Framdäck till helstel singlespeed

Gordon

Aktiv medlem
Efter att ha cyklat några rundor med min nya helstela singlespeed så kan jag konstatera att jag kanske borde skaffa något köttigare framdäck och fälg än det maxxis dhr2 maxterra 2.3 på xtr 20mm id fälg jag nu kör. Mest för att öka komforten vid smådrop och dom gånger det går lite fortare in i stök. Ibak upplever jag xtr hjulet med id 20mm och wolfpack trail 2.25 som komfortabelt adekvata och rappa.
Vad kör ni andra som cyklar Stig med helstela ss på som framdäck och fälg kombo? Och varför valde ni just denna kombo?

Mina tankar går åt köttigt 2.6 däck på 35mm fälg för stabilitet vid låga tryck och lugnt uppförande.

Men har också börjat fundera på om ett lättare xc/trail däck i 2.6 bredd vore bättre/roligare och kanske att man kommer undan med en lättare stomme då det ändå inte går jättefort när jag cyklar helstel ss
Kanske komplettera med ett insert som stabiliserar upp däcket om jag upplever det för krängigt.

Sista alternativet är att behålla xtr framhjulet med dhr2 eller lägga på ett spec purgatory 2.3 som jag har liggandes men i kombination med insert. Tänker då cushcore pro, rimpact pro eller rockstop.

Wtb i45 trail boss 3"

Mavic nånting i30mm
Trail boss 2.4"

Det kan bli lite studsigt med stora däck, och det är svårt (förståeligt) att hitta ett 3" däck med ok sidoväggar som är mer dämpade och som inte väger jättemycket

Skulle definitivt köra stor volym på helstel. Själv har jag cyklat mycket med DHF 2,6" på stel gaffel. Hyfsat bred fälg med 34 mm innerbredd, men närmare 40 hade inte skadat.

Det som hjälper allra bäst är att köra så lågt tryck man bara vågar. Brukar vara nere på 8-9 psi med ovanstående däck.

Jag kör Recon 2.8 fram på en fälg med i35 tror jag. Vill helst köra på WTB Ranger 3.0 men de är svåra att få tag på. Kör med 0,7 bar. För lite så blir det sladdrigt, för Mycke så blir det studsboll.
Bak kör jag Ground Control 2.6 som jag har slipat ner kantdobbarna en smula på sidan så de inte skaver mot ramen så fasligt. Typ 0,9-1,0 bar.

29er givetvis.

Wtb i45 trail boss 3"

Mavic nånting i30mm
Trail boss 2.4"

Det kan bli lite studsigt med stora däck, och det är svårt (förståeligt) att hitta ett 3" däck med ok sidoväggar som är mer dämpade och som inte väger jättemycket
Så även med i45 fälg blev det studsigt. Bra info för en som inte testat så breda däck på bred fälg. Kul att du även jämfört med trail boss i båda fallen.

Jag körde ett tag 29" 35 mm fälg med DHR 3.0. Något kändes fel så jag bytte tillbaka till 2.4 DHR på 30 mm fälg.
Hann du testa 2.4 DHR på i35 fälgen?
Kul att även du jämfört samma däckmodell i båda fallen, blir en mer relevant jämförelse.

Jag kör Recon 2.8 fram på en fälg med i35 tror jag. Vill helst köra på WTB Ranger 3.0 men de är svåra att få tag på. Kör med 0,7 bar. För lite så blir det sladdrigt, för Mycke så blir det studsboll.
Bak kör jag Ground Control 2.6 som jag har slipat ner kantdobbarna en smula på sidan så de inte skaver mot ramen så fasligt. Typ 0,9-1,0 bar.

29er givetvis.
Jag har WTB Ranger 3.0. Funkar bra, tycker jag.
Nu på vintern kör jag WTB Vigilante, 2.8 fram och 2.6 bak.

Skulle definitivt köra stor volym på helstel. Själv har jag cyklat mycket med DHF 2,6" på stel gaffel. Hyfsat bred fälg med 34 mm innerbredd, men närmare 40 hade inte skadat.

Det som hjälper allra bäst är att köra så lågt tryck man bara vågar. Brukar vara nere på 8-9 psi med ovanstående däck.
Vad blir bättre med i40 jämfört med i34 fälg med så smala däck som 2.6?
Tänker att i34~35 är sweet spot för ett halvköttigt trail däck.

Tog en runda innan snön började falla idag med 18psi fram och 22psi bak (jag väger 95kg) vilket är 4psi lägre än jag kört innan.
Funkade bra i bak men framdäcket fick jag ett gäng genomslag på även fast jag cyklade i mina ögon mjukt och följsamt. Dumt nog så var det på en stig som jag inte cyklat förut vilket säkert bidrog till gonomslag i fram som kom som överraskningar.

Vad blir bättre med i40 jämfört med i34 fälg med så smala däck som 2.6?
Tänker att i34~35 är sweet spot för ett halvköttigt trail däck.
Stabilare vid skitlågt tryck och en liten aning större volym. Behövs knappast om man kör mer normalt tryck, men just med stel gaffel vill man ju gärna ha så mkt komfort man kan få från däcket.

Tog en runda innan snön började falla idag med 18psi fram och 22psi bak (jag väger 95kg) vilket är 4psi lägre än jag kört innan.
Funkade bra i bak men framdäcket fick jag ett gäng genomslag på även fast jag cyklade i mina ögon mjukt och följsamt. Dumt nog så var det på en stig som jag inte cyklat förut vilket säkert bidrog till gonomslag i fram som kom som överraskningar.
Du har ju ett skapligt litet däck på en väldigt smal fälg, så det kanske inte är så konstigt. Sen är det ju en teknikfråga också. Det tar ett tag att lära sig att välja vettiga linjer och vara extremt följsam med framändan när man kör helstelt. Om du nu inte kört det förut alltså.

29er givetvis.
Kul, Rekon är lite samma tänk som ett av mina allternativ jag tänkt köra i fram. Har ett förra generationens spec purgatory 2.6 liggandes att testa med, tänkte låna framhjulet från min fs som är ett Newmen hjul med i35 fälg.

Jag själv är inte jättepetig med fälgens innerbredd. Körde länge på en fälg med id 21 och 3.0 och det är klart att lite volym försvinner och det viker sig lite men det funkar rätt bra ändå på det stora hela.

Stalle
Jag har själv tyckt lite samma fram tills nu när jag börjar köra helstel. I bak funkar det hur bra som helst med i20 fälg och 2.25 däck men i fram saknar jag verkligen volymen av ett större däck. Men ifram tycker jag det blir lite instabilt och svajigt när det cyklas på skrå över bergshällar. Sen sitter det i skallen och allt känns små svajigt.
Man är nog väldigt olika känslig för hur däck och fälg påverkar oss. Gäller kanske all utrustning och alla sporter så inte så konstigt om det är så inom mtb.

Jag kör 12 psi fram och 14 psi bak med trail boss 3" fram o ranger 3" bak. Inga inserts

Då får jag lite lätta genomslag när det brötas på i utförslöpor, men cyklar rätt platt och långsamt annars

Kör ni det dom kallar TCS light casing?
Mäter dom in på 2.8 respektive 3.0 eller är de mindre än specat.
Låg vikt på dom om de nu är så breda som specat.
Mönstret ser trevligt ut på dom

Jag kör 12 psi fram och 14 psi bak med trail boss 3" fram o ranger 3" bak. Inga inserts

Då får jag lite lätta genomslag när det brötas på i utförslöpor, men cyklar rätt platt och långsamt annars
Antar att du väger en hel del mindre än jag. Skulle stå direkt på fälgen med dom däcktrycken.
En annan sak jag funderar lite på efter att läst i lite olika trådar här på happy är om den utväxling man valt spelar roll för hur låga tryck man kan köra. Tänker att en låg utväxling gör att man cyklar långsammare och kanske kommer undan med lägre tryck pga det då man hinner med att lätta över stöket.
Nackdelen med högre utväxling blir ju då att man kanske inte hinner lätta över stöket samt att trixiga klättringar blir svårare.
Finns många ställen i Nackareservatet som jag inte fixar med 34x17 utväxlinge på 29” hjul jag nu kör.

Antar att du väger en hel del mindre än jag. Skulle stå direkt på fälgen med dom däcktrycken.
En annan sak jag funderar lite på efter att läst i lite olika trådar här på happy är om den utväxling man valt spelar roll för hur låga tryck man kan köra. Tänker att en låg utväxling gör att man cyklar långsammare och kanske kommer undan med lägre tryck pga det då man hinner med att lätta över stöket.
Nackdelen med högre utväxling blir ju då att man kanske inte hinner lätta över stöket samt att trixiga klättringar blir svårare.
Finns många ställen i Nackareservatet som jag inte fixar med 34x17 utväxlinge på 29” hjul jag nu kör.
Underskatta inte att jag har 70% större luftkammare än du har med ditt 2.3" däck, plus betydligt bredare fälgar relativt däckbredd

Väger in kring 100, plus cykel

Underskatta inte att jag har 70% större luftkammare än du har med ditt 2.3" däck, plus betydligt bredare fälgar relativt däckbredd

Väger in kring 100, plus cykel
Ok, intressant att däckvolym och bred fälg gör så stor skillnad.
Tack, nu har jag verkligen fått det bekräftat att jag skall gå åt bredare däck fälg hållet.

Jag kör Newmen SL A.35 (35 mm innerbredde) fälgar på min helstel. Just nu kör jag Maxxis Dissector Exo MaxxTerra fram på sommaren och Specialized Butcher Grid Trail T9 på vintern, både 29x2,6" och med kring 0,8 bar däcktryck. Är riktigt nöjd med greppet, komfort och dämpningen!

Jag tycker det blir sladdrigt när jag pumpar i kurvor ifall jag går lägre.

Men jag är uppvuxen med bmx ??‍♂️
Sladdrighet i däck är jag också lite allergisk mot. Hoppas misär vädret som dragit in under dagen ger sig snabbt så man kan testa i35 fälg med 2.6 däck och labba lite med lufttrycket. Har Butcher grid trail och Purgatory grid i 2.6 att testa. Bör ge en skaplig uppfattning om jag behöver lite kralligare däckstomme eller om jag kommer undan med lite klenare och lättare.

Jag kör Newmen SL A.35 (35 mm innerbredde) fälgar på min helstel. Just nu kör jag Maxxis Dissector Exo MaxxTerra fram på sommaren och Specialized Butcher Grid Trail T9 på vintern, både 29x2,6" och med kring 0,8 bar däcktryck. Är riktigt nöjd med greppet, komfort och dämpningen!
Med så lågt tryck är det inte tillräckligt med grepp i dissector maxterra på blöta hällar och rötter? Eller byter du av annan anledning?

Såg den här videon där bakdäcket har kralligare casing än framdäcken som verkar vara riktigt tunt. Han kör högre tryck i fram än i bak och berättar varför.
Tyckte den var lite intressant.

Jag kommer nog aldrig kunna begripa hur de flesta andra kan frivilligt köra så höga tryck som de gör. ? Fan, skulle ju inte ha några tänder kvar i käften om jag körde 30 psi fram på helstel. Tror inte ens jag skulle lyckas hålla mig kvar på cykeln. Nånstans vid 12-15 börjar det bli riktigt plågsamt utan framfjädring med "bara" 2,6 tum tycker jag. Bak är inga problem att köra högre, men det behövs ju inte heller eftersom framändan ändå begränsar hur snabbt det går att cykla. ?

Edit: Nå, det viktiga är nog att prova sig fram till nåt man gillar själv och inte lyssna alltför mycket på andra. Experter eller ej.

Med så lågt tryck är det inte tillräckligt med grepp i dissector maxterra på blöta hällar och rötter? Eller byter du av annan anledning?

Jag har aldrig känt att greppet av Dissectorn inte var tillräckligt. Men MaxxTerra gummi verkar blir hårdare och sluta snabbt vid minusgrader, därför kör jag Specialized. Dessutom är T9 gummi otroligt bra dämpad, men det rullar lite trögare.

Jag kommer nog aldrig kunna begripa hur de flesta andra kan frivilligt köra så höga tryck som de gör. ? Fan, skulle ju inte ha några tänder kvar i käften om jag körde 30 psi fram på helstel. Tror inte ens jag skulle lyckas hålla mig kvar på cykeln. Nånstans vid 12-15 börjar det bli riktigt plågsamt utan framfjädring med "bara" 2,6 tum tycker jag. Bak är inga problem att köra högre, men det behövs ju inte heller eftersom framändan ändå begränsar hur snabbt det går att cykla. ?

Edit: Nå, det viktiga är nog att prova sig fram till nåt man gillar själv och inte lyssna alltför mycket på andra. Experter eller ej.
Om du syftar på videon så tror jag han säger 13 psi i fram och inte 30 psi. Och i bak kör han 11 psi.

Efter att ha kört helstelt med 27.5+ (3.0”/2.8”) så finner jag det lite humoristiskt att nojja över innerbredd på fälgen när man från början valt bort den komponent som gjort mest för utvecklingen av skogscykling när det kommer till grepp och komfort.

Visst har det sin charm att ”hålla det enkelt” men likafast som single speed prestationsmässigt är underlägset växlat vid varierad cykling så är det så fundamentalt behäftat med uppenbar begränsningar att id 30/35/40 mest blir lite som vilken färg på Ahlgrens bilar man gillar mest.

Men visst kan det vara kul att nörda ner sig lite ibland.

Efter att ha kört helstelt med 27.5+ (3.0”/2.8”) så finner jag det lite humoristiskt att nojja över innerbredd på fälgen när man från början valt bort den komponent som gjort mest för utvecklingen av skogscykling när det kommer till grepp och komfort.

Visst har det sin charm att ”hålla det enkelt” men likafast som single speed prestationsmässigt är underlägset växlat vid varierad cykling så är det så fundamentalt behäftat med uppenbar begränsningar att id 30/35/40 mest blir lite som vilken färg på Ahlgrens bilar man gillar mest.

Jag hade iofs inte velat köra 3" däck med 30mm fälg. Jag tycker det är lite obehagligt när däcken blir instabila i sidled.
Men fälgarna kostade lika mkt osvsett bredd när jag byggde hjulen, så jag nojjade nog inte mer än att jag valde i45 i rull-listen ?

Däremot får jag väl medge att ifall jag hade byggt hjulen idag så hade jag nog gått på 30-35mm och 29" istf 27.5
Också hade jag kunnat köra lätta 2.3" xc däck för grus/stig/längre turer och ett par köttiga 2.6-2.8" för skogshärj.
Då hade cykeln varit mångsidigare än den traktorn den är nu

innerbredden på fälgen liksom om du har fjädring eller ej, har ett tydligt utfall. det har inte färgen på ahlgrens bilar. de smakar samma.

kul att läsa om folks erfarenhet med breda fälgar och vilken faktiskt avgörande effekt de kan ha för komforten genom att tillåta låga tryck. när jag torgförde detta efter inköp av 40i-fälgar 2016 var det många skeptiska röster.

även jag testade som jag skrivit om tidigare 3.0-däck på 40i-fälg. det fungerade inte optimalt, och krävde för att det ändå urstadiga däck jag hade, ett tryck på över 1 bar för att inte wobbla. vilket som gordon skrev ovan gav studsighet som ett brev på posten.

2,6-däck på samma fälg och ett tryck kring 0,8 ger däremot det sköna flowet med bibehållen stadighet.

och även rullet drar alltså nytta av den breda fälgen. i en rollout en kompis och jag gjorde nyligen mot hans spreutans hybridcykel med 622 gatdäck kring 40 mm hängde dessa inte med, varken på asfalt eller grovgrusad cykelbana.

viss förvåning hos kompisen:)

Senaste testet som rullat bra sen i höstas:

802656EB-C3DE-4144-8BDC-54252D14FC9B.jpeg

Håller inte med alls. Helstelt är en helt annan upplevelse än framdämpat, mest för att framändan på cykeln blir väldigt lätt och "svarar" på alla rörelser du gör. Det har alltså fördelar också, och om man då valt att köra ofjädrat så är det väl helt rimligt att man väljer fälgbredd som tillåter ett stort däck med lågt tryck?

Vill också påstå att singlespeed inte är "underlägset"; det beror helt på var och hur man cyklar. Faktum är att jag varit snabbare på ganska många sträckor i Hellas utan växlar, just för att man måste hålla väldigt jämn hastighet, och därmed är man rysligt mycket snabbare uppför.

Vill också påstå att singlespeed inte är "underlägset"; det beror helt på var och hur man cyklar. Faktum är att jag varit snabbare på ganska många sträckor i Hellas utan växlar, just för att man måste hålla väldigt jämn hastighet, och därmed är man rysligt mycket snabbare uppför.

EDIT: text vid länken är från en annan inlägg; länk är till en intressant inlägg av en happyit som har snabbaste tid på en stig i Trysil på en brant helstel (han, och andra, körde samma stig också på en enduro FS).

Senast ändrad:

EDIT: text vid länken är från en annan inlägg; länk är till en intressant inlägg av en happyit som har snabbaste tid på en stig i Trysil på en brant helstel (han, och andra, körde samma stig också på en enduro FS).
har åkt med honom några gånger. inspirerande kan jag säga. sadeln i botten, alltså mest ståcykling. whao.

Håller inte med alls. Helstelt är en helt annan upplevelse än framdämpat, mest för att framändan på cykeln blir väldigt lätt och "svarar" på alla rörelser du gör. Det har alltså fördelar också, och om man då valt att köra ofjädrat så är det väl helt rimligt att man väljer fälgbredd som tillåter ett stort däck med lågt tryck?

Well, självklart är det en "annorlunda upplevelse" med helstelt vs framdämpat, det är ju underförstått och huruvida du är snabbare på vissa sträckor i Hellas på SS vs växlat är rimligen något som bara du vet tills siffror presenterats. Men att allmängiltigt, "across the board", hävda att avsaknad av teknologi skulle vara fördelaktigt samtidigt som du i andra trådar har invändingar mot t.ex geometrival för LVG-cykling eller dropper posts vara eller inte vara ekar lite tomt.

Jag finner det oavsett lite humoristiskt att innerbredd på fälgen skulle vara parametern att optimera på när man redan valt bort faktorer med betydligt större inverkan på framfarten.

innerbredden på fälgen liksom om du har fjädring eller ej, har ett tydligt utfall. det har inte färgen på ahlgrens bilar. de smakar samma.

Den som i blindtest kan bestämma fälgbredd kan förmodligen även känna skillnad i smak på Ahlgrens bilar. Därmed inte sagt att det inte kan vara mätbar skillnad mellan ett däck med hög volym på 25 vs 45 mm ID men hur stor märkbar skillnad är det?

Well, självklart är det en "annorlunda upplevelse" med helstelt vs framdämpat, det är ju underförstått och huruvida du är snabbare på vissa sträckor i Hellas på SS vs växlat är rimligen något som bara du vet tills siffror presenterats. Men att allmängiltigt, "across the board", hävda att avsaknad av teknologi skulle vara fördelaktigt samtidigt som du i andra trådar har invändingar mot t.ex geometrival för LVG-cykling eller dropper posts vara eller inte vara ekar lite tomt.

Jag finner det oavsett lite humoristiskt att innerbredd på fälgen skulle vara parametern att optimera på när man redan valt bort faktorer med betydligt större inverkan på framfarten.
Jaha. Och jag förstår inte hur du inte kan förstå att allt inte måste handla om optimering för hastighet.

Edit: Att något är roligt är förresten en fördel. Även om det går långsammare. :cool:

Den som i blindtest kan bestämma fälgbredd kan förmodligen även känna skillnad i smak på Ahlgrens bilar. Därmed inte sagt att det inte kan vara mätbar skillnad mellan ett däck med hög volym på 25 vs 45 mm ID men hur stor märkbar skillnad är det?
Ett 2,6-däck med 0,7 bar kommer vika sig väldigt lätt på en 25-millimetersfälg, men inte på 45.

Bredd stavas förresten med "B", inte "D".

Senast ändrad:
Jag förstod det inte riktigt själv vad grejen med SS var innan jag provade. Men jäklar va kul det är. Man måste nog testa för att förstå.

Jag finner det oavsett lite humoristiskt att innerbredd på fälgen skulle vara parametern att optimera på när man redan valt bort faktorer med betydligt stör

Jaha. Och jag förstår inte hur du inte kan förstå att allt inte måste handla om optimering för hastighet.

Nu vet jag inte om det handlar om optimering för hastighet, troligtvis inte, men inlägget av erolwi jag länkade till ovan där han har snabbaste tiden på en stig i Trysil på helstel är kört på 2,6" däck på 35 mm fälgar, precis som flera här kör med. I en annan inlägg skriver han att han kör 0,8 bar fram och 0,95 bar bak (vet dock inte om han körde med dessa tryck i Trysil).

Vikten av att ha breda fälgar är gravt överskattat. Jag säger inte att det är oviktigt men inte heller särskilt viktigt.
Vanlig klassisk behovsinbillning mha marknadsföring.

Stalle

Om man kör med hög däcktryck spelar fälgbredde ingen stor roll. Men om man vill köra med låg tryck och breda däck är fälgbredden viktigt. För mig har det ingenting med marknadsföring att göra, jag har provat själva.

Vikten av att ha breda fälgar är gravt överskattat. Jag säger inte att det är oviktigt men inte heller särskilt viktigt.
Vanlig klassisk behovsinbillning mha marknadsföring.

Stalle
vi som titrerat ut detta irl direkt själva utan inverkan av marknadsföring har en annan syn på saken. snarare ser vi med visst överseende på de som inte kommit till insikt. och beklagar att inte fler producenter förstår att marknadsföra den kännbara fördel det faktiskt är.

men som sagt kör man av olika skäl med ett högre inte direkt stötabsorberande tryck spelar det knappt ingen roll. lite bättre rull bara.

sen finns det som jag ser det en tröskel. ifall du bara nästan har fälgbredd kunna gå ner till ett komfortabelt tryck, kommer du inte komma över i det softa nirvana-läget. det blir mest bara bara studsigt.

som när jag testade 3,0-däck på 40i. provköpte dessa ursprungligen som en form av mellanmjölk för att testa plus-konceptet. men de fälgarna är till de däcken för smala. tveklöst. för det första jättesmalt tryckintervall, för det andra, går du ner till komforttryck kommer det wobbla i kritiska lägen. så de kom att fungera bara med ett relativt för högt tryck i höga farter, då jag hellre kunde kört både smalare däck och fälg. det är lite emot plus-däckens natur, som snarare är optimerad för nyfiken utforskning av stökiga stigar i lägre fart.

bred-fälg-diskussionen liknar den som fanns 26 vs 29. och gör faktiskt närmast liknande skillnad?

bred fälg är väl förresten avgjort mer låg-teknologi än overengineeringen och marketing hype som frodas när det gäller fjädringselement. nu pratar vi behovsinbillning.

Tillbaka
Topp