The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Nja det är rätt lätt. Man har banvallen från Varberg-fegen sen kan man vika mot gällared och få delar av där vi körde dirty Halland 2022. Och sen beronde på längd så kan man få till rätt bra/fina vägar tillbaka till Varberg tex.
Jag har börjat kika på en tur för tjejen och mig i sommar; 4-6 dagars cykling; 3-5 mil per dag beroende på underlag och krav på arbetsinsats (inte alltför avskräckande. ?); ett par fina tältplatser, Coop-butiker och glasskiosker.

The Gravel tråd
Svårt att motstå en liten kvällstur när det bjuds på sånt här.

Bilagor

• PXL_20230212_171340391.NIGHT.jpg
    PXL_20230212_171340391.NIGHT.jpg
    780.4 KB · Besök: 85
The Gravel tråd
Fick feeling och drog iväg på en lång tur. WOW! Vilka vägar blev riktigt mycket grus och skog. Blev banvallen-pyttebanan-ätranbanan m.m

Bilagor

• IMG_20230214_093029_192.jpg
    IMG_20230214_093029_192.jpg
    1.1 MB · Besök: 98
  • IMG_20230214_095834_250.jpg
    IMG_20230214_095834_250.jpg
    1.8 MB · Besök: 117
  • IMG_20230214_101613_116.jpg
    IMG_20230214_101613_116.jpg
    1.5 MB · Besök: 92
  • IMG_20230214_101731_720.jpg
    IMG_20230214_101731_720.jpg
    1 MB · Besök: 89
  • IMG_20230214_103231_429.jpg
    IMG_20230214_103231_429.jpg
    1.3 MB · Besök: 100
  • IMG_20230214_104017_867.jpg
    IMG_20230214_104017_867.jpg
    966.6 KB · Besök: 94
The Gravel tråd
103km blev det.

Bilagor

• IMG_20230214_134535_802.jpg
    IMG_20230214_134535_802.jpg
    1.1 MB · Besök: 83
  • IMG_20230214_121720_323.jpg
    IMG_20230214_121720_323.jpg
    1.3 MB · Besök: 61
  • IMG_20230214_121713_876.jpg
    IMG_20230214_121713_876.jpg
    1.4 MB · Besök: 63
  • IMG_20230214_112356_510.jpg
    IMG_20230214_112356_510.jpg
    1.4 MB · Besök: 61
  • IMG_20230214_112108_458.jpg
    IMG_20230214_112108_458.jpg
    1.2 MB · Besök: 62
  • IMG_20230214_111122_000.jpg
    IMG_20230214_111122_000.jpg
    1.2 MB · Besök: 60
  • IMG_20230214_110408_632.jpg
    IMG_20230214_110408_632.jpg
    1.7 MB · Besök: 66
  • IMG_20230214_140939_445.jpg
    IMG_20230214_140939_445.jpg
    1.7 MB · Besök: 75
The Gravel tråd
liveforthis: Jag har inte följt tråden, men jag antar att du har själv byggt om hojen från bockstyre till platt? Hur har det förändrat hur hojen känns? Ser riktigt snyggt ut, som en helstel mtb optimerad för fart i lättare terräng.

The Gravel tråd
liveforthis: Jag har inte följt tråden, men jag antar att du har själv byggt om hojen från bockstyre till platt? Hur har det förändrat hur hojen känns? Ser riktigt snyggt ut, som en helstel mtb optimerad för fart i lättare terräng.
Ja precis. Jag har nu 120mm stam och bredare styre så sitter ganska exakt som jag gjorde med 90stam och bock. Så hojen känns nästan identisk med orginal. Jag är väldigt nöjd med bytet till rakt styre då det också är så mycket mer likt det jag kör mtb och gravel. Kör man racer och vill ha mer terräng cykel så kan jag förstå gravel med bock men för mig blir omställningen såpass märkbar när man byter mellan sina olika cyklar. Så föredrar rakt styre på samtliga av mina hojar.

The Gravel tråd
Ja precis. Jag har nu 120mm stam och bredare styre så sitter ganska exakt som jag gjorde med 90stam och bock. Så hojen känns nästan identisk med orginal. Jag är väldigt nöjd med bytet till rakt styre då det också är så mycket mer likt det jag kör mtb och gravel. Kör man racer och vill ha mer terräng cykel så kan jag förstå gravel med bock men för mig blir omställningen såpass märkbar när man byter mellan sina olika cyklar. Så föredrar rakt styre på samtliga av mina hojar.
Det är intressant hur mycket vanan spelar in, jag tycker precis samma fast då omvänt att bockstyrets handposition närmast är ett måste nästan för att jag skall trivas med körställningen.

The Gravel tråd
Är nån sugen att "gravela" lite på Cypern?
Planerar flyga 2 mars kl. 9.50 (Kastrup), och tillbaka 6 mars, 15.50 från Larnaca. 4 cykeldagar !!! Biljetter kostar (dagens pris) 224 DDK och 294 DDK tillbaka ( cykel tillkommer) . Temperaturen på Cypern 21-22 grader.
Fyra dagar lugn solcykling (ca 15 mil om dan), mycket vin och öl + god mat! Mitt sällskap får ni gratis ?

Har börjat "rita" lite dagar, och det blir blandat ; både asfalt och grus.

Ni Svenskar behöver INTE cykla in i turkiska delen. Jag är Polack, vi är redan i NATO, så jag tittar gärna några timmar :LOL:

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Första dagen är nästan bara asfalt.

The Gravel tråd
Är det någon som testat eller har en uppfattning om hur en Canyon Endurace skulle fungera som grusvägscykel. Med 35mm graveldäck av lämplig sort.
Vet ej hur underlaget är på följande ”event” men skulle den funka för:
Strade rosa utanför Kristianstad, Dirty Halland, Lönneberga Gravel?
Vanlig grusväg känns lugnt (tidigare alltid kör med racer och 25mm) men hur tufft är det på ovan rundor gällande underlag?

Touring o d är inte i närheten av aktuellt.

The Gravel tråd
Är det någon som testat eller har en uppfattning om hur en Canyon Endurace skulle fungera som grusvägscykel. Med 35mm graveldäck av lämplig sort.
Vet ej hur underlaget är på följande ”event” men skulle den funka för:
Strade rosa utanför Kristianstad, Dirty Halland, Lönneberga Gravel?
Vanlig grusväg känns lugnt (tidigare alltid kör med racer och 25mm) men hur tufft är det på ovan rundor gällande underlag?

Touring o d är inte i närheten av aktuellt.
Funkar tillräckligt bra för att vinna mästerskap tydligen. Förvisso en ultimate, men endurance lär knappast vara sämre, snarare tvärtom.

The Gravel tråd
Funkar tillräckligt bra för att vinna mästerskap tydligen. Förvisso en ultimate, men endurance lär knappast vara sämre, snarare tvärtom.
Jag noterade också detta. Har också sett vad det körs på i BWR loppen, Peter Stetin körde på Canyon Endurace i något/några lopp. Även i Unbound gravel som kan vara rätt stökigt körs det på en del Lvg cyklar med graveldäck i 35mm storlek. Vad är anledningen till att så många önskar köra på så breda däck? Eller är all ute med gasolköken, tältar och kör vildmarks turism?

The Gravel tråd
Jag noterade också detta. Har också sett vad det körs på i BWR loppen, Peter Stetin körde på Canyon Endurace i något/några lopp. Även i Unbound gravel som kan vara rätt stökigt körs det på en del Lvg cyklar med graveldäck i 35mm storlek. Vad är anledningen till att så många önskar köra på så breda däck? Eller är all ute med gasolköken, tältar och kör vildmarks turism?
Det finns mycket proffsen gör/kör som kanske inte är optimalt för "Svensson" . Stora däck kör man för det går gött och är mycket bekvämare. Visst vill man va snabbast runt så får man kanske köra smalare däck (över 30km/h så är det väl mer aero) sen är det väl många som kör bredare för mindre chans till däck haveri på iaf lite tuffare underlag.

The Gravel tråd
Körde tidigare 38 mm på grus men har kontinuerligt gått ned i bredd. Passerat 35 och är nu nere på 32 mm.

Samma på räsern, gick på hajpen med breda däck och valde bort hojar som inte tog mer än 28 mm. Nu kör jag 26 mm och nästa par blir 23:or.

The Gravel tråd
Det hade jag ingen aning om. Det enda jag vet är att alla förståsigpåare är överens om att breda däck är det bästa sedan konserverad gröt.

Smaldäcksrevolutionen väntar runt hörnet. DÅ kommer jag att börja köra breda däck.
Tyckte det va det dom två andra inläggen ovan handlade om att proffsen kör gravel race på räcer hojar ?

The Gravel tråd
Körde tidigare 38 mm på grus men har kontinuerligt gått ned i bredd. Passerat 35 och är nu nere på 32 mm.

Samma på räsern, gick på hajpen med breda däck och valde bort hojar som inte tog mer än 28 mm. Nu kör jag 26 mm och nästa par blir 23:or.
Inväntar räser med 25mm, är van att cykla på 47. Förväntar mig att det blir som att gå från att kasa på strumplästen till att åka nyslipade skridskor.

The Gravel tråd
35 är väl hanterbart på de flesta lite snällare rundor. Men jag skulle ju inte vilja köra delar av strade rosa på 23or precis. Skulle det gå? Helt säkert. Det går säkert bra med en enpetare från 1920 också. Bara jag slipper sitta på den.

Grus kör jag hellre på fetare däck för egen del. Har gått från 35 till 38 till 45 till 50 (650b). Nu har jag ena cykeln med de feta och en cykel 700x35 om jag vet att det mest är asfalt eller kända vägar med fingrus.

The Gravel tråd
Det finns mycket proffsen gör/kör som kanske inte är optimalt för "Svensson" . Stora däck kör man för det går gött och är mycket bekvämare. Visst vill man va snabbast runt så får man kanske köra smalare däck (över 30km/h så är det väl mer aero) sen är det väl många som kör bredare för mindre chans till däck haveri på iaf lite tuffare underlag.
Jag tror det beror på utbudet också, de snabbaste däcken har inte funnits i bredare varianter tidigare men det börjar komma nu eller så är det cyklarna som begränsat kanske.

The Gravel tråd
Tycker man att hastigheten på platten är värt det så kan man ju köra ett stundtals rätt stökigt lopp på en Ultimate med 33 mm däck .

Men i år såg jag precis att han kör en Grizl med dämpad gaffel och 42mm så ja, kanske var inte landsvägshojen så kul ändå.

Sen skall man som Liveforthis skrev kanske inte lyssna allt för mycket på vad elit och proffscyklister gör på amerikanska gravelrace

The Gravel tråd
Tycker man att hastigheten på platten är värt det så kan man ju köra ett stundtals rätt stökigt lopp på en Ultimate med 33 mm däck .
Låter som en setup med ett enda mål - vinna tävlingen. Då behöver man inte mer komfort än vad som är absolut nödvändigt för att inte tappa prestanda. Kan tänka mig att de enda praktiska skillnaderna mot en gravel-specifik hoj är att den sistnämnda har mer avslappnad geometri och mer däckutrymme. Möjligtvis lite mer fästen också för stänkskärmar, väskor mm.

The Gravel tråd
Låter som en setup med ett enda mål - vinna tävlingen. Då behöver man inte mer komfort än vad som är absolut nödvändigt för att inte tappa prestanda. Kan tänka mig att de enda praktiska skillnaderna mot en gravel-specifik hoj är att den sistnämnda har mer avslappnad geometri och mer däckutrymme. Möjligtvis lite mer fästen också för stänkskärmar, väskor mm.

För egen del handlar det om att försöka lösa så mycket som möjligt med en cykel. Och för några gravelevent om året kanske en Lvg med graveldäck är värt det. Frågan kanske ska vara omvänd, vilka gravel som tar bredare däck funkar bäst till att köra landsväg med. Ex. hänga med bra i en Sub 10 grupp på vättern. Majoriteten av träningen kommer vara på asfalt. Är det Giant Revolt som är grejen då med sitt flip chip? Eller Canyon Grizl, Grail AL (för att "slippa" dubbelstyret), Rose Backroad? Fler kandidater, en fördel för tätare växlar för min del är 2x fram.
Finns det fler tips?

The Gravel tråd
För egen del handlar det om att försöka lösa så mycket som möjligt med en cykel. Och för några gravelevent om året kanske en Lvg med graveldäck är värt det. Frågan kanske ska vara omvänd, vilka gravel som tar bredare däck funkar bäst till att köra landsväg med. Ex. hänga med bra i en Sub 10 grupp på vättern. Majoriteten av träningen kommer vara på asfalt. Är det Giant Revolt som är grejen då med sitt flip chip? Eller Canyon Grizl, Grail AL (för att "slippa" dubbelstyret), Rose Backroad? Fler kandidater, en fördel för tätare växlar för min del är 2x fram.
Finns det fler tips?
Kanske en cykelcross är lösningen. Det verkar va grejen med tex nya specialized Crux .

Tillbaka
Topp