga beräkningsprogram på internet, men mer eller mindre seriösa. Det som ligger på Umaras hemsida är tror jag ganska bra. En av personerna bakom, Simon Gustavsson cyklar själv, undrar om inte han varit uppe i tråden redan.
![]()
Energikalkylator
Den bästa energikalkylatorn sedan 2015 - nu ännu bättre Scrolla vidare neråt efter kalkylatorns resultat, så får du ett personligt anpassat förslag...umarasports.com
Bra att veta! Jag har bara kikat på den ganska kort.Tyvärr är implementationen av Umaras energikalkylator så buggig att det är en risk att använda den. Den ger helt felaktiga värden vid lite högre hastigheter (från t.ex. 32,5km/t vid cykel), och all data för löpning blir fel. Jag påtalade det för Simon våren 2021 och fick bra respons, men det slutar med "Japp den har behövt översyn senaste 4 åren men tyvärr har annat få ta fokus. Men snart så ska den nog få lite kärlek igen :)" Den verkar vara orörd sedan dess.
Det där var jag övertygad om tills ungefär när jag passerat 35 års ålder. Därefter blev jag smärtsamt införstådd med att det inte fungerar riktigt så hela livet.
Om det var ett svar på mitt inlägg så skrev jag inte att man tappar ett kilo i kroppsfett utan att energimängden man gör av med motsvarar nästan ett kilo fett och det är korrekt.