Flyga med cykeln.. att tänka på

Om du tar första och sista natten på (samma) hotell kan du kolla om de kan lagra väskan medan du är borta. När jag hade tänkt mig en tur på 1,5 månader med start och slut på samma ställe (och ett besök mitt i) så skickade jag explicita frågor till ett antal hotell om de kunde tänka sig att lagra min cykelväska. Var lite olika men vissa skrev att det inte var några problem och då valde jag bland dessa. I slutänden blev resan avbruten väldigt tidigt, men de lagrade min väska de dagarna jag var borta.
Det låter som en lösning värd att undersökas. Men sedan är det ju det att väskan/boxen/kartongen ska transporteras till och från flygplatsen här i Sverige ock, och dessa har ju en benägenhet att ligga lite "off". Om jag t.ex. blir tvungen att resa ca 40 mil till flygplatsen från min bostadsort, hur löser jag det då...? Jag vet varken om det är möjligt eller tillåtet att ta med sig cykel+packning+lådda på tåget. Har förstås bil, men har ingen större lust att betala dels för bilresan och dels långtidsparkeringen. Går det att skicka cykel + emballage med något annat slags transport till och från flygplatsen, typ "avpolletering" som man gjorde förr? Till vilken adress i så fall?

Det låter som en lösning värd att undersökas. Men sedan är det ju det att väskan/boxen/kartongen ska transporteras till och från flygplatsen här i Sverige ock, och dessa har ju en benägenhet att ligga lite "off". Om jag t.ex. blir tvungen att resa ca 40 mil till flygplatsen från min bostadsort, hur löser jag det då...? Jag vet varken om det är möjligt eller tillåtet att ta med sig cykel+packning+lådda på tåget. Har förstås bil, men har ingen större lust att betala dels för bilresan och dels långtidsparkeringen. Går det att skicka cykel + emballage med något annat slags transport till och från flygplatsen, typ "avpolletering" som man gjorde förr? Till vilken adress i så fall?
Kolla med sendbike.com om de fortfarande håller på.

Vissa bolag har ju dedikerade cykelvagnar.
I regel så går dom flesta cykelväskor in under vad som är tillåtet på SJ också, tips att boka plats nära rullstolsplatserna då förvaringen är större där och du har då översikt över väskan under färden.

Brukar vara dåligt med plats att få in cykelväska annars på tåget utan man brukar få leta upp ovan plats för få plats med cykeln.

Det verkar som att TS liksom de flesta av er som svarat i tråden tagit med hojen på flyg för att bo "stationärt" och sedan använda cykeln i tävlingssammanhang. Om jag ska ta med mig cykeln till en annan världsdel för att cykelsemestra och ev CAMPA där, hur gör jag då...?! Jag kan inte släpa runt på en stor cykelbox eller -väska, ännu mindre en pappkartong à 180x150x20 cm Nya Zeeland runt t.ex. Hur ska man göra då? ?
Nja inte tävling..

Orkade inte kuka med att leta hyrväska så degade 5000 spänn på en evoc bike bag, mjuk. Funkar hur fint som helst, bort med hjul, av med styret o kläm i den, på med pvc spacers i gaffelben o swing, i med hjulaxeln. I med dynga i väskan så den väger precis vad den får väga. Min s-works stumpy har flygit några gånger o får plats med skydd, hjälm, tvätt saker etc. Oftast har väskan vägit in runt 28-30kg, alltid övervilkt men nästan aldrig några bekymmer om den ligger under 30, förutsatt att du inte har övervikt på vanliga väskan. Troligtvis mycker undervikt och du har din totalvikt att förhålla dig till iaf!

Kul att det skrevs en del här genom tiden! Cykelresor är ett måste för den beroende cyklisten helt klart! Cyklingen hemma är rätt tråkig efter 1-2v utomlands i värmen o fina miljöer..

Jag ska ta med cykeln på ryana*r i maj.
Första gången jag flyger med cykel.

Var går gränsen för vad man lägger i väskan/kartongen? Kan ramväskor sitta på? Om jag virar min sovsäck runt cykeln, godkänns det tro? Viktmässigt är det ju lugnt, 30kg är väldigt mycket.

Jag ska ta med cykeln på ryana*r i maj.
Första gången jag flyger med cykel.

Var går gränsen för vad man lägger i väskan/kartongen? Kan ramväskor sitta på? Om jag virar min sovsäck runt cykeln, godkänns det tro? Viktmässigt är det ju lugnt, 30kg är väldigt mycket.
Enda problemet jag varit med om var en kille som lagt en flaska kedjespray i väskan. Upptäcktes i röntgen. Tvungen att packa upp o slänga burken.

Enda problemet jag varit med om var en kille som lagt en flaska kedjespray i väskan. Upptäcktes i röntgen. Tvungen att packa upp o slänga burken.
Okej.
Jag står i valet o kvalet ang att köpa extra bagage. Men bara cykeln kostar 660kr/resväg. Kanske vågar jag packa ramväskan med underkläder o T-shirts.

Gött, då ska jag sluta oroa mig.
I så fall reser jag bara med kabinväska och betalar ynka 200 kr mer än dom med resväska för att ta med mig cykeln istället.
Så har ja rest sennaste gånger, Bara cykelväska och handbaggage ingen vanlig väska typ.
Bilden från för en vecka sen på canaris ?

Bilagor

• C4BAA1AF-19BC-4B7B-87E2-54ABDEFE7649.jpeg
    C4BAA1AF-19BC-4B7B-87E2-54ABDEFE7649.jpeg
    1.1 MB · Besök: 73
Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp