Hur tillagar man en kopp varmt kaffe enklast?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 49993
  • Start datum Start datum
Kaffet har kommit! Fem påsar per vakuumpåse. Återkommer när jag provat.
E8C5F721-9088-4D55-A964-EA9E9EB0ECE8.jpeg

Påminner mig om en av mina klasskompisars familj när jag gick på låg-mellanstadiet. De hade både kaffe- och tebryggare. Tvärtemot tepåse och kaffepåse alltså. Har nog inte sett tebryggare någon annan gång.

Såg ut som en kaffebryggare i miniformat men hade ett metallfilter istället för filterhållaren - som jag minns det. Är antagligen helt fel. Måste fråga honom om han minns vid tillfälle.

enklast är väl att bli bjuden men det behöver inte betyda att det är en bra kopp för det , för 25år sen när vi körde burkbil (hämta pant) Bromma , Västerås och Örebro så var nattvakterna alltid trevliga och bjöd på kaffe som förmodligen hade stått på sen hen började sitt pass kvällen innan , så att inte dricka gammalt kaffe tror jag är melodin?

Kaffet har kommit! Fem påsar per vakuumpåse. Återkommer när jag provat.
Visa bilaga 609901
Nu så har jag provat en sådan påse. Står att man skall låta den ligga i koppen med varmt vatten i 8 minuter om man vill ha starkt kaffe. Lät den ligga i i 8 minuter, sedan så fick den ligga kvar i koppen medan jag drack klart kaffet.
Hygglig smak ändå, väldigt len smak. Bättre än snabbkaffe tycker jag.

Sen kan du skala det hur högt du vill, allt från färdigmalet med och vatten i termos, till att du har med egen liten kvarn och bönor och något sätt att koka vatten. Du får lite kontroll på bryggtiden, så man kan jämföra det med en presskanna, utan att det blir överextraherat av allt skit som följer med i koppen/blir kvar i kannan för resten.

Allting som har att göra med smak är ovetenskapligt och trixigt. Man kan prova hemma, testa kokkaffe i en kastrull. Experimentera lite med mängden kaffe. Koka inte upp för mkt, då blir det en lite bitter smak.
Bäst är nog ändå en expressobryggare ! Mkt socker i kaffet, och kanske kardemumma.

Tillbaka
Topp